1

Onderwerp: bochten techniek

Hallo

Na enige tijd wennen aan rijden op een racefiets, afstanden maken en tempotraining doen, ben ik nu op zoek naar tips en truuks voor het volgende verbeterpunt: de bochten ...

op mijn MTB kan ik redelijk uit de voeten, maar die ("schamele") 23mm onder mijn racer doet mij met redelijk respect een bochtje maken. En dan heb ik het nog niet over nattigheid, zand of anderzins vaag wegdek. Voor nu zijn bochten " eng" ;-)

Iemand tips, truuks, aanwijzingen etc wat ik hiermee kan doen, zonder domweg proberen en mijn geliefde carbon aan het wegdek te smeren?

D.

2

Re: bochten techniek

Ik heb pas deftig door de bochten durven beginnen gaan sinds ik in groep gaan rijden ben. Als je dan wat veel in je remmen knijpt moet je ofwel telkens een gat dichtrijden of lig je eraf. Je kunt dan ook zien hoe andere een bocht aansnijden en leer je op die manier het ook goed te doen. Succes alvast en misschien zijn er nog wel betere tips.

3

Re: bochten techniek

Vooruit kijken. Niet 2m voor je voorwiel kijken, maar kijken waar je heen wilt. Je fiets volgt vanzelf.

4

Re: bochten techniek

Yes, en daarbij een setje goed rubber aanschaffen...

dus geen Vittoria Rubino's om je wielen leggen als je in nat weer met meer dan 10km/h door de bocht wilt, want dan is het asfalt snel erg dichtbij

5 Laatst bewerkt door edj (23-03-15 20:36:55)

Re: bochten techniek

Heb een tijdje geleden een fietsclinic gedaan bij henk lubberding. Hij heeft uitgebreid aandacht besteed aan remmen, bochten en snelheid, ook met dalen. Erg leerzaam. De truck zit hem erin dat je meer gaat remmen met je voorrem en minder met de achterrem. Klinkt onnatuurlijk. Echter zo rem je ook op de motor. Daarbij zit hem de crux in het blijven doortrappen. Hiermee hou je je zwaartepunt laag, heb je traxie/grip en kun je direct dooracceleren als je de remmen loslaat. Je hebt steeds de volledige controle over je fiets, ook met zand, nat blad en andere ongemakken op de straat.

6

Re: bochten techniek

Ik zou in een scherpe bocht bocht toch echt niet doortrappen!
Voor je het weer zit je met je pedaal aan de grond. Lelijke valpartijen gezien op die manier!

7 Laatst bewerkt door edj (23-03-15 20:36:30)

Re: bochten techniek

je moet druk op de pedalen houden en dan ga/ kun je niet volgasdoor en ook niet doortrappen. Omdat je het zwaartepunt laag kunt houden sla je niet over de kop en hou je grip. je moet niet als een dolle doortrappen. Juist dan heb je geen grip. Ieder zijn meug hoe die denkt hard en veilig te kunnen gaan. Ik heb baat gehad van de fietsclinic.

8

Re: bochten techniek

Ik heb ook zo'n clinic gedaan bij Lubberding, vond het ook nuttig - totdat ik last kreeg van (faal-)angst, toen ging het niet meer. Want dat blijft wel lastig: je kunt een boel aanleren en dat helpt zeker, maar als je bang wordt, kun je dat zomaar ineens weer allemaal vergeten zijn!

Verder sluit ik me aan bij wat er al gezegd is. Voor mij is het belangrijkste: kijken waar je heen gaat, dus inderdaad goed vooruit de bocht in kijken, en zeker níet kijken naar wat je wilt vermijden (van sloten tot paaltjes). Het 'op de motor remmen', dus druk houden door trappen (op relatief groot verzet) en remmen tegelijk, is ook nuttig, maar dat is er zo een die ik totaal kan vergeten in moeilijke situaties. Fietsen in een groep is in theorie ook prima oefenmateriaal, maar bij mij werkt het deels averechts omdat er dan meer druk op staat.

Louise

9

Re: bochten techniek

Zoek een rondje zonder bochten die je niet van grote afstand kunt doorkijken. Scheelt een hoop stress als je niet zowel op de bocht moet letten als op het verkeer.

