1

Onderwerp: Hamstring kramp blesure bij zwemmen

Wie heeft er ook last van? Belangrijker nog wie heeft tips om het voorkomen?

De hamstringkramp treed alleen op bij de wedstrijden (OD afstand doe ik) in open water in het suit. Bij training zowel in buitenwater met suit aan en ook in het zwembad en heb ik er nooit last van.

Ps. Ik gebruik mijn benen heel matig bij het zwemmen. Tijdens het zwemmen levert het geen echt probleem op, maar het is mn. als ik uit het water ga en op de fiets stap en bij de optrekkende beweging van de pedaalslag ga ik het voelen. Het maakt het fietsen niet onmogelijk, maar wel minder snel. De problemen beginnen pas bij het lopen. Dan voel ik de hamstrings zodanig dat ik bijna niet kan lopen.

Thanx voor alle tips en voor het meedenken op voorhand!

Met sportieve groet,
Bartjan

2

Re: Hamstring kramp blesure bij zwemmen

Ik heb heel vaak last gehad van uitstraling naar de hamstrings vanuit de onderrug op precies deze manier. Misschien dat het bij jou ook daar weg komt?

Alle testen (bijvoorbeeld sleutelen aan de fietspositie) hebben enkel zin als ik het direct na het zwemmen uitvoer. In de praktijk komt het erop neer dat ik heel vaak in de wedstrijd last heb gehad van hamstringklachten omdat het in de praktijk tijdens trainingen bijna onmogelijk is om binnen een minuut vanuit het zwemmen volle bak te fietsen. Heb ik even pauze, heb ik nergens last van. En nu ik erover nadenk, na het lezen van jouw bijdrage, ik heb het nog nooit gehad na een koppeltraining met zwemmen in een zwembad. Misschien dat de keerpunten genoeg afwisseling geven? Ik heb echt veel wedstrijden verkloot hiermee en heb nog steeds niet echt een antwoord. Vorig jaar dacht ik het te hebben, maar nu werkt het weer niet. Maar een fietspositie die de onderrug minder belast, helpt in ieder geval bij mij.

Zwemmen is veel zwaarder voor de onderrug dan vaak gedacht en de wissel van zwemmen naar fietsen is een gigantische impact, van een iets holle rug naar een bolle. Daar zit bij mij de zwakke plek tijdens de wedstrijden. Het eerste teken is een raar gevoel tijdens het fietsen, alsof iemand iets aan het zadel of stuur gesleuteld heeft. Alsof de fiets ineens net niet past. Het tweede teken is hamstringkramp. Vaak heb ik dan de dag na zo'n race een zere rug maar zelden tijdens de race. Als ik gewoon fiets, kan ik veel meer hebben dan na zwemmen (in open water).

Hoop dat je er iets aan hebt.