1

Onderwerp: snelheid is weg

Vandaag de molenloop gedaan. Ik heb de laatste tijd nogal wat duurwerk gedaan maar heb tochook korte intervallen gelopen. Toch is heel mijn snelheid weg. Ik had moeite om 4:30 pkm te lopen?!!? Normaal loop ik vrij makkelijk 4:15. Kan iemand mij zeggen hoe je tijdens een periode van veel duurwerk toch je snelheid een beetje boven Jan houd?

2

Re: snelheid is weg

Minder duurlopen doen, één keer per ca. 10 dagen is prima. En tijdens een lange duurloop regelmatig versnellen van zeg een minuut elke 10 minuten. Zo doe ik dat....

><> swim-bike-run <><

3

Re: snelheid is weg

varieren; een trainingsweek bestaat niet alleen uit duurtrainingen. ik zorg dat ik elke onderdeel 1x per week op snelheid train


qua lopen

week 1
lange duurloop 24-25k
snelheidstraining over 10k
duurloop over 20k
koppeltraining na long bike: 4k

week 2
lange duurloop 28-33k
snelheidstraining over 8-12k
koppeltraining na 75-90k bike: 14-16k

en dan weer opnieuw. die koppeltrainingen zijn vaak ook vrij soepel; heb het niet nodig nl dus als ik er gene izn in heb maak ik er 2 losse trainingen van

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: snelheid is weg

Jullie hebben dus beide een andere mening alsik het goed lees?
1x per 10 dagen een duurloop of zoals sighera 2x per week? Ligt dat vooral aan het doel.
Bij sighera krijg ik het idee dat hij traint voor een hele triathlon voor mij gaat het hoofdzakelijk om een snellere 10km en misschien dat ik komende winter me gaan concetreren op de 5km. Speciaal dan voor die snelheid.
Als je niet kijkt naar het aan duurtrainingen maar gewoon alleen snelheid wilt trainen is dat het lopen van bijvoorbeeld 400 meters erg goed? en hoe hard zouden die in mijn geval moeten met een 10 km zoald de molenloop van 45 min?

5

Re: snelheid is weg

hmm, dat is weer iets anders ja:)

wat ik dan zou doen is:

1x per week interval ca 8x400 meter (excl Warming up en cooling down). goed te doen op syntelbaan
1x per week duurloop 12-15km
1x per week de 10km lopen in negatieve split  (rustig beginnen en om de 3.0 km een hartslagzone hoger) laatste km als eindsprint gevolgd door cooling down

ik ben zelf van mening dat 3x per week lopen genoeg is; omdat je zo minimaal 48uur herstel ertussen kan plaatsen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: snelheid is weg

Mag je tijdens die 48 herstel wel fietsen of zwemmen?

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

7

Re: snelheid is weg

Hardlooptraining is toch ook wel erg persoonlijk. Zelf heb ik veel baat gehad bij de Verheulmethode. Ik meen op www.hardlopen.nl dat hier e.e.a. over te vinden is.

><> swim-bike-run <><

8 Laatst bewerkt door Scighera (11-09-06 22:50:57)

Re: snelheid is weg

jeroen schreef:

Mag je tijdens die 48 herstel wel fietsen of zwemmen?

yup; maar wel logisch inplannen natuurlijk; een long bike en een long run de 2 dagen achter elkaar is vragen om moeilijkheden.

in principe plan ik mijn trainingen zo in dat ik niet 2 dagen achter elkaar fiets of loop. zwemmen  maakt wat minder uit (minder belastend).

in mijn geval:

zo: zwemmen + lopen(snelheid)
ma: zwemmen + fietsen
di: zwemmen + lopen(lang)
wo :zwemmen(lang) + krachttraining
do: zwemmen + fietsen (snelheid)
vrij: zwemmen + lopen
za: fietsen(lang)

allez, maar dat is ook weer per persoon verschillend, er zijn genoeg mensen die 2-3 dagen achter elkaar kunnen lopen zonder problemen; ik merk duidelijk dat het ten koste gaat van de kwaliteit

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

9

Re: snelheid is weg

Hey Scighera,

zwem jij bijna elke dag??? Dat lijkt me echt veel! Hoe hard zwem jij dan op de km?
Hoe hard zwemmen de anderen met hoeveel zwemtrainen?
Ik zwem ongeveer 15min op de km met ongeveer 2-3 trainingen per week....

10

Re: snelheid is weg

dat haal ik misschien net dat tempo.....

waarom denk je dat ik zoveel zwem? het is mijn zwakste onderdeel en zwem daaro mdus vaak om dag in dag uit met de techniek bezig te zijn zo dat het gestaag verbeterd en hopelijk een tweede natuur wordt (gisteren 2100m in 0:39). Ach, ik zwem nog maar 4 maanden....

en dat is bij mij het hele punt, zwem nog maar te kort, fietsen kan ik met gemak met 2x per week rond, lopen idem. maar zwemmen moet ik gewoon hard aan trekken

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

11

Re: snelheid is weg

Ik geloof dat ik ook iets meer moet gaan trainen dan ik in eerste instantie van plan was :0

In ieder geval ga ik iets meer op snelheid trainen en ik ga wat aan mijn techniek sleutelen middels het uitproberen van de voorvoetlanding. Nu land ik op mijn hak.

Nog even een vraag of moet dat onder techniek? maar zijn er andere schoenen nodig voor de voorvoetlanding of kan dat gewoon op traditionele hardloopschoenen?

12

Re: snelheid is weg

ik doe train ook een beetje de verheul methode en het bevalt mij ook erg goed, inmiddels mijn pr van 38,20 naar 37,03 gehaald.
over zwemmen ik zwem 1 a 2 x per week en haal meestal de 14 rond wel op de km in een zwembad. TECHNIEK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!