1

Onderwerp: Trainer of geen trainer?

Zou eens graag informeren wie er hier met een trainer werkt en op welk niveau je zit? En de personen zonder trainer en hun niveau?

Ik zit een in twijfel voornamelijk voor de het financieel wat zo een trainer kost.

2 Laatst bewerkt door Jacob (09-02-11 00:20:50)

Re: Trainer of geen trainer?

Ik meen oprecht dat als dit het niveau is waar dit forum naartoe gaat (dezelfde vraag werd in een andere draad eigenlijk ook gesteld) dat ik toe ben aan afscheid nemen.

Denk je dat ook bij een lek in je waterleiding? Of bij een blinde darmontsteking? Of als je een arbeidsconflict hebt?

En wat denk je nou over te houden aan zo'n vraag? Pietje doet 1.50 op een OD
zonder trainer en Klaasje doet 2.10 met? En dan ben je bevestigd in je vooroordeel?

Als je het geld er niet voor over hebt;best! Koop een boek, lees je rot; maak er het beste van. 

Maar probeer zunnigheid niet op deze manier te rationaliseren. Goede begeleiding werkt.
Wat goede begeleiding is verschilt per persoon.

Maar als jij denkt dat je het zelf beter kan, en dat je geen coaching kan gebruiken, betekent dat je niet open staat om te leren.
En als deze sport niet belangrijk genoeg is om er een paar centen tegenaan te gooien die zich niet vertalen in glimmend carbon of fluoriserend textiel, dan is dat iig duidelijk.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Trainer of geen trainer?

Scherp Jacob, in meerdere opzichten smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

4

Re: Trainer of geen trainer?

Jacob schreef:

Ik meen oprecht dat als dit het niveau is waar dit forum naartoe gaat (dezelfde vraag werd in een andere draad eigenlijk ook gesteld) dat ik toe ben aan afscheid nemen.

Je geeft al snel op voor een triathleet. Zo sluit je nooit aan bij de echte top.

Volgens mij wordt hier door 1 van de leden van dit forum een normale vraag gesteld. Dat er al een lijntje is is inderdaad jammer maar zo gaat dat op dit soort platforms. Daar is niet tegen op de modereren. Je had ook gewoon even een link kunnen zetten naar het lijntje dat jij bedoelt.

Maar goed Jacob, met heel veel woorden heb je totaal geen antwoord gegeven op wat de topic starter vraagt. Is overigens 1 van de vele keren dat je reageert zonder inhoudelijk op een vraag in te gaan. Verhoogt toch ook niet echt het niveau van het forum. Oftewel: als het forum je niet bevalt, neem er afscheid van of doe er iets aan. Start zelf een topic waar je een discussie aangaat over het niveau van dit forum. Doe er voorbeelden bij die jou niet bevallen en ga de discussie inhoudelijk aan. Of begin desnoods zelf een forum. Sterkte alvast. Vooral met modereren.

Maar goed dit was niet heel erg on topic. Ook weer vervuiling, maar om mezelf nou weg te modereren.........

5

Re: Trainer of geen trainer?

Hoevenen Lion schreef:

Zou eens graag informeren wie er hier met een trainer werkt en op welk niveau je zit? En de personen zonder trainer en hun niveau?

Ik zit een in twijfel voornamelijk voor de het financieel wat zo een trainer kost.

Ik werk nu een jaar met een trainer en heb daar goede ervaringen mee. Het is alleen wel belangrijk om voor jezelf vooraf vast te stellen wat voor jou de reden is om een trainer in de hand te nemen.

Voor mij was dat om een leidraad te hebben in mijn trainingen en daarnaast kwam ik al geruime tijd met lopen niet verder en kreeg ik na een kwartier al last van mijn knie. Na een gedegen intake, waar mijn doelen werden besproken en analyse werd gemaakt van mijn zwemtechniek, looptechniek en hartslagzones bij fietsen en lopen, heb ik een schema gekregen. Iedere 4 weken hebben we contact per mail of telefonisch en ik kon ook zonder problemen tussendoor terecht met mijn vragen. Na 3/4 jaar heb ik weer een 10 km wedstrijd kunnen lopen in mijn tijd van 7 jaar geleden ( de laatste keer dat ik een 10 km had kunnen lopen). Het heeft mij weer vertrouwen en plezier in het sporten gegeven en vooral het gevoel dat ik doelgericht bezig ben.
Daarnaast vind ik ook erg prettig dat ik na een lange dag werken niet hoef na te denken wat ik die dag weer ga doen en wat verstandig is. Ik weet dat de schema's die ik krijg passen bij mijn werkschema, mijn geplande wedstrijden en andere sociale activiteiten.
Het eerste jaar is voorbij en ik vond het geld meer dan waard. Dus ik ga ook weer door met de schema's komend jaar.

