51

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Oke Lageveld is vaak ook goed te doen, is niet zo diep dus snel op temperatuur.

52

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Gisteren even in het blauwe meer in smilde gezwommen. Alleen mijn hoofd was erg koud ( geen zwemcap op ) voor de rest goed te doen

53

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Afgelopen zaterdag 23-05 rondje Henschotermeer gedaan, 17c gaf mijn Suunto aan, goed te doen wel 2 mutsen op. Met mij nog 4 andere die lagen te spartelen (3 vrouwen en 1 man).

Enough of this sunday stroll, let's hurt a little..

54

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Net terug van Bussloo, 16,5 graad watertemperatuur en glashelder. Heerlijk.

55 Laatst bewerkt door Emiel1969 (25-05-15 23:00:19)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Vanavond even zwemmen in de Kralingse Plas.
Net terug. Rondje van 3.7 km. Water was prima. Rond 17 graden.

56

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Gisteren ook mijn eerste buitenmeters gemaakt dit jaar dit keer in de ursemmerplas. En wat viel dat weer tegen. Niet dat het koud was, verre van zelfs, daar heb ik geen enkel probleem mee gehad. Maar waar ik in het zwembad ondertussen redelijk relaxed door het water ga, was daar buiten niets van te merken. Hier moet dus nog heel wat aan gebeuren.

57

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Toevallig nog meer mensen die woensdag avond in het henschotenmeer gaan zwemmen?

58

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Waar wordt er in Almere buiten gezwommen?
In het weerwater? Noorderplassen? Wie heeft hier ervaring mee en welk strandje is dan handig...

59 Laatst bewerkt door HermanB (26-05-15 22:19:33)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Zojuist heb ik mijn eerste meters van het jaar gemaakt in het zwemplasje bij Madestein in Den Haag (vlakbij de Uithof). Onverwacht lekker water (ik had gedacht dat het veel kouder ging zijn). En het was glashelder - heel anders dan in de zomer als de algen flink aan het groeien zijn geweest.

/Herman

60 Laatst bewerkt door coen (27-05-15 08:13:34)

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Hedcandy schreef:

Waar wordt er in Almere buiten gezwommen?
In het weerwater? Noorderplassen? Wie heeft hier ervaring mee en welk strandje is dan handig...

De vereniging waar ik bij al zwemt al 3 weken in het weerwater, ik heb me er nog niet aan durven wagen, al zal ik wel binnenkort moeten, aangezien duin er aan komt
Ze vertrekken dan vanaf het lumiere strandje bij filmwijk

61

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

HermanB schreef:

En het was glashelder - heel anders dan in de zomer als de algen flink aan het groeien zijn geweest.

Ah, is dat het, helderder water in het voorjaar? Ik had het water in de Schie nog nooit zo helder gezien als afgelopen zondag, maar ik geloof dat ik nog niet eerder zo vroeg in het jaar al zo ver was gekomen, daar waar dus, kennelijk, kool- en sla-achtige waterplanten groeien. Die zag ik voor het eerst!

Louise

62

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Louise schreef:

Ah, is dat het, helderder water in het voorjaar?

Ja, ik herinner me dat ook wel van het duiken vroeger. Hogere temperaturen, zonlicht en aanvoer van voedingsstoffen (meegenomen door afgevoerd regenwater bv) zorgen voor algengroei en troebeler water, vooral als er weinig waterplanten zijn die die voedingsstoffen ook kunnen opnemen. Omwoelen van de bodem is ook een factor trouwens, door karpers of andere beesten (zoals mensen).

/Herman

63

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Je kan de vraag van dit onderwerp inmiddels bijna veranderen in 'wordt er nog buiten gezwommen?' Mijn vaste zwemwater was gister behoorlijk kouder dan eerder in mei. En op een dag als vandaag wordt het alleen maar nog kouder. Nouja, er is verbetering in zicht, zegt men.

Louise

64

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

coen schreef:
Hedcandy schreef:

Waar wordt er in Almere buiten gezwommen?
In het weerwater? Noorderplassen? Wie heeft hier ervaring mee en welk strandje is dan handig...

De vereniging waar ik bij al zwemt al 3 weken in het weerwater, ik heb me er nog niet aan durven wagen, al zal ik wel binnenkort moeten, aangezien duin er aan komt
Ze vertrekken dan vanaf het lumiere strandje bij filmwijk

Hoi Coen, dat is zeker TVA op vrijdagavond of niet?
Kun je daar ook als niet lid een keer aanhaken?

Vandaag trouwens een duik genomen in het Weerwater (naar de schouwburg) en het is goed te doen kwa temperatuur! Was wel erg leuk zo voor de eerste keer in een wetsuit in open water zwemmen...

