1

Onderwerp: Egmond aan Zee halve marathon

Hee iedereen,

Afgelopen weekend de halve marathon gelopen in Egmond aan Zee. Ik moet zeggen dat ik het een van de leukste lopen vond die ik heb gedaan. Vooral het stukje door de duinen (trailgedeelte) beviel mij zeer goed. De organisatie was daarnaast ook goed geregeld. Wie heeft hem nog meer gelopen en in welke prachtige tijd? Ik heb samen met een maat gelopen tot 19km en uiteindelijk nog 2 km op 4:40 per km kunnen lopen, met een eindtijd van 2:08:37. Samen uit, samen thuis was het motto.

2

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ik heb hem ook gelopen. Eerste en laatste keer. Veel te massaal naar mijn zin maar dat had ik op voorhand ook kunnen weten dus soit. 1:51:36 geloof ik. Toen ik me inschreef was ik iets betere conditie, laat ik het daar maar op houden. En in al mijn wijsheid had ik al weken in gedachten dat het op 18 januari zou zijn tot een collega me er vrijdag op wees dat hij mee zou doen met de mtb strandrace van "morgen". Whoops...   yikes  Beetje knullig dus al met al, daar past mijn knullige tijd dan wel weer mooi bij.

Als je een mooie trail-achtige halve marathon ambieert kan ik je de halve marathon van Loenen aanraden. 70% onverhard over de Loenermark op de Veluwe. 10x mooier dan Egmond als je het mij vraagt. Wordt geloof ik jaarlijks ergens in oktober georganiseerd. Doe er je voordeel mee. Mij zien ze in Egmond in elk geval niet weer.

3

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ik heb ook meegelopen maar met de start een half uur uit te stellen was ik verkluimd van de kou. Eerste kilometers gingen echt moeilijk. Op het strand moeilijk in te halen met het water/wind en mul zand. Duinen waren leuk tongue  1u45 ongeveer had ik. Spijtig van het weer ik heb niet veel aan mijn weekendje gehad daar,je waaide weg als je even buiten kwam.

4

Re: Egmond aan Zee halve marathon

In het verleden heb ik deze halve marathon een paar keer gelopen. Je moet zorgen dat je redelijk vooraan kan starten, anders wordt het meer een polonaise dan een hardloopwedstrijd. In combinatie met Egmond-Pier-Egmond is het een mooi weekend en het combi-klassement is voor triatleten wel interessant (al wordt er helaas niet gezwommen  wink ). Misschien moet ik hem volgend jaar maar weer eens op de agenda zetten.

5

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Op hjet strand was het dit jaar idd polonaise tongue  Aan de ene kant van de mensenstroom water en aan de andere mul zand dus je geraakte niet weg. Andere jaren heb je meestal wel wat meer plaats op het strand en kun je aansluiten bij een groepje ofz maar dit was niet mogelijk dit jaar. Voor mij was het ook de 4e keer dat ik er starte. De combi heb ik nog maar 1 keer gedaan ik vind dat strandracen zo saai pff dat doe ik echt niet graag;

6

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ze bij zo'n grote wedstrijd waarbij vrijwel het gehele parcours een bottleneck is, een apart business vak en een apart vak voor de vaste klanten van de organisatie vóór het snelste niet-wedstrijd-vak plaatsen.

7

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Voor een loop waar het draait om de prestaties is dat inderdaad onbegrijpelijk. Voor een loop waar het draait om louter commerciële belangen is dat echter juist vanzelfsprekend.

8

Re: Egmond aan Zee halve marathon

thomass schreef:

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ze bij zo'n grote wedstrijd waarbij vrijwel het gehele parcours een bottleneck is, een apart business vak en een apart vak voor de vaste klanten van de organisatie vóór het snelste niet-wedstrijd-vak plaatsen.

Ik kan me herinneren dat ik vlak achter het businessvak startte en door het dorp alleen maar aan het slalommen was. Goede intervaltraining, dat wel. Zoland je het als een leuke training ziet is het prima, als je je pr wilt aanvallen dan moet je hier niet starten.

