1

Onderwerp: Eten na de training?

Beste Atleten,

Een vraag waar ik misschien het antwoord al op moet weten, als sportieveling zijnde.
Is het echt verstandig om na de (avond)training te eten voor het slapen gaan?
En is het onverstandig om dit niet te doen, en dan ook nog eens vóór het ontbijt te sporten?

Ik sport regelmatig voor het ontbijt, vind dit heerlijk om even een uurtje of halfuurtje te rennen of yoga te beoefenen voor de dag begint. Maar door mijn nieuwe werk omstandigheden sport ik ook vaker s'avonds na het eten. Hierna eet ik dan niet, ga ik naar bed, en s'ochtends sport ik gewoon zoals ik gewend ben. Maar nu heb ik af en toe zo tussen 10-12 uur een soort moe-vlaag.
Het heeft niet te maken met mijn ontbijt of tussendoortje (Denk ik) want voor de lunch krijg ik al energie terug.

Heeft het 2 maal sporten met een nachtrust er tussen zonder voeding verband met de moeheid?
Zelfs als ik dit zo aan mezelf stel, denk ik : ja waarschijnlijk wel!

Maar ik wou dit even met jullie discussieren. Kan het ook door iets anders komen? Tekort aan vitamine B bijvoorbeeld, of is dat onwaarschijnlijk (ik eet zo'n twee eieren op een dag, weinig zuivel en vlees). Of is dit trainings ritme echt de meest waarschijnlijke?
En hoe staan jullie tegenover het voor het ontbijt trainen? Gaat het jullie beter af om toch even een halve banaan te eten, of juist niet?
Ik wil ook weer niet te veel eten, omdat ik vaak snel aankom en ook veel van eten houd, dus als ik geen honger heb wil ik liever ook niet eten, maar misschien is dat averrechts? Misschien moet ik na de avond training gewoon wat eten voor slapen gaan, ook al heb ik niet zo'n honger, net zoals voor de ochtend training? Of kan de ene training prima zonder eten (na of voor) maar moet ik het niet met twee training gaan combineren (avond en ochtend).

Enfin, een interessante discussie denk ik, met heel wat gespreks-openingen

2

Re: Eten na de training?

Hoi Jerry

Algemeen bekend : eten voor het slapen is gewoon heel slecht. Punt.
Waarom zou je eten na een training? Als je daar behoefte aan hebt betekent dus dat je niets / niet genoeg hebt "ingenomen" tijdens de training  tongue  ( in balans de training in - in balans de training uit)

In de ochtend trainen voor het ontbijt is juist weer heel goed. Bevordert de vetverbranding. Neem aan dat je niet 2 of 3 uur traint voor je ontbijt, maar tot een uur of anderhalf uur is prima met dan alleen een beetje water.

Moeheid van een avondtraining en een uurtje in de ochtend?? Moet je elke keer wel heel zwaar trainen in de avond. Ik denk eerder dat je eens te raden moet gaan wat je op een avond doet en wat je dan aan energievoeding/drank meeneemt. Ander ding is wat je zoal traint. 3 Sprint trainingen achter elkaar word je best moe van en van 3x 3 uur elke dag fietsen kan je ook best gaan voelen.

Misschien handig om dan ff een weekschema hier op te schrijven met wat je dan wanneer eet en wat je meeneemt TIJDENS de training.

3

Re: Eten na de training?

Niet eten na je training betekent een nutteloze training. Dankzij de voeding na je training kan je herstellen (in je slaap). Wat ik bijv 's avonds doe is om 18h wat op kantoor eten en dan gewoon na je training warm eten (21h is geen uitzondering) of ik hak mijn warme maaltijd in tweeën, eet 1/3 voor mijn training en 2/3 na mijn training.

Ik heb een tijdje een inweegsport beoefend en het enige moment dat we echt mochten eten tijdens het afvallen was na de training, zodat je goed herstelde.

Voor het slapen niet 'mogen' eten is een mythe. Aankomen of afvallen komt puur doordat je meer (of minder) kcal inneemt dan je verbruikt. Of je die kcal nou 's ochtends inneemt of 's avonds, het blijven dezelfde kcal.