10 Laatst bewerkt door daveke (23-03-15 23:15:25)

Re: bochten techniek

Ik noem even een aantal zaken waar ik tijdens criteriums op moest letten van mezelf

Juiste bandendruk en juiste banden (genoeg grip)

Rij naar de apex toe en waaier uit naar buiten (buiten-binnen-buiten aanhouden)

Indien je niet fietsend de bocht door kan; zorg dat het rechterpedaal in een bocht naar rechts naar boven wijst, en andersom ook. Druk de knie die op dat moment naar boven wijst tegen je bovenhuis aan voor meer stabiliteit.

Schakel voor een bocht, zodat je na de bocht niet te zwaar staat qua verzet

Meer met voor dan met achter remmen, tenzij het een snelle bocht is en je überhaupt weinig hoeft te remmen - wel altijd voor de bocht remmen en niet in de bocht

Probeer zo weinig mogelijk te remmen, alles wat je op snelheid kan doen hoef je ook niet terug te winnen

Als je in een groep rijdt, probeer dan voor te rijden om dat harmonica effect te vermijden en continu hard aan te moeten zetten

Waar ik vooral op doel zijn de bochten in Nederland, in Nederlandse en Belgische triatlons. Dat zijn veel 90% bochten en bochten die je in criteriums tegen komt. De bochten die je tijdens een afdaling in het buitenland en soms ook hier in Nederland en belgie voor de kiezen krijgt zijn heel anders. Alpe dhuez kun je ook praktisch volle bak afdalen, omdat die bochten veel beter 'lopen'. Dan is het wel van belang om inderdaad wat druk op de pedalen te houden omdat je dan minder grip verliest, al ging dat voor mij ook niet altijd op, en durf ik toch best aardig te dalen of hard een bocht door te knallen

11

Re: bochten techniek

Vorige week ben ik tijdens een afdaling in een uitloper van de Ardennen in een bocht op de klassieke manier onderuit geschoven. Er lagen steentjes die gingen rollen. Ik weet niet of ik het met meer druk op de wielen had kunnen voorkomen. Misschien.

Wat ik wel weet is dat ik daarna niet meer zo relaxed de berg afdaalde... De wat los aanvoelende remgreep links (die naderhand gebroken bleek te zijn) droeg daar ook wel aan bij. Verdere gelukkig alleen een verbogen derailleur-pad, waardoor ik voor de rest van het weekend het grootste en het kleinste verzet moest missen. O, en wat schaafwonden en blauwe plekken natuurlijk.

/Herman

12

Re: bochten techniek

daveke schreef:

Ik noem even een aantal zaken waar ik tijdens criteriums op moest letten van mezelf


Indien je niet fietsend de bocht door kan; zorg dat het rechterpedaal in een bocht naar rechts naar boven wijst, en andersom ook. Druk de knie die op dat moment naar boven wijst tegen je bovenhuis aan voor meer stabiliteit.

Groot deel van je verhaal ben ik et mee eens, maar dat van je knie iets minder. Indien ik een bocht neem, dan wil ik het liefst dat mijn fiets zo rechtop als mogelijk blijft. Ik zal dan ook mijn gebogen knie uitsteken richting binnenkant bocht.
Ook dit leer je met motor rijden.
Verder moet ik juist toegeven dat ik beter de bochten neem op de racefiets naarmate ik meer op de mtb rijd. (nu is op de mtb hier het rondje Schoorl, en daar leer je echt wel bochten rijden gewoon omdat die daar heel veel zijn.

13

Re: bochten techniek

Niet mee eens eigenlijk, volgens mij hoef je je fiets in een bocht niet zo recht mogelijk houden. Gewoon met je lichaam wat tegensturen maar de fiets zelf mag lekker plat gaan. Dat met die knie... Daar heb ik geen ervaring mee maar als je goed en snel door je bocht komt op die manier dan zou ik het zeker blijven doen. Wel eens met als je naar rechts gaat het rechter pedaal naar boven hoort te staan.

14

Re: bochten techniek

ronnyke schreef:

Niet mee eens eigenlijk, volgens mij hoef je je fiets in een bocht niet zo recht mogelijk houden. Gewoon met je lichaam wat tegensturen maar de fiets zelf mag lekker plat gaan. Dat met die knie... Daar heb ik geen ervaring mee maar als je goed en snel door je bocht komt op die manier dan zou ik het zeker blijven doen. Wel eens met als je naar rechts gaat het rechter pedaal naar boven hoort te staan.

Ben het wel me je eens, als je in een criterium met 40 of meer man om je heen 6 of 7 rij dik door een bocht gaat kan je maar beter die knie "bij" de fiets houden, als je ala Kenny Roberts je knie gaat uitsteken lig je vrijwel meteen op de grond.