9

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Maca944 schreef:
thomass schreef:

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ze bij zo'n grote wedstrijd waarbij vrijwel het gehele parcours een bottleneck is, een apart business vak en een apart vak voor de vaste klanten van de organisatie vóór het snelste niet-wedstrijd-vak plaatsen.

Ik kan me herinneren dat ik vlak achter het businessvak startte en door het dorp alleen maar aan het slalommen was. Goede intervaltraining, dat wel. Zoland je het als een leuke training ziet is het prima, als je je pr wilt aanvallen dan moet je hier niet starten.

De oplossing is inschrijven met je NTB licentie. Kun je in het wedstrijdvak starten... Je PR kun je hier sowieso niet lopen, want de afstand is niet exact. In 2013 was het 20,6km als ik het me goed herinner. Toen was het tevens het NK halve marathon, maar was het parkoers ook niet gecertificeerd.

10

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ik zou graag nog wel is een keer de halve van Egmond willen lopen.
Voor een goede tijd moet daar dus niet komen lees ik, maar mij lijkt het een hele leuke en mooi loop.
Zijn er nog meer soort gelijke mooie en leuke lopen?

11

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Ja in Catzand (zeeuws-vlaanderen)is er over een paar weken ook zo eentje. Redelijk wat strand en wind ook. Ik moet zelf werken die dag anders had ik die wel gedaan is ook niet zo heel druk ik heb die een 6 tal jaar geleden gelopen en toen was er nog geen 100 man denk ik;

12

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Stefan.T schreef:

Ik zou graag nog wel is een keer de halve van Egmond willen lopen.
Voor een goede tijd moet daar dus niet komen lees ik, maar mij lijkt het een hele leuke en mooi loop.
Zijn er nog meer soort gelijke mooie en leuke lopen?

Loenen dus zoals gezegd voor het mooie parcours. De Groot Ginkelse Loop van AV Climax is qua omgeving ook erg mooi, maar ook geen PR-parcours (vanwege glooiend en best nog wel wat mulle zandstroken). En als je een PR wilt lopen moet je die van Dalfsen nemen in augustus. Alles verhard, redelijk breed en zo plat als een pannenkoek.

13

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Dorter schreef:
Stefan.T schreef:

Ik zou graag nog wel is een keer de halve van Egmond willen lopen.
Voor een goede tijd moet daar dus niet komen lees ik, maar mij lijkt het een hele leuke en mooi loop.
Zijn er nog meer soort gelijke mooie en leuke lopen?

Loenen dus zoals gezegd voor het mooie parcours. De Groot Ginkelse Loop van AV Climax is qua omgeving ook erg mooi, maar ook geen PR-parcours (vanwege glooiend en best nog wel wat mulle zandstroken). En als je een PR wilt lopen moet je die van Dalfsen nemen in augustus. Alles verhard, redelijk breed en zo plat als een pannenkoek.

In Loenen is het alleen 10km of 25km toch?

14

Re: Egmond aan Zee halve marathon

EB86 schreef:

In Loenen is het alleen 10km of 25km toch?

Tegenwoordig wel naar het zich laat aanzien... Nu ja, 3,9km extra genieten dan wel pijn lijden.

15

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Als gezegd......2 keer gelopen............eerste en laatste keer (om bovengenoemde redenen)

16

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Vanzella schreef:
Maca944 schreef:
thomass schreef:

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat ze bij zo'n grote wedstrijd waarbij vrijwel het gehele parcours een bottleneck is, een apart business vak en een apart vak voor de vaste klanten van de organisatie vóór het snelste niet-wedstrijd-vak plaatsen.

Ik kan me herinneren dat ik vlak achter het businessvak startte en door het dorp alleen maar aan het slalommen was. Goede intervaltraining, dat wel. Zoland je het als een leuke training ziet is het prima, als je je pr wilt aanvallen dan moet je hier niet starten.