Nuchter trainen probeer ik wekelijks 1 á 2x te doen: opstaan, loopkleren aan en easy een stukje joggen (30' - 45'). Inderdaad goed voor de vetverbranding, omdat er weinig glycogeen beschikbaar is.

4

Re: Eten na de training?

Ik sluit me bij Bleek aan, na welke training dan ook eten tbv het herstel! Natuurlijk ga ik na een training laat op de avond niet meer een moeilijk te verteren maaltijd eten, maar bijv. een bakje kwark met walnoten en honing doet me in zo'n geval zeker goed.

Het "Hardloperskookboek" kan ik je wel aanraden, staat flink wat aan theorie uitgelecht mbt voeding tbv presteren/herstellen etc. en wat aardige recepten: http://www.bol.com/nl/p/hardloperskookb … 005554486/

5

Re: Eten na de training?

Volgens mij is het zo dat je na een training moet eten, enerzijds als herstel maar ook om afgebroken reserves weer aan te kunnen vullen.

6

Re: Eten na de training?

Voor zover ik weet zijn met name de eerste 45 minuten na de training belangrijk. Wat je dan inneemt gaat bijna volledig richting herstel. Ben het wel met petitmas eens dat het niet handig is om zwaar te gaan tafelen voor het slapen.

Mijn trainer plande specifiek trainingen in voor het ontbijt, dus een uurtje hardlopen bv. Wel het handigste om dit te doen direct na het opstaan. (geen ontbijt, dus ook niet even een banaan).

Wellicht komt die "moe-vlaag" zoals je het noemt door het soort voeding of te weinig slaap?
Je zegt: ik eet zo'n twee eieren op een dag, weinig zuivel en vlees, oftewel: weinig zuivel en weinig vlees?

Mij werd aangeraden:
Veel vlees, fruit, groentes, eieren, noten etc. en idd weinig zuivel

Wat bleek aangeeft doe ik ook af en toe. Een gedeelte van mijn avondeten voor de training, en de rest zodra ik terug kom.

7

Re: Eten na de training?

Of het boek van Ellen van Langen via de Atletiekunie: http://www.runnersweb.nl/Webshop/Standa … okboek.htm

Als ik 's avonds iets meer eet dan yoghurt met honing of één of twee knäckebrödjes met kipfilet, dan lig ik de hele nacht wakker. Ik zou zeggen: maximaal zoveel eten dat je er niet wakker van ligt.

8

Re: Eten na de training?

JerryLust schreef:

Beste Atleten,

Een vraag waar ik misschien het antwoord al op moet weten, als sportieveling zijnde.
Is het echt verstandig om na de (avond)training te eten voor het slapen gaan?

waarom niet?

JerryLust schreef:

En is het onverstandig om dit niet te doen, en dan ook nog eens vóór het ontbijt te sporten?

Ik zie niet in waarom een korte training voor het ontbijt kwaad kan maar ik ben er geen fan van. Ik ben niet vooruit te branden zonder ontbijt. Ik denk niet dat sporten voor het ontbijt een kwaliteit is die enig nut heeft in een wedstrijd dus probeer er ook niet aan te wennen. Ik sta toch altijd minstens 3 uur voor de wedstrijd op en eet een goed ontbijt? Als je er sneller van wordt door voor de training te eten zou ik dat altijd doen.

JerryLust schreef:

Maar nu heb ik af en toe zo tussen 10-12 uur een soort moe-vlaag.
Het heeft niet te maken met mijn ontbijt of tussendoortje (Denk ik) want voor de lunch krijg ik al energie terug.

Slechtere kwaliteit van de nachtrust door laat sporten? Van laat eten heb ik geen last, ik ben geregeld om half twaalf terug geweest van de late zwemtraining en dan moet ik nog warm eten. Het is niet de hoeveelheid eten, maar de intensiteit vd late training die bepaald of ik de volgende ochtend uitgerust mijn bed uitkom of niet. Ik slaap wel na intensief trainen, maar ik sta op alsof ik dat niet gedaan heb. Volgens mij slaap ik dan heel de nacht ondiep.

9 Laatst bewerkt door petitmas (26-11-14 16:06:56)

Re: Eten na de training?

Bleek...........je maakt een "basisfout" door te zeggen dat je niet kunt herstellen als je niet eet na je training.
Het enige wat dat wil zeggen is dat je TIJDENS je training je energievoorraad niet hebt aangevuld.

