1

Onderwerp: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets, en denk dat het gezien mijn ambities richting halve en hele triathlon goed is als dat een triathlonfiets zou worden. Ik ben inmiddels al zo ver dat ik bij tri-run een bike-fitting heb laten doen en concrete fiets-adviezen heb gekregen, dus het kristalliseert al aardig uit, maar ik zit nog met één ding in mijn maag: kan/durf/wil ik wel met een ligstuur trainen in de drukte van de Randstad? Dus mijn vraag is: hoe doen jullie dat, fietsen zonder je handen aan de remmen?

Beetje achtergrond: ik woon aan de westkant van Rotterdam en mijn uitvalsrichting is naar de hoek in waar het hele Westland, Delft, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en half Rotterdam en Den Haag recreëert - op mooie zondagmiddagen is dat op een gewone racefiets al geen harden. Ik maak meer dan eens noodstops vanwege kinderen, honden, bejaarden, enzovoort, enfin, jullie hebben daar vast wel een beeld bij. Ik heb wel wat keuze: ik ben gelukkig niet alleen op de weekenddagen aangewezen en er zijn wel wat rustigere uitwijkmogelijkheden (langs de Nieuwe Waterweg, via de Beneluxtunnel naar de havens of de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden).

Maar dan nog: er kunnen altijd gekke dingen gebeuren. Hoe eng/gevaarlijk is het trainen op een triathlonfiets, of hebben jullie handigheidjes, tips?

Groet, en dank alvast!

Louise

2

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Voor mezelf houd ik heel simpel aan dat als het druk is ik in principe niet in de tijdrithouding fiets. Dus als ik mensen inhaal, er tegenliggers zijn, er een zijstraat aankomt of een onoverzichtelijk bocht dan houd ik mijn handen in de buurt van de remmen. Dat neemt niet weg dat er nog voldoende ruimte is om wel in de tijdrithouding te fietsen, maar als je serieuze trainingen wilt doen dan raad ik je aan vroeg op pad te gaan.

Volgens mij zijn er verder geen handigheidjes. In de tijdrithouding heb je minder overzicht en kun je minder snel reageren, daar verander je weinig aan. Na verloop van tijd ben je wel beter in staat om situaties in te schatten.

Ik ben benieuwd of anderen betere tips hebben.

3

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Ik ben eveneens voorstander van het ligstuur hoofdzakelijk te gebruiken langs waterwegen of wanneer je vrij spel hebt op een goed fietspad.
Je mag nog heel alert zijn, je bent sowieso trager dan op een gewone koersfiets.

4

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Ik woon in friesland en heb iha weinig last van de verschillende verkeersdeelnemers. Wel waait het hier altijd, da's mooi voor wat extra trainingsprikkels, maar 5 Bft van opzij op je tt fiets is niet echt fijn vanwege de grotere zijwindgevoeligheid. Dan toch maar met beide handen aan het stuur op mijn gewone fiets.

5

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Drukte = niet in je aerobars, zoals maca als zegt heb je dan heel veel minder controle dan in de normale houding.

Is er geen afgesloten trainingsparcours in je buurt om de TT houding te oefenen? Dan hoef je alleen maar uit te kijken voor overstekende hazen. Of misschien een dijk? Hier in Utrecht ben je gelukkig snel uit de stad en kan je lekker in je ligstuur liggen.

6

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Okee, dus jullie bevestigen eigenlijk wel wat ik had bedacht: de drukte moet je gewoon vermijden. En anders uitwijken naar de gewone racefiets, begrijp ik?   

@Ynsnits, de wind, daar had ik nog niet aan gedacht. Die is hier ook, zeker in de beste 'uitwijkrichting' over de Zeeuwse dammen en dijken. Hoe veel scheelt dat met een gewone racefiets? De fiets die ik op het oog heb (Felt B14) lijkt me op het oog niet de meest zijwindgevoelige TT-fiets.

Bleek schreef:

Is er geen afgesloten trainingsparcours in je buurt om de TT houding te oefenen?

