1

Onderwerp: Ironman Switzerland

Poeh, lang naartoe getraind. De spanningsboog was ook wel redelijk op. Een achtste (Bosbaan) en een halve (Nieuwkoop), en nog wat sportspecifieke meetmomenten stonden eigenlijk allemaal in teken hiervan. Op bepaalde tijden redelijk obsessief mee bezig geweest, een aparte gewaarwording. Enfin. Volgens mij is het moeilijk om echt goed te voorspellen wat mogelijk is, en toch vind ik het noodzakelijk om het op te tekenen, en om er later dan op terug te komen. Wel hanteer ik een soort van marge, om me toch in te dekken wink Dus bij deze:

Zwemmen: 1:05-1:15. Ruime marge, maar komt ook omdat de kans groot is dat er zonder wetsuit gezwommen moet worden.
T1: 4:00
Fietsen: 5:00-5:15. Overduidelijk mijn sterkste discipline, maar moet dus opletten niet te hard te willen gaan, vooral op de klimmetjes.
T2: 3:00
Lopen: 3:40-???. vooral bij een IM denk ik vallen hier de klappen...doel is rustig weg te gaan. Maar kan net zo goed boven de 4u duren.

Eindtijd: 9:52-11:00+?  wink

2

Re: Ironman Switzerland

Ik heb zojuist het (fiets) parcours bekeken, maar dat valt enorm mee tav wat ik had verwacht van een parcours in Zwitserland. Iets van 400 hoogtemeters per rondje?

Succes!

3

Re: Ironman Switzerland

t is inderdaad niet het hooggebergte nee wink Totale hoogtemeters ergens tussen de 1300 en 1500m. Maar ook stukken vlak langs het meer waar wel snel gereden kan worden.

4

Re: Ironman Switzerland

Proficiat Thomas! 26e in jouw categorie met een eindtijd van 10:48.. Petje af!

5

Re: Ironman Switzerland

En dit binnen jou doel!
Uitstekend en proficiat

6

Re: Ironman Switzerland

Toppertje Thomass............strakke tijd. Ik had met 750 hoogtemeters al 3 min extra nodig :-)
Zurich : Total vertical climb is 1300 meters is wat de website aangeeft (voor 2016)

Ik hoop richting de 10.30 te gaan in 2017.

Hoe is je marathon gegaan?

7 Laatst bewerkt door thomass (07-08-15 16:19:56)

Re: Ironman Switzerland

Tijdje offline geweest (zowel qua internet als trainen etc wink)

Als eerste moet ik zeggen, en dat klinkt misschien raar, dat ik het geheel toch nog wel redelijk onderschat had, en redelijk naïef was in mijn geschatte tijden. Als ik dit tegen mijn vrienden en familie zeg is de standaard reactie "goh" omdat het voor de meesten van hen al een prestatie op zich is, maar ik ging toch voor meer dan alleen finishen. Gelukkig heb ik tijdens de race al wel doelstellingen kunnen aanpassen en m'n gevoel toch wel redelijk de leiding gegeven waardoor ik niet compleet ingestort ben.

Verslagje dan maar:

Al een paar weken als een bezetene de watertemperatuur in de gaten gehouden, deze was begin juli 28! graden, maar kelderde (waarschijnlijk door een turbulentie in het water) naar de 22 tot de week voor de race. In het begin hoopte ik echt hard op koelere temperaturen ivm de tijdswinst maar omdat ik in de laatste paar openwatertrainingen ook al afwisselend met/zonder pak had gezwommen kwam ik erachter dat ik echt heel veel fijner zwem zonder pak. Het gaat uiteraard niet sneller, maar voelde lekkerder. Vrijdag voor de race nog even om 8u 's ochtends met pak gezwommen in water van rond de 25 graden. Het was niet overdreven warm eigenlijk, maarja op dat moment had ik mezelf al verteld dat beide opties zijn voor en nadelen hadden, win win dus eigenlijk voor mij wink Het enige probleem was voor mij logistiek: ik heb een triathlonpak met mouwen en daar mag je niet in zwemmen omdat de schouders niet bedekt mogen zijn. Zwemmen in speedo en daarna het pak aandoen was een optie maar met een nat lichaam jezelf in een strak pak met mouwen hijsen zou veel tijd en frustratie opleveren, en wellicht een gescheurd pak. Het alternatief was een zwempak/swimskin lenen, hieronder dan al het pak aan met alleen de bovenkant omlaag. Zodoende. Het schijnt dat je er ook iets sneller door kunt zwemmen door compressie en stroomlijning maar ja dat weet ik allemaal niet zo.