Realiseer wel dat je pas naderhand kan bepalen of de trainer past bij jou en of een schema/ trainer het geld waard is.

Succes!

6

Re: Trainer of geen trainer?

Vind het ook een perfect normale vraag en ook ééntje die ik al een tijdje wou stellen.  Ik ben op zoek gegaan naar een trainer en van diverse coaches uitleg en prijzen gekregen.  Deze varieerden van 20 € (standaardschema met opties tegen bijbetaling) tot 300 €/maand.  Ik ben ervan overtuigd dat voor triathlon het zeker een voordeel kan opleveren om tips en schema's te krijgen van iemand met ervaring.  Voor de 3 sporten apart zijn genoeg schema's en tips terug te vinden, maar voor de combinatie ervan kan je beter op iemand terugvallen.  Ook het mentale aspect van te weten: "Ik ben goed bezig", lijkt me belangrijk smile     

Een trainer of begeleider zal je ook sneller op je fouten kunnen wijzen waaraan je dan kan werken en zodoende verbetert of eventueel blessures vermijdt.  Je moet wel iemand vinden waarop je kan vertrouwen en daarvoor ga je best eens op gesprek, dan weet je direct of die persoon en zijn methodes jou liggen.  Maar voor een redelijke prijs uiteraard, ik zat ook efkes naast mijn stoel toen ik 300 €/maand zou moeten ophoesten..  waarbij ik trouwens niet betwijfel dat dit zijn nut zou hebben.  Maar voor een mindere prijs vind je zeker al iemand die je prestatie kan opkrikken smile

7

Re: Trainer of geen trainer?

Hoevenen Lion schreef:

Zou eens graag informeren wie er hier met een trainer werkt en op welk niveau je zit? En de personen zonder trainer en hun niveau?

Ik zit een in twijfel voornamelijk voor de het financieel wat zo een trainer kost.

Niveau Jip, ik kan Janneke net aan. Met zonder trainer, beetje soort van participatiemodel. Gezien je vraag lijkt het me enerzijds heel terecht dat je een trainer neemt, maar ik vraag me of je het wel begrijpt als je het al snapt.

Verder sluit ik me aan bij Jacob.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

8

Re: Trainer of geen trainer?

In principe zou het niet moeten uitmaken welk niveau je hebt om een goede trainer te hebben of een goed schema te volgen.

Zo heb ik bijvoorbeeld ook 2 jaar geleden een klein jaartje een abbo bij Webrainer gehad omdat ik La Marmotte goed wilde rijden.
Vooraf al veel theorie opgedaan via internet(forums) maar al die wetenschap juist in de praktijk brengen is nog wat anders. Steeds maar twijfelen....
Het hebben van een trainer/coach is gewoon prettig zodat je weet dat je goed opbouwt.

Ik werd toen wel een beetje vreemd aangekeken door enkele fietsmaatjes: "Op ons niveau is dat geldverspilling."
Tja, ik vond dat toen niet.....heel simpel!
Dan maar even geen carbon frame, superwielen, dure Oakley bril of Assos kleding. wink

Uiteindelijk ben ik er wel mee gestopt.
Progressie is wel belangrijk voor mijn plezier en beleving in sport maar niet ten koste van alles.
Ik train nu gewoon zoals ik zin heb met in het achterhoofd wat ik in dat jaar geleerd heb.
Plezier (ook in training) staat bovenaan.

Je moet dus voor jezelf uitmaken wat je wilt.
Maar wat dacht je van gewoon lid worden van een vereniging?
Daar en op diverse fora kan je je ervaringen uitwisselen wat al een heel stuk van het coaching-aspect opvangt.

Als je gaat voor een persoonlijke trainer zou ik willen adviseren om wel iemand te nemen die niet alleen schema's maakt en opstuurt maar ook regelmatig contact met je heeft.
Daarnaast moet je m.i. ook minimaal 8-10 uurtjes per week willen trainen anders heeft een trainer niet zoveel nut.

Nou, heel verhaal.
Hier staat vast wat stof tot nadenken tussen.
Kan je je er eerst een beetje in verdiepen en de volgende keer een wat gerichtere vraag stellen. wink

gr.
Sander

9

Re: Trainer of geen trainer?

Wil toch even de personen bedanken die wel een zinnige reactie konden formuleren.

10

Re: Trainer of geen trainer?

