1

Onderwerp: Beginnen met zwemmen

Zoals de titel al aangeeft wil ik beginnen met zwemmen.
Ik zeg altijd ik kan wel drijven en dobberen, maar niet echt zwemmen.
Heb zo'n 5 duathlons gedaan en wil me wel een wagen aan een 1/8 of 1/4 triathlon.
Maar hoe nu te beginnen?
Iemand tips?

2

Re: Beginnen met zwemmen

Zelf heb ik zwemles voor volwassenen genomen. Ik was al wel aardig bekend in het zwembad vanwege het peuterzwemmen en de daaropvolgende zwemlessen van mijn kinderen, dan is de stap misschien wat kleiner? Ik heb toen de zwemjuf uitgelegd wat mijn doel was: borstcrawl leren om eventueel triathlon te gaan doen.
Vervolgens heb ik zo'n twee maanden één keer per week zwemles gehad, een uur lang alleen maar borstcrawl oefenen. Daarmee maak je technisch een enorme stap vooruit en daarna (of daarnaast) kan je natuurlijk gaan vrijzwemmen of banenzwemmen om je conditie te verbeteren (zwemspecifiek dan, lopen en fietsen kan je al!).

Wel moet je er dan rekening mee houden dat de andere zwemmers/cursisten misschien wel helemaal niet kunnen zwemmen, dat nog nooit gedaan hebben. Je bent dan wel een beetje een vreemde eend in de bijt.

Ondertussen is er voor mij ongeveer een half jaar voorbij en begin nu zo'n beetje in de buurt van de 10 minutengrens te komen op de 500 m. Zeg maar tussen de 30 en 35 seconden per baantje. Ik begrijp nog steeds niet dat er volk is dat onder de 7 minuten zwemt en dan nog energie over heeft om op de fiets te springen...

Succes, Flatfisher

3

Re: Beginnen met zwemmen

Je kunt je ook aanmelden bij een triathlon vereniging.
Bij onze vereniging (www.tri-apeldoorn.nl) wordt vaak een aparte baan gereserveerd voor mensen die nog moeten leren borstcrawl zemmen.
De trainer geeft deze mensen vaak wat meer aandacht dan de overige leden.

4

Re: Beginnen met zwemmen

Waar woon je?

Gr, Concorde

5 Laatst bewerkt door franske (18-06-08 22:35:38)

Re: Beginnen met zwemmen

Zeeuws-Vlaanderen (één van de weinige delen van Nederland zonder snelweg :-) ).

Verder nog een vraag.
Welke zwembril is aan te raden.
Ik heb een deal met mijn vrouw gesloten, ik ga minimaal één-maal per week met haar zwemmen.
Maar welke bril is aangewezen om mee te beginnen?

6

Re: Beginnen met zwemmen

Een bril die je goed past en comfortabel zit. E#n dat is voor iedereen verschillend. Dus hup, naar de sportwinkel, passen. Geen bandje achter je hoofd, brilletje moet een beetje vastzuigen.

7

Re: Beginnen met zwemmen

volgens mij kan je het beste terecht bij een zwemvereniging. Die kunnen zeker werken aan je techniek. Want goed zwemmen is echt akelig moeilijk

8

Re: Beginnen met zwemmen

jani schreef:

volgens mij kan je het beste terecht bij een zwemvereniging. Die kunnen zeker werken aan je techniek. Want goed zwemmen is echt akelig moeilijk

Wil eerst eens proberen op mezelf, mede omdat zwemmen totaal mijn ding niet is.
Zet me op een fiets, of laat me lopen, en dan heb ik plezier, maar zemmen :-(
Tot heden heb ik dat altijd beperkt tot de vakanties :-)