1 Laatst bewerkt door Jan22 (17-01-15 17:15:21)

Onderwerp: Trigger points

Ik loop nu drie weken bij een fysio waarbij ik twee keer dry needling heb gehad. Maandag weer een afspraak waarbij ik hopelijk weer groen licht krijg om hard te lopen. Daarbij heb ik besloten om onder begeleiding te gaan lopen en vanuit hun een schema gaan volgen.
Goede schoenen heb ik namelijk.
De blessure is dat ik trigger points heb/had onder de peesplaat net boven de knie.


Mijn vraag aan jullie:
Komt dit bekend voor bij jullie en is de kans groot dat de triggerpoints gelijk weer ontwikkelen of terugkomen als ik weer mag lopen ?

2

Re: Trigger points

Meteen naar een ost(h)eopaat gaan, NIET naar een fysio
Ik had het vanaf mijn nek via schouder naar elleboog.

2 Behandelingen gehad en klaar

3

Re: Trigger points

Jan22 schreef:

Ik loop nu drie weken bij een fysio waarbij ik twee keer dry needling heb gehad. Maandag weer een afspraak waarbij ik hopelijk weer groen licht krijg om hard te lopen. Daarbij heb ik besloten om onder begeleiding te gaan lopen en vanuit hun een schema gaan volgen.
Goede schoenen heb ik namelijk.
De blessure is dat ik trigger points heb/had onder de peesplaat net boven de knie.


Mijn vraag aan jullie:
Komt dit bekend voor bij jullie en is de kans groot dat de triggerpoints gelijk weer ontwikkelen of terugkomen als ik weer mag lopen ?

triggerpoint zitten in spieren, niet in pezen.  Dat is een concentratie van spiervezels die niet meer kunnen ontspannen. In principe zou 1x dry needling al genoeg moeten zijn... interessanter is de oorzaak natuurlijk, disbalans of overbelasting? met schema ga je overbelasting tegen, disbalans dien je op te heffen met kracht- of mobiliteitsoefeningen of eventueel foamrolling.

de hamvraag hier is nu, welke spier was het, en wat is de nodige aanpassing die je moet maken om herhaling te voorkomen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4 Laatst bewerkt door Jan22 (18-01-15 09:06:35)

Re: Trigger points

Scighera schreef:
Jan22 schreef:

Ik loop nu drie weken bij een fysio waarbij ik twee keer dry needling heb gehad. Maandag weer een afspraak waarbij ik hopelijk weer groen licht krijg om hard te lopen. Daarbij heb ik besloten om onder begeleiding te gaan lopen en vanuit hun een schema gaan volgen.
Goede schoenen heb ik namelijk.
De blessure is dat ik trigger points heb/had onder de peesplaat net boven de knie.


Mijn vraag aan jullie:
Komt dit bekend voor bij jullie en is de kans groot dat de triggerpoints gelijk weer ontwikkelen of terugkomen als ik weer mag lopen ?

triggerpoint zitten in spieren, niet in pezen.  Dat is een concentratie van spiervezels die niet meer kunnen ontspannen. In principe zou 1x dry needling al genoeg moeten zijn... interessanter is de oorzaak natuurlijk, disbalans of overbelasting? met schema ga je overbelasting tegen, disbalans dien je op te heffen met kracht- of mobiliteitsoefeningen of eventueel foamrolling.

de hamvraag hier is nu, welke spier was het, en wat is de nodige aanpassing die je moet maken om herhaling te voorkomen

wat ik weet is dat het de vastus Lateralis is. Ik was al van plan om morgen een foam roller aan te schaffen.

Edit: de oorzaak is dat ik constant aan 1 kant van de weg liep, en waarschijnlijk dat het ook te maken had dat ik alleen op verhard ben gaan lopen.

5

Re: Trigger points

Jan22 schreef:
Scighera schreef:
Jan22 schreef:

Ik loop nu drie weken bij een fysio waarbij ik twee keer dry needling heb gehad. Maandag weer een afspraak waarbij ik hopelijk weer groen licht krijg om hard te lopen. Daarbij heb ik besloten om onder begeleiding te gaan lopen en vanuit hun een schema gaan volgen.
Goede schoenen heb ik namelijk.
De blessure is dat ik trigger points heb/had onder de peesplaat net boven de knie.