Ach, in Nederland geven vrouwen meer geld uit aan een "trainer" om af te vallen dan topsporters aan een goede coach...

11 Laatst bewerkt door Rapido (16-02-11 17:27:15)

Re: Trainer of geen trainer?

Lid worden van een triathlon vereniging elke training
er zijn en goed luisteren naar de ervaren triathleet
is een gratis advies .
Reken voor een lidmaatschap +_ 150 e per jaar .
Voor een personal trainer al gauw 500 e + per jaar .

Niet ontkennend dat een personal trainer niet goed is
ten zij je het Jip en Janneke niveau ver ontstegen ben !
suc ^6
Rapido

triathlon is 3 x beter

12

Re: Trainer of geen trainer?

Complete beginners gooien volgens mij toch meestal wel hun geld weg bij een dure trainer.
In zowat iedere club zijn mensen die je de eerste knepen kunnen bijbrengen.

Meer ervaren atleten hebben volgens mij heel veel nut van een zeer bekwame trainer.
Als je een goede trainer hebt, hoef je volgens mij die investering slechts 2 a 3 jaar te doen. Na die tijd zou je voldoende knepen moeten hebben meegekregen om zelf je planning en schema's aan te maken. Maar ik heb de indruk dat er veel zijn die daar niet te veel uitleg over geven.

Ik had het geluk, toen ik reeds enkele jaren plafonneerde, ik de begeleiding kreeg van iemand die zijn eindwerk moest maken voor trainer A. Hij heeft mij 3 jaar begeleid, maar ook veel geleerd. Na een jaartje waarbij hij mijn schema's nog controleerde kan ik nu volledig zelfstandig mijn schema's maken.

Dan ben je de gelukkigste triatleet die er is. Je slaagt er in te pieken op de juiste momenten, op het juiste moment te werken aan je zwaktes en dat alles kan je dan heel gemakkelijk zelf aanpassen aan je privé en weersomstandigheden.

En ja vroeger trainde ik massa's uren toen ik plafonneerde. Met die begeleiding heb ik veel efficiënter (lees: minder uren) leren trainen en toch een heel grote vooruitgang geboekt. Dat is inderdaad veel meer waard dan een paar carbon wielen.

Groeten,

Niki

13

Re: Trainer of geen trainer?

Een vereniging is zeker aanrader wanneer je begint met de/ een sport. Nu is dat alleen niet altijd voor iedereen haalbaar om je aan te sluiten.

Als ik voor mijzelf spreek heb ik juist bewust voor een trainer op afstand gekozen, omdat ik door mijn werk niet consequent naar clubtrainingen kan gaan. Nu heb ik wel een goede opbouw en kan zelf bepalen op welk moment van de dag ik train. Daarnaast heb ik in het verleden wel bij een atletiek vereniging gezeten en heb daar ook heel veel geleerd, maar ook daar heb je trainers die eventuele blessures erger kunnen.

Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf bepalen wat fijn is en of je het geld eraan wilt uitgeven. Als ik het zo lees zijn ook de ervaringen zeer verschillend. Er zijn verschillende wegen die je kan bewandelen, als het er maar een is die bij jou past en waar jij je goed bij voelt.

@Hoevenen Lion: Ben je er al uit wat je gaat doen?

14

Re: Trainer of geen trainer?

Na drie jaar zonder trainer of vereniging getraind te hebben ben ik afgelopen zomer gaan sporten onder begeleiding van een coach. Redenen hiervoor zijn:
Efficiënter trainen (meer resultaat in minder tijd ik ben zelf van het steeds meer en harder in plaats van slimmer)
Proberen betere resultaten te halen (mijn tijden werden al geruime tijd niet beter)
Vrijheid ik kan mijn eigen tijd blijven indelen (bij een vereniging gaan ze op de voor mij meest ongelukkige tijden trainen. Nu kan ik midden in de nacht gaan lopen als het moet)

Het bevalt me tot nu toe uitstekend. De wedstrijdresultaten zijn beter, ik voel me beter en ik kan trainen wanneer ik het wil.

Een klein nadeel ik wil het precies volgens het opgegeven schema doen en dat valt niet altijd mee qua planning, weersomstandigheden en andere zaken die er tussen kunnen komen, en dat geeft wel wat druk.

15

Re: Trainer of geen trainer?

Beetje tegenstrijdig: 'vrijheid'<->'een klein nadeel'

16

Re: Trainer of geen trainer?

Zijn er mensen die met bepaalde coaches op afstand goede ervaringen hebben ? Ik zit ook aan zoiets te denken om mezelf wat beter te motiveren en stukje beter te worden ..

