26 Laatst bewerkt door petitmas (15-12-14 18:54:41)

Re: 2-zijdig ademhalen

Ronnyke................sorry, maar dat is het dus wel, vraag maar aan elke willekeurige trainer.
Het spijt me als ik dwingend overkom, is niet de bedoeling, maar heb je die oefening gedaan?

Je moet (sorry) naar beneden kijken. In open water kies je vervolgens om de x aantal slagen even voor je te kijken afhankelijk hoe goed /slecht je bent in rechtuit zwemmen.

Ongeacht waar jij gaat trainen met zwemmen, er zal niet 1 trainer zijn die zegt dat je in een 25 mt of 50 meter bad voor je moet kijken. Je hebt een donkere tegelrand onder je, dus waarom zou je al je nekspieren nutteloos gaan belasten?

Citaat : 5. Oefen het liggen op de buik
Op de buik liggen is gemakkelijker naarmate je je gezicht goed in het water houdt. Kijk naar de bodem. Zie wat er met je benen gebeurt als je je hoofd omhoog doet: hoe verder je hoofd achterover buigt, hoe meer je benen naar beneden gaan. Dan kun je niet meer liggen.


Ander citaat : BIJ CRAWL

Je moet heel snel lucht happen op het einde van de stuwbeweging van de armen. Daarna moet je je hoofd zo snel mogelijk weer in het verlengde van je lichaam brengen. Het is niet nodig dat je hele gezicht uit het water komt, het is voldoende dat je mond boven het wateroppervlak uit komt om te kunnen inademen.


En tot slot van de site triathlon226 :

1. Ligging
Met ligging wordt bedoeld: de positie die het lichaam in het water heeft. Hoe ligt de zwemmer in het water: aan, op of onder het wateroppervlak? Ligt men recht op het water of zakken de benen? De ideale ligging is vergelijkbaar met die van een surfplank: op het water, strak en gestroomlijnd zodat er met minimale waterweerstand kan worden voortbewogen.
Om dit te benaderen dient er spanning op het lichaam te staan, spanning zoals je jezelf uitermate lang uitstrekt. Het hoofd ligt ontspannen in het water, met de ogen of zwembril naar de bodem gericht. Heft men het hoofd, dan wordt de rug wat krom getrokken en zakt het bekken richting de bodem. De armen zijn volledig gestrekt, recht voor de schouder, doch ontspannen genoeg om een zwembeweging in te kunnen zetten. De benen zijn gestrekt, waarbij de voeten in spitsstand staan. Ook bij de benen geldt dat ze ontspannen genoeg zijn om een soepel te kunnen bewegen.

27

Re: 2-zijdig ademhalen

petitmas schreef:

Ongeacht waar jij gaat trainen met zwemmen, er zal niet 1 trainer zijn die zegt dat je in een 25 mt of 50 meter bad voor je moet kijken.

Fout. Er zijn er zat die zeggen dat sommige zwemmers juist wel vooruit moeten kijken.

Om er eens eentje te laten zien die er zelfs met het hele hoofd uitkomt:
https://www.youtube.com/watch?v=K02I7GFwYuw
En als je denkt dat zij nog harder had kunnen zwemmen, zou ik vooral haar pr's niet opzoeken. Haar 800m wereldrecord heeft 20 jaar gestaan en er was een nu verboden neopreen badpak voor nodig om er een seconde af te halen...

28

Re: 2-zijdig ademhalen

Als ik op zaterdag zo in het zwembad kijk in Antwerpen dan trainen er verschillende prof (tri) atleten en de topsportschool enz en als je die mensen hun stijl bekijkt dan is die eigenlijk bij iedereen verschillend. Sommige zijn precies zelfs polo aan het zwemmen,het enige wat ze gemeen hebben is dat ze allemaal knoerhard vooruit gaan in het water.

29

Re: 2-zijdig ademhalen

Thijs ...... ik wilde de aanwezige leden hier (nog) niet met een (ex) wereldrecordhoudster vergelijken  lol  en ik wil triatleten al helemaal niet met wedstrijdzwemmers vergelijken.

