1 Laatst bewerkt door Daniël (10-08-08 18:46:40)

Onderwerp: Schoen plaatje plaatsen

Sinds deze week heb ik nieuwe fietsschoenen, maar nu weet ik niet precies op welke positie de plaatjes moet bevestigen.
Nu heb ik Shimano PD-pedalen.
Maakt het veel uit waar ze komen te zitten of is het al goed als ze in het midden zitten

Wat is jullie visie/mening hier op/over??

2

Re: Schoen plaatje plaatsen

Ik probeer het altijd even. De eerste keer fietsen neem ik een inbussleutel mee en dan heb ik binnen 5 km 3 of 4 keer gestopt om de plaatjes een beetje aan te passen. Op een gegeven moment voel je dat ze goed onder je voet zitten. Zelf vind ik het belangrijk dat ik mijn benen lekker kan ronddraaien zonder tegengewerkt te worden. Voor mij betekend dat dan dat mijn tenen iets naar binnen staan en mijn hakken dus iets naar buiten. verder probeer ik dan de bal van mijn voet boven de as van de pedaal te krijgen.
Na die eerste paar keer aanpassen rij ik dan een paar kilometer wat harder, maar wel probeer ik soepel te fietsen. Zitten ze goed, dan draai ik ze 'definitief' vast. Dat wil dus zeggen nog iets vaster dan dat ik doe tijdens het afstellen. Zet ze dan ook weer niet te los, want dan verschuiven de plaatjes bij het losklikken en moet je weer helemaal opnieuw beginnen met afstellen.

Zo doe ik het in ieder geval, het is een methode die ik zelf door trial-and-error eigen gemaakt heb. Misschien ben ik ook wel een pietlut hoor, maar ik ben bang dat ik blessures krijg als ik te lang fiets met niet optimaal geplaatste schoenplaatjes.

Succes,

Bart

O ja, mocht je een tacx of rollerbank ofzo hebben, dan kan je dat afstellen natuurlijk ook lekker in de woonkamer doen!

3

Re: Schoen plaatje plaatsen

Idd. een kwestie van inbus of een schroevendraaier mee en sleutelen/proberen/afstappen en afstellen. Zowel voor links als voor rechts (hoeft namelijk niet hetzelfde te zijn).
Zie het een beetje als je zadel afstellen, dat kan ook niemand voor je doen, maar moet jezelf ondervinden

4 Laatst bewerkt door Cesar (11-08-08 11:11:55)

Re: Schoen plaatje plaatsen

Volgens wat ik weet (denk te weten) hoort hij in de lengte gezien onder de metatarsale-phalangeale gewrichtslijn te zitten. Ook daar zijn wel weer verschillende meningen over want er zijn bijvoorbeeld ook mensen die met arch cleats rijden, die meer onder de voetboog zitten. In de breedte is het moeilijk en moet je mi. vooral letten op de Q-hoek van de knie. Ik heb zelf mijn plaatje helemaal naar buiten gezet, maar wel weer een inlegzooltje die de voetboog wat ondersteunt ter voorkomen van overpronatie/stress. Het beste kan je denk ik gewoon een keer ergens je fiets laten afstellen, dan worden de schoenplaatjes meestal ook gedaan. Plaatsen waar je dit oa. kunt doen zijn bij Chris Brands in Amerongen, of Body2bike net onder Eindhoven. Want mijn inziens kan iemand wel degelijk je zadel instellen, en hoef je dat niet per se zelf te doen.

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)