1

Onderwerp: +5 kg in twee jaar

Sinds twee jaar ben ik 5kg aangekomen en het zijn zeker géén spieren. Ik weet niet wat ik fout doe, want ik train 10-15 uur in de winter en 15-25 uur in het seizoen. Ik ben naar een diëtiste geweest die alleen maar raw food voorstelde, wat ik een tijdje heb gedaan ... zonder resultaat. Ik heb ook shakes genomen i.p.v. ontbijt en lunch, een week amper gegeten, laxeermiddelen en afslankpillen gebruikt (hééééééééééél fout sad ) Maar niets helpt! Ik ben een vrouw van 45 jaar (NIET in de overgang) en weeg 63 kg, niet te zwaar maar wel als sportvrouw. 26% vet mad Ik ben nu in training voor een Ironman in september en zou graag (minimaal) 3 kg of in ieder geval vet kwijt willen. Heeft iemand ervaring of een serieus idee wat ik moet doen? Ik heb mijn logboeken al tig keer uitgepluisd om een oorzaak te vinden, tevergeefs. Hopelijk is er iemand die mij serieuze raad kan geven. Bij voorbaat dank!

2

Re: +5 kg in twee jaar

Als je naar een willekeurige personal trainer toestapt met de boodschap vet te willen verliezen zul je in 90% van de gevallen het advies krijgen flink aan krachttraining te doen. Het enige dat vet kan verbranden in je lichaam zijn spieren. Hoe meer spieren hoe meer potentieel om vet te verbranden. Concentreren op de grote spiergroepen in rug en benen.

Diëten en afslankpillen zijn gewoon stom. Nergens voor nodig, afwisselend en matig eten moet voldoende zijn in combinatie met voldoende lichaamsbeweging. Als de hoeveelheid opgenomen calorieën lager is dan de verbruikte calorieën moet je gewicht verliezen. Maar dan moet er wel voldoende spiermassa zijn om ze op te kunnen stoken.

3

Re: +5 kg in twee jaar

Ochtentrainingen helpen ook bij gewichtsverlies.
Op de.nuchtere maag een uurtje lopen en de avond ervoor pasta eten.
Misschien eet je onbewust veel snoep?eet ip geregelde tijdstippen uw 10-uurtje en 4-uurtje,zodat je niet steeds met een hongergevoel zit.
Youhurt,deinkyohurt,fruit,ikzelf eet regelmatig crunchy.
Weet niet of je iets hebt aan mijn advies .je ziet wel
Overlaatsta een info-avond.over sportvoeding gevolgd met als dat de koekenkast leeg is.en leeg blijft smile

4

Re: +5 kg in twee jaar

Bijna 1 op 1 mijn eigen verhaal. Ook bij een diëtiste geweest. Bij mij gaat het tergend langzaam naar beneden.Althans de kilo's op de weegschaal niet maar ik merk het duidelijk aan mijn kleding.
Wat mij voornamelijk opvalt is dat ik het snelst afval als ik aan het taperen ben voor een wedstrijd  roll
Bij mij diëtiste kwamen we er al achter dat ik waarschijnlijk te weinig at en nu heb ik dat idee ook nog steeds. Ben dus nu meer gaan eten en ik ben dan ook benieuwd hoe zich dat in september uitbetaald.
Ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Mijn ervaringen met krachttrainingen zijn dat bij mij de kilo's eraan vliegen (spieren) en dat wil ik dus juist niet.

5

Re: +5 kg in twee jaar

Hoi Ramon.
Bedankt voor je bericht. Te weinig eten heb ik inderdaad ook gehoord. En ook ik kom van krachttraining aan, ook zijn het spieren.
Het valt mij op, dat ik na een dag veel trainen (140 km fietsen of 25 km lopen) meer weeg. Héél vreemd! Weet je toevallig een site waar een voorbeeld van een voedingsschema op staat?
Bij voorbaat dank

6

Re: +5 kg in twee jaar

Heel herkenbaar :-) Amstel gold gefietst dit jaar,4780 kcal verbrand( volgens de garmin,dus schatting) deze zeker niet binnen gekregen die dag maar was de volgende dag een halve kg zwaarder....