Dat is ook wel een goed idee, ik woon inderdaad vlakbij het parcours van fietsclub Ahoy, ik kan eens informeren of ik daarop terecht kan, zeker in het begin om wat te oefenen.

Louise

7

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

quote @Ynsnits, de wind, daar had ik nog niet aan gedacht. Die is hier ook, zeker in de beste 'uitwijkrichting' over de Zeeuwse dammen en dijken. Hoe veel scheelt dat met een gewone racefiets? De fiets die ik op het oog heb (Felt B14) lijkt me op het oog niet de meest zijwindgevoelige TT-fiets. unquote

Ik rij t/m windkracht 6 gewoon met TT fiets en 5cm velgen en ik woon aan de kust. Als het echt stevig waait lig je natuurlijk niet in de tijdrithouding, maar verder is het prima te doen. Wel scheelt dat ik tegen de 90kg ben.

8

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Wind heeft ook wel wat met je fiets en vooral wielen te maken. In mijn vorige fiets zatten in het begin 90mm velgen en als er wat wind was was daar niet mee te fietsen. Met 50mm bv heb ik geen enkel probleem. Hier in de polder kun je gerust 100km rijden zonder 1x uit je positie te komen,als je dat kunt volhouden tenminste roll

9

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Hoi!
Een vriend van mij woont ook in Rotterdam (nabij achteringang Blijdorp, dus centrum) en die zoekt steevast Zeeland op voor zijn rondjes. Maar hij maakt ook rondjes richting Krimpen, Schoonhoven, Gouda en weer terug naar Rotjeknor met een mooie snelheden. Dat moet dus goed te doen zijn...

Ik woon in Den Helder en ik prijs mijzelf prijs gelukkig met dezelfde condities als in Friesland. Veel vrije ruimte, behoudens de zomer in verband met de vele (Duitse) toeristen. Anders dan in Friesland heb ik naast het vlakke poldergebied ook nog eens vele tientallen kilometers duingebied. Dat is leuk voor de afwisseling, omdat je anders alleen maar vlak rijd.

En verder: de wind!! Je wordt er soms doodmoe van... herstelritjes zijn dan onmogelijk. En als je met 5-6 op die fiets zit, en er komt weer een vlaag van de zijkant ...dan sta je soms compleet geparkeerd! smile

...en toch heeft ook dat haar charmes! smile

10

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Louise schreef:

Okee, dus jullie bevestigen eigenlijk wel wat ik had bedacht: de drukte moet je gewoon vermijden. En anders uitwijken naar de gewone racefiets, begrijp ik?

Wat anderen hier al schreven (handen aan de remmen bij onoverzichtelijke situaties) klopt, maar in de praktijk is er ook in de Randstad best mee te leven hoor. Ik woon zelf in Den Haag en maak daarvandaan in de zomer veel rondjes op de triathlonfiets. Ik kies dan inderdaad wel de wegen uit waarvan ik weet dat ze prettig rijden (asfalt) en weinig kruispunten hebben. Bijvoorbeeld het duinfietspad van Den Haag naar Hoek van Holland, en het fietspad langs de Nieuwe Waterweg tussen Hoek van Holland en Maassluis (eventueel kun je ook door richting Vlaardingen inderdaad, hoe het fietspad tussen Vlaardingen en Schiedam/Rotterdam-West tegenwoordig precies is weet ik niet).

In de stad rij ik altijd met mijn handen op de grepen, behalve op bepaalde wegen en fietspaden waar het veilig is en/of waar ik precies weet op welke plekken ik moet opletten. Buiten de stad is mijn eerste reflex zodra er iets onvoorspelbaars nadert (zondagsfietsers met electromotor en slingerbekrachtiging, wandelaars met niet-aangelijnde kinderen e.d.): uit de aerohouding en handen naar de grepen. Dat wordt tweede natuur, en de enige bijna-aanrijding die ik buiten de stad met die fiets ooit gehad heb was met een konijn. Maar het grootste deel van de tijd kan ik gewoon aero zitten.