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

17

Re: Trainer of geen trainer?

Ik heb een hele goede ervaring met een coach, maar om nu ongegeneerd hier reclame te gaan maken...Ik weet niet of dat gewaardeerd wordt. Ik zal je een PB sturen en als er we er toch een overzicht van trainers van maken, komt mijn trainer ook hier met naam te staan.

18

Re: Trainer of geen trainer?

Ik heb ook ervaring met een coach waar ik nu ruim een half jaar mee werk. Denk dat het heel persoonlijk is of je het fijn vind om met een trainer te gaan werken. Persoonlijk heb ik er goede ervaringen mee. Denk dat je een persoon moet zijn die op zoek is naar structuur. Daarnaast denk ik dat het voor jezelf duidelijk moet zijn wat je doelen zijn en of je hier extra begeleiding bij nodig zult hebben. Zelf ben ik ook lid van een vereniging en deze twee kan ik prima combineren met elkaar. Mijn coach maakt gebruikt van de trainingen (vaak zwem) om mijn schema te vullen.

Er zijn meerdere coaches in Nederland te vinden die dit allemaal goed kunnen. Ik denk inderdaad niet dat we hier nu een lijst hoeven te gaan maken wie dat allemaal doet en wat de ervaringen zijn. Er zijn er via internet genoeg te vinden. Belanrijk is dat je je vertrouwen hebt in deze persoon. Dus mijn advies.... Benader een coach en maak hiermee afspraken, als dit goed voelt doen. Ander gewoon verder zoeken.

19

Re: Trainer of geen trainer?

Peetje schreef:

@Hoevenen Lion: Ben je er al uit wat je gaat doen?

Ik denk dat ik het zelf ga proberen. Heb er lang en veel over nagedacht. Maar wegens de aankoop van een huis zou ik 500 a 600 € per jaar al gauw voelen. Als je dan ook nog de rekensom maakt van materiaal en inschrijvingsgeld daar bovenop ben je veel geld kwijt.

Ik wil me ook vooral richten op de Powerman's van Horst en Geel. En misschien (een wilde droom) ooit de Powerman van Zofingen. Misschien dat ik het jaar van Zofingen dan wel één malig een begeleiding neem.
Enkele atleten die ik ken raden me voor de Powerman afstand geen trainer aan. Het zijn geen al te verre afstanden en vlakke Parcours. Voor mij maakt het niet echt uit of ik nu 60ste ben ipv 50ste. Ik ben in beweging en dat telt.

Iedereen bedankt voor de interessante reacties!

20

Re: Trainer of geen trainer?

Eventjes dit topic nieuw leven inblazen met de volgende vraag: "Kent er iemand een goede trainer voor een beginnende Belgische triatleet?"

Na jarenlang voetbal te spelen op een gemiddeld niveau (2-3 trainingen per week en 1-2 wedstrijden per week) heb ik vorig jaar besloten om te starten met triatlon. Aangezien het een overgangsjaar is (vooral zien of het mij wel ligt, ervaring opdoen, mij amuseren, …) ben ik nog niet aangesloten bij een club en heb ik vooral getraind op 'eigen gevoel' en tips vanop fora/internet (gemiddeld een 6 à 9-tal uur per week).
Dit jaar heb ik diverse loopwedstrijden gedaan (5km-10miles en nu aan het trainen voor 1/2 marathon), 3 duathlons  en een 5-tal 1/8 triatlons. Nu heb ik de smaak wel te pakken en wil ik er serieus voor beginnen trainen maar ik voel zelf dat ik begeleiding nodig heb.
Door de combinatie van wisselende uren op het werk, relatie en andere zaken denk ik niet bij een vereniging te gaan waardoor ik dus op zoek ben naar een persoonlijke trainer die een schema kan opstellen en aanpassen (regelmatige feedback-momenten dus) naargelang mijn doelstellingen en trainingsmogelijkheden. Ik ben dus niet op zoek naar een site waar je 'voorgekauwde schema's' kan bestellen  smile

Heeft er iemand tips (België - Antwerpen) en een eventuele indicatie qua kostprijs? (Aangezien reclame hier niet toegestaan is mag je altijd een PB sturen)

Alvast bedankt! wink

21

Re: Trainer of geen trainer?

Hallo Nick,

Naast het aantrekken van een persoonlijke trainer kun je ook overwegen om je aan te sluiten bij een triathlonvereniging bij jou in de buurt. Daar lopen vaak ook voldoende trainers rond die je persoonlijk kunnen begeleiden, en je kunt dan ook ervaringen uitwisselen