1 Laatst bewerkt door Dennis Florussen (19-02-15 09:00:43)

Onderwerp: Hoe trainen je het fietsen (tijdrijden)

Heel simpel beredeneerd:zie http://www.tijdrijden.nl/trainen-voor-tijdrijden/

Tijdrijden soepel een zwaar verzet rond krijgen!! cool

Dus kort door de bocht voor ons triatleten, die 3x per week kunnen fietsen, 1xduur, 1x souplesse, 1x kracht.  wat kan het leven toch simpel zijn. tongue

Wie heeft er een andere mening??

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

2

Re: Hoe trainen je het fietsen (tijdrijden)

denk dat trainen voor bv een hele triatlon toch wel iets anders is dan trainen voor een tijdrit (meestal ~40 km).
al de punten die jij noemt zijn natuurlijk wel belangrijk bij het fietsen voor een triatlon maar zou toch anders trainen.

ik zou bijvoorbeeld een bepaalde periode meer focus leggen op het uit bouwen van het duur vermogen.
dan een andere periode focus leggen op kracht.
een voorbeeld is om bij zwemmen in de winter meer te focussen op techniek.

verder denk ik ook dat je niet  het hele jaar lang iedere week hetzelfde moet trainen.
je kan beter steeds beter nieuwe prikkels leveren (hierom dus iedere periode focus op iets anders).

en tenslotte, als je dus 3 training fiets moet doen zou je dit ook zo voor lopen en zwemmen kunnen opvatten.
zwemmen is techniek, duur en kracht en lopen is net als fietsen, souplesse, duur, en kracht.
dan zou je op 9  trainingen per week komen, ik denk dat de meeste triatleten hier geen tijd voor hebben.

3

Re: Hoe trainen je het fietsen (tijdrijden)

Onbegrijpelijk dat nog steeds veel triatleten het fietsonderdeel vergelijken met een tijdrit. Bij een tijdrit kom je goed opgewarmd aan de start en rij je jezelf volledig leeg terwijl in een triathlon ook al rij je op een TT fiets je eerst al een volledig andere sport hebt gedaan en erna nog een wedstrijd onderdeel moet lopen.

4

Re: Hoe trainen je het fietsen (tijdrijden)

Dan klopt het toch ronnyke?
Eerst warming-up (stukje zwemmen), je compleet leegfietsen voor 40KM, en dan rustig 10KM uitlopen  cool

5

Re: Hoe trainen je het fietsen (tijdrijden)

Ik wil een willekeurige wielrenner met compleet volgelopen benen wel eens 10km zien uitlopen...

6

Re: Hoe trainen je het fietsen (tijdrijden)

Ik zou er ook weer niet al te dramatisch over doen. De genoemde trainingen zijn zeker goed, alleen train je de overgang naar lopen niet. Nog genoeg te vinden over brick-sessies etc op internet

7

Re: Hoe trainen je het fietsen (tijdrijden)

Ik zit al enkele jaren in de sport en dan voornamelijk duathlon dus ik heb er al veel een enorm goeie fietsproef zien voltooien maar ik heb er ook al veel letterlijk zien sterven op het laatste looponderdeel. Gasten die echt in hun eigen braaksel liggen langs de kant van de weg of die zo verzuurd en verkrampt zijn dat ze gewoon geen meter meer voor of achteruit meer kunnen.

8

Re: Hoe trainen je het fietsen (tijdrijden)

Zoooooooooo makkelijk die fietstraining : gewoon doen wat je coach zegt
(alleen voor "jou" nog ff de juiste coach vinden en de vraag is beantwoord  tongue )

9

Re: Hoe trainen je het fietsen (tijdrijden)

Dennis Florussen schreef:

Dus kort door de bocht voor ons triatleten, die 3x per week kunnen fietsen, 1xduur, 1x souplesse, 1x kracht.  wat kan het leven toch simpel zijn. tongue

Wie heeft er een andere mening??

Ik niet.