Ook haal je er nog een heel ander aspect bij door te schrijven : enige moment dat we mochten eten tijdens het afvallen!!!

Heeeeeel belangrijk verschil is of je aan het trainen bent om af te vallen of om beter te worden of allebij?

En waar bij alle antwoorden aan voorbij wordt gegaan EN waar Jerry geen antwoord op geeft is : hoe lang is die training in de avond?
Zeker in de winter kan ik me geen training van 3 uur voorstellen

Overigens stelt Jerry de vraag of je wel/niet mag/moet eten na de training en voor het slapen. Ik neem aan dat hij bedoelt "een maaltijd". Onder "eten" versta ik in ieder geval niet een handje noten en een yoghurtje, dat moet ieder voor zich weten waar hij/zij zich lekker bij voelt. Van een handje noten en een yoghurtje ga jij je echt niet "beter hersteld" voelen.

Als jij "echt" MOET eten na een training om te herstellen dan doe je op zeker iets HEEL ERG fout tijdens je training. Als jij 750 ml sportdrank (met 60 gram koolhydraten) naar binnen gooit tijdens een uur hardlopen valt er niets meer te eten na afloop.

Als jullie "moeten" eten NA een training om te herstellen ben ik heel benieuwd wat jullie om laten we zeggen 20.00 uur allemaal naar binnen werken na een ironman?  sad

10

Re: Eten na de training?

Bedankt voor de reacties zo ver. Laat ik even wat verdere details verschaffen.
Training:
De training in de avond was anderhalf uur, bestaande uit hardlopen en krachtoefeningen. Tussendoor niks gegeten en erna ook niet. De volgende ochtend een poweryoga sessie van drie kwartier.
Een soortgelijke training had ik ook de avond ervoor.
Ik train voornamelijk om mij fit te voelen (vandaar dat ik zo baal van moe zijn) en natuurlijk om beter te worden, en ietsie af te vallen maar meer op gewicht te blijven.
Voeding:
Ik eet weinig vlees en weinig zuivel. Ik vul dit aan met eieren, noten en veel fruit, groente en peulvruchten. Dit omdat ik uit ervaringen weet dat ik het niet zo goed doe op veel zuivel en veel vlees (als ik trainingsweken vergelijk zie ik dat mijn uren al dan niet mijn prestaties minder zijn bij veel-vlees weken). Tegenover zuivel ben ik nog gevoeliger dan vlees.
Een typisch ontbijt is een een pannekoek of een bordje van havermout met banaan, rozijnen, ei en noten en zaden. Soms met wat gedroogd fruit erbij.
Na een ochtend training vaak met wat pindakaas of appelstroop als erbij.
Een prima ontbijt toch?
Avond eten bestaat vaak uit zoete aardappel, rijst of een andere complexe koolhydraat, aangevuld met een berg groente en wat eiwit. Ik probeer de hoeveelheden (25% koolhydraat, 25% eiwit en 50% groente aan te houden).
Misschien moet ik het wat aanpassen. Wat meer koolhydraten en wat minder groente en eiwit vóór de training, en dan na de training wat minder koolhydrten, meer eiwit en meer groente. Wat denken jullie hiervan?

Wat ik nu eerst eens zal proberen is minder te eten voor een training, en dan wat van mijn diner te eten ná de training. Ik denk dat dit al veel zal helpen (ook als ik even goed terug denk).
En als ik ervoor kies om niet te eten na de training, zal ik iniedergeval niet weer op een lega maag gaan trainen, want dan train ik dus eigenlijk tweemaal zonder aan te vullen.
Bedankt voor deze tips!

Ik ga eerst de tips over het eten na het trainen opvolgen! Bedankt!

11

Re: Eten na de training?

Als je s'avonds na het trainen niets meer eet en dan tijdens je slapen gebruiken je hersenen ook nog glycogeen,en dan ga je nuchter trainen als je wakker word, dus is er niks abnormaal aan dat je jezelf wat moe voelt. Dus niet te ver zoeken en gewoon normaal eten. Nog een linkje http://losseveter.nl/2014/11/25/trainen … -afvallen/

12

Re: Eten na de training?

