1 Laatst bewerkt door Jorw (15-05-15 11:45:04)

Onderwerp: Vele kleine kwaaltjes

Beste,

Bij het sporten heb ik wel vlug eens last van sommige irritatiewekkende kwaaltjes.
Tijdens het fietsen heb ik snel wel eens last van pijn in de rug, maar hiervoor doe ik nu zulke core-spieroefeningen.
Ook tijdens het fietsen heb ik wel eens last aan mijn heupen, als ik lange tijd een relatief hoge snelheid rijdt. Iemand een idee hoe ik dit kan verbeteren?
Weer tijdens dat fietsen kan ik ook nog eens last krijgen van mijn knie. Ik heb geen idee van waar dat nu weer komt. Wel is dat eigenlijk de oude koersfiets van mijn pa (ook zijn klikschoenen dus), dus kan het probleem hem liggen bij die klikschoenen? (Heb wel platvoeten, maar denk niet dat dat een probleem kan zijn...)
Tijdens het lopen heb ik bijna geen problemen. Alleen wat aan de 'pectineus' (Zelf ken ik die benaming niet, maar als ik lichaam opzocht, dan zag ik hoe die spier noemde.)
Dusja, ik hoop dat hier nog iemand mij kan mee helpen

Met vriendelijke groeten,
Jorrit

2

Re: Vele kleine kwaaltjes

Je positie op de fiets kan ontzettend belangrijk zijn voor alle fietsgerelateerde kwaaltjes

In een ander topic zie ik dat je zegt dat je die 5 km loopt met 14 per uur. Niet langzaam opgebouwd in rustige stappen, met waarschijnlijk hoge hartslagen en weinig herstel? Warming up-cooling down?

Ik denk dat je wellicht wat te fanatiek van start bent gegaan. Neem het rustiger met hardlopen, bouw het op, ga niet direct te snel (vandaar dat er ook velen 10 per uur lopen, duurconditie is van wezenlijk belang) en zorg dat je schoeisel goed is

Probeer eens te kijken of de positie op de fiets goed is, en ga daar ook niet te hard van stapel lopen. Beter eerst een basis aanleggen en dan intervallen dan nu heel hard gaan fietsen en lopen, je hebt dan geen marge naar boven toe qua hartslag..

Succes!

3

Re: Vele kleine kwaaltjes

Je lichaam moet wennen aan de belasting van het sporten. Bij mij heeft het ruim een jaar geduurd voor ik zonder pijntjes meer dan 1x per week een rondje kon hardlopen.

Je pijntjes tijdens het fietsen klinken mij in de oren als een verkeerde positie (te groot frame, zadel te hoog/laag, etc)

Gun je lichaam de tijd om te wennen aan de belasting, en luister goed naar je lijf. Dwz niet perse doorfietsen met pijntjes, maar neem ook eens gas terug. Wil niet te veel, te snel en vooral te intensief.