1

Onderwerp: van halve triathlon naar hele marathon.

Tja dat is mijn "probleem"
Volgend jaar wordt ik 42 en ik ben van plan dan weer eens een hele marathon te gaan doen. Ik heb dat plan al een tijdje en aangezien ik lekker aan het triathlonnen ben had ik als "tussendoel" een halve triathlon geplanned een beetje aan het einde van het seizoen.. Dat was dus gisteren.

Nu zit ik dus een beetje met het vervolg. Het wordt de marathon van Utrecht. Die is namelijk niet zo druk, lekker in de buurt, vlak parkoer en lekker vroeg in het seizoen. Ik ben niet zo'n warm weer loper en ik denk dat op 20 maart weinig kans is op hoge temperaturen.

Het triathlonnen bevalt me uitstekend. Vooral de afwisseling van de trainingen maken het minder belastend dan alleen hardlopen. Ik zou moeite hebben met 4x in de week hardlopen (vooral mn achillespezen vinden dat niet leuk) maar 2x fietsen 2x hardlopen en 2x zwemmen is geen enkel probleem.

Ik denk dat ik zelf een schema in elkaar draai met een beetje fietsen, zwemmen en opbouwend kwa hardlopen.

Iemand hier ervaring mee hoe ik dat het beste aan kan pakken?

Het wordt niet mn eerste marathon Ik liep er al eens een in 2005 maar heb me daarna meer gericht op (veel) kortere afstanden. 800m, 3000m en 5000m waren favoriet. Ik ben aan de triathlon begonnen door achillespees blessures maar kan nu rustig weer wat langere afstanden aan maar blijf wel op mn hoede.

Maarten

2

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Ik ben geen hardlooptrainer, maar ik kan mij voorstellen dat dit boek
http://souplessemethode.nl
een benadering biedt die een antwoord geeft op je vraag.ik heb het gelezen en het snijdt wel hout vond ik.

Juist door het combineren van intervallooptraining met lange duurttraining op de fiets ( voor triatleten dan) zou je een goede basis kunnen leggen voor een marathon, waarbij risico op blessures beperkt is (beweren ze..)
2x per week lopen lijkt mij trouwems wel wat weinig, 3x ook mogelijk?

Een andere optie die mij realistisch lijkt is juist door heel frequent (5-6x per week), maar dan juist relatief korte afstanden te lopen, zodat je per week wel een redelijk volume loopt, terwijl de belasting per keer relatief beperkt is.

Ben ook wel benieuwd naar andere meningen.

3

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Je wordt 42 en je wilt een marathon lopen. Dat lijkt me inderdaad een mooi moment, vooral omdat je dan eindelijk alles weet.  wink

Heb je ambities anders dan fatsoenlijk uitlopen bij je marathon? Als ik naar een marathon toetrain dan blijf ik wel gewoon zwemmen en fietsen maar vervang ik een langere fietstraining door een langere looptraining. Ik zou in elk geval zoals Ysnits zegt proberen om naar 3 looptrainingen per week toe te gaan.

Het boek van Klaas Lok ken ik maar ik heb het niet echt gelezen (wel doorgebladerd). Wel geloof ik dat je training enigszins moet lijken op de wedstrijd waar je voor traint, dus een paar langere duurlopen zijn in mijn ogen noodzakelijk in de voorbereiding op een marathon. Als je door blessures of door een andere oorzaak niet in staat bent om naar een training van pak hem beet 2u30 toe te werken dan moet je volgens mij niet aan een marathon beginnen.

4

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Maca944 schreef:

Je wordt 42 en je wilt een marathon lopen. Dat lijkt me inderdaad een mooi moment, vooral omdat je dan eindelijk alles weet.  wink

the answer to life, the universe and everything.

Maca944 schreef:

Heb je ambities anders dan fatsoenlijk uitlopen bij je marathon? Als ik naar een marathon toetrain dan blijf ik wel gewoon zwemmen en fietsen maar vervang ik een langere fietstraining door een langere looptraining. Ik zou in elk geval zoals Ysnits zegt proberen om naar 3 looptrainingen per week toe te gaan.