Beste Jerry,
Als ik dit zo lees dan verbaast het me eigenlijk niet dat je moe bent. Belangrijk is om (tijdig) goed te eten voor- en zeker na het trainen. Al die onzin over dat je s’avonds niets meer zou verbranden en slecht zou zijn is absoluut niet waar. Als jij in je bed ligt te slapen dan heeft je lichaam juist alle tijd om je eten te verwerken, voedingsstoffen op te nemen en te herstellen.  Als je s’avonds na het trainen niets eet dan kan er zomaar 12 uur zitten tussen het diner en ontbijt. Dat is veel te lang! Zelf heb ik Colitis Ulcerosa (zusje van de ziekte van Crohn) en ben daarom gedwongen om heel scherp naar mijn voeding, eetpatronen en alles wat daar bij komt te kijken.
Je ontbijt ziet er in principe goed uit. Je zou als extra een paar (5 a 6) gedroogde abrikozen door je havermout heen kunnen doen. s’avonds in een bekertje water laten wellen en dan zijn ze s’ochtends zacht. Die dingen zit boordevol energie.  Ontbijt zoveel mogelijk, totdat je “vol” zit. Is inderdaad zoals veel wordt gezegd de belangrijkste maaltijd van de dag.  Probeer over de hele dag een keer of 6 te eten. Zo voed je je lichaam continue over de dag met energie.
Zoete aardappel is een hele goede bron van koolhydraten. Zelf eet ik geen “standaard” aardappelen meer.
Je hebt het over de verdeling 25% koolhydraten, 25% eiwit en 50% groenten.  Zelf hou ik de verdeling aan 60% koolhydraten, 30% eiwit en 10% vet. Groenten en fruit kan je onbeperkt eten. (Veel eten dus)
Vlees heb je niet heel veel nodig. 2 a 3 keer per week is genoeg. Eet je wel vis? Zalm, makreel of tonijn bijvoorbeeld?
Als je regelmatig over de dag eet en s’avonds na je training goed eet weet ik zeker dat je je een stuk fitter gaat voelen. Zelf neem ik vaak s’avonds na het trainen een chocolademelk shake met eiwitten en een flinke homp ontbijtkoek met banaan. Vlak voor het slapen nog een bak yoghurt of kwark.
Probeer het maar eens een week en laat weten hoe het gaat.
Gr, Emiel

JerryLust schreef:

Bedankt voor de reacties zo ver. Laat ik even wat verdere details verschaffen.
Training:
De training in de avond was anderhalf uur, bestaande uit hardlopen en krachtoefeningen. Tussendoor niks gegeten en erna ook niet. De volgende ochtend een poweryoga sessie van drie kwartier.
Een soortgelijke training had ik ook de avond ervoor.
Ik train voornamelijk om mij fit te voelen (vandaar dat ik zo baal van moe zijn) en natuurlijk om beter te worden, en ietsie af te vallen maar meer op gewicht te blijven.
Voeding:
Ik eet weinig vlees en weinig zuivel. Ik vul dit aan met eieren, noten en veel fruit, groente en peulvruchten. Dit omdat ik uit ervaringen weet dat ik het niet zo goed doe op veel zuivel en veel vlees (als ik trainingsweken vergelijk zie ik dat mijn uren al dan niet mijn prestaties minder zijn bij veel-vlees weken). Tegenover zuivel ben ik nog gevoeliger dan vlees.
Een typisch ontbijt is een een pannekoek of een bordje van havermout met banaan, rozijnen, ei en noten en zaden. Soms met wat gedroogd fruit erbij.
Na een ochtend training vaak met wat pindakaas of appelstroop als erbij.
Een prima ontbijt toch?
Avond eten bestaat vaak uit zoete aardappel, rijst of een andere complexe koolhydraat, aangevuld met een berg groente en wat eiwit. Ik probeer de hoeveelheden (25% koolhydraat, 25% eiwit en 50% groente aan te houden).
Misschien moet ik het wat aanpassen. Wat meer koolhydraten en wat minder groente en eiwit vóór de training, en dan na de training wat minder koolhydrten, meer eiwit en meer groente. Wat denken jullie hiervan?

