1

Onderwerp: 2x per dag trainen

Ik train regelmatig 's middags tijdens mijn middagpauze.
Ofwel 1.5km-2km zwemmen of 7km-8km lopen.
Nu het 's avonds stilaan langer licht blijft ga ik er 's avonds nog enkele trainingen kunnen bijdoen.
1 à 2 keer zullen dit fietstrainingen worden maar door gebrek aan tijd kan dit soms ook een looptraining worden.

Is dit aan/af te raden om 2x per dag te gaan lopen?
Meestal zal ik wel proberen om 2 verschillende sporten te doen, maar dit zal niet altijd lukken.

2

Re: 2x per dag trainen

Als je lichaam het aan kan en je voldoende rust hebt tussen door zie ik het probleem niet.
Ik denk wel dat je het langzaam moet gaan opbouwen de hoeveelheid trainingen, niet in een keer iedere dag 2 keer maar eerst 1 dag 2 keer en dan later 2 dagen 2 keer enz.
Gewoon goed naar je lichaam luisteren en dan moet het wel goed komen smile

3

Re: 2x per dag trainen

Is heel normaal om 2x per dag te trainen. Ik denk dat het eigenlijk vrijwel noodzakelijk is om minstens een paar keer per week te doen wil je een beetje leuk een triathlon doen. Als je 3x loopt, 3x fietst en 2x zwemt (wat niet heel veel is) dan kom je er al aan. Zou wel soort trainingen aanpassen dus inderdaad niet 2x op één dag gaan lopen, terwijl je zoveel kilometers en looptrainingen maakt dat het zo beter uitkomt maar als je slechts 3 of 4 keer loopt dan is het beter om die trainingen te spreiden. Wat je ziet bij de gasten die veel kilometers maken is dat ze wel het lopen gaan dubbelen om aan hun wekelijkse belasting te komen. Ook zullen ze dit doen om zo de rustige dagen rustig te houden en de harde dagen ook echt hard. Kijk bijvoorbeeld ook naar de invulling van de training, als je meerdere keren op een dag traint dan wellicht iets rustiger, terwijl als je slechts 1x op een dag traint, dan kun je wat intensiever aan de slag gaan. En twee keer op een dag intensief in verschillende sporten is vaak suboptimaal, tenzij je bijvoorbeeld een koppeltraining doet, maar dan is vaak 1 van de 2 disciplines niet heel lang.

4

Re: 2x per dag trainen

Ik train ook geregeld 2x per dag. S'morgens bv een 10 km lopen en in de namiddag zwemmen of een paar uurtjes fietsen. 2x lopen probeer ik te beperken al doe ik het soms ook.

5 Laatst bewerkt door daveke (18-02-15 19:04:56)

Re: 2x per dag trainen

Mijn schema bestaat (ook meestal door m'n woon-werk-fietsritjes) uit 2x of 3x daags trainen, meestal wat korte trainingen (max een uur) en af en toe een lange fietsrit erbij. Vaak zijn de dagen dat ik een lange rit doe dagen dat ik maar 1 training afwerk. Bevalt mij prima