/Herman

11

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Okee, jullie stellen me wel een beetje gerust zo. Het blijft een beetje spannend, vind ik, zo'n heel andere, nieuwe manier van fietsen, en ga ik dat wel leuk vinden en kunnen enzo - maarja, dat is ook de lol ervan, nieuwe dingen.

JasperTolhuijs schreef:

En verder: de wind!! Je wordt er soms doodmoe van... herstelritjes zijn dan onmogelijk. En als je met 5-6 op die fiets zit, en er komt weer een vlaag van de zijkant ...dan sta je soms compleet geparkeerd! smile

...en toch heeft ook dat haar charmes! smile

Ja, herkenbaar - en bovendien, mocht ik Almere gaan doen, ooit, dan moet ik natuurlijk ook wel in de wind trainen. En ja, dat heeft zeker wat. En oja, @Jack33 Die nieuwe fiets, dat weet ik nog niet - maar ikzelf ben wel 30 kilo windgevoeliger dan jij (lang en dun).  wink

HermanB schreef:

Dat wordt tweede natuur, en de enige bijna-aanrijding die ik buiten de stad met die fiets ooit gehad heb was met een konijn.


big_smile al kan je daar rottig over vallen, over dieren.

@HermanB Sinds kort is de fietsverbinding tussen Vlaardingen en Rotterdam-(Noord-)West weer okee, sinds je weer door het Beatrixpark kan (dat was bijna een jaar afgesloten): allemaal goede, vrije fietspaden, en er zijn er nog meer in de maak. Maar soms wel druk, zoals bij het Vlietland ziekenhuis. Laatst nog moeten afstappen voor een stel met een heleboel honden (meer dan ik zo snel kon tellen).

Louise

12

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Ik heb op een normale fiets al moeite met die kermisdrukte van een gewone stad. Als ik echt wil trainen, en dat nog niet eens op een tijdritfiets, dan ga ik of op een moment fietsen dat niemand anders buiten is of ik vlucht zo snel mogelijk de outback van de Hoekse Waard in.:)

13

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Louise schreef:

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets, en denk dat het gezien mijn ambities richting halve en hele triathlon goed is als dat een triathlonfiets zou worden. Ik ben inmiddels al zo ver dat ik bij tri-run een bike-fitting heb laten doen en concrete fiets-adviezen heb gekregen, dus het kristalliseert al aardig uit, maar ik zit nog met één ding in mijn maag: kan/durf/wil ik wel met een ligstuur trainen in de drukte van de Randstad? Dus mijn vraag is: hoe doen jullie dat, fietsen zonder je handen aan de remmen?

Beetje achtergrond: ik woon aan de westkant van Rotterdam en mijn uitvalsrichting is naar de hoek in waar het hele Westland, Delft, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en half Rotterdam en Den Haag recreëert - op mooie zondagmiddagen is dat op een gewone racefiets al geen harden. Ik maak meer dan eens noodstops vanwege kinderen, honden, bejaarden, enzovoort, enfin, jullie hebben daar vast wel een beeld bij. Ik heb wel wat keuze: ik ben gelukkig niet alleen op de weekenddagen aangewezen en er zijn wel wat rustigere uitwijkmogelijkheden (langs de Nieuwe Waterweg, via de Beneluxtunnel naar de havens of de Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden).

Maar dan nog: er kunnen altijd gekke dingen gebeuren. Hoe eng/gevaarlijk is het trainen op een triathlonfiets, of hebben jullie handigheidjes, tips?

Groet, en dank alvast!

Louise

Ga weg van de drukte in de randstad, fiets naar afgelegen fietspaden of pak de auto zet de fiets erop / erin en rij de randstad uit op zondag en zet hem ergens neer waar lange fietspaden zijn met weinig verkeer. Of kijk in de buurt of er speciaal fiets banen zijn waar mensen met de racefiets op kunnen.