Wat ik nu eerst eens zal proberen is minder te eten voor een training, en dan wat van mijn diner te eten ná de training. Ik denk dat dit al veel zal helpen (ook als ik even goed terug denk).
En als ik ervoor kies om niet te eten na de training, zal ik iniedergeval niet weer op een lega maag gaan trainen, want dan train ik dus eigenlijk tweemaal zonder aan te vullen.
Bedankt voor deze tips!

Ik ga eerst de tips over het eten na het trainen opvolgen! Bedankt!

13

Re: Eten na de training?

Ik mis nog steeds het belangrijkste in je hele verhaal :

Wat neem je TIJDENS de training !!??

14

Re: Eten na de training?

petitmas schreef:

Bleek...........je maakt een "basisfout" door te zeggen dat je niet kunt herstellen als je niet eet na je training.
Het enige wat dat wil zeggen is dat je TIJDENS je training je energievoorraad niet hebt aangevuld.

Eten en / of drinken na een training is niet puur en alleen om je energievoorraad aan te vullen.

Ook haal je er nog een heel ander aspect bij door te schrijven : enige moment dat we mochten echt eten tijdens het afvallen!!! Heeeeeel belangrijk verschil is of je aan het trainen bent om af te vallen of om beter te worden of allebij?

Waarom is dit een 'heeeeeel belangrijk' verschil?

15

Re: Eten na de training?

Er lijken hier 2 discussies door elkaar heen te lopen. Ten eerste de originele vraag van TS, of zijn dip aan het eind van de ochtend minder wordt als hij 's avonds na het trainen nog iets gaat eten. En de andere is of je überhaupt iets dient te eten na een training (wel of niet 's avonds).
De eerste kan ik echt geen antwoord op geven, daarvoor kan je het beste een diëtist raadplegen.
De 2e vraag is ook niet makkelijk. Het is wel bewezen dat het eerste uur na de training het lichaam nog de stofwisseling aanpast op die training. Dat betekend dat dat het ideale moment is om het tekort aan glucose en vocht weer aan te vullen. Let wel, als er geen tekort is doordat je voldoende aanvult tijdens de training is het ook niet nodig om naderhand aan te vullen.
Persoonlijk eet ik dus altijd wel iets wanneer ik thuis kom van een avond training, maar let wel op dat het makkelijk verteerbaar is zoals bv een banaan.

16

Re: Eten na de training?

wilagro schreef:

Het is wel bewezen dat het eerste uur na de training het lichaam nog de stofwisseling aanpast op die training. Dat betekend dat dat het ideale moment is om het tekort aan glucose en vocht weer aan te vullen. .

En eiwitten. Tenminste, dat heb ik begrepen als de meest recente inzichten: dat eiwitten kort na de training het herstel bevorderen, iets van 20 gram. Een maaltijd na de training werkt daar ook voor natuurlijk, en anders iets met bijvoorbeeld fruit en kwark. 

Louise

17 Laatst bewerkt door petitmas (27-11-14 18:33:25)

Re: Eten na de training?

Bleek..............het is een heel belangrijk verschil omdat :

1) Als je traint om af te vallen neem je minder/geen voeding mee tijdens je training

2) Als je al op je goede gewicht bent is het aan te raden om evenveel koolhydraten mee te nemen als dat je gaat verbranden tijdens de training. Maar dat schijnt nog niet iedereen te begrijpen  tongue


Louise, kan jij me uitleggen (niet cynisch bedoeld) waarom je moet "herstellen" als je energieniveau na de training net zo hoog is als voor de training? Waarom moeten er dan eiwitten, sapjes en weet ik veel wat nog meer ingenomen worden?

let wel...........ik bedoel niet een training van 4½ uur of zo, maar als je bijvoorbeeld 15 km gaat lopen

18

Re: Eten na de training?

petitmas schreef:

2) Als je al op je goede gewicht bent is het aan te raden om evenveel koolhydraten mee te nemen als dat je gaat verbranden tijdens de training. Maar dat schijnt nog niet iedereen te begrijpen  tongue

En dat helpt, als je die koolhydraten meeneemt?

Ik hoop trouwens niet dat je ook daadwerkelijk van plan bent om ze ook allemaal op te gaan eten onderweg!

