1 Laatst bewerkt door JanV (13-03-15 14:40:06)

Onderwerp: Ronde van Vlaanderen cyclo

Zaterdag 4 april aanstaande rijd ik de Ronde van Vlaanderen cyclo: 245km. De eerste helft is vlak, de tweede helft bergachtig. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik het aantal trainingen boven de 100km op de vingers van één hand kan tellen. Dus dat wordt nog wat. Ik schat dat ik hier 10:30 uur over ga doen.

2

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

JanV schreef:

Zaterdag 4 april aanstaande rijd ik de Ronde van Vlaanderen cyclo: 245km. De eerste helft is vlak, de tweede helft bergachtig. Ik moet tot mijn schande bekennen dat ik het aantal trainingen boven de 100km op de vingers van één hand kan tellen. Dus dat wordt nog wat. Ik schat dat ik hier 10:30 uur over ga doen.

Ik ook, gek genoeg :-)

/Herman

3

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Ik had jou toch zeker op 10:29 geschat, Herman!

4

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

JanV schreef:

Ik had jou toch zeker op 10:29 geschat, Herman!

Ik heb eerder de 150km variant gefiets, dus alleen de heuvels. Ik vond het een van de zwaarste tochtjes die ik ooit heb gedaan. Zwaarder dan de hele Luik-Bastenaken-Luik.

Dus ik wens je veel sterkte!

- M

5

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

mstyz schreef:
JanV schreef:

Ik had jou toch zeker op 10:29 geschat, Herman!

Ik heb eerder de 150km variant gefiets, dus alleen de heuvels. Ik vond het een van de zwaarste tochtjes die ik ooit heb gedaan. Zwaarder dan de hele Luik-Bastenaken-Luik.

Dus ik wens je veel sterkte!

- M

Dus de 150km vind jij zwaarder als de hele LBL van 276km?
Straffe kerel.

6

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

JanV schreef:

Ik had jou toch zeker op 10:29 geschat, Herman!

Ik geef je wel even een elleboogje, vlak voor de finish. wink

Herman

7

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

mstyz schreef:

Ik heb eerder de 150km variant gefietst, dus alleen de heuvels. Ik vond het een van de zwaarste tochtjes die ik ooit heb gedaan. Zwaarder dan de hele Luik-Bastenaken-Luik.

Dus ik wens je veel sterkte!

Oei...

/Herman

8

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Ben benieuwd wat jullie er van vonden? De kasseienstroken hakken er flink in... !

9

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Ik vond het heel erg goed georganiseerd. Alhoewel er in totaal c.a. 16000 deelnemers waren, was het slechts op bepaalde punten druk. Het viel me op dat er door de meeste deelnemers erg voorzichtig gefietst werd, en dat heb ik bij sommige tochten al anders meegemaakt. Gelukkig maar, want ik was zelf ook van plan weer heel terug thuis te komen.

De heuvels vond ik vrij pittig, en vooral degene met kasseien vielen tegen, omdat je niet echt op je pedalen kon gaan staan, want dan gleed het achterwiel door. Omdat ze vrij glad waren door de modder was het ook gevaarlijk wanneer iemand voor je bijv. besloot af te stappen, om er dan omheen te sturen. Vond het wel jammer dat op de Patersberg de linkse kant niet vrijgehouden werd, zodat iedereen van bijna het begin aan van de fiets moest. Had eigenlijk graag willen proberen hoe ver ik daar nog tegenop kon komen....
Maar alles bij elkaar een super evenement! Jammer van de regen en de kou, maar bij de RVV kun je van alles verwachten.... De prof's hadden gisteren in ieder geval stralend weer. Maar daar werd het feestje voor sommige renners flink verpest door de acties van de volgwagens.

10

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Ja Shimano had wat extra reclame nodig denk ik tongue

11 Laatst bewerkt door HermanB (06-04-15 23:48:10)

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Ik vond het ook super! En ik ben echt enorm verbaasd hoe goed mijn benen nog voelden na afloop en de twee dagen sindsdien. Geen spierpijn of stijfheid, en ik voel me eigenlijk ook niet eens overdreven moe (al voel ik natuurlijk heus wel dat ik wat gedaan heb).

Het zwaarste vond ik zelf eigenlijk de kou in de ochtend: het duurde tot de middag voordat de regen ophield, veel langer dan ik in de voorspellingen gelezen had. Ik had van die (normaal gezien) warme, maar waterdichte Sealskin-sokken aan waar het water van mijn benen af inliep maar niet meer uit. Het fietst toch niet lekker met je voeten in twee waterbadjes van 2 graden Celsius... Ik heb het in elk geval nog nooit in mijn leven zo koud gehad. Gelukkig had ik op dat moment JanV bij me om me er mentaal door heen te slepen smile

Voordeel was dan wel weer dat daarna de kasseien en de hellingen alleen nog maar konden meevallen, en dat deden ze eigenlijk ook. Al moet ik bekennen dat ik op het steilste stuk van de Koppenberg en van de Paterberg ook heb moeten afstappen, maar de rest kwam ik fietsend op.

Wat ze op TV trouwens nooit laten zien is dat het afdalen van zo'n kasseienberg eigenlijk moeilijker is dan hem beklimmen. Ik vond het afdalen in elk geval doodeng! Je stuitert alle kanten op en het is een enorme toer om controle over je stuur en over je snelheid te houden, vooral als je al de hele dag in dezelfde houding op de fiets zit en je handen te verkrampt zijn om nog lekker te kunnen remmen. Mijn nieuwe remblokjes zijn in een dag al zo ver versleten dat ik overweeg om er nieuwe op te zetten. En die handen (niet de benen) zijn dus het enige lichaamsonderdeel waaraan ik echt merk dat ik de Ronde heb gereden. Ook gek: gevoelloze vingertoppen (nu nog dus), dat zal dus ook wel van het getril komen.