Ik denk dat een voedingschema erg persoonlijk is en dat dus een "standaard" schema niet gaan werken. Ik heb zelf gewerkt met Anja van Geel op Papendal

Alles is ook afhankelijk van wat je de rest vd dag doet

7

Re: +5 kg in twee jaar

Hoi Vlinder............10-15 uur trainen in de winter is toch niet veel.............of is dat niet het totaal?  tongue
Geintje natuurlijk, maar eh............train je op eigen schema of heb je iemand die een schema maakt?

Overigens is eht niet moeilijk om na 140 km fietsen zwaarder thuis te komen dan dat je bij vertrek woog.
Hangt er helemaal van af wat je van te voren hebt gegeten en wat je onderweg allemaal inneemt.

Helemaal eens met Dorter, spieren zijn nodig om vet te verbranden, maar een paar kilo spier train je er niet aan met 1 krachttraining in de week (als voorbeeld), dan moet je wel vaker te keer trekken. Maar dan moet je daarna ook nog eens op "vetverbranding" gaan trainen. Als jij steeds in zone 3 en 4 traint ga je never nooit afvallen.

Kunst op zich. Ik train nu 2 jaar en ben nog geen kilo afgevallen..........wilde ik ook neit hoor, maar als je dat wel wilt EN een ironman wilt doen, tja, je zal toch een keuze moeten maken. Iedereen die voor een ironman traint zal vlak voor de wedstrijd wel ± 3 kilo lichter zijn dan aan het begin van eht schema en na de wedstrijd nog eens 4 a 5, maar binnen 3 dagen na de wedstrijd zit alles er weer aan.

Dus eerst je basisgewicht verlagen, maar dat kan nu niet want je doet in september al mee  tongue  (welke trouwens??)
Als je nog niet met een trainer/trainster in zee bent gegaan zou ik daar eerst mee beginnen en je plannen duidelijk maken. heb je wel een trainer dan heb je waarschijnlijk niet gezegd dat je (ook) wilt afvallen. Maar voor zover mijn kennis strekt gaan (bewust) afvallen en een ironman niet samen.

Sterkte in de vetten-strijd

8

Re: +5 kg in twee jaar

Ik snap het bezwaar niet om spiermassa aan te komen. Ik zou graag 3 kilo vet inwisselen voor 4 kilo spiermassa. Want die extra massa is absoluut nuttig en gaat je je triathlon vlotter laten afhaspelen. Gewicht is maar een getal dat in je hoofd speelt. Als je zo nodig een richtgetal wilt zien, kijk dan naar je BMI of naar je ratio tussen lichaamsgewicht en wattage-output.

9

Re: +5 kg in twee jaar

ik snap het wel. Ben nu al zwaar genoeg. Als ik dus meer spiermassa zou gaan kweken zou ik alleen nog meer gaan wegen. En die kilo's sleep ik steeds mee.
Mede daardoor kijk ik nooit naar BMi. Bmi zegt niks over je spiermassa maar is een leuk tooltje voor niet sporters. Aangezien spiermassa meer weegt als vet zal ik alleen maar hogere bmi gaan scoren.
Uit mijn vorige sportcarriere (bodybuilding) ken ik diverse mensen die ruim boven de 100 kg wegen met een vetpercentage tussen 6-10%

In mijn beleving moet ik meer spieruithoudingsvermogen gaan kweken en daarnaast mijn vetpercentage omlaag gaan brengen.