19

Re: Eten na de training?

petitmas schreef:

Als jullie "moeten" eten NA een training om te herstellen ben ik heel benieuwd wat jullie om laten we zeggen 20.00 uur allemaal naar binnen werken na een ironman?  sad

Whoppers, pizza, whoppers, blikje knakworsten, nog een whoppertje, zak chips en dan nog maar een whoppertje en graag nog een pizza. En als de maag het niet kan hebben om het allemaal weg te werken op de wedstrijddag dan ga ik er de volgende dag vanaf mijn ontbijt mee verder.
Ik heb minstens een dag of vier waarop ik totaal obsessief verlang naar voedsel met heel veel calorien.

20

Re: Eten na de training?

petitmas schreef:

Louise, kan jij me uitleggen (niet cynisch bedoeld) waarom je moet "herstellen" als je energieniveau na de training net zo hoog is als voor de training? Waarom moeten er dan eiwitten, sapjes en weet ik veel wat nog meer ingenomen worden?

let wel...........ik bedoel niet een training van 4½ uur of zo, maar als je bijvoorbeeld 15 km gaat lopen

Er 'moet' niks natuurlijk, en ik ga na 45 minuutjes op techniek zwemmen ook niet aan de massa's extra eten, hoor. Maar als je iets doet waarvan je niet hoeft te herstellen, noem ik het geen trainen. Dat is immers het idee van trainen: dat je je lijf prikkelt om in het herstel weer net iets beter te worden - trainen is meer dan alleen maar een bepaalde hoeveelheid koolhydraten opstoken en weer aanvullen. Nouja, en daar schijnt eiwit dus bij te helpen.

Louise

21

Re: Eten na de training?

thijs schreef:
petitmas schreef:

Als jullie "moeten" eten NA een training om te herstellen ben ik heel benieuwd wat jullie om laten we zeggen 20.00 uur allemaal naar binnen werken na een ironman?  sad

Whoppers, pizza, whoppers, blikje knakworsten, nog een whoppertje, zak chips en dan nog maar een whoppertje en graag nog een pizza. En als de maag het niet kan hebben om het allemaal weg te werken op de wedstrijddag dan ga ik er de volgende dag vanaf mijn ontbijt mee verder.
Ik heb minstens een dag of vier waarop ik totaal obsessief verlang naar voedsel met heel veel calorien.


+1 alleen begint dat bij mij meestal pas na 36-48 uur. Op de avond zelf is het meestal een halve whopper met wat frietjes en een pilsje.

22

Re: Eten na de training?

Thijs.....begrijp je 1e reaktie niet (dat van je menu ...........ok  tongue )

Of ik van plan ben ze allemaal op te eten? Ja d8 ut wel ja. Ik weet ondertussen wel (ongeveer) wat ik verbrand. Als ik een fietstraining van 2 a 3 uur doe heb ik niet de behoefte om een bord eten naar binnen te werken, dat heb ik in vloeibare vorm om het kwartier al op de fiets gedaan.  Wat valt er dan nog te eten?

Ik begrijp je nu Louise. Ik neem inderdaad na echte lange trainingen (3 uur en meer) ook een eiwitshake, maar alles tot 2 uur daar heb je toch geen "hersteldrank" dan wel "maaltijd" voor nodig???? Ik niet in ieder geval. Heb nu 1½ jaar getraind met "ALTIJD voeding mee, ongeacht of het 1 uur trainen was of 5 uur" en dat is mij prima bevallen en ben niet 1 kilo aangekomen of afgevallen.

Overigens heeft Jerry nog steeds niet gezegd wat hij eet tijdens welke training. Ik durf er bijna iets om te verwedden dat er trainingen bij zijn waar hij alleen water meeneemt  hmm

Belangrijkste verschil zit hem (denk ik) bij Jerry in
A - Hoe lang is de training
B - Wat eet je tijdens de training

Voor de goede orde...............als ik om 11.00 vertrek voor een koppeltraining van bijvoorbeeld 4 a 5 uur dan neem ik bij thuiskomst alleen een eiwitshake van 500 ml en verder niets. Om een uur of 19.00 gaan we dan "normaal" eten. Heb totaal geen behoefte aan "extra" eten.

23

Re: Eten na de training?

Je schrijft: "In balans de training in - in balans de training uit". En daar komt je hele verhaal op neer.

