1

Onderwerp: zwem schema's

Hallo all,

ik ben sinds augustus aan het zwemmen geslagen en zwem inmiddels (vanaf beging december) 4km aan 1 stuk. Dit doe ik in een tijd van 1.18, ongeveer 3.2km/u. Ik zou graag de snelheid wat omhoog willen krijgen door intervaltrainingen, bijkomend voordeel is dat de trainingen ook wat meer afwisselend worden :-). Kan iemand mij helpen aan een schema?

Doel is triathlon Almere sep 2015. Lopen en fietsen is vooralsnog geen probleem.

2

Re: zwem schema's

http://www.bol.com/nl/p/swim-workouts-f … 011099872/

3

Re: zwem schema's

Wat voor tijden verwacht je op de andere onderdelen? Met 'gewoon' doortrainen haal je er misschien nog wel wat af, de vraag is of je heel veel gaat winnen door intensieve interval te gaan doen. Die tijd en energie kan je beter in fietsen en lopen steken, waar over het algemeen meer te winnen valt.

Ik heb vergelijkbare zwemtijden en vond m'n 3u09 op m'n marathon belangrijker dan 2 minuten er af bij het zwemmen smile

4

Re: zwem schema's

@Monkeloor: lopen> 4.30min/km en fietsen> 35km/u. Alles is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden.

5

Re: zwem schema's

Hoe vaak zwem je en hoeveel km?

Eén schema bestaat niet. Als simpel en ruw advies zou ik je adviseren om minimaal 3x per week 45-60 min. te zwemmen en in elke zwemtraining een setje in te bouwen dat puur op snelheid is gericht, bijv. 10x 25-100 m maximaal (afhankelijk van je zwemfitness). Zorg dan voor ruim voldoende rust tussendoor. Als het verval te groot wordt, neem je extra rust. Een andere insteek is bijv. 10x 100 m, waarbij je elke 2 min. start (of eerder, naar gelang je zwemcapaciteiten). De rust is dan relatief beperkt, maar stelt je wel in staat om per 100 meter gemiddeld sneller te zwemmen dan 1000 m aan een stuk.
ook bij het zwemmen van langere afstanden zou je regelmatig een snelle baan kunnen invoegen.
Van 4 km achterelkaar doorzwemmen zal  je snelheid iig niet veel omhoog gaan.

6

Re: zwem schema's

monkeloor schreef:

Wat voor tijden verwacht je op de andere onderdelen? Met 'gewoon' doortrainen haal je er misschien nog wel wat af, de vraag is of je heel veel gaat winnen door intensieve interval te gaan doen. Die tijd en energie kan je beter in fietsen en lopen steken, waar over het algemeen meer te winnen valt.

Helemaal niet mee eens natuurlijk tongue
Als je na het zwemmen fitter op je fiets zit kun je ook harder fietsen. Bij een zwemtijd van 1:18 op 4 km is er nog wel een kwartier af te halen....
Tis tenslotte triathlon en geen duathlon  wink

7 Laatst bewerkt door Tornado (20-01-15 12:28:08)

Re: zwem schema's

@Ynsnits: bedankt voor je reactie!3x Per week gaat me helaas (agenda-technisch) niet lukken. 2x Is zeker en kan dan 1 a 1.5 u! Ik ben ook van mening dat iedere minuut er 1 is, zowel van zwemmen, fietsen als hardlopen.

Ik ben nog niet zo thuis in schema's/interval en begrijp niet geheel hoe je het volgende bedoelt: 10x 25-100... Is die 25-100 vrij invulbaar, maw dient de afstand daar ergens tussen te liggen?

Aangezien sept. nog redelijk ver weg is lijkt me zoiets wel mooi om te beginnen om er ervaring mee op te doen en als het bevalt uit te breiden.

Voor een ieder met goedbedoelde tips: alles is welkom. Niet een sporter is gelijk, ik ga daarom het eea uitproberen en pas datgene wat het prettigste effect heeft op lange termijn toe.