10

Re: +5 kg in twee jaar

@ Dorter. Ik heb een trainer, maar ben het niet met zijn trainingen eens. Dus terug met mijn oude trainer contact opgenomen. Ik heb inmiddels 13 ironman afstanden (inclusief Hawaii) gedaan, heel veel halve en kwartjes maar nooit met dit gewicht. Mijn "probleem" is, dat ik sinds in 2 jaar tijd 5 kg bij ben gekomen terwijl ik niet meer/anders ben gaan eten. Ik merk dat mijn spieren bijna weg zijn en daar baal ik van. Vandaar dat ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft. Zoals Ramon zegt, zegt je BMI niets over je spiermassa. Ik heb een kont en ben van cup À naar B gegaan. Leuk, maar niet voor mij als sporter. De diëtist vertelde dat ik vooral eiwitten moet eten, terwijl elke triatleet zegt vooral koolhydraten te nuttigen. 50-30-20 (koolhydraten eiwitten vetten) Dus ook daar word ik niet veel wijzer van

11

Re: +5 kg in twee jaar

@ Dorter. Ik heb een trainer, maar ben het niet met zijn trainingen eens. Dus terug met mijn oude trainer contact opgenomen. Ik heb inmiddels 13 ironman afstanden (inclusief Hawaii) gedaan, heel veel halve en kwartjes maar nooit met dit gewicht. Mijn "probleem" is, dat ik sinds in 2 jaar tijd 5 kg bij ben gekomen terwijl ik niet meer/anders ben gaan eten. Ik merk dat mijn spieren bijna weg zijn en daar baal ik van. Vandaar dat ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft. Zoals Ramon zegt, zegt je BMI niets over je spiermassa. Ik heb een kont en ben van cup À naar B gegaan. Leuk, maar niet voor mij als sporter. De diëtist vertelde dat ik vooral eiwitten moet eten, terwijl elke triatleet zegt vooral koolhydraten te nuttigen. 50-30-20 (koolhydraten eiwitten vetten) Dus ook daar word ik niet veel wijzer van

12

Re: +5 kg in twee jaar

@ Dorter. Ik heb een trainer, maar ben het niet met zijn trainingen eens. Dus terug met mijn oude trainer contact opgenomen. Ik heb inmiddels 13 ironman afstanden (inclusief Hawaii) gedaan, heel veel halve en kwartjes maar nooit met dit gewicht. Mijn "probleem" is, dat ik sinds in 2 jaar tijd 5 kg bij ben gekomen terwijl ik niet meer/anders ben gaan eten. Ik merk dat mijn spieren bijna weg zijn en daar baal ik van. Vandaar dat ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft. Zoals Ramon zegt, zegt je BMI niets over je spiermassa. Ik heb een kont en ben van cup À naar B gegaan. Leuk, maar niet voor mij als sporter. De diëtist vertelde dat ik vooral eiwitten moet eten, terwijl elke triatleet zegt vooral koolhydraten te nuttigen. 50-30-20 (koolhydraten eiwitten vetten) Dus ook daar word ik niet veel wijzer van

13

Re: +5 kg in twee jaar

Vlinder schreef:

Ik merk dat mijn spieren bijna weg zijn en daar baal ik van.

En jij vraagt je af waardoor je niet voldoende vet meer kan verbranden? Waar denk jij dat die eiwitten zo nuttig voor zijn? (hint; spierherstel en -groei).

14

Re: +5 kg in twee jaar

Vervelend probleem. Is er al bloedonderzoek gedaan, naar schilklierfunctie en andere stofwisselingszaken? Dus gewoon naar de dokter, zeg maar?

En nog +1 voor wat Petitmas zegt: mij lijkt het ondoenlijk om voor een Ironman te trainen en serieus te willen afvallen tegelijk.

Louise

15

Re: +5 kg in twee jaar

petitmas schreef:

Hoi Vlinder............10-15 uur trainen in de winter is toch niet veel.............of is dat niet het totaal?  tongue
Geintje natuurlijk, maar eh............train je op eigen schema of heb je iemand die een schema maakt?

Overigens is eht niet moeilijk om na 140 km fietsen zwaarder thuis te komen dan dat je bij vertrek woog.
Hangt er helemaal van af wat je van te voren hebt gegeten en wat je onderweg allemaal inneemt.

