1 Laatst bewerkt door JasperTolhuijs (04-01-15 13:40:30)

Onderwerp: Hersteltraining

Hallo allemaal,

Op dit forum is een giga-hoeveelheid te vinden over allerlei vormen van prestatie- of techniekbevorderende trainingen. Of, over voeding voor, tijdens en na de inspanning.

Al deze topics zijn in belangrijke mate aangevuld met goede persoonlijke opvattingen, of met de opvattingen van eigen Personal Trainers of met links naar interessante artikelen.

Frappant is, dat een zoektocht naar HERSTELtraining op deze site werkelijk helemaal geen enkele topic oplevert... #dahkennieh  wink

Winnen doe je op bed, zei Zoetemelk ooit.
Kortom: Hoe zien jullie hersteltrainingen eruit... wat doe jij op rustdagen? Hoe kom jij bij van intensieve sportdagen?
Of, lig jij op advies van Zoetemelk ook op bed, naar het plafond te staren?

Groet,
Jasper

2

Re: Hersteltraining

Bij mij is het na een halve de volgende dag D1 lopen en de dag erna D2 fietsen en D1 lopen
Na een Ironman 2 dagen volledige rust gevolgd door 1 uur D1/2 fietsen op de 3e dag en op de 4e dag 45 min loszwemmen, weer een dag rust en dan een D1 loopje

OD doe ik maar heel weinig, maar D2 lopen of D2 fietsen de dag na de wedstrijd en dan vervolg van het schema

3

Re: Hersteltraining

Ik ben zo af en toe eens in dat boek van Matt Dixon aan het lezen en die omschrijft een duurtraining als iets om gewoon je spieren eens te laten doorbloeden en alles eens te laten circuleren. De meeste trainen te lang en vooral te hard. In het duurloopmisverstand beweren ze zelfs een herstelloopje dat dat niet kan dat lopen te intensief is om als herstel te gebruiken.

4 Laatst bewerkt door JasperTolhuijs (04-01-15 21:13:47)

Re: Hersteltraining

ronnyke schreef:

Ik ben zo af en toe eens in dat boek van Matt Dixon aan het lezen en die omschrijft een duurtraining als iets om gewoon je spieren eens te laten doorbloeden en alles eens te laten circuleren. De meeste trainen te lang en vooral te hard. In het duurloopmisverstand beweren ze zelfs een herstelloopje dat dat niet kan dat lopen te intensief is om als herstel te gebruiken.

Hoor ik wel vaker, inderdaad. En vind ik ook wel een uiterst sympathieke gedachte.

Ik ben goed bevriend met een functie-analist van het ziekenhuis uit de buurt, en die stelt ook dat hij mijn prestaties kan verbeteren met een forse vermindering van de trainingstijd en -intensiteit.

Het is dat ik het zo ontzettend leuk vind om uren door de polder, duinen, dijk en langs de zee te renner en fietsen ...anders had ik hem, en daarmee Matt Dixon, zonder omhaal direct gelijk gegeven! smile

5

Re: Hersteltraining

petitmas schreef:

Bij mij is het na een halve de volgende dag D1 lopen en de dag erna D2 fietsen en D1 lopen
Na een Ironman 2 dagen volledige rust gevolgd door 1 uur D1/2 fietsen op de 3e dag en op de 4e dag 45 min loszwemmen, weer een dag rust en dan een D1 loopje

OD doe ik maar heel weinig, maar D2 lopen of D2 fietsen de dag na de wedstrijd en dan vervolg van het schema

En wat betekenen deze zone's voor jou persoonlijk, in cijfers?

6

Re: Hersteltraining

Hey Jasper,

Ik volg een schema me telkens 1 rustdag/week. Die dag sport ik niet, helaas is er geen tijd om veel naar het plafond te staren.
Als je voelt dat je vermoeid bent en toch iets wil doen ( of zou moeten doen) zou ik me zoals reeds vermeld houden bij 1 uurtje fietsen op lage intensiteit. Op het gemakje 1 tot 1,5km zwemmen miss ook nog. Lopen zou ik niet aanraden.

Als je natuurlijk voldoende tijd hebt lijkt dat uurtje fietsen en daarna enkele uurtjes naar het plafond staren ideaal :-)

7

Re: Hersteltraining

willebab schreef:

Hey Jasper,

Ik volg een schema me telkens 1 rustdag/week. Die dag sport ik niet, helaas is er geen tijd om veel naar het plafond te staren.
Als je voelt dat je vermoeid bent en toch iets wil doen ( of zou moeten doen) zou ik me zoals reeds vermeld houden bij 1 uurtje fietsen op lage intensiteit. Op het gemakje 1 tot 1,5km zwemmen miss ook nog. Lopen zou ik niet aanraden.

Als je natuurlijk voldoende tijd hebt lijkt dat uurtje fietsen en daarna enkele uurtjes naar het plafond staren ideaal :-)

Ha Willebab!
Thanks! Heb me aan je advies gehouden! Geen uurtje overigens, maar 1:24... heeeeel rustig! Was inderdaad moe. smile

8

Re: Hersteltraining

1u24 dan is het geen herstel maar een duurtraining. Ook al is deze aan lage intensiteit uitgevoerd.

9

Re: Hersteltraining

ronnyke schreef:

1u24 dan is het geen herstel maar een duurtraining. Ook al is deze aan lage intensiteit uitgevoerd.