Zwemmen: 25,5 graad dus idd geen pak. Het was een rolling start waarbij elke 5 seconden 10 man werd weggestart, vanuit zelf ingedeeld startvakken. Ik stond in het vak 60-70 min wat achteraf iets te optimistisch was maar kon qua snelheid in het veld goed meekomen. Stond vlak naast een cameraman van de SRF (Zwitserse TV) en grapte nog naar hem dat het wel moeilijk zwemmen ging worden met zo'n camera op je nek. Toen over de speakers "Enter Sandman" werd gespeeld was er dan eindelijk de realisatie dat het ging beginnen, ik was eigenlijk tot dat punt helemaal niet nerveus. Met het zwemmen heb ik veelal aan de binnenkant van de boeien gezwommen (behalve de keerboeien uiteraard), hierdoor heb ik ongetwijfeld wat extra meters gemaakt en niet kunnen draften maar wel ongestoord kunnen doorzwemmen. Het water was mooi schoon, ook weer eens wat anders. Na de eerste ronde een Australian exit, landgang, wat wel gaaf was. Overall redelijk beheerst gezwommen, had zeker wat meer kunnen pushen en wil dat ook in het vervolg wel doen, maar toch weinig sessies boven de 60 minuten en/of 3500m gedaan dus wilde niet hier al de eerste fout maken. Uiteindelijk 1:14 gezwommen. Zeker niet heel snel, vooral gezien ik toch redelijk wat progressie had geboekt in het zwembad (paar weken eerder een 1000m TT in 15:40) maargoed, de kop was eraf.

Wisselen ging redelijk vlekkeloos, kon alleen m'n fiets niet direct vinden...zucht. Verder niet heel gestresst gedaan, kostte me iets van 4 minuten wat volgens mij aardig was. Zag dat de profs er 2 minuten over deden dus dat geeft aan hoe compact alles was.

Fietsen: De eerste 30km waren vlak en de snelheid lag direct hoog. Waar ik in wedstrijden in Nederland echter mensen inhaalde of zo'n beetje in gelijke tred bleef met een enkele fietser op afstand, had ik hier afentoe meer het idee dat we bezig waren met een ploegentijdrit... Gvd wat was dat irritant. Iemand haalde je in en direct moest je de benen stil houden om op legale afstand te blijven, om vervolgens te zien dat je wattage wel errug laag is, dan hop er weer overheen etc. Sommigen namen het niet zo nauw met het houden van de afstand maargoed, het was ook niet al te makkelijk. Na wat klimmetjes rekte het allemaal wat uit, ik liet de meesten gaan als het bergop ging en knalde erlangs bergaf/vlak. Zo gingen de eerste 3 uur wel goed. Ik zag dat ik iets te hard ging bergop maar de handrem stond er al zo stevig op naar mijn idee. Begin tweede ronde was het een stuk rustiger op het parcours en ik denk dat ik op dat moment echt zat te dromen want opeens komt er een motor naast me die me een blauwe kaart toont. Hij zegt wat en ik vraag hem wat er aan de hand is en hij zegt stoppen bij de volgende penalty box. Ik reed op dat moment denk ik 5 meter achter een andere kerel. Ik weet niet meer precies of ik hem van plan was in te halen of niet, alleen dat ik niet bewust probeerde te profiteren van hem. Enfin, omdat ik dacht dat het een "onschuldige" fout was en ik dacht dat blauw stop-en-go was maakte ik me niet echt druk om die penalty. Doorrijden en we zien wel, tot bleek bij de tent dat ik 5 minuten moest wachten... Oeps. Nou ok, de dag is nog lang en meer van dat soort clichés. Gebabbeld met een andere zondaar die verwachtte wel even 3:05 te lopen om nog onder de 10 te gaan, ik moest op dat moment iets van 3:20 lopen om dat te halen, met andere woorden een kansloze missie. Hij spoot ook weg na die 5 mins terwijl ik eerder wat meer behouden wegging, die 5 min krijg je niet meer terug.