Helemaal eens met Dorter, spieren zijn nodig om vet te verbranden, maar een paar kilo spier train je er niet aan met 1 krachttraining in de week (als voorbeeld), dan moet je wel vaker te keer trekken. Maar dan moet je daarna ook nog eens op "vetverbranding" gaan trainen. Als jij steeds in zone 3 en 4 traint ga je never nooit afvallen.

Kunst op zich. Ik train nu 2 jaar en ben nog geen kilo afgevallen..........wilde ik ook neit hoor, maar als je dat wel wilt EN een ironman wilt doen, tja, je zal toch een keuze moeten maken. Iedereen die voor een ironman traint zal vlak voor de wedstrijd wel ± 3 kilo lichter zijn dan aan het begin van eht schema en na de wedstrijd nog eens 4 a 5, maar binnen 3 dagen na de wedstrijd zit alles er weer aan.

Dus eerst je basisgewicht verlagen, maar dat kan nu niet want je doet in september al mee  tongue  (welke trouwens??)
Als je nog niet met een trainer/trainster in zee bent gegaan zou ik daar eerst mee beginnen en je plannen duidelijk maken. heb je wel een trainer dan heb je waarschijnlijk niet gezegd dat je (ook) wilt afvallen. Maar voor zover mijn kennis strekt gaan (bewust) afvallen en een ironman niet samen.

Sterkte in de vetten-strijd

Hey Petitmas,
Je hoeft niet altijd te vermageren als je een IM schema volgt hoor. Net die van Frankfurt gedaan en was eerlijk waar niets afgevallen ondanks alle trainingen.
De dag van de IM heb ik me niet kunnen wegen maar de dag erna woog ik zelfs al meer ( een 1/2kg) dan voor de IM...daar verschoot ik ook van.
Ik heb zowel voor als na de IM eigenlijk niet echt op m'n eten gelet. ( ja, geen 3x/week frietjes, maar daar stopte het wel).

Vlinder, op jouw verhaal heb ik eigenlijk ook geen antwoord, maar veel trainen en toch niet afvallen, dat herken ik ook wel.

Succes verder!

16

Re: +5 kg in twee jaar

Hey vlinder,

- Ik heb een aantal vragen voor je omdat je verhaal lijkt op iets wat ik in het verleden bij een trainingsmaatje heb gezien:
- Heb je naast het aankomen en het verdwijnen van je spieren nog andere klachten? zoals, Hogere hartslag bij opstaan, moeite met opstaan?
- Heb je de afgelopen jaren ook een aantal weken volledige rust gehouden?

Mijn trainingsmaatje was namelijk zwaar overtraind doordat hij nooit tijd nam om volledig te herstellen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groetjes Alex

17

Re: +5 kg in twee jaar

Hoi Louise. De dokter vindt dat ik niet te zwaar ben en hij vindt bloedonderzoek niet nodig sad Hij zegt dat dit gewicht voor mij goed is.

Hoi Alex. Ik heb elk jaar een maand, na mijn laatste wedstrijd, waarin ik weinig tot niets train. Ik heb wel andere "klachten": korstjes op mijn hoofdhuid, aambeien, spieren weg, niet in slaap kunnen komen en niet uit bed willen, pijnlijke grote tenen ... Mijn huisarts wijdt het aan stress  hmm Ben daarom ook bij een psycholoog geweest, maar die zegt niets vreemds te kunnen vinden. Zelf heb ik dat gevoel ook niet.
Terug kijkend in mijn logboek, vind ik alleen een longontsteking in april 2013, maar die is al lang weg.

18

Re: +5 kg in twee jaar

10h-15h per week in de winter en 15h-25h in de zomer zijn serieuze volumes, daar hoort ook een behoorlijke hoeveelheid rust bij. Misschien eens binnen stappen bij de sportarts? Zoveel trainen is m.i. ook een bron van stress voor je lichaam.