Mijn vraag aan jullie:
Komt dit bekend voor bij jullie en is de kans groot dat de triggerpoints gelijk weer ontwikkelen of terugkomen als ik weer mag lopen ?

triggerpoint zitten in spieren, niet in pezen.  Dat is een concentratie van spiervezels die niet meer kunnen ontspannen. In principe zou 1x dry needling al genoeg moeten zijn... interessanter is de oorzaak natuurlijk, disbalans of overbelasting? met schema ga je overbelasting tegen, disbalans dien je op te heffen met kracht- of mobiliteitsoefeningen of eventueel foamrolling.

de hamvraag hier is nu, welke spier was het, en wat is de nodige aanpassing die je moet maken om herhaling te voorkomen

wat ik weet is dat het de vastus Lateralis is. Ik was al van plan om morgen een foam roller aan te schaffen.

Edit: de oorzaak is dat ik constant aan 1 kant van de weg liep, en waarschijnlijk dat het ook te maken had dat ik alleen op verhard ben gaan lopen.

dan denk ik dat dat idd de oorzaak is. kwestie van gewoon weer gaan lopen maar dan afwisselen in kant, dat je eind van de training ongeveer 50/50 hebt gelopen. Dat verhard lopen zie ik niet echt als een probleem voor een eenzijdige spieroverbelasting.

Foam roller is altijd een mooie aanvulling

http://www.usatriathlon.org/about-multi … 02511.aspx

basisregels is wel: don't overdo it...rol er rustig een keer over die rol heen.... (geen snel heen en weer gerol) en als je een pijnlijke plek voelt dan ga je daar nog langzamer (en daar nog een 2e keer), je wil druk op die plek opbouwen om de triggerpoint te dwingen om te ontspannen.

Het mag een beetje pijn doen, maar ook niet te gek.
Na afloop ff rekken en goed drinken.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: Trigger points

http://losseveter.nl/2015/01/14/foam-ro … l-sneller/

7

Re: Trigger points

Jan22 schreef:

Ik loop nu drie weken bij een fysio waarbij ik twee keer dry needling heb gehad. Maandag weer een afspraak waarbij ik hopelijk weer groen licht krijg om hard te lopen. Daarbij heb ik besloten om onder begeleiding te gaan lopen en vanuit hun een schema gaan volgen.
Goede schoenen heb ik namelijk.
De blessure is dat ik trigger points heb/had onder de peesplaat net boven de knie.


Mijn vraag aan jullie:
Komt dit bekend voor bij jullie en is de kans groot dat de triggerpoints gelijk weer ontwikkelen of terugkomen als ik weer mag lopen

wat ik weet is dat het de vastus Lateralis is. Ik was al van plan om morgen een foam roller aan te schaffen.

Edit: de oorzaak is dat ik constant aan 1 kant van de weg liep, en waarschijnlijk dat het ook te maken had dat ik alleen op verhard ben gaan lopen.

Kijk ook eens of je heupabductoren even sterk zijn. Soms zit hier een disbalans in en compenseer je dus met 1 been en krijg je het begin van een running knee (denk dat dit bij jou aan de hand is/was, maar dan agv het scheef lopen door de wegverkanting)

Mijn ervaring is trouwens dat ik de meeste mensen echt wel 2x moet behandelen met Dry Needling voordat de klachten helemaal weg zijn. Het hangt er ook vanaf hoe lang de klacht al bestaat, als je er lang mee doorloopt duurt het ook langer voordat het helemaal hersteld is.

8

Re: Trigger points

Lekker naar de chiropractor!

9 Laatst bewerkt door Jan22 (20-01-15 06:26:59)

Re: Trigger points

Gister voor de laatste keer een afspraak gehad. Geen dry needling, behalve nog een laatste massage. De benen voelen weer goed aan en heb toestemming gehad om te gaan hardlopen. Nu ook een kwestie van die benen goed onderhouden. tongue

10

Re: Trigger points

Misschien leuk om eens te lezen?

http://www.kwakzalverij.nl/1326/Droge_n … drie_weken

11 Laatst bewerkt door Scighera (21-01-15 21:00:49)

Re: Trigger points

Nogges schreef:

Misschien leuk om eens te lezen?

http://www.kwakzalverij.nl/1326/Droge_n … drie_weken

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het zeker werkt en beter is dan regulier massagevormen voor het behandelen van triggerpointsd, heb zelf deze behandelingen gehad op revalidatiecentrum voor oa Trapezius, infraspinatus en supraspinatus.

