1 Laatst bewerkt door gadget (19-06-15 10:48:26)

Onderwerp: Plasma doneren.. juist voor sporters

Gisteren mocht ik weer wat plasma achterlaten bij de Bloedbank. Vanaf mn 19e ben ik al bloeddonor en sinds een jaar of wat ben ik overgestapt op plasma ivm het sporten. Volbloed heeft toch wel een weekje invloed op de zuurstofvoorziening wat ik zeker met hardlopen erg vervelend vond. Bij plasma heb je hier totaal geen last van.

De reden dat ik bloed/plasma geef is een beetje dubbel. Aan de ene kant ken ik een klein manneke met een immuunziekte waarvoor medicijnen nodig zijn die gemaakt worden van plasma. Ik ken genoeg mensen die ooit een bloed transfusie hebben gehad en die er dus misschien niet meer waren als er geen donoren waren.

Aan de andere kant doe ik het ook voor mezelf. Mn bloeddruk, en Hb worden regelmatig gecontroleerd en die simpele controles vind ik wel prettig. Ik ben geen hypochonder maar heb  in mijn omgeving wel iemand met darmkanker gezien die daardoor al een jaar met bloedarmoede rondliep wat mij als bloeddonor niet was gebeurd.

Verder is het altijd wel gezellig. Mijn oudste zoon gaat graag mee (voor de chocomel, roze koek big_smile ) Het kost een uurtje in de maand of twee (mag je helemaal zelf weten)... even verplicht stilzitten  is ook niet verkeerd wink en soms krijg je zelfs iets leuks...een bidon of zo:-)



Maarten

2

Re: Plasma doneren.. juist voor sporters

Hulde! Zolang je niet in de prijzen rijdt uiteraard... http://3athlon.be/bloeddonors-dopingzondaars/

3

Re: Plasma doneren.. juist voor sporters

Dat stukje had ik nog niet gelezen Dorter... zou je denken dat ik mn bloemen terug moet geven van afgelopen zondag?
Ik kan me voorstellen dat je als topsporter ook niet aan bloed donaties moet doen... maar voor de rest neem ik het risico voor lief... ik zou het een eer vinden om geschorst te worden omdat ik plasma doneer.. wel een vreemd standpunt van de WADA overigens... plasma doneren heeft niet veel ander effect dan een halve liter zweten of een halve liter te weinig drinken..


Maarten

4

Re: Plasma doneren.. juist voor sporters

Punt is dat het afgenomen bloed terug ingebracht word (na het verwijderen van het plasma) en dat mag nu eenmaal niet. Stom maar anderzijds zou het de deur openzetten (nog verder) voor mensen die er wel andere bedoelingen bij hebben zoals bv ozontherapie dat inmiddels ook bij recreanten (wielrennen-marathonlopers-triathleten) al erg gelieft is.

5

Re: Plasma doneren.. juist voor sporters

Hoef je dan niet meer te trainen met ozon therapie?
Dan ga ik even een middag bij ons op kantoor in de ruimte met alle laserprinters zitten  lol

6

Re: Plasma doneren.. juist voor sporters

Dat is fijnstoftherapie, da's anders...

7

Re: Plasma doneren.. juist voor sporters

Ik denk dat je zowiezo moet trainen maakt niet uit wat je neemt of doet. Bloeddoping is wel een beetje uit de tijd omdat veel teams en organisaties een no needle beleid hebben. Maar bij amateurs en recreanten is het nog in volle bloei dit jaar zijn er in Belgie verschillende tegen de lamp gelopen uit verschillende sporten.

8

Re: Plasma doneren.. juist voor sporters

ronnyke schreef:

Punt is dat het afgenomen bloed terug ingebracht word (na het verwijderen van het plasma) en dat mag nu eenmaal niet. Stom maar anderzijds zou het de deur openzetten (nog verder) voor mensen die er wel andere bedoelingen bij hebben zoals bv ozontherapie dat inmiddels ook bij recreanten (wielrennen-marathonlopers-triathleten) al erg gelieft is.

Ik heb het nagelezen op de WADA site en daar staat inderdaad dat je wel plasma mag ontvangen maar niet mag geven.
Blijk ik dus jaren doping zondaar te zijn zonder het te weten...

Ze zouden toch eigenlijk best een uitzondering kunnen maken op een normale plasmaferese. Dat proces is prima beschreven.
Wat me wel een beetje stoort is dat sanquin met geen woord rept over plasmaferese en de doping regels. Als ik er hier niet over begonnen was leefde ik nog steeds in de veronderstelling dat ik helemaal schoon sport smile

volbloed geven mag overigens wel maar dat vind ik nog steeds geen fijne optie in combinatie met sporten.

Maarten