Verder mogelijke medische oorzaken terzijde, afvallen doe je - heel simpel - door meer energie te verbruiken dan in te nemen. Het 'vetverbranding in z1 verhaal' van petitmas is achterhaald. Net zoals het koolhydraatrijke dieet. Eiwitten/vetten zijn ook belangrijk, zeker voor je herstel van alle spierschade die je opdoet in je IM voorbereiding. Misschien nuttig: zoek eens uit hoeveel je precies eet per dag (zie bijv. dutchbodybuilding voor logboek formats) (let op, je vergeet tussendoortje bijzonder makkelijk!) en zoek ook uit hoeveel je nou precies verbrandt op een dag. Hoogstwaarschijnlijk is je inname > verbranding.

KT is een manier om af te vallen, want én het kost energie én je bouwt meer spieren op, waardoor je in rust weer meer energie gebruikt. Ook gaat KT spiermassa afbreuk tegen, wat gezien jouw leeftijd niet onnatuurlijk is (de afbreuk). En KT is m.i. prima te combineren met lange afstandsprogramma. Sterker nog, bijna alle lange afstand mannen die ik ken, gooien met ijzer. Gezien jouw volumes had ik eigenlijk verwacht dat het al in je programma zou zitten.

19

Re: +5 kg in twee jaar

Ik ondersteun de reacties van Dorter en Bla1ke. Een goede vergelijking tussen intake en output is een eerste vereiste.
Het gebruik van laxantia, afslankpillen of crash dieten is sterk te ontraden! Dit levert alleen nog maar meer stress op voor het lichaam (kan katabool effect hebben) en bij gebrek aan de juiste  voedingstoffen leiden  tot verdere spierafbraak. Ofwel je komt van de regen in de drup.
Daarnaast neemt helaas bij het ouder worden de spiermassa ook af....
Tja...en niet in slaap kunnen komen en s' ochtends niet uit bed willen gaan, kan een teken van overbelasting/stress/ overtraining zijn.

20

Re: +5 kg in twee jaar

Ynsnits schreef:

van laxantia, afslankpillen of crash dieten is sterk te ontraden! Dit levert alleen nog maar meer stress op voor het lichaam (kan katabool effect hebben) en bij gebrek aan de juiste  voedingstoffen leiden  tot verdere spierafbraak. Ofwel je komt van de regen in de drup.

Dat lijkt mij ook, ja, en je ontregelt er ook je hele gevoel van wat normaal eten is mee. In combinatie met zo zwaar trainen is overbelasting zeker mogelijk. Ik dacht ook nog aan de peri-menopauze, ik weet niet of je dat begrip kent? Kort gezegd: hormonale veranderingen beginnen al jaren voordat je menstruatie stopt, en dat kan met gekke symptomen gepaard gaan (linkje).

En over spierafname: ik ben een paar jaar ouder en ik merk daar nog helemaal niets van, terwijl ik ook niet zwaar aan krachttraining doe en niet extreem op eiwitten let (ik bedoel: ik doe mijn best gezond te eten, maar ik zit m'n eiwit-inname niet tot op de gram nauwkeurig uit te rekenen). Kilo's minder spieren in een paar jaar tijd is ook boven je veertigste niet normaal (en kilo's meer vet ook niet trouwens). Aan de andere kant is het voor vrouwen wel moeilijker dan voor mannen om er serieus spieren bij te kweken door krachttraining.

Louise

21

Re: +5 kg in twee jaar

Willebab................ik geloof niet dat ik iets over "vermageren" schreef  tongue
Ik zei dat bijna iedereen wel ± 3 kilo lichter zal zijn voor een ironman.............en ik zei dat ik in 2 jaar trainen NUL was afgevallen.
Wat ik er nog bij had kunnen zetten is dat het afhankelijk is van wat je wel en niet weet over voeding :-) Toen ik er nog niets van wist was ik wel meer dan 3 kilo kwijt, nu dus NUL.