Ja, ik weet het... het ging zo lekker (als in: nah, nog even een afslag verder!) smile

10

Re: Hersteltraining

Jasper, bedoel je de hartslagen zelf?

Mijn omslag ligt tussen de 150-160, hf max is net onder de 170

D1 lopen is 92-119 / D1 fietsen is 96-111
D2 lopen is 120-136 / D2 fietsen is 112-127

Halve en hele triathlon doe ik op hoog 3 dan wel laag 4, wat het beste voelt

11

Re: Hersteltraining

herstel...
30-45minuten fietsen in zone 0 of 1
15-25minuten hardlopen in zone 0 of 1 (in zone nul kan het zijn dat ik misschien net 10kmh haal)
verder rekken, drinken, eten en compex smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Hersteltraining

petitmas schreef:

Jasper, bedoel je de hartslagen zelf?

Mijn omslag ligt tussen de 150-160, hf max is net onder de 170

D1 lopen is 92-119 / D1 fietsen is 96-111
D2 lopen is 120-136 / D2 fietsen is 112-127

Halve en hele triathlon doe ik op hoog 3 dan wel laag 4, wat het beste voelt

Dank, mooie cijfers...

13

Re: Hersteltraining

Scighera schreef:

herstel...
30-45minuten fietsen in zone 0 of 1
15-25minuten hardlopen in zone 0 of 1 (in zone nul kan het zijn dat ik misschien net 10kmh haal)
verder rekken, drinken, eten en compex smile

Top! Na hoeveel traningsdagen, stel jij een hersteltraining in? Of is dat aan een eind van een trainingscyclus...

14

Re: Hersteltraining

Vandaag een hersteltraining gedaan. 30min fietsen aan lage hartslag en hoge TF.

15

Re: Hersteltraining

JasperTolhuijs schreef:
Scighera schreef:

herstel...
30-45minuten fietsen in zone 0 of 1
15-25minuten hardlopen in zone 0 of 1 (in zone nul kan het zijn dat ik misschien net 10kmh haal)
verder rekken, drinken, eten en compex smile

Top! Na hoeveel traningsdagen, stel jij een hersteltraining in? Of is dat aan een eind van een trainingscyclus...

wanneer ik het nodig acht wink

meeste hersteltrainingen zijn bij mij normaal in de vorm van 20-25min lopen, meestal eens in de week. in de zomer ook vaak op de fietsdagen om even een lange fietstrainingen eruit te lopen (even bewegen)

hersteltrainingen op de fiets zijn alleen na wedstrijden.

Ik plan nooit rustdagen....die overkomen je.... geen zin, niet fit, etc.. heb ik meer aan dan plannen (anders moet ik rust houden terwijl ik enorme zin heb om te trainen, of trainen wanneer ik eigenlijk geen fut heb...)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

16

Re: Hersteltraining

Scighera schreef:
JasperTolhuijs schreef:
Scighera schreef:

herstel...
30-45minuten fietsen in zone 0 of 1
15-25minuten hardlopen in zone 0 of 1 (in zone nul kan het zijn dat ik misschien net 10kmh haal)
verder rekken, drinken, eten en compex smile

Top! Na hoeveel traningsdagen, stel jij een hersteltraining in? Of is dat aan een eind van een trainingscyclus...

wanneer ik het nodig acht wink

meeste hersteltrainingen zijn bij mij normaal in de vorm van 20-25min lopen, meestal eens in de week. in de zomer ook vaak op de fietsdagen om even een lange fietstrainingen eruit te lopen (even bewegen)

hersteltrainingen op de fiets zijn alleen na wedstrijden.

Ik plan nooit rustdagen....die overkomen je.... geen zin, niet fit, etc.. heb ik meer aan dan plannen (anders moet ik rust houden terwijl ik enorme zin heb om te trainen, of trainen wanneer ik eigenlijk geen fut heb...)


Hier sluit ik me volledig bij aan!!

17

Re: Hersteltraining

de optimale hersteltraining? Een uurtje veldrijden kijken met bijpassend vocht

https://theblacksakura.files.wordpress.com/2012/06/leffe-blonde-belgium1.jpg

18

Re: Hersteltraining

Ziet er lekker uit al hou ik meer van donker tongue

19

Re: Hersteltraining

Scighera schreef:

Ik plan nooit rustdagen....die overkomen je.... geen zin, niet fit, etc.. heb ik meer aan dan plannen (anders moet ik rust houden terwijl ik enorme zin heb om te trainen, of trainen wanneer ik eigenlijk geen fut heb...)

Ja! Zeer herkenbaar... smile
Sluit ik me helemaal bij aan...

Wel merk ik dat een herstelloopje voor mij, achteraf gezien, vaak toch te belastend is geweest. Mijn voorkeur ligt ook helemaal bij de fiets. Dat is voor mij de enige manier om mijn Hf echt goed laag te houden... met hardlopen wil ik toch vaak te hard gaan, blijkbaar.

20

Re: Hersteltraining

Een herstelloopje te belastend???
Vroeger (hoor opa) moesten wij van meneer de trainert al een 10 km herstelloop doen na een zware training van de dag er voor (was in een marathonschema)

Wij trainden toen tempo's op de 1000 van 3.45 a 3.50 maar het herstelloopje MOCHT niet sneller dan 55 min op de 10km. Dat was totaal niet belastend, sterker nog, je was weer helemaal fris voor de volgende training