Het begon nu een stuk warmer te worden en ik begon te twijfelen aan mijn keuze voor de aerohelm. Water op je kop gieten is er niet bij met zo'n ding... Ik merkte ook dat de wattages bergop wat achterbleven. Reed ik de eerste ronde nog 2:30, de tweede was incl. de stop 2:45. Daarbovenop had ik bij een aidstation verzaakt om gels aan te nemen, en vloog mijn bidon cola met 80kmh uit mijn houder, waardoor ik een tijdje alleen met water zat en zonder calorieën. Of dit echt een grote impact heeft gehad is moeilijk in te schatten. Uiteindelijk dus 5:15 gefietst. Mijn garmin gaf aan 1700hm, denk iets te hoog maar 1300 is wel wat laag wat op de site wordt aangegeven denk ik. Opzich een mooie mix van vlak en snel en toch ook wat langere steady klimmetjes, plus een wat steilere korte zo richting het einde.

Tweede wissel: ik had voor de zekerheid een loopbroek en hemd in mn runbag gestopt voor het geval ik het zat was in mn triathlonpak, maar heb het toch maar aangehouden. Ook hier redelijk tranquilo, toch wel leuk om te zien dat er nog weinig fietsen stonden in de wisselzone smile

Lopen: vier rondes met redelijk wat draaien en keren. Het begin voelde wel prima, de kilometers lagen rond de 5:00 wat ik eigenlijk al te snel vond maar ik wilde het langzaam laten zakken. Echter na de 2e kilometer waar ik bij een wegonderdoorgang weer wat moest "klimmen" merkte ik de welbekende steken in mijn zij die ik ook bij mijn eerdere triathlons had ervaren... Toen direct de rem erop gezet en rustiger aan gedaan, uitgezakt naar zo'n 5:20. Het was nu echt goed heet en ik heb veel gesponsd en water over me heen gegooid bij elke aidstation, wat niet altijd even handig was want het had als gevolg dat ik ook lekker aan het soppen was in m'n schoenen. De eerste ronde ging nog aardig in 55 minuten, maar ik merkte dat het moeilijk was om te drinken/eten tijdens het lopen. Tijdens trainingen ging dit wel aardig, maar met 30+ graden al dat fietsen en zwemmen achter de rug was het toch noodzakelijk om wat meer tot me te nemen waardoor ik maar ben gaan wandelen tijdens de aidstations (dit was uiteraard niet helemaal ongewenst voor mijn zeurende benen). Al met al was het constant kleine doelen stellen en proberen om tussen de aidstations niet ook te gaan wandelen. Met lopen en wandelen kwam ik nu zo op een gemiddeld tempo van net onder de 6 minuten per km...als je me dit van te voren had verteld had ik je uitgelachen maar als ik kijk naar wat bijvoorbeeld die kerel die zei dat hij 3:05 wilde lopen erop na sla dan heeft hij de eerste anderhalve ronde zijn tempo kunnen vasthouden waarna hij zakte tot een tempo van 8:00 per km en een looptijd van 4:30 ofzo. Dit is allemaal achteraf analyse natuurlijk maar heb gelukkig nooit het gevoel gehad dat ik niet meer door kon lopen. Ik had ongetwijfeld ook 10-15s per km harder kunnen lopen, maar die mentale hardheid zal ik op dat moment gemist hebben, plus er blijft natuurlijk altijd de angst voor het onbekende. Dit onbekende bleef door mijn ehh terughoudende tempo dus eigenlijk wel uit, al begon het op een gegeven moment wel wat lang te duren allemaal. In mijn hoofd was ik in de 3e ronde al bezig bij elk punt zo van: "dit klotegrindpad hoef ik hierna nog maar 1 keer te doen", etc. Natuurlijk kon ik met de finish in zicht de laatste paar km nog wat "versnellen". Door de gekleurde polsbandjes kon ik zien wie er om me heen ook ging finishen en wie er nog door moest lopen. In aanloop naar de finish heb ik toen op het einde wat anderen voorbij laten gaan omdat ik gewoon rustig wilde genieten van mijn finish, die paar seconden en plaatsen konden me echt niet meer boeien op dat moment. Uiteindelijk 4:09 gelopen. Finish in 10:48