8

Re: zwem schema's

Als ik Ynsnits mag interpreteren stelt hij eigenlijk twee soorten trainingen voor. De eerste is echt een snelheidstraining, waarbij de afstand kort mag zijn, en er relatief veel herstel is. Dus je zwemt bijv 10x25m ver boven een snelheid die je lang kunt volhouden, maar wel met goede vorm. Na elke inspanning neem je voldoende rust. Met lopen zul je dit wellicht ook wel eens doen, niet zozeer sprinttraining maar een aantal "strides", dit dwingt je vaak op een andere manier te lopen, maar je wilt het niet al te lang laten duren. De andere training is er een waarbij je bewust weinig rust neemt, en het tempo iets lager ligt maar nog steeds redelijk hoog. Je kunt het enigszins vergelijken met een intervaltraining rond je omslagpunt. Door de korte rust gaat je hartslag iets omlaag, maar zodra je begint zit je al weer redelijk snel op je omslag. Om het echter in kortere stukken te knippen dan bijv. 1500m aan elkaar, kun je je wat meer concentreren op goede vorm en herhaalbaarheid. Ikzelf doe ook vaak 8x200m met dan 20s rust. tussendoor.

Ik denk ook dat de zwemtijd het meer dan waard is. Slechts 6 seconden winst per 100m is al bijna 4 minuten over een ironman, dit is best significant, en ook wel haalbaar voor september denk ik. Een derde zwemsessie zou hier wel bij helpen denk ik. In 45 minuten kun je prima 8x200m doen en nog wat warming up en cooling down. Dan heb je de langere trainingen om de techniek en afstandjes met veel rust aan te pakken. Maar ik ben ook nog volop aan het experimenteren en aan het zoeken naar bepaalde trainingsvormen.

9

Re: zwem schema's

Tornado schreef:

@Ynsnits: bedankt voor je reactie!3x Per week gaat me helaas (agenda-technisch) niet lukken. 2x Is zeker en kan dan 1 a 1.5 u! Ik ben ook van mening dat iedere minuut er 1 is, zowel van zwemmen, fietsen als hardlopen.

Ik ben nog niet zo thuis in schema's/interval en begrijp niet geheel hoe je het volgende bedoelt: 10x 25-100... Is die 25-100 vrij invulbaar, maw dient de afstand daar ergens tussen te liggen?

Nou, dat is in ieder geval een goed begin!

Ik bedoel een set 10x25 meter, of 10 x 50  meter, of 10 x 75 meter of 10 x 100 meter. Welke je kiest is mede afhankelijk van je zwemnivo. In jouw situatie (ik vermoed beginnende adult onset swimmer?) zou ik opteren voor de eerste 2 suggesties, aangezien 75 en 100 m waarschijnlijk te vermoeiend zijn om bij herhaling min of meer maximaal te zwemmen zonder dat het erg ten koste gaat van je techniek. Ik schat in dat ook het verval dan per herhaling te groot gaat worden bij de langere afstanden. En hoe korter de afstand, hoe meer je op maximale snelheid kunt trainen. Als je die 10x 25 of 50 meter eenmaal makkelijk zwemt, zonder al teveel verval kun je het aantal herhalingen opvoeren of je kiest voor de wat langere afstanden.
Ik ben overigens een voorstander van simpel, want dat houdt het lekker overzichtelijk. maar je zou na verloop van tijd ook wat kunnen experimenteren met de afstanden: bijv 1x100, 2x 50, 4x 25 m, (en zo'n cyclus een aantal maal herhalen) waarbij je, naar gelang de afname van de afstand, de zwemsnelheid opvoert. Zo leer je ook te varieren in zwemsnelheid.