Het verschil tussen voor de behandeling en 2 dagen was ernorm bij mij (in spierspanning / pijn / houding).
Had ik ditzelfde effect willen bereiken met reguliere behandelingen dan had ik en meer dan 1 behandeling nodig gehad en die waren dan extreem pijnlijk geweest (en ik ben wat gewend...)

Hoe het werkt in een notendop?
-de punten opzoeken met de hand
-steriele naald in brengen (zijn wegwerpnaalden die steriel verpakt zijn) op de desbetreeffende plek (voel je niks van)
-de naald raakt de spier op de bewust plek, en daar lokaal die plek met 1 of meerdere voorzichtige prikken stimuleren
- op een gegeven moment onstaat er een twitch, wat betekend dat de spier gaat aanspannen in korte beweging, en vervolgens volledig ontspant
- naald eruit en spier zal heel zwaar voelen (kan hem ook bijna niet meer gebruiken
- na 4 uur trekt dat weg, veel rekken en bewegen en dag later is deze volledig pijnvrij, en weer dag later weer volledig belastbaar, en kon vanaf dag 1 eidnelijk weer normale onstpannen lopen en fietsen zonder pijn..

Hoe die triggerpoints ontstaan? overbelasting, spier die teveel werk heeft verricht of continue aangespannen is geweest door stress / geforceerde houding

Dry needling is ook een uitbreiding op reguliere fysiotherapie, men werkt ook vanuit die kennis, dus niet jan en alleman die dat kan / mag doen

Het principe is het zelfde als triggerpoint massage, alleen omdat je direct op de spier kan behandelen, en extreem lokaal doe je geen onnodige schade aan omliggend weefsel (en is daarom ook minder pijnlijk en effectiever)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Trigger points

Ik vind het mooi dat het voor jou werkt of dat je dat tenminste zo ervaart. Maar jouw ervaring is niet echt een wetenschappelijke onderbouwing voor de werkzame kracht voor dry needling. Misschien dat het in de toekomst wel bewezen gaat worden. Maar zo lang het niet wetenschappelijk bewezen wordt dat het werkt, ben ik erg kritisch op therapieën.

13

Re: Trigger points

Ik heb ruim 200 artikelen waarin wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het effect van DN en dit is aangetoond. Je mag ze een keer komen lezen.

Het klopt dat er in Ned helaas cursussen zijn waar je als fysio in een weekend of week leert Prikken. Dit betreur ik ook. Mijn opleiding duurde 10 maanden en werd afgerond door een pittig examen.
Er wordt nu gekeken of er een soort keurmerk kan komen, immers, jij als patient weet niet welke opleiding jouw therapeut heeft genoten.
Enne, het klopt helemaal, die handschoentjes draag ik voor mijzelf. Dat is in het ziekenhuis trouwens niet anders hoor....

14

Re: Trigger points

Ik twijfel ook niet aan de werking. Zoals ook in het artikel staat is het alleen niet aangetoond dat het meer effect heeft dan een massage. En bij gelijkwaardig effect lijkt mij dat een niet invasie techniek de voorkeur heeft, zoals het artikel betoogt. Maar nogmaals, zo kijk ik er tegen aan. Ik vind dat iedereen recht heeft om zelf te bepalen wat goed voor zijn/haar lichaam is. Of je nu in de veronderstelling dat dat dry needling, homeopathie, osteopathie, acupuntuur, handoplegging, gebedsgenezing werkt. Het was niet mijn intentie om daar een discussie over uit te lokken. Want dat heeft geen nut, je komt niet nader tot elkaar en je blijft je eigen standpunten en ervaringen herhalen slechts herhalen. En zoals bekend is een steekproef met x=1 niet echt een representatieve steekproef.
Ik hoop gewoon dat iedereen zo min mogelijk van wat dan ook gebruik hoeft te maken, omdat iedereen blessurevrij blijft!

15

Re: Trigger points

Helemaal mee eens dat verdere discussie geen meerwaarde heeft.

Laten we inderdaad heel en gezond blijven!
Op naar een mooi sportjaar.