26

Re: Eten na de training?

Nee dat is niet zo Ronnyke............in D3 en D4 kan je onmogelijk op vetverbranding trainen

27

Re: Eten na de training?

petitmas schreef:

Maar als eerder gezegd, je hebt nog steeds geen detail info gegeven over HOE VAAK train je, HOE LANG zijn je trainingen en wat eet je TIJDENS de training.

Zo lang jij, Jerry, geen antwoord geeft stop ik even met deze discussie.

Laat ik je er dan gelijk weer bij betrekken met verdere details en een update van mijn kant.

Een typische (winter)trainingsweek van mij ziet er als volgt uit:
(ochtend = voor ontbijt. Avond = na of voor diner)

ma: 2 trainingen
Ochtend: hardlopen. 30-60 min.
Avond: Krachttraining d.m.v. bootcamp. 50-70
di: 2 trainingen
Ochtend: Flow of Power Yoga. 15-30 min
Avond: Hardlopen 30 - 100 min
Wo: 1 training
Ochtend: -
Avond: Krachttraining d.m.v. Crossfit. 60-80 min.
Do: 1 training
Ochtend: - niks of Hardlopen/Yoga. 15-45 min.
Avond: - niks of Hardlopen/Yoga. 15-100 min
Vrijdag: Rust dag
Rustige Yoga
Zaterdag:
Krachttraining of Power Yoga. Max 70 min.
Wandeling van circa 3 uur.
Zondag: 1 of 2 trainingen
Zwemmen 1 uur en/of
Fietsen 1-4 uur

Eigenlijk eet ik alleen tijdens fietstrainingen, bestaande uit banaan, krentenbol, ontbijtkoek. Nooit afgemeten, probeer gewoon honger voor te zijn en mijn lijf van voldoende energie te voorzien om de training af te ronden, zonder te 'vol' te proppen dat het in de weg gaat zitten. Dus ja, petitmas, meestal neem ik alleen water mee. Dit omdat ik denk dat ik met andere trainingen genoeg heb om erna te eten (hierbij mijn fout om dit dus soms niet te doen, met name na krachttraining doe ik dit niet, omdat ik geen 'honger' heb, en deze vorm van training relatief minder kcal verbrand).
Na ochtend en weekend trainingen eet ik altijd. Echter, na sommige avond trainingen eet ik niet. Waarna de volgende dag vaak het besproken probleem van moeheid in een vlaag van enkele uren optreed.

Emiel1969, ik eet ongeveer 3 kleine porties vis per week. Haring, Makreel, Zalm en Kabeljauw de regelmatigste, afgelost door tonijn, schol en tong. Met de lunch of het avond eten.

Voor zover de details (ben ik iets vergeten?). En nu de update.
Deze week heb ik na elke training gegeten, volgens de tips van enkele atleten in deze discussie, 1/3 van avond maal voor de trainingen, 2/3 ná.
Resultaat: een verschil van dag en nacht. Normaal kom ik na een dag met een avond training (zonder voeding erna) energie loos uit mijn bed en moet mezelf min of meer dwingen te trainen. Nu sprong ik enthousiast mijn bed uit! De training ging gemakkelijker en ik voelde mij een stuk fitter. Ik wou langer en intensiever dan normaal. Dit hield ik nu even in bedwang om dit aspect constant te houden voor het betrouwbaarste resultaat van dit kleine onderzoekje.
Overdag hield ik mijn energie redelijk constant. Geen zware moe-vlaag (ik gebruik niet het woord 'dip' omdat deze vlaag vele malen erger is dan mijn normale dipje) tussen 10 en 12! Nu juist een klein dipje rond 2 uur, waar ik prima mee om kon gaan.
Ook s'avonds was mijn energie prima, en kon ik prima weer trainen of een productieve herstel-avond hebben.
Ik denk dat dit het probleem was met mij, en ben ervan overtuigd dat dit het helemaal oplost.
Dit was echter maar één week, ik zal dit zo blijven doen en experimenteren met hoeveelheid en type voedsel na het trainen, en intensiteit en duur van training voor het ontbijt (zonder het bereiken van een té hoge intensiteit of té lange (60 min +) duur.

28

Re: Eten na de training?

Mijn eerste indruk : ik zie geen enkel probleem. Er zit niet 1 training bij die langer duurt dan 2 uur, sterker nog 1 uur en 3 kwartier haal je nog niet eens...........dat bedoel ik niet qua "kunnen"  tongue  (afgezien van die ene fietstraining)

Water is het enige waar helemaal NIETS in zit. Als je dan toch iets wilt drinken tijdens het hardlopen, waarom dan geen energiedrank?
Hoe voelen jouw benen na 100 min in D3 of D4 lopen? Volgens mij niet heel fijn.

Maar goed, het zijn allemaal hele korte trainingen dus ik zou me niet zo druk maken om het eten. Als gezegd, het merendeel van de wereknde man/vrouw heeft gewerkt, gaat eten dan sporten en dan naar bed. No problem.

Ik dnek wel dat je je "ook" beter gaat voelen als je wel al tijdens je training de energievoorraad bijvult. Heb je bij alle yoga sessies energiedrank mee? Ik denk van niet, ook al niet bij het lopen en ik gok ook niet bij het zwemmen. je fietst maar 1 keer in de week, dus eigenlijk vul jij tijdens het sporten nooit aan.

Vind ik het niet gek dat jij je moe voelt, afgezien van het vegetarische waar ik zelf geen voorstander van ben, maar dat is ieder voor zich, daar ga ik niet over discussieren want dan komen er op zeker verhalen van "winnaars" die vegetarisch zijn  yikes

Lekker blijven trainen en neem tijdens het lopen om de 25 min eens een gel. Kijken of je verschil merkt in het gevoel in je benen achteraf

29

Re: Eten na de training?

Als ik zo de traingsweek bekijk ziet die er volgens mij niet echt triathlongericht uit hmm Veel Yoga en bootcamp enz maar zwemmen??? dat is in deze tijd van het jaar toch wel iets waar de meeste nogal gericht aan werken terwijl yoga meer als rust en recup gebruikt word tijdens het wedstrijdseizoen.

30

Re: Eten na de training?

Ik zeg verder niks

31

Re: Eten na de training?

petitmas schreef:

Hohoho.....nu haal je er al weer iets anders bij...............nog een training kort op een andere training. Daar gaat dit onderwerp niet over. het gaat er om of je moet eten na een training en voor het slapen gaan.

Daar hebben we het wel over, trainen, slapen, trainen, zonder maaltijden tussendoor.

petitmas schreef:

Over in balans de training in ......... je gaat (wederom) een beetje te snel. In jouw berekening zeg je dat je 400 kcal tekort komt bij 1½ uur sporten. Weet niet hoe jouw lijf werkt, maar in mijn glycogeenvoorraad zit al voor 1½ uur sporten aan energie opgeslagen, vervolgens voeg ik in 1½ uur nog eens 450 kcal toe. Aan het eind van de training heb ik dus niet mij gehele glucogeenvoorraad gebruikt want ik begin na 15 minuten al met aanvullen.

In jou beredenering zou je dus ook geen ironman kunnen lopen want na 10 a 11 uur sporten gaat die balans dus heeeeel erg scheef hangen. Ik begrijp goed wat je bedoelt hoor, want bij de finish ben je natuurlijk kapot en moet je herstelvoeding gebruiken (weet er wat dat betreft alles van  cool  ) maar we hebben eht hier over "gewone trainingen". Niet iedereen is met trainingen van 4 a 5 uur of meer bezig en dat bedoelt de vragensteller hier ook niet.

1. De glycogeenvoorraad is niet iedere training maximaal gevuld. Bij hard trainende atleten is daar een taper voor nodig.
2. Als je de glycogeenvoorraad verbruikt, zul je moeten eten om die weer aan te vullen. Dus je bent niet "in balans". Als jij 's avonds een uur stevig loopt, en dan de volgende ochtend weer, heb je de tweede training minder glycogeen beschikbaar (die is niet in een keer weer aangevuld alleen omdat je slaapt). Er zijn trainers die dit soort trainingen met opzet zo plannen omdat het extra zwaar is en dat het daarom dus een extra prikkel zou zijn. Het is zeker iets om rekening mee te houden.
3. De "balans" is inderdaad scheef tijdens een ironman. Je verbrandt in een ironman veel meer dan je onderweg kunt aanvullen en veel meer dan in je glycogeenvoorraad zit. De rest is voornamelijk vetverbranding. Dat betekent dus dat je dagen erna waarschijnlijk extra honger hebt om de reserves weer wat aan te vullen. En dat is één van de vele redenen waarom je bijvoorbeeld niet dagelijks tien uur kunt sporten.

petitmas schreef:

Met trainingen tot 2 uur kan je prima "in balans de training in en in balans de training uit" ........... en de training uit is dan 24 uur later inclusief je "normale" maaltijd.

Maar als je dus binnen 24 uur weer traint zul je er rekening mee moeten houden.

petitmas schreef:

Ik weet er te weinig van om te kunnen zeggen hoeveel ik na 1½ uur trainen van mijn glycogeenvoorraad heb gebruikt, maar die voorraad is al voldoende voor 1½ uur. tel daar mijn 90 gram (± 400 kcal) aan voeding bij op die ik inneem tijdens de training et voila...........met een normale maaltijd na de training ben ik de volgende dag hersteld. Overigens eet ik geen brood tijdens een training, beetje flauw voorbeeld  hmm

Nee, dit is ter illustratie om aan te tonen dat je altijd veel meer verbrandt dan je kan opnemen tijdens de training. Training is zoals Louise al schreef, juist het doorbreken van de balans waardoor je na herstel dus sterker wordt. Daar hoort bij dat je tijdens de training dus "inteert" op je reserves en eten is daarom onderdeel van het herstel.

32

Re: Eten na de training?

Thijs...........daarom heb ik ook een coach die mij na een "stevige" looptraining in de middag mij de volgende ochtend niet weer stevig laat trainen  roll

Ik denk ook, gezien Jerry zijn programma, dat we het hier maximaal over een kwart triathlon hebben.

Maar het maakt mij niet uit hoor, ik heb aan mijn sportvoeding en mijn avondmaaltijd genoeg bij de "normale" trainingen. Daar reken ik dus niet de laatste 5 weken voor een IM toe, dan zit ik ook aan de 20 uur....................maar ik had al gezegd dat ik ook eiwitshakes neem na een training van 3 uur of meer.

Het "balans" verhaal gaat hoofdzakelijk op, als eerder gezegd, voor de trainingen tot 2 uur. Ik train zelden in de middag D3 en dan de volgende ochtend weer D3. Als jij dat wel doet ben ik benieuwd naar je schema.................of eigenlijk ook niet. Ik voel me meer dan prima bij mijn coach en presteer navenant.....................zonder extra maaltijden en zonder paddles  tongue

33

Re: Eten na de training?

petitmas schreef:

Lekker blijven trainen en neem tijdens het lopen om de 25 min eens een gel. Kijken of je verschil merkt in het gevoel in je benen achteraf

Dit vandaag eens geprobeerd! Bij een duurloopje van 100 minuten een gedroogde abrikoos na 40 minuten, en nog een na de 60ste minuut. Deze kleine energie boost gaf al een verschil. Ik zal hier ook eens wat mee experimenteren.

Verder gaat het nog steeds goed, om een beetje van de 'normale maaltijd' te eten voor het sporten, en de rest erna. Ik voel me fitter na de training, en tijdens de training voel ik eigenlijk helemaal geen verschil ! Ik had verwacht dat ik de intensiteit minder kon verhogen dan nadat ik een volledige maaltijd binnen heb. Al bij al, gaat het helemaal prima.

Vandaag dus bijvoorbeeld om half 6 een kleine rijst maaltijd met wat groente. Om kwart over 6 de deur uit voor de loop training van 100 minuten. Op straf tempo tegen wind in kunnen lopen, en daarna een goede wokmaaltijd (rijst met veel groente en peulvruchten).

Zeer tevreden. Iedereen bedankt voor alle tips!

34

Re: Eten na de training?

ronnyke schreef:

Als ik zo de traingsweek bekijk ziet die er volgens mij niet echt triathlongericht uit hmm Veel Yoga en bootcamp enz maar zwemmen??? dat is in deze tijd van het jaar toch wel iets waar de meeste nogal gericht aan werken terwijl yoga meer als rust en recup gebruikt word tijdens het wedstrijdseizoen.

Nee, nu in de winter is mijn focus wat minder op de triatlon inderdaad.
Maar Yoga gebruik ik niet als rust en recup hoor, ik beoefen de power variateit, juist om kracht en spieruithouding te trainen. Alleen niet erg toegepast op triatlon.
Voordat ik ben begonnen met het trainen voor kwart triatlons (afgelopen jaar) was ik namelijk meer een kracht sporter. Vandaar zie je dat nog veel in mijn schema. Hoewel ik nog steeds van plan ben door te trainen en van de zomer weer een kwart (misschien wel een halve) triatlon te doen, had ik weer behoefte een korte periode wat meer aan kracht training te doen.
De focus ligt nog niet zo op zwemmen, gewoon omdat dat even niet kan op dit moment. Voor stage reis ik door het land en waar ik doordeweeks woon is gewoon geen zwembad smile .
In februari is mijn situatie weer stabieler, en ga ik met een groep mee trainen onder begeleiding van een trainer 2 x in de week. Waarschijnlijk aangevuld met een 3e keer zelfstandig. Zal die derde keer veel bijdragen denkt u? Ik hoor en lees ook wel eens het advies om 'minder' in het water te liggen en dan beter resultaat te krijgen. Denk dat daar eerder 4x mee wordt bedoelt dan 3, maar toch.

Groet.

Jerry

35

Re: Eten na de training?

Let op, daar kom ik meer met Mister Rodrigues :

Wij gemiddelde triatleten worden bij eht zwemmen alleen maar beter door meer meters te trainen. PUNT.