Het boek van Klaas Lok ken ik maar ik heb het niet echt gelezen (wel doorgebladerd). Wel geloof ik dat je training enigszins moet lijken op de wedstrijd waar je voor traint, dus een paar langere duurlopen zijn in mijn ogen noodzakelijk in de voorbereiding op een marathon. Als je door blessures of door een andere oorzaak niet in staat bent om naar een training van pak hem beet 2u30 toe te werken dan moet je volgens mij niet aan een marathon beginnen.

Ik heb het boek van Klaas Lok wel.. maar ik vind er niet om doorheen te komen:-) Ik ben het wel met m eens dat als je alleen maar langzaam traint dat je dan heel goed wordt in langzaam lopen.  Toch zal je wel tot rond de 30 km moeten trainen . Ik verwacht wel dat ik naar een training van 2:30 uur toe kan trainen zonder al te veel problemen. Ik loop nu tot een uurtje of 2, dat half uurtje erbij moet ook wel kunnen.   3x in de week hardlopen zal ook wel gaan.

Tja ik ben bang dat ik de marathon ook nog hard wil lopen:-)  Hoe hard zal wel van de aanloop ernaartoe afhangen. Als ik heel blijf sneller..  als ik last krijg van pijntjes dan pas ik mijn ambitie aan. 

Maarten

5

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

gadget schreef:

Ik heb het boek van Klaas Lok wel.. maar ik vind er niet om doorheen te komen:-) Ik ben het wel met m eens dat als je alleen maar langzaam traint dat je dan heel goed wordt in langzaam lopen.  Toch zal je wel tot rond de 30 km moeten trainen . Ik verwacht wel dat ik naar een training van 2:30 uur toe kan trainen zonder al te veel problemen. Ik loop nu tot een uurtje of 2, dat half uurtje erbij moet ook wel kunnen.   3x in de week hardlopen zal ook wel gaan.

Tja ik ben bang dat ik de marathon ook nog hard wil lopen:-)  Hoe hard zal wel van de aanloop ernaartoe afhangen. Als ik heel blijf sneller..  als ik last krijg van pijntjes dan pas ik mijn ambitie aan. 

Maarten

Dat klinkt verstandig en volgens mij moet het wel goedkomen. Naast lange duurlopen doe ik ook altijd wat snelheidstrainingen met intervallen trouwens.

Succes met de trainingen, benieuwd hoe het uiteindelijk gaat lukken.

ook Maarten

6

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

gadget schreef:

Ik ben het wel met m eens dat als je alleen maar langzaam traint dat je dan heel goed wordt in langzaam lopen.

Ik denk dat dit afhangt van wat je perceptie is van snel en langzaam. Voor de meeste recreatieve lopers is meer kilometers maken altijd een goed idee volgens mij, en hoe kun je het makkelijkst meer kilometers te maken? Door rustig te lopen. Ik heb afgelopen winter bijna exclusief op duurtempo getraind en maximaal 8-10% van mijn wekelijkse afstand op omslag of daarboven, en ik liep ruime PRs. Ik deed zoals Ynsnits ook zei, 5-6x in de week. Nu kwam dit vooral door consequente training en had ik wellicht nog sneller kunnen lopen door allerlei interval trainingen maar met deze methode had ik er vertrouwen in dat ik me niet de vernieling inliep. Als je slechts twee keer in de week gaat lopen dan is het vaak verleidelijk om bijvoorbeeld 1x lang en 1x interval te lopen maar ik vraag me af of je daar dan een goede basis voor hebt, dit zijn beide toch aardig belastende trainingen. Maargoed, sommigen zien een rustig loopje van 6k als "junk miles", of doelloos trainen.