Dat moet toch makkelijk kunnen als je triathlon afstanden zoals de halve / hele wil gaan doen. Nederland is niet zo groot, dus je moet die randstad wel uit kunnen.

Fietsen op drukke fietspaden in je triathlon houding gaat hem niet worden, je zicht is een stuk minder je kan niet remmen en veelal ga je ook een stuk harder na mijn ervaring wat het allemaal nog gevaarlijker maakt.

Zelfs al heb ik een 5 kilometer pad met niemand erop, maar het fietspad zit vol met gaten dan wil ik nog wel is recht op gaan zitten aangezien gaten raken met je triathlon fiets in de lighouding niet bepaald lekker aan voelt voor de stabiliteit, en dat al helemaal niet als je 40+ kilometer per uur gaat.

Aangezien je 9 van de 10 minuten naar je voorwiel zit te staren en de grond, moet je dus de momenten die je kijkt een goed beeld creëren van hoe de weg voor je is. En drukte / slechte weg zorgt ervoor dat je dit niet kan doen. En dus rechtop moet gaan zitten wat de snelheid er behoorlijk uithaalt en je zit positie ook niet ideaal zal zijn.

Je moet dus zelf gaan kijken wat je het beste kan doen.

Okee, dus jullie bevestigen eigenlijk wel wat ik had bedacht: de drukte moet je gewoon vermijden. En anders uitwijken naar de gewone racefiets, begrijp ik?   
@Ynsnits, de wind, daar had ik nog niet aan gedacht. Die is hier ook, zeker in de beste 'uitwijkrichting' over de Zeeuwse dammen en dijken. Hoe veel scheelt dat met een gewone racefiets? De fiets die ik op het oog heb (Felt B14) lijkt me op het oog niet de meest zijwindgevoelige TT-fiets.

Hangt ervanaf hoe zwaar je bent denk ik. Ik fiets in stormachtig weer gewoon rond flevoland zijwind / tegen wind / mee wind allemaal geen probleem.

Misschien als je licht bent kan dit een probleem worden.

Wind heeft ook wel wat met je fiets en vooral wielen te maken. In mijn vorige fiets zatten in het begin 90mm velgen en als er wat wind was was daar niet mee te fietsen. Met 50mm bv heb ik geen enkel probleem. Hier in de polder kun je gerust 100km rijden zonder 1x uit je positie te komen,als je dat kunt volhouden tenminste roll

Gewoon zorgen dat je een fiets heb met wat versnellingen en niet een enorm zware tandwiel verhouding. Dan zou dit allemaal geen probleem moeten geven. Je wielen zullen wel iets uitmaken maar dat zou toch niet de rede moeten zijn dat je niet tegen de wind op komt. Zelfs met mijn 90mm wielen en storm achtig weer + zware tandwiel verhouding fiets ik gewoon nog 15-20 kilometer per uur tegen de wind in terwijl zowat alle fietsers stil staan op het fietspad.

Gewoon wattage leren trappen lijkt mij.

Hoi!
Een vriend van mij woont ook in Rotterdam (nabij achteringang Blijdorp, dus centrum) en die zoekt steevast Zeeland op voor zijn rondjes. Maar hij maakt ook rondjes richting Krimpen, Schoonhoven, Gouda en weer terug naar Rotjeknor met een mooie snelheden. Dat moet dus goed te doen zijn...
Ik woon in Den Helder en ik prijs mijzelf prijs gelukkig met dezelfde condities als in Friesland. Veel vrije ruimte, behoudens de zomer in verband met de vele (Duitse) toeristen. Anders dan in Friesland heb ik naast het vlakke poldergebied ook nog eens vele tientallen kilometers duingebied. Dat is leuk voor de afwisseling, omdat je anders alleen maar vlak rijd.
En verder: de wind!! Je wordt er soms doodmoe van... herstelritjes zijn dan onmogelijk. En als je met 5-6 op die fiets zit, en er komt weer een vlaag van de zijkant ...dan sta je soms compleet geparkeerd! smile
...en toch heeft ook dat haar charmes!