Ons leerpunt was vooral dat we een volgende keer wat minder lange pauzes moeten nemen bij de bevoorradingsposten. Wij hadden het niet zo in de gaten, maar je eet wat, je doet een plas en je prutst wat aan je fiets - en voor je het weet ben je een half uur verder. Alles bij elkaar hebben we bijna drie uur stilgestaan (inclusief stoplichten en lekke band, dat wel), en was het uiteindelijk nog doorfietsen om voor sluitingstijd binnen te zijn. Maar ik was vooral blij dat het zo (relatief) makkelijk ging.

/Herman

12

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Dat zie je wel meer bij die cyclos dat die Nederlanders daar vrij lang blijven staan. Tja gratis eten en drinken...... lol  lol

13

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

HermanB schreef:

Wat ze op TV trouwens nooit laten zien is dat het afdalen van zo'n kasseienberg eigenlijk moeilijker is dan hem beklimmen. Ik vond het afdalen in elk geval doodeng! Je stuitert alle kanten op en het is een enorme toer om controle over je stuur en over je snelheid te houden, vooral als je al de hele dag in dezelfde houding op de fiets zit en je handen te verkrampt zijn om nog lekker te kunnen remmen.

Haha, dat was exact mijn ervaring toen ik een aantal jaren geleden de 150km fietste. Naar boven was gewoon harken, dat lukt wel, maar die afdalingen gingen volgens mij nog langzamer ook.

14 Laatst bewerkt door HermanB (07-04-15 16:22:20)

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

ronnyke schreef:

Dat zie je wel meer bij die cyclos dat die Nederlanders daar vrij lang blijven staan. Tja gratis eten en drinken...... lol  lol

Eigenlijk had ik wel frieten en stoverij verwacht... En bier natuurlijk! De Westvleteren ben ik de volgende dag dan maar zelf gaan kopen ;-)

/Herman

15

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Die westfleteren das wel goe matriaal zenne. Die bevoorradingen op die cyclo's vind ik altijd maar een trieste bedoening eigenlijk. Van die etixx sportdrank meestal die niet te zuipen is en hij is dan nog dubbel aangelengd met water. Voor de rest een halve banaan en appelsien en een stuk peperkoek bah.

16 Laatst bewerkt door HermanB (07-04-15 21:41:12)

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

O, maar ik vond hier de bevoorrading juist wel goed hoor! (En niet alleen omdat het gratis was  big_smile)

Bij iedere post was er inderdaad peperkoek, bananen en appelsienen, maar ook honingkoeken, gedroogde abrikozen, rozijnen, en verschillende smaken energierepen (Aptonia, een Frans merk blijkbaar - ik kende het niet). Dat was een welkome afwisseling met mijn eigen repen (Wiggle, lekker en niet droog, hoge energiedichtheid, aanrader!) waarvan ik alleen kokossmaak bij me had. Alleen wist ik niet hoeveel van die Aptonia-repen ik nodig had om in mijn energiebehoefte te voorzien, dus ik heb me maar gewoon lekker volgepropt. Met die kou zou ik sowieso niet snel te veel binnen krijgen.

Verder was er ook sportdrank, maar daar ben ik normaal ook niet zo'n fan van en nu wist ik eigenlijk niet zeker of er al dan niet ook suikers in zaten (en zo ja hoeveel). Ik heb daar in totaal één bus van op geloof ik en voor de rest water. Het was ook niet echt dorstig weer zaterdag...

/Herman

17

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Aptonia is huismerk van decathlon. Gelukkig dan dat de bevoorradingen toch de moeite waren op zo een lange dag.

18

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Maar zijn jullie nu in 10:30 of 10:29 gefinished???  wink

#enjoylife

19 Laatst bewerkt door JanV (08-04-15 11:46:20)

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Ik vond de regen in de ochtend zwaarder dan de klimmen rond Oudenaarde. En mijn benen voelden inderdaad ook niet zo moe als ik verwachtte. Ik ben van oorsprong een hardloper en daar ben ik gewend dat ik na iedere wedstrijd moeie benen heb, of het nou een 10km of een halve marathon is.
Het kan natuurlijk ook komen door het feit dat ik moest afstappen bij Bevoorrading 4, na 180km en 9:59 (7:23 zuivere fietstijd). Mijn rechterknie deed pijn, en dat bij iedere trap. We reden al in de koplampen van de bezemwagen, met de zwaarste beklimmingen nog voor ons, dus toen is HermanB alleen doorgereden.

Mijn herstelloop-, -zwem- en -fietstraininkjes van deze week deden geen centje pijn, dus geen permanente schade. Wellicht had ik met een flinke dosis ibuprofen de pijn en ontsteking kunnen onderdrukken, maar of dat slim was geweest, weet ik niet.

20

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Mooie verhalen in ieder geval!! knappe prestaties van jullie beiden hoor, respect!

#enjoylife

21

Re: Ronde van Vlaanderen cyclo

Dank, Rinke :-)

Ik reed hem trouwens uit in 10:11 (netto) en 13:01 (bruto). Dus eigenlijk wel binnen de 10:29... ;-)

/Herman