7

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Met langzaam bedoel ik beduidend langzamer lopen dan je gewenste marathon tempo en dan heel lang.
Dan wordt je heel goed in heel langzaam lopen....Als je comfortabel een marathon wilt uitlopen dan is daar ook weinig mis mee. Het zit niet in mijn aard om comfortabel een marathon te willen lopen. Ik wil m zo snel als ik kan achter de rug hebben.

5 a 6 keer in de week kort train je denk ik niet het energie systeem mee dat je nodig hebt op een marathon. Je zal wel zuinig met je glycogeen voorraden om moeten leren gaan. Wat langere lopen en intervallen(niet al te hard maar wel langere intervallen) voor wat snelheid lijkt me dan beter.

2x in de week lopen lijkt mij ook niet genoeg .. Met 3x loop je m wel uit maar dat is niet mn doel.. 4x vind ik met mn achillespees verleden riskant. .Je hebt dan altijd een keer in week twee opeenvolgende dagen dat je hardloopt. Misschien gewoon 3.5 keer in de week hardlopen.. big_smile

8 Laatst bewerkt door thomass (10-08-15 21:52:59)

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Hiermee veronderstel ik dat jij het gros van je looptraining op marathontempo loopt of sneller?  5-6x kort is idd niet genoeg maar stel je loopt 60km per week dan heb je er meer aan om 2x10 2x20 te doen dan 2x30. (Zo zie ik het tenminste) Dit is een beetje een abstract voorbeeld maar hopelijk illustreert het iets. Nu heb ik alleen (beperkte) ervaring met het lopen van een marathon als onderdeel van een triathlon maar m.i. Blijft de basis van de meeste looptraining in rustig tempo. Ik bekijk het zo: als er hard moet worden gelopen, moet je ook echt hard lopen. Maar als je moet herstellen, moet je dus ook rustig lopen. Veel mensen trainen volgens mij een beetje tussen deze twee polen in, waarbij ze niet de goede trainingsprikkel nabootsen, maar wel hun lichaam belasten.

Ik loop geen baanbrekende tijden maar het gros van mijn lopen zijn zo 5min per km of langzamer terwijl dit jaar 10k op 39:30 ging, halve op 1:27, zonder veel op dat tempo te lopen. Hoe rijmt dat met goed zijn in langzaam lopen? Jij zegt dat je vooral kortere afstanden loopt dus ik ga er van uit dat je dan veel kennis bezit over specifieke training op snelheid en ik laat me dan ook graag het een en ander bijbrengen.

9

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Tja.. ik denk dat je vooral niet moet "sjokken" dat is het risico als je heel langzaam gaat lopen om maar in een bepaalde zone te blijven. en als je dat dan heel lang doet zeg een kilometer of 25-30  iedere week dan wordt je daar heel goed in en wordt het lastig om op het juiste tempo lang te lopen.

Over mijn korte afstanden...
Ik ben ooit begonnen met trainen voor de marathon van Rotterdam. Ik ben zo'n beetje langs dat parkoer opgegroeid. We gingen altijd even kijken. In de aanloop naar de marathon(die ik gewoon heb uitgelopen in een rustig tempo) kwam ik er al achter dat het kortere werk me meer trekt (nog steeds hoor dus vandaar dat ik geen ambities heb voor een hele Triathlon. Ik zou eerder een 1/8 doen dan een hele). Zo werden de afstanden steeds korter van 10km tot 5km, 3000m op de baan en daarna 800m en zelfs een paar 400 meters. maar dat is net te kort. Ik ben geen sprinter. Een paar jaar terug ben ik weer wat langere afstanden gaan lopen. Ik liep tegen een blessure aan en toen ben ik gaan zwemmen (in oktober beginnen met fietsen leek me niet zo zinvol) in 2013 deed ik mn eerste kwartje. Dit jaar pas mn tweede kwart en eerste Halve.  Die heb ik bewust als tussen "doel" ingeplanned voor de hele marathon volgend jaar.