Ik heb het liefst tegen wind om eerlijk te zijn, mijn lange ritten beginnen meestal direct vol tegen de wind in ( eerste 75km van de 154, en de laatste 25 kilometer is ook nog is tegenwind ) . Ergste wat ik meegemaakt heb is dat ik maar 12-15 kilometer per uur tegen de wind in kwam ( vorige week maandag ) maar hoe harder de tegenwind he sneller het gaat met de wind mee. Dus voor mij maakt het weinig uit.

Dat wordt tweede natuur, en de enige bijna-aanrijding die ik buiten de stad met die fiets ooit gehad heb was met een konijn.

Polder tussen elburg en harderwijk echt heel erg. Konijnen 's avonds vliegen voor je over het fietspad vrijwel non stop.
Ik kwam twee weken geleden ook nog een stel herten tegen die het grappig vonden om net voor mijn fiets voorbij te springen. Dat is pas schrikken tongue.

14

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Ik kom maar eens even terug op dit onderwerp van mij van een paar maanden terug. Ik ben sinds begin maart aan het fietsen op de nieuwe triathlonfiets en het valt me enorm mee hoe dat gaat in het verkeer. Ik zoek wel een beetje rustige plekken op als het goed fietsweer is, maar dat deed ik op de racefiets ook altijd al. Het valt me vooral mee hoe veel overzicht over het verkeer ik heb, en hoe makkelijk het eigenlijk is om 'even' uit het ligstuur te komen, en er weer in. Dat doe ik dus ook nog wel heel vaak, misschien wat oude-wijven-achtig vaak uit anticipatie op verkeerssituaties, en ik ga ook nog een beetje vierkant door de bochten soms, maar dat went allemaal al wel, gaat steeds beter. Desalniettemin ben ik sneller dan op de racefiets. Inmiddels ook één beetje noodstopje moeten maken, toen had ik een auto niet gezien, en dat ging ook goed, dat geeft vertrouwen.

Los van het manoevreren door het verkeer vind ik het een geweldige fiets(-ervaring). Hij zit gegoten, de zit is voor het draaipunt van mijn heupen relaxter dan de racefiets, en wat wil die fiets graag hard vooruit, zeg! En de eerste keer dat ik tegen de wind in draaide schoot ik in de lach: Tegenwind, dit? Hahaha! Dat gaat juist veel makkelijker dan op mij weinig aerodynamisch afgestelde racefiets. Van zijwind heb ik ook niet meer last. Ik ben erg benieuwd wat het me in de triathlons op gaat leveren. Ik vind het in die houding wel net wat moeilijker om kracht te leveren, dus daar ben ik nu mee bezig: er wat intensiever op fietsen.

Jullie dus alsnog dank voor de geruststelling in de winter dus!

Louise

15

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Ha Louise en anderen,

wellicht een klein beetje uit de route. Maar langs de N210 (krimpen -> schoonhoven) heb je een prachtige parallelbaan van enkele kilometers. Deze wordt slechts 2 maal onderbroken door een kruispunt. Supergoed asfalt, mooie omgeving en niet vervelend om een paar keer heen en weer te rijden. Het beste stuk is ongeveer 10 km

16

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Die weg ken ik, ja, daar fiets ik wel eens, dat is inderdaad lekker 'doordenderen'. Enige nadeel voor mij is dat ik aan de andere kant van Rotterdam woon, dus daar eerst door- of omheen moet. Ik heb inmiddels de landtong van Rozenburg ontdekt als perfect stukje trainingsparcours, en daar kom ik makkelijk bij door de Beneluxtunnel.

Louise

17

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Totaal uit de route voor jou, maar wellicht voor anderen: de Ringdijk om de Haarlemmermeer is een 60km lang asfaltfestijn. Ik geef toe dat je ook af en toe door dorpjes en dorpen heen fietst (en een stukje over het bedrijventerrein rond Schiphol), maar alleen bij de paar kruispunten/bruggen en in de weekends in de buurt van terrasjes moet je extra oppassen.  Aan de noordkant ligt Badhoevedorp op de grens met Amsterdam; dat is de langste onderbreking.