65

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Hedcandy schreef:
coen schreef:
Hedcandy schreef:

Waar wordt er in Almere buiten gezwommen?
In het weerwater? Noorderplassen? Wie heeft hier ervaring mee en welk strandje is dan handig...

De vereniging waar ik bij al zwemt al 3 weken in het weerwater, ik heb me er nog niet aan durven wagen, al zal ik wel binnenkort moeten, aangezien duin er aan komt
Ze vertrekken dan vanaf het lumiere strandje bij filmwijk

Hoi Coen, dat is zeker TVA op vrijdagavond of niet?
Kun je daar ook als niet lid een keer aanhaken?

Vandaag trouwens een duik genomen in het Weerwater (naar de schouwburg) en het is goed te doen kwa temperatuur! Was wel erg leuk zo voor de eerste keer in een wetsuit in open water zwemmen...

ja, inderdaad,
dat zou ik niet weten, ik ben zelf pas een paar maanden lid(uberhaupt begonnen met triathlon), wat je zou kunnen doen is een maand proeflidmaatschap afsluiten, dat is gratis, en je kan achteraf bepalen of je door wilt gaan of niet, er zijn best veel verschillende trainingsmomenten (https://tvalmere.nl/trainingstijden/), vooral voor zwemmen.

66

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ja, ik overweeg dat ook, maar ga eerst maar eens mn eerste wedstrijdje doen..als ik dan verkocht ben word ik denk ik ook wel lid. Ik zwem vaak op dinsdag in het uur voordat zij zwemmen (zwembad) en ken er al wel wat mensen.

Moet zeggen dat bij de Esplanade erin ook wel goed ging (er ligt een soort steiger in het water, dus dan start je in dieper water en er is een trappetje voor eruit). En je kunt er een prima rondje zwemmen om 2 boeien...

67

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Zeker niet. Is ergens te water in Kortrijk. Is tevens de startplaats van de triathlon van Kortrijk. Zeer proper water.

ronnyke schreef:

Triathlon van Geel is het kempisch kanaal.

www.saferswimmershop.com

68

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Tot wanneer zwemmen jullie buiten? Afgelopen week in het Geestmerambacht gezwommen maar vond het al vrij fris met wetsuit.

69

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Als de watertemperatuur onder de 15 graden komt is de aardigheid er wel vanaf.

Voor verslaafden aan buitenwater zou je wel in de winter het "winterzwemmen" kunnen overwegen. Hoewel dat meer te maken heeft met baden dan zwemmen. Schijnt wel heel heilzaam te zijn voor je weerstand. Ik wil er deze winter wel eens wat mee gaan doen. In Rusland en Scandinavië de normaalste zaak van de wereld.

70

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Ik heb vorig jaar tot 3 oktober doorgezwommen, maar ik vond het twee weken geleden al kouder dan wat ik me van toen herinner. Sindsdien niet meer gegaan, ik wil komende week proberen of ik het nog te harden vind, maar het zou kunnen zijn dat het er al op zit. Maar het scheelt in mijn vaste zwemwater dus een maand met vorig jaar, terwijl het toen ook niet heel mooi was geweest in augustus. Nou is het water dit jaar maar heel kort, begin juli, echt warm geweest. Kwakkelzomer...

Louise

71

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Hier is de watertemperatuur ook rap gedaald. Was het 9 dagen geleden nog 18,2 graden, gisteren stond de teller toch echt op 16,2. En dat begint inderdaad fris te worden. Ik denk dat ik niet zo veel buiten trainingen meer ga doen dit jaar.

72

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

De nachten worden kouder en langer en met die regen koelt het water nu wel heel snel af. Gisteren morgen toen ik ging lopen was het amper 7 graden buiten. Mij krijgen ze er niet meer in maar ik ben nu wel een echt watje ook op gebied van koude.

73

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Dan is het water i.i.g. warmer dan erbuiten, snel erin duiken wink

Ik wacht wel weer tot mei. Al zie ik dat ze in menig Scandinavisch land, waar de watertemperatuur toch echt wat lager ligt, nog even rustig doorzwemmen.

74

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Zee is nog prima te doen. Van plan om tot november door te gaan eventueel met neopreen sokken, handschoenen en cap. Daarna het hele jaar rond voor een koudedip om wat te harden, om in 2016 eerder het open water in te gaan,  en gewoon omdat het lekker is.

75

Re: Wordt er al buiten gezwommen?

Afgelopen zaterdagochtend nog gezwommen in Bussloo, tijdens onze clubkampioenschappen.
Was goed te doen, maar verwacht dat het water de komende tijd alleen maar verder afkoeld.