Kwa training verschilt een 1500m en  800m wel flink van een 10km. Doe je voor een 10km wat langere intervallen met een relatief korte rust. Bij een 800m zijn de intervallen kort en de rust lang. Maar ook voor een 800m doe je tempo duurloopjes.. drie kwartier lopen op een lekker tempo maar nooit sjokken.. de 3000m en 5000m verschuiven weer wat meer naar langere intervallen en langere tempo duurloopjes.

voor een 10km deden we langere intervallen en idd ook wel langere loopje zo tegen de 1 a anderhalf uur  zeker niet op 10km tempo maar wat langzamer.

Wat langzamer dan je wedstrijd tempo is ook niet erg maar je moet wel goed blijven lopen..

Verder vind ik variatie ook heel belangrijk. Ik loop lekker in het bos en over de heide.  Ik ben van plan om ook regelmatig Paaltjes intervallen te doen. Ik volg dan een route die aangegeven wordt met genummerde paaltjes. Ik versnel dan tussen 3 paaltjes en rust tussen 2 paaltje de paaltjes staan alleen erg onregelmatig kwa afstand.. Het moet wel leuk blijven:-)

Ik snap wel wat je bedoelt met meerdere korte trainingen maar vooral voor de marathon heb je wel wat langere trainingen nodig. als ik  60km mocht verdelen zou ik vier trainingen doen 1x30km 1x14km en 2x8km stel dat mijn marathon tempo 5min/km zou zijn dan zou ik de 30km in ongeveer 5.15-5:30 of iets langzamer doen de 14km in 4:45 en de 8km gewoon lekker op 10km tempo of ietsje langzamer beetje afhankelijk hoe het voelt.   

Maarten

10

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Hmm als je bang bent om te traag te lopen of te trainen laat dan eens een inspanningstest doen en bepalen welke snelheden bij welke hartslagen en verzuring horen. Kun je wat vergelijken met op power trainen bij het fietsen. Ik doe dit nu ook en ik vind het voor mezelf beter.

11

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Ik ben er niet bang voor hoor Ronnyke, ik ga het gewoon niet doen lol . Ik loop nu al wel een tijdje hard sinds 2003, ik ken mn valkuilen (belastbaarheid is er een van) en ik weet wat ik moet doen voor een marathon. Alleen de combinatie met fietsen en zwemmen is nieuw.

Maar een inspanningstest is wel een goede optie. Net als met een deskundige een schema opstellen.. dat is dat ook zeker een optie.

Maarten

12

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Ik denk dat als je blessuregevoelig bent, je duurvermogen ook prima kunt trainen d.m.v. fietsen. Dat kun je veel vaker doen.
Hoogstens voor het zelfvertrouwen eens een lange duurloop, maar lichamelijk train je natuurlijk weinig met een keer zo'n 30 km.

13

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Hier ben ik het niet echt mee eens. Juist de belastbaarheid moet toch ook getraind worden denk ik. Verder heb ik na een lange periode van niet lopen maar veel fietsen nooit het idee gehad dat mijn fietsduur zich vertaalde naar loopduur. Wellicht dat het sneller op te pakken is, maar meer niet. Andersom wel.

14

Re: van halve triathlon naar hele marathon.

Ik ook niet mee eens. Ik wou dat het waar was. 3 uur fietsen ervaar ik als kort, daar draai ik mijn hand niet voor om, sterker nog, het mag ook 8 uur zijn, of 10, of 12. Maar het heeft mij twee seizoenen gekost om van 1 naar 2 uur hardlopen op te bouwen, en ik heb  nog steeds frappant veel moeite met lang hárd lopen (rustig gaat wel). Mijn hart-longconditie is prima, maar voor mijn benen is het zo totaal anders, dat moet ik echt apart trainen. En inderdaad, als ik 's winters veel hardloop, begin ik wel met een dijk van een conditie aan het fietsseizoen, dan hoef ik alleen maar te wennen aan de houding.

Louise