Als jij vindt dat je wel vooruit moet kijken, prima. Ik zwem beter, soepeler en sneller met mijn hoofd naar beneden en ik denk dat als we een onderzoekje doen dit voor meer dan 90% van de triatleten geldt. In een discussie is het nooit heel moeilijk om even iets uit de internetdoos te trekken om het tegendeel te "bewijzen"

Hoorde van de week Femke Heemskerk nog zeggen dat zij absoluut niet 2-zijdig adem haalt. Is het dan dus slecht? (ik vind toevallig voor een triatleet van wel, maar een wedstrijdzwemmer zal mij tegenspreken)

Laat mij 30 filmpjes van triatleten dan wel trainers zien die voordoen dat je het beste zwemt met je hoofd omhoog en ik geloof je  cool  En 30 is best weinig als ik zie wat er op internet te vinden is.


Ronnyke : is die "poloslag" dan gedurende een kilometer of setjes van 50 meter? Want dan is het een "trainingsmethode", dat doen wij ook bij de club.

30

Re: 2-zijdig ademhalen

Als jij graag naar de bodem kijkt, mooi blijven doen. Zijn ook voorbeelden van zwemmers voor wie het werkt (al kijken de meeste topzwemmers sowieso ietsjes naar voren).
Maar als jij hier gaat beweren dat naar de bodem kijken beter is dan naar voren, zit je gewoon fout.

31

Re: 2-zijdig ademhalen

Wel goed lezen Thijs.............volgens mij heb ik nergens geschreven dat het beter is. Ik heb wel gezegd dat je waarschijnlijk geen trainer gaat vinden die je expres naar voren laat kijken.

Nu heb jij het weer over "de meeste topzwemmers" ............. dan verwijs je (volgens mij)  dus weer naar wedstrijdzwemmers en die kan en mag je juist niet vergelijken met open water zwemmers.................zou jij moeten weten volgens mij  tongue

Een baanateleet loopt hoofdzakelijk op zijn voorvoet..................zeg jij dan ook dat je "je hardlooptraining" op je voorvoet moet landen? Die vergelijking trek jij nu namelijk een beetje. Wedstrijdzwemmers en open water zwemmers kan je gewoon niet met elkaar vergelijken.............vind ik  cool

32

Re: 2-zijdig ademhalen

Rustig heren,

Sommige zaken zijn grotendeels feitelijk bewezen (90-95%) Maar anderzijds is iedereen niet fysiologisch hetzelfde qua bouw,lenigheid etc, dus wijken er ook wat mensen af.
Wat jij zegt petitmas geld voor het grootste gros, maar anderzijds klopt het ook weer wat Thijs zegt.

Het gaat uitendelijk niet om wie de waarheid in pacht heeft maar hoe elke individu het hardste vooruitgaat door het water en het fitste eruit komt wink

Zo kijk ik er tegen aan

33

Re: 2-zijdig ademhalen

goed en fout bestaan niet. Vraag je een trainer die wedstrijdzwemmers heeft wat goed is, overkomt me wekelijks, dan " moet" je liefst met een tennisbal onder je kin geklemd, strak naar de zwarte lijnen kijkend trainen. Daarbij  " moet" je smal zwemmen, goed roterend en rekkend/strekkend insteken waarbij je ferm doorhaalt. Hand achter je heup weer uit het water. Liefst maximaal 4 keer ademen op de 25 meter. Kijk ik naar de triatleten die ook wel eens komen trainen. Mwah dan zwemmen ze niet smal(oppassen met inhalen, ze slaan), hebben een kortere slag, geen trek en duw beweging, meer zo van de molen, hebben ze het hoofd meer naar voren, halen veel adem en kunnen het, zo lijkt het dan, dat redelijk snelle zwemmen oneindig volhouden. Dus.... niet mooi maar wel verrekte effectief. Of ze zijn conditioneel gewoon veel sterker dan ik. En bijna vergeten, halen ze, de meeste die ik zie, tweezijdig adem. Dus..

34

Re: 2-zijdig ademhalen

*chips en klapstoeltje pakt*

35

Re: 2-zijdig ademhalen

petitmas schreef:

Je moet (sorry) naar beneden kijken.

jawel, dat zei je wel.

en dat is dus fout.

36

Re: 2-zijdig ademhalen

Dan heb ik DUS niet geschreven dat het BETER is  tongue
Als je mij echt goed "leest" heb je al tig keer kunnen lezen dat IK niet de wijsheid in pacht heb, maar dat ik hier schrijf wat ik hoor en lees.