Na de finish voelde ik me niet super (goh) en had aanvankelijk ook weinig zin in drinken/eten. Wel direct wat kunnen napraten met wat andere atleten om zo mijn eigen gedachten en pijntjes te kunnen verzetten, dit werkte aardig. Gedouched en naar m'n supporters gewaggeld.

Tijdens het lopen had ik echt de gedachten van, wat is dit afgrijselijk, waar zijn we in godesnaam mee bezig. De meesten (ik ongetwijfeld ook) liepen erbij als halve lijken, waarom doen we onszelf dit aan? Ook was ik vrij resoluut in mijn besluit om dit nooit weer te doen, wat ik toch ook jammer vond omdat dit toch een van de valkuilen was van het zo snel doen van een Ironman. Ook had ik zowel immens ontzag voor aan de ene kant de profs, alsook de lui die nog aan het fietsen waren toen ik met mijn laatste loopronde bezig was... Holy smokes. Maargoed, inmiddels is de pijn weg en blijven de mooie herinneringen, en wil ik zeker nog een keer een Ironman of Challenge doen om een betere race neerzetten. Ik heb voor mijn gevoel redelijk goed getraind, maar wel zoder coach en ik denk dat ik vooral op het lopen beter had kunnen trainen. Heb me iets teveel geconcentreerd op hard fietsen denk ik, ondanks dat ik niet overdreven veel fietskilometers gemaakt heb. Hoe dan ook een mooie ervaring rijker en uiteindelijk toch wel voor herhaling vatbaar (maar misschien ergens wat vlakker en koeler).

Bedankt voor jullie berichten en mijn excuus voor de lange post wink

Edit: voor de geïnteresseerden hier de datafiles op Strava:

Swim: https://www.strava.com/activities/349793951
Bike: https://www.strava.com/activities/349794138
Run: https://www.strava.com/activities/349794030

8

Re: Ironman Switzerland

Mooi verslag Thomass! Gefeliciteerd met je goede finish!

9

Re: Ironman Switzerland

thomass schreef:

Bedankt voor jullie berichten en mijn excuus voor de lange post wink

Bedankt voor de lange post... heb m met plezier gelezen!

Maarten

10

Re: Ironman Switzerland

prachtig verslag en dito tijd!

11

Re: Ironman Switzerland

Een mooi geschreven en herkenbaar verhaal! Proficiat met je finish en met je tijd.

12

Re: Ironman Switzerland

Mooi verslag!

Die steken in m'n zij is voor mij heel herkenbaar. Het is vreemd, als ik eenzelfde afstand train dan heb ik dat niet maar bij alle halve die ik gedaan heb wel. Dat is heel irritant, ik heb ook geen goed idee wat je daaraan kan doen, behalve de snelheid verlagen....

13

Re: Ironman Switzerland

Afgezien van de hoogtemeters lijkt het mijn verslag wel van Barcelona, zo goed als een kopie, zelfs de eindtijd scheelt maar 3 min  tongue
Petje af, want Zurich is een stukkie zwaarder dan barcelona, dus als je nog een keer een snelle race wilt doen........vamos

A bientot