De oplossing is inschrijven met je NTB licentie. Kun je in het wedstrijdvak starten... Je PR kun je hier sowieso niet lopen, want de afstand is niet exact. In 2013 was het 20,6km als ik het me goed herinner. Toen was het tevens het NK halve marathon, maar was het parkoers ook niet gecertificeerd.


Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Is dat voor alle wedstrijden zo? dat je met NTB licentie in wedstrijd vak start?

17

Re: Egmond aan Zee halve marathon

hanjoaz schreef:
Vanzella schreef:
Maca944 schreef:

Ik kan me herinneren dat ik vlak achter het businessvak startte en door het dorp alleen maar aan het slalommen was. Goede intervaltraining, dat wel. Zoland je het als een leuke training ziet is het prima, als je je pr wilt aanvallen dan moet je hier niet starten.

De oplossing is inschrijven met je NTB licentie. Kun je in het wedstrijdvak starten... Je PR kun je hier sowieso niet lopen, want de afstand is niet exact. In 2013 was het 20,6km als ik het me goed herinner. Toen was het tevens het NK halve marathon, maar was het parkoers ook niet gecertificeerd.


Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Is dat voor alle wedstrijden zo? dat je met NTB licentie in wedstrijd vak start?

Nee, vaak kan je wel in het wedstrijdvak starten met je NTB licentie, maar soms heb je een KNAU licentie nodig. Volgens mij schreef ik me toen ik de laatste keer Egmond liep in 2012 ook in met mijn NTB licentie, maar stond ik toen precies achter de businesslopers (maar dat kan ik me niet met 100% zekerheid herinneren en ik weet niet of dit inmiddels is veranderd).

18

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Kon dit jaar met NTB licentie. Ik stond in het wedstrijdvak.

19

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Hier ook op Zondag in het wedstrijdvak gestart op NTB licentie. Fietstochtje op Zaterdag ging prima en genoten, 21 km dag erop toch nog een heleboel voedingsfouten gemaakt. Al met al een geweldig weekend en zeer leerzaam voor doelstelling dit jaar; halve in Augustus.

20

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Voedingsfouten? Ik heb niks gegeten of gedronken vorige week. Had wat maag en darmproblemen dus ik vertrouwde het niet zo. Een halve triathlon is nu wel iets volledig anders dan een halve marathon uitlopen vind ikzelf.

21

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Precies. Daarom was het goed te leren dat een halve marathon na een stevige fietsrace en toch ruim 20 uur rust toch echt wat anders is dan em "vers" te hollen. Was op km-tje 5 al niet meer in staat te versnellen en uiteindelijk duizend dooitjes gestorven. Had achteraf 't idee dat er met de juiste voeding vooral voor en na nog het een en ander te halen valt.

22

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Hij staat weer bijna voor de deur! Nog mensen die dit jaar meedoen?

23

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Perry87 schreef:

Hij staat weer bijna voor de deur! Nog mensen die dit jaar meedoen?

Jazeker! Deze week beetje rustig aan en dan zondag gaan met die banaan.

Wordt makkelijke editie, wind N-W, afgaand water en zeker geen sneeuw. Kleine kans dus dat het afgelast wordt.

Heb zelf geen tijd in gedachten (stiekem wel...) want is geen hoofddoel.

24

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Jörgen schreef:
Perry87 schreef:

Hij staat weer bijna voor de deur! Nog mensen die dit jaar meedoen?

Jazeker! Deze week beetje rustig aan en dan zondag gaan met die banaan.

Wordt makkelijke editie, wind N-W, afgaand water en zeker geen sneeuw. Kleine kans dus dat het afgelast wordt.

Heb zelf geen tijd in gedachten (stiekem wel...) want is geen hoofddoel.

Er wordt wel regen voorspeld dus reken je nog maar niet rijk. Wat heb je (stiekem) in gedachten?

25

Re: Egmond aan Zee halve marathon

Tijd vind ik lastig, ik heb niet veel op wedstrijdtempo gelopen de laatste tijd. Vooral rustige duurloopjes en af en toe een interval training. Het hangt ook van de omstandigheden af. Met 1:45 zou ik tevreden zijn, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat het iets langzamer wordt.