Ehh... succes dan maar!  wink

10

Re: zwem schema's

thomass schreef:

Als ik Ynsnits mag interpreteren stelt hij eigenlijk twee soorten trainingen voor. De eerste is echt een snelheidstraining, waarbij de afstand kort mag zijn, en er relatief veel herstel is. Dus je zwemt bijv 10x25m ver boven een snelheid die je lang kunt volhouden, maar wel met goede vorm. Na elke inspanning neem je voldoende rust. Met lopen zul je dit wellicht ook wel eens doen, niet zozeer sprinttraining maar een aantal "strides", dit dwingt je vaak op een andere manier te lopen, maar je wilt het niet al te lang laten duren. De andere training is er een waarbij je bewust weinig rust neemt, en het tempo iets lager ligt maar nog steeds redelijk hoog. Je kunt het enigszins vergelijken met een intervaltraining rond je omslagpunt. Door de korte rust gaat je hartslag iets omlaag, maar zodra je begint zit je al weer redelijk snel op je omslag. Om het echter in kortere stukken te knippen dan bijv. 1500m aan elkaar, kun je je wat meer concentreren op goede vorm en herhaalbaarheid. Ikzelf doe ook vaak 8x200m met dan 20s rust. tussendoor.

Ik denk ook dat de zwemtijd het meer dan waard is. Slechts 6 seconden winst per 100m is al bijna 4 minuten over een ironman, dit is best significant, en ook wel haalbaar voor september denk ik. Een derde zwemsessie zou hier wel bij helpen denk ik. In 45 minuten kun je prima 8x200m doen en nog wat warming up en cooling down. Dan heb je de langere trainingen om de techniek en afstandjes met veel rust aan te pakken. Maar ik ben ook nog volop aan het experimenteren en aan het zoeken naar bepaalde trainingsvormen.

je slaat de spijker op zijn kop!

11

Re: zwem schema's

http://www.ntctriathlon.nl/zwemschemas/

Voor wat extra inspiratie.

12

Re: zwem schema's

Dit heeft nu niet echt iets met schema's te maken maar lijkt me wel handig al denk ik niet dat het op wedstrijden toegelaten zal worden http://www.220triathlon.com/gear/first- … /9660.html

13

Re: zwem schema's

Monkeloor en Tornado......dus jullie lopen net boven de 9 uur op een Ironman?

14

Re: zwem schema's

petitmas schreef:

Monkeloor en Tornado......dus jullie lopen net boven de 9 uur op een Ironman?

Waar baseer je dat op? Ik had een vergelijkbare zwemtijd; 1u08 in almere. Fietsen was prima. Lopen was super en kwam op 9u54. Ik kreeg schema's dus heb er ook niet heel veel over nagedacht, maar was wel blij dat er veel rustige zwemtrainingen in zaten

15

Re: zwem schema's

4:35 lopen is 3.10 op de marathon en ga er dan van uit dat je een potje kan fietsen. Ik fiets redelijk met 5.25 en was er dus vanuit gegaan dat jij net boven de 5 uur zat  lol  plus 1.10 op het zwemmen maakt 9.20 a 9.30

Heel ver zat ik er dus niet naast. Welke leeftijdscategorie overigens?

16

Re: zwem schema's

petitmas schreef:

4:35 lopen is 3.10 op de marathon en ga er dan van uit dat je een potje kan fietsen. Ik fiets redelijk met 5.25 en was er dus vanuit gegaan dat jij net boven de 5 uur zat  lol  plus 1.10 op het zwemmen maakt 9.20 a 9.30

Heel ver zat ik er dus niet naast. Welke leeftijdscategorie overigens?

Ik ben slechts een goede loper  wink  Ik deed mee in M24. 35jr om precies te zijn

17

Re: zwem schema's

@petitmas: Dit zijn de tijden die ik loop en fiets. Ik weet dat 4.30 een uitdaging is na 180km fietsen en weet niet of ik het uiteindelijk ook in die die tijden ga halen maar het is iig het streven waard! Het zal m'n eerste volle triathlon worden en kan dus nog niet zeggen wat het daadwerkelijk zal gaan worden. Het wedstrijdelement zal in m'n voordeel zijn ;-)! Btw, 43 jaar...