Ik vind niks................ik lees en beluister en trek een conclusie voor mijzelf. Ik kan nergens op internet vinden dat een triathlonvereniging, een triathlonpagina, een triathlontrainer of wie dan ook uit de triathlonwereld zegt dat ik NIET met mijn hoofd naar beneden moet zwemmen.

Als jij die voorbeelden uit de triathlonwereld wel hebt hoor ik het graag............. en dan niet met het voorbeeld komen van zoveel x 25 of 50 meter "polo" zwemmen  tongue maar met voorbeelden komen dat je in trainingen avn 200 of 400 meters NIET naar beneden moet kijken. Ben heel benieuwd.

37

Re: 2-zijdig ademhalen

Ronnyke

Hier nog een leuke om even te lezen. Wordt zowel het "Total immersion" tegen gesproken en de hoofdpositie bevestigd

http://www.usaswimming.org/ViewMiscArti … temId=1473

(Is geen watje hoor die Bill Boomer  tongue .................maar je moet niks............van mij)

38

Re: 2-zijdig ademhalen

@petitmas je zou wel met je hoofd naar beneden moeten willen zwemmen. Echter moet je gelijktijdig naar voren willen kijken ( onder water dus kijken naar de benen die voor je liggen). Als je zegt dat je naar beneden moet kijken vindt je in ieder geval 1 (oud) zwemtrainer die het niet met jou eens is.

Omdat je kiest voor het woord moeten geef je wel heel erg jouw mening aan als waarheid. Daarmee lok je misschien een beetje felle discussie uit, terwijl het misschien niet je bedoeling was.

39

Re: 2-zijdig ademhalen

Zo heren, mijn zak chips en het bier zijn op!!! Klapstoeltje gaat weer in en dan nu weer on-topic over het 2-zijdig ademhalen discussiëren, jullie meningen zijn duidelijk nu  lol

(andere optie is natuurlijk een topic openen over de ligging van je hoofd in de niet-ademhaalfase van de borstcrawl...  roll  roll  roll )

#enjoylife

40

Re: 2-zijdig ademhalen

Over het on-topic gesproken, ik ben heel blij dat ik tijdens mijn huidige zwemlessen wel 2 zijdig adem leer halen.
Of ik dit in een wedstrijd gebruiken zal weet ik op dit moment nog niet, maar het leert mij wel heel mooi symmetrisch ontwikkelen.

41

Re: 2-zijdig ademhalen

Ik kijk zelf dus naar de bodem zo'n 4-7 meter voor me. Als ik adem kijk ik heel lichtjes vooruit. Ik adem meestal op rechts en dan kijk met de klok op half drie laat ik maar zeggen.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar swimming fastest van Ernest Maglischo, toch wel een autoriteit op gebied van zwemtechniek, staat daar over hoofdpositie dat de waterlijn tussen de haargrens en midden van het hoofd moet liggen. Dat is afhankelijk van een aantal factoren. Als je romp mooi recht en goed gestroomlijnd is, kijk je dan ergens tussen de bodem onder je en een meter of tien voor je uit.
Ik zie er bij ons op de club meer die te diep kijken dan te ver vooruit. Iemand het hoofd laten gebruiken om de voeten/kont omhoog te krijgen, is de ene fout compenseren met een andere. Als het hoofd veel dieper onder water wordt gestoken dan de borstkas neemt van voren gezien het frontale oppervlak enorm toe. Er zijn veel zwemmers die dit doen, bij sommigen loopt er zelfs water over het hoofd als ze zwemmen. Dat levert gigantisch veel weerstand op. Bovendien leidt het dan vaak tot een bolle rug en een kont die boven water uitkomt maar met benen die dan juist weer de diepte ingaan omdat de heup niet recht ligt.
Het belangrijkste is dat het hoofd in één lijn ligt met een rechte romp (niet hol, niet bol). Dan kijk je eigenlijk altijd iets voor je uit. Al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen die dan nog recht naar de bodem kijken of naar halverwege de andere kant van het zwembad.
Als je met een neutrale hoofdpositie met benen of heup te diep ligt, is er iets fout met je rompstabiliteit of beenslag in het water. Dat moet je niet oplossen met je hoofd dieper wegsteken, maar met bijvoorbeeld enkelband, pull buoy enkelband of beensets.