18

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Dat is mijn vaste rondje als ik wat domme kilometers wil maken op mijn tijdritfiets. Zorg er dan wel voor dat je redelijk vroeg op pad gaat, later op de dag (als het mooi weer is) is het ook bij de langere stukken lastig. Een vriend van me is in het ziekenhuis beland bij het stukje vlak voor Schiphol toen een vrouw zonder te kijken haar geparkeerde auto de weg opdraaide. Zodra er bebouwing is of auto's langs de kant van de weg staan kom ik uit de tijdrithouding, daarbuiten zijn voldoende kilometers waar je flink door kan trappen.

19

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

carlo1986 schreef:

Ha Louise en anderen,

wellicht een klein beetje uit de route. Maar langs de N210 (krimpen -> schoonhoven) heb je een prachtige parallelbaan van enkele kilometers. Deze wordt slechts 2 maal onderbroken door een kruispunt. Supergoed asfalt, mooie omgeving en niet vervelend om een paar keer heen en weer te rijden. Het beste stuk is ongeveer 10 km

Inderdaad mooi stuk. Woon zelf in Krimpen ad IJssel en rij vaak door richting Vianen, de brug over en via de andere kant weer terug richting Rotterdam. Alleen uitkijken voor de Chinese toeristen bij Kinderdijk  smile

20

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Dat is inderdaad een mooi rondje Emiel, ik woon in Schoonhoven en rij die 'bruggenronde' ook regelmatig. Toch goed voor zo'n 110 km met in totaal misschien 3 stoplichten!

21

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Klein vraagje nog voor dit topic. Ik ga (waarschijnlijk) ook een TT-fiets aanschaffen. Ik heb geen plek voor twee fietsen, dus de gewone fiets gaat op marktplaats. Misschien een hele domme vraag, maar kun je ook met de remgrepen schakelen op een TT? Anders kan ik mij voorstellen dat in de drukte fietsen echt helemaal niet te doen is (telkens naar je aerobars switchen).

22 Laatst bewerkt door Louise (20-05-16 09:55:47)

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

ic3d schreef:

Misschien een hele domme vraag, maar kun je ook met de remgrepen schakelen op een TT?

Nee. Je schakelt op de aerobars en je remt op het 'gewone' stuur. Ik vind het meevallen hoe makkelijk je daartussen op en neer gaat, zeg maar, maar ik zou zelf nooit alleen maar een TT-fiets willen hebben. Er zijn een heleboel dingen die jaar niet of in elk geval niet zo makkelijk mee doet. Lekker toeren en om je heen kijken, bijvoorbeeld. Morgen doe ik een voor-de-lol-wedstrijdje, mag alleen op een racefiets. Zelfs de tijdrit op de Neeltje Jans volgende week: TT-fietsen verboden. Kun je die racefiets niet ergens stallen?

Louise

23

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Als je een beetje handig bent met de zoekfuntie op dit forum: er is eerder een discussie geweest over het efficiënt en goedkoop ophangen van fietsen, door er twee boven elkaar aan de muur te hangen. Misschien heb je daar wat aan, kon het draadje zelf niet zo snel vinden.

24

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Ik kan via mijn remgrepen schakelen op mijn TT fiets, en natuurlijk ook via de aerobars.

25 Laatst bewerkt door woes (20-05-16 15:07:22)

Re: Trainen met ligstuur in Randstad-drukte

Een TT-fiets is wel weer wat anders dan een 'racer'. Je bent minder wendbaar, groepen rijden is not done (gevaarlijk) je kan nooit tegelijk 'snel' remmen en schakelen. Ik vind mijn racer ook comfortabeler. Een TT-fiets is echt een wedstrijdfiets, geen concessies. Op een drukke weg/fietspas (wat straks weer begint als de temperaturen oplopen) ben ik meer bezig met heel de tijd overschakelen tussen 'lig' en 'zit' dan echt vaart houden.