18

Re: zwem schema's

4:30min/km op een Ironman lopen, dat is voor een amateur echt hard. Wat voor tijden loop je op de 10k/21k/42k? (En dan zonder zwemmen en fietsen ervoor wink) Dit zal je enigszins een indicatie geven. Het helpt ook als je je weet in te houden (zonder achteruit te gaan) op de fiets natuurlijk. Er is zo'n tabel van een Spaanse tri-coach die een verband weet te leggen tussen al dit soort tijden, of iig een indicatie. Zal kijken of ik die kan vinden.

19

Re: zwem schema's

thomass schreef:

4:30min/km op een Ironman lopen, dat is voor een amateur echt hard. Wat voor tijden loop je op de 10k/21k/42k? (En dan zonder zwemmen en fietsen ervoor wink) Dit zal je enigszins een indicatie geven. Het helpt ook als je je weet in te houden (zonder achteruit te gaan) op de fiets natuurlijk. Er is zo'n tabel van een Spaanse tri-coach die een verband weet te leggen tussen al dit soort tijden, of iig een indicatie. Zal kijken of ik die kan vinden.

En dan kom je terug op de vraag; wat is beter te doen en levert meer op; die zwemtijd verbeteren of tijd en energie steken in het vasthouden van die 4,5min/km

20

Re: zwem schema's

Mijn post was meer aan Tornado gericht aangezien jij al hebt bewezen zo snel te kunnen lopen tijdens een IM wink Wat zijn jouw tijden voor andere afstanden? Tri en non-tri?

Maar ik begrijp je punt en gezien hoe kort het onderdeel is tov de andere onderdelen ook wel logisch. Moet ook wel bij gezegd worden dat het lopen en fietsen vooral de uren maken belangrijk is, er komt niet zoveel techniek bij kijken. Bij zwemmen is de conditie zeker ook belangrijk, maar valt met techniek ook veel te winnen.

Verder ben je het hopelijk met me eens dat het proberen zo lang mogelijk een 4:30 vasthouden niet de beste tactiek is op een lange loop afstand. De kans van het opblazen is groot als het te snel blijkt en je verliest meer in het laatste deel dan dat je in het eerste deel hebt "gewonnen". Dan kun je toch eerder beginnen met een behouden 4:40 en dan vasthouden of iets meer geven. Hier is ervaring en gelopen races natuurlijk van onschatbare waarde.

Ik zie het al vaak bij mensen die bijv. sub 3 willen lopen op de marathon. Die gaan dan de eerste 25km bijv op 4:08-4:10 lopen. Goed, je hebt dan wat over maar als je de laatste 5km dan in 4:40 loopt heb je het niet slim aangepakt. Dit effect versterkt zich alleen maar in een IM.

21

Re: zwem schema's

monkeloor schreef:

En dan kom je terug op de vraag; wat is beter te doen en levert meer op; die zwemtijd verbeteren of tijd en energie steken in het vasthouden van die 4,5min/km

Of energie steken in het verbeteren van je zwemmen en fietsen, zodat je fit genoeg aan het lopen kan beginnen om die 4:30 min/km vast te houden... ;-)

/Herman

22

Re: zwem schema's

@all, voordat de discussie teveel uit de hand loopt... Ik ben mezelf ervan bewust dat al dat soort scenario's zich voor kunnen doen. Op het gebied van lopen en fietsen beschik ik, zeker ten opzichte van zwemmen, over voldoende ervaring en stabiliteit in de tijden. Door een stuk ervaring die ik nog mis in het zwemmen kwam ik tot de 1st gestelde vraag :-)! Mijn doel is <10u te volbrengen en alles wat sneller is is mooi meegenomen. Ik wil enkel zeker zijn dat ik alles heb gegeven wat in m'n mogelijkheden ligt (neervallen op de finishlijn ;-))... Cheers!

23

Re: zwem schema's

Hier die tabel btw. http://1.bp.blogspot.com/-E7EjNkarI90/U7snj5Qv_6I/AAAAAAAAFXw/7x9MLs8iBdg/s1600/VDOTTriatlon.jpg

Uitleg hier: http://forum.slowtwitch.com/cgi-bin/gfo … 27#5156127 en hier: http://www.amtriathlon.com/2006/11/parc … lon-y.html