1

Onderwerp: Snotneus!!

Na een zwemtraining ben ik altijd 1 of 2 dagen aan het snotteren. Niet echt lekker om dat er ook nog wel eens een half zwembad aan water uit rolt. Heb wel eens een neusklem geprobeerd, maar dat vind ik niks.
Hebben jullie tips?

JAB

2

Re: Snotneus!!

Hai!

Klinkt een beetje als een allergische reactie. Een collega van mij heeft dit ook en zij slikt inmiddels histamine blokkers. Je hebt van die pluggen voor in je oren, misschien ook voor in je neus? Of een beetje vaseline in de neusgaten? Of iets met een neusspray?

Laat maar weten of je iets hebt gevonden. Er zijn vast meer mensen met dit probleem.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

3

Re: Snotneus!!

heb dit probleem ook, lange tijd wist ik niet zo goed een oplossing. maar inmiddels wel!!!
Heb jaren terug een allergietest laten doen en ik bleek voor verschillende dingen allergisch, oke ze kunnen niet echt testen op zwembadwater, maar de allergoloog vond mijn verhaal van het zwemmen goed passen bij de allergieën die ik heb.
Nu slik ik Xyzal en gebruik ik dagelijks budesonide neusspray en raad eens: nooit meer snotterend uit een zwembad gestapt (tenzij ik verkouden ben natuurlijk.....)
alleen nu nog de hooikoorts beter onder controle krijgen, want dat is lastig met hardlopen....

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

4

Re: Snotneus!!

Dank. Persoonlijk ben ik er niet zo voor om voor alles medicijnen te nemen, maar als het de enige optie is heb ik weinig alternatieven...
Zijn er oplossingen zonder medicijngebruik?

JAB

5

Re: Snotneus!!

Een aantal leden van mijn oude kluppie zwommen altijd met een neusklem (die van het schoonzwemmen). Ziet er niet uit maar het helpt wel tegen de "snotneuzen". Volgens mij zijn ze bij een Perry wel te krijgen.

6

Re: Snotneus!!

Hmm, ik heb er met vlagen last van. Soms gaat het wekenlang goed, waarna het ineens weer de kop op steekt en in een dag (en een nacht) blijf niezen en snotteren. Spoelen met een zoutoplossing helpt dan wel aardig (opsnuiven). Ik ben ook niet zo van de medicamenten...
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

7 Laatst bewerkt door Sted01 (25-03-11 13:49:41)

Re: Snotneus!!

Sinds ik vorig jaar begon met Triathlon heb ik vaak en langdurig verstopte neus gehad. Als ik een paar keer de zwemtraining oversloeg dan ging het weer beter. Doch als ik weer ging zwemmen was het weer raak. Dit zal denk ik het chloor komen.
Met hardlopen kon ik wel weer door mijn neus ademhalen, maar na het hardlopen was dat weer over.
Ik gebruikte vaak de neusspray van de drogist, maar dat mag je ook niet te lang en te vaak gebruiken. Na een tip heb ik na een telefonische recept bij de huisarts Navonex gekregen. Navonex is ook een neusspray. Dit mag je onbeperkt gebruiken.
Sindssien kan ik gewoon weer door mijn neus ademhalen. Een hele verademing.
Wellicht een zinvolle tip anderen die er last van heeft.

Een neusklem is voor mij niets. Ik heb het wel eens op gehad. Best wel pijnlijk en het sluit ook niet helemaal af.

8

Re: Snotneus!!

Toevallig dit,  ik was namelijk bijna van plan mijn zwem abonnement op te zeggen vanwege mijn loopneus na het zwemmen , ik heb er ook elke keer een niesaanval bij.  dus de avond zelf en dag erop veel niezen en loopneus.

vorige week een neusklem geprobeerd, eentje van speedo dacht ik, zo;n metalen klemmetje,  maar voelde al niet prettig aan en bij 3x keerpunt was ik hem al kwijt smile
voelde ook benauwend aan, dat je neus dicht zit met uitademen.

Ik heb echter wel bewust geprobeerd voornamelijk door mijn mond in en uit te ademen.  (theorie hierbij , is dat je dezelfde chloor lucht in en uitademd en het voor je neus niet uitmaakt welke kant de lucht gaat  )

dat ging dus best goed, stuk minder last ,zeker diezelfde avond... maar 2 dagen later ???  toch wel weer veel. 

morgen weer proberen. als het niet verbeterd ga ik terug naar mijn oude zwembad waar ik totaal geen last had. Betere ventilatie?

9

Re: Snotneus!!

Ik lees nu ook over de mogelijkheden voor neusspray  :Navonex /  budesonide  , ik ga eens overleggen met mijn huisarts. als ik er nu over nadenk, is het alleen maar ver-ergerd het laatste half jaar, en ook elke ochtend  thuis tot in het weekend (4 dagen na het zwemmen) blijf ik snotteren

10

Re: Snotneus!!

Ik heb het ook; enorme niesbuien na het zwemmen in sommige zwembaden. heb nu een neusklem van speedo (zowel de plastic als de metalen variant) en een anti-allergiespray via de huisarts. Helpt goed. Klemmetje is een kwestie van wennen, en als je dan een wedstrijd in buitenwater doet zonder klem, waaauw, dan heb je opeens een boel lucht....

triathlon is 3x leuker!

11 Laatst bewerkt door DennisM (11-06-11 00:29:33)

Re: Snotneus!!

Ben eigenlijk alleen aan het snotteren tijdens/na de training, misschien nog een beetje verstopte neus de ochtend erna (doe mijn zwemtraining altijd savonds), Ik weet niet wat de oorzaak is, denk oa door uitademen door mijn neus.
Ik ga in ieder geval niet met een neusklemmetje zwemmen, lijkt me belemmerend.
Nooit geweten dat iets als een snotneus ook een gevolg kon zijn van een allergische reactie. Misschien maar eens in de gaten houden.

12

Re: Snotneus!!

Ik heb gemerkt dat ik er in buitenwater geen last van heb, dus hoogstwaarschijnlijk ligt het toch aan het chloor.

13

Re: Snotneus!!

Volgens mij ligt het puur aan dat chloor, na buitenzwemmen heb ik geen enkel  probleem, zeker niet na zwemmen in zee, dat zout is goed voor het interne gedeelte van neus en keel, maar na een avondtraining in het zwembad heb ik geheid een nacht een loopneus.

14

Re: Snotneus!!

Chloor kan de slijmvliezen irriteren. Ander zwembad proberen misschien een idee? Het ene zwembad is het andere niet qua schoonmaakinstallaties (bijv. ander zout om chloor uit te winnen). Of kijk eens of er een zwembad in de buurt is dat ozon gebruikt ipv chloor, voelt een stuk anders.

15

Re: Snotneus!!

Ik heb maar een helaas 50-meter bad in de buurt. Vandaar dat ik recent uitsluitend in buitenwater train. 25-meterbaden vind ik geen bal aan, alsof je in een badkuip ligt.

16

Re: Snotneus!!

Al terug lezende zie ik dat ik de neusspray Navonex heb genoemd, dit moet zijn Nasonex.

17

Re: Snotneus!!

Misschien helpt het om je neus na het zwemmen te spoelen met zout water... bijvoorbeeld met een rinohorn of een neusdouche
http://www.farmaline.nl/drogisterij/bes … uw-1-stuk/
http://wathebik.com/aandoening/neusspoe … rkoudheid/

Maarten

18

Re: Snotneus!!

Ik heb ook wel eens last van een dergelijk allergische reactie.
Meestal paar uur na het zwemmen begint het, soms is het als ik 's nachts wakker wordt echt ernstig.

Ook de ochtend erna heb ik dan vaak nog een snotneus.

Heb wel gemerkt dat het aan het chloor ligt, want in buitenwater heb ik het niet.
Meer specifiek krijg ik er last van als ik teveel water via me neus naar binnen heb gekregen. Dat wil me nog wel eens gebeuren als ik bijvoorbeeld vlinderslag doe, of een keerpunt als ik vermoeid ben.

Bij mij helpt het wel als ik na het zwemmen me neus spoel. In principe doe ik dat gewoon met kraanwater. Zo een neusdouche maakt dat misschien makkelijker smile

19

Re: Snotneus!!

Heb hier ook veel last van.  sad
Een paar uur na het zwemmen krijg ik een loopneus, verstopte neus, niesbuien. Duurt een dag of twee. Ook erg lastig met slapen.  Dozen tissues...

Dacht eerst dat het aan het chloor in zwembaden lag, maar heb het ook in buitenwater.  In zeewater bijna geen last.

Vaak worden Antihistamines voorgeschreven tegen dit soort allergieën of overgevoeligheden.  Toch wel zonde dat je om te kunnen sporten continue medicijnen zou moeten gebruiken.  Hoe gezond is dat?

20

Re: Snotneus!!

Ik gebruik een aantal maanden per jaar antihistamines tegen hooikoorts. Ik zou het alleen doen als een neusklem of zo echt niet werkt. Niet dat ik er bijwerkingen van heb, maar als je zonder medicijnen kan dan zou ik het zonder doen.

21

Re: Snotneus!!

DeDuif schreef:

Bij mij helpt het wel als ik na het zwemmen me neus spoel. In principe doe ik dat gewoon met kraanwater. Zo een neusdouche maakt dat misschien makkelijker smile

+1!

Sinds ik dit doe heb ik niet of nauwelijks meer last van een loopneus na het zwemmen. Ik spoel soms een beetje tussendoor als ik water in mijn neus heb gekregen, met water uit mijn bidon (als er niemand kijkt natuurlijk). En anders gewoon zo snel mogelijk na het zwemmen met water uit de kraan. Werkt erg goed.

/Herman

22

Re: Snotneus!!

Hoi

Ik was er ook zo eentje.....ja was  tongue
Heb alle middeltjes opgeschreven, bezoekje aan de huisarts en die zei dat een aantal "te sterk" waren en hij schreef mij beclomethason voor

1 Uur voor de training in de neus sprayen en direct na afloop weer. Totaal geen last en.............het is gratis  tongue

23

Re: Snotneus!!

Ik heb hier sinds een jaar helaas ook last van. In overleg met de dokter kan ik dezelfde medicijnen gebruiken die ik ook gebruik tegen hooikoorts. In de winter had ik deze medicijnen nooit nodig, maar nu wel dus. Ik ben ook een tijd met zout water en een neti pot in de weer geweest. Maar dit is me toch te ingewikkeld, water koken, de juiste hoeveelheid zout toevoegen. Water laten afkoelen tot de juiste temperatuur, enz.. De ene keer kon ik dan spoelen zonder problemen en de volgende keer spoot het zoute water weer alle kanten op. Ben er maar mee gestopt...