MAW ik zei dus al dat ik niet afval  tongue

Vlinder...............met jouw staat van dienst zou ik ff een dokter checken enne................jouw dokter bepaalt niet of er wel of geen bloed wordt afgenomen, dat bepaal jij. Kwestie van die man even duidelijk vertellen dat jij de boel niet vertrouwt en dat JIJ nu wilt dat je bloed gecontroleerd wordt.

Feit is dat er wel iets "anders" bij jou aan de hand is Vlinder. Succes met de zoektocht en ik hoop dat je er snel achter komt

22

Re: +5 kg in twee jaar

Hey Petitmas,
Geen probleem hoor, maar je schreef dat IEDEREEN +/- 3kg lichter zal zijn na de trainingsweken om klaar te zijn voor een IM. Zoals ik zei was dit bij mij niet het geval. Ook niet de vele kg's verliezen NA een IM.

Als je de lijn doortrekt naar Vlinder is het miss niet abnormaal om ondanks de vele trainingen niet af te vallen. Hoe ouder we worden hoe trager onze stofwisseling...miss ook een reden ?

Grtz

23 Laatst bewerkt door TumTumTum (29-07-15 12:16:31)

Re: +5 kg in twee jaar

Hoi,

Vlinder schreef:

Hoi Louise. De dokter vindt dat ik niet te zwaar ben en hij vindt bloedonderzoek niet nodig sad Hij zegt dat dit gewicht voor mij goed is.

Ik vraag me af wat de dokter hierbij voor ogen heeft...een gemiddelde gezonde vrouw van 45 of een sporter? Neemt hij in zijn beoordeling mee dat jij vrij actief aan sport doet en daarom graag wat lichter wil zijn dan een gemiddelde vrouw van 45?

Ik heb wel andere "klachten": korstjes op mijn hoofdhuid, aambeien, spieren weg, niet in slaap kunnen komen en niet uit bed willen, pijnlijke grote tenen ... Mijn huisarts wijdt het aan stress  hmm Ben daarom ook bij een psycholoog geweest, maar die zegt niets vreemds te kunnen vinden. Zelf heb ik dat gevoel ook niet.
Terug kijkend in mijn logboek, vind ik alleen een longontsteking in april 2013, maar die is al lang weg.

Eerder in dit topic zeg je dat je nog niet in de overgang bent. Louise merkte terecht op dat je wel in de pre-menopauze kunt zitten, dat is voor jezelf best lastig vast te stellen. Huisartsen herkennen overgangsklachten van vrouwen ook nog eens slecht en wijten de symptomen vaak aan stress. Je schijnt een beginnende overgang vast te kunnen stellen met een bloedtest, ik neem aan dat jouw huisarts dat ook allemaal niet zo nodig vindt, maar misschien wel verstandig? Dan weet je igg wat er aan de hand is en kan je er misschien beter op in spelen mbt voeding enzo.

24

Re: +5 kg in twee jaar

Ik denk zomaar ineens dat ik weet wie je bent... En zo ja: je ziet er prachtig uit!
Deed je op L mee dit jaar?

Anyway: zwaarder na inspanning is niet zo heel gek. Helemaal niet een dag na een IM. Je lichaam slaat alles op, je spieren vullen zich met vocht en afvalstoffen...dus niet echt een goed moment om jezelf te wegen.

Ik heb geen zinnig antwoord, behalve bij een sportarts langs gaan. Sterkte!

25

Re: +5 kg in twee jaar

Even een ervaring op dit gebied delen. Eens een goeie sportdiètist raadplegen. IK heb ook zitten modderen met minder eten en meer en nuchter trainen maar geen gram eraf en ging er dan iets af en ik eet of dronk iets meer was hij er terug bij. Toen de diètiste mijn manier van eten zag was dit niet te veel maar de verkeerde dingen op de verkeerde moment. Kleine aanpassing en nu begin ik terug eindelijk wat gewicht te verliezen. Met ouder worden moet je dus toch blijkbaar enkele dingen in je dagelijkse gewoonte gaan veranderen hmm (als je gevoelig bent aan bijkomen tenminste)