Voorbeeldje waarom dit niet kan. Laten we zeggen dat je in een uurtje sporten 750kcal verbrandt, dan moet je dus ongeveer 300 gram brood mee nemen en wegwerken om in de uurtje sporten "in balans" te blijven. Lijkt me niet verteerbaar.
Je kunt als je een goed getrainde maag hebt, rond de 300kcal opnemen aan energie per uur. Dat betekent dus dat je altijd ergens tussen de 400 en 500kcal tekort komt per uur sporten.
Verder kun je spierglycogeen NOOIT aanvullen tijdens het sporten, alleen in rust.
Dus ja, je komt altijd in heel veel opzichten uit balans je training uit (spierglycogeen voorraad is altijd kleiner dan voor je ging sporten bijvoorbeeld). Als je kort op een training nog een andere serieuze training wilt doen, zul je dit zo snel mogelijk moeten aanvullen. En hoe sneller je begint te eten na je training, hoe sneller het gaat. Wilagro had het hierboven al geschreven, dat het eerste uur na je training belangrijk is. Ik sluit me daarbij aan. Als je twee serieuze trainingen doet, zonder tussendoor te eten, haal je niet het hoogste rendement uit je inspanningen.

24 Laatst bewerkt door petitmas (30-11-14 12:36:12)

Re: Eten na de training?

Hohoho.....nu haal je er al weer iets anders bij...............nog een training kort op een andere training. Daar gaat dit onderwerp niet over. het gaat er om of je moet eten na een training en voor het slapen gaan.

Het enige wat ik zeg is dat het niet klopt als jij een bord eten naar binnen "moet" werken na een training.

Over in balans de training in ......... je gaat (wederom) een beetje te snel. In jouw berekening zeg je dat je 400 kcal tekort komt bij 1½ uur sporten. Weet niet hoe jouw lijf werkt, maar in mijn glycogeenvoorraad zit al voor 1½ uur sporten aan energie opgeslagen, vervolgens voeg ik in 1½ uur nog eens 450 kcal toe. Aan het eind van de training heb ik dus niet mij gehele glucogeenvoorraad gebruikt want ik begin na 15 minuten al met aanvullen.

In jou beredenering zou je dus ook geen ironman kunnen lopen want na 10 a 11 uur sporten gaat die balans dus heeeeel erg scheef hangen. Ik begrijp goed wat je bedoelt hoor, want bij de finish ben je natuurlijk kapot en moet je herstelvoeding gebruiken (weet er wat dat betreft alles van  cool  ) maar we hebben eht hier over "gewone trainingen". Niet iedereen is met trainingen van 4 a 5 uur of meer bezig en dat bedoelt de vragensteller hier ook niet.

Met trainingen tot 2 uur kan je prima "in balans de training in en in balans de training uit" ........... en de training uit is dan 24 uur later inclusief je "normale" maaltijd.

Ik weet er te weinig van om te kunnen zeggen hoeveel ik na 1½ uur trainen van mijn glycogeenvoorraad heb gebruikt, maar die voorraad is al voldoende voor 1½ uur. tel daar mijn 90 gram (± 400 kcal) aan voeding bij op die ik inneem tijdens de training et voila...........met een normale maaltijd na de training ben ik de volgende dag hersteld. Overigens eet ik geen brood tijdens een training, beetje flauw voorbeeld  hmm

Ik had al gezegd dat ik wel een hersteldrank neem bij trainingen langer dan 2 a 3 uur

Om nog weer eens terug te gaan naar de vragensteller (die overigens wel erg stil blijft = niet zo leuk) :

Als jij gegeten hebt, dan gaat trainen en om ? uur klaar bent en even later gaat slapen EN je voelt dat je moet eten, dan zou je wel dom zijn om niets te nemen. Maar de halve wereld komt uit zijn werk, gaat eten, daarna sporten en dan slapen. Is niets geks aan hoor.

Maar als eerder gezegd, je hebt nog steeds geen detail info gegeven over HOE VAAK train je, HOE LANG zijn je trainingen en wat eet je TIJDENS de training.

Zo lang jij, Jerry, geen antwoord geeft stop ik even met deze discussie.

25

Re: Eten na de training?

Ik denk dat je 1u1/2 traint als duurathleet dat je meer je vetreserves en de suikers die direcht beschikbaar zijn aanspreekt dan de glycogeen reserves in je spieren en lever.