1

Onderwerp: Steken rechter zij

Hallo, ik open dit topic omdat ik raad nodig heb. Het gaat namelijk om het volgende: Gister de triathlon van Oud Gastel (1/4) gedaan. Het zwemmen ging boven verwachting, onder de 18 minuten. Fietsen was ik ook blij mee, 1.08 uur. Maar vervolgens was het lopen een ramp, 1.06 uur. Dit kwam doordat ik voortdurend steken in mijn rechter zij kreeg ter hoogte van de ribbenkast, een centimeter of 10 onder mijn tepel. Hierdoor moest ik noodgedwongen continu stukjes lopen omdat de pijn niet te harden was. En dit terwijl ik deze afstand toch wel in een minuut of 50 á 52 kan lopen. Wie kan mij helpen met tips om dit te voorkomen?

's Ochtends heb ik 3 bruine boterhammen met appelstroop op, een glas jus d'orange. 1,5 uur voor de start nog een krentenbol. 20 minuten voor de start nog een krentenbol. Tijdens het fietsen ongeveer 1,5 bidon met sportdrank op. Gewoon van dat isostar achtige spul. Tijdens het fietsen nog een gelletje en tijdens het lopen ook nog een gelletje. Bij de drinkposten netjes de bekertjes water aangenomen.

Ik moet zeggen dat ik de laatste weken wat minder gelopen heb en meer getraind heb op de overige disciplines. Maar dit kan toch niet zo'n negatief effect hebben!? Zou het met teveel suiker te maken kunnen hebben of iets dergelijks?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

2

Re: Steken rechter zij

Je maag zit links, en als die opspeelt gaat het vaak gepaard met misselijkheid
Ik zou de oorzaak zelf niet in suikers of voeding zoeken.. Waar het 'm wel in zit weet ik zo snel ook niet.

Mijn eerste gedachte was misschien je milt, maar die zit ook links, achter je maag

3

Re: Steken rechter zij

Robin,

Bekend probleem! Ik heb er ook een paar keer last van gehad. Helaas heb ik er nog geen oplossing op gevonden, behalve misschien iets rustiger beginnen met lopen. Ik hoop dat iemand de oplossing wel heeft.

4

Re: Steken rechter zij

Goed om te horen dat ik in ieder geval niet de enige ben die hier mee rond 'loopt'..

5

Re: Steken rechter zij

Mja steken in de zij is een bekend probleem maar er is weinig over geweten. Schijnt dat het kan komen van een onderontwikkeld middenrif maar tja.. Ik had het in het begin toen ik sportte ook maar heb er nu eigenlijk nooit nog last van.

6

Re: Steken rechter zij

Zou zomaar eens in je ademhaling kunnen zitten. Pijn komt (denk ik) van je spieren van je middenrif.
Loop je met hartslagmeter?

Kijk eens wat je hartslag is na het fietsen en hoe snel die oploopt met lopen.

Denk ook niet dat je te veel gegeten en gedronken hebt maar op een wedstrijddag zou ik geen bruin brood eten. Vezels zijn min of meer "verboden" op de wedstrijddag..............maar dat heeft alleen invloed op je darmstelsel.

Ik gok op je ademhaling, dat je "te hoog" adem haalt. Je kan helemaal "bovenin" adem halen, maar ook diep vanuit je buik. Ik dnek dat je te gehaast ademhaalt "bovenin".

Probeer het eens in een training na te bootsen. Ram ff een keer 20 km en vertrek dan met lopen zoals je in een wedstrijd zou lopen en ga dan goed op je ademhaling letten.

Succes

7

Re: Steken rechter zij

petitmas schreef:

Zou zomaar eens in je ademhaling kunnen zitten. Pijn komt (denk ik) van je spieren van je middenrif.
Loop je met hartslagmeter?

Kijk eens wat je hartslag is na het fietsen en hoe snel die oploopt met lopen.

Denk ook niet dat je te veel gegeten en gedronken hebt maar op een wedstrijddag zou ik geen bruin brood eten. Vezels zijn min of meer "verboden" op de wedstrijddag..............maar dat heeft alleen invloed op je darmstelsel.

Ik gok op je ademhaling, dat je "te hoog" adem haalt. Je kan helemaal "bovenin" adem halen, maar ook diep vanuit je buik. Ik dnek dat je te gehaast ademhaalt "bovenin".

Probeer het eens in een training na te bootsen. Ram ff een keer 20 km en vertrek dan met lopen zoals je in een wedstrijd zou lopen en ga dan goed op je ademhaling letten.

Succes

Bedankt voor deze reactie. De hoge ademhaling zou het wel eens kunnen zijn. Lijkt me best moeilijk trainbaar om dit beter naar de buik te krijgen.

8

Re: Steken rechter zij

Ik ben geen arts maar het zou ook je lever of galblaas kunnen zijn.

Ik gok zelf op de lever. Heb er zelf ook last van gehad. Oorzaak was toen pijnstiller (paracetamol).

Zie de volgende link
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan … rpijn.html

Succes

9

Re: Steken rechter zij

Ik denk eigenlijk ook dat het je middenrif is hoor. Bij mij werkt het in elk geval zoals petitmas zegt: als ik steken voel tijdens het hardlopen ga ik wat langzamer lopen en heel bewust en diep met mijn buik en middenrif ademen. Na een tijdje gaat de pijn dan weg.

/Herman

10

Re: Steken rechter zij

iedereen bedankt voor de reacties en tips. Ik heb voor morgen een afspraak bij de dokter staan. Eens kijken wat die er van zegt.

11

Re: Steken rechter zij

Van pijnstillers dat lijkt me sterk aangezien tegenwoordig het grootste deel van de recreant sporters met een overdosis pijnstillers in hun lijf rondlopen. Zelfs cannabisgebruik is niet vreemd meer onder lange afstand atleten. Maar alles kan natuurlijk.

12

Re: Steken rechter zij

Hallo iedereen,

bedankt voor jullie reacties en hulp. Ik ben inmiddels bij een tweetal artsen geweest. Eerst bij mijn huisarts. Die stelde de diagnose dat het aan mijn ademhaling zou liggen. Door de huisarts doorverwezen naar een sportarts. Ik heb een 'triathlon test' laten doen bij een sportmedisch centrum in Barendrecht. Het eerste deel, de fietstest, heb ik reeds afgesloten. Vanmiddag heb ik de looptest en krijg ik de uitslag van alle onderzoeken en testen (o.a. bloedonderzoek, longen, hartfilmpje, enz.). Ik weet nog geen definitieve bevindingen, maar de sportarts liet al doorschemeren dat ik inderdaad wat hoog in de ademhaling zit en dat het waarschijnlijk met mijn longen van doen heeft. Ik ben dus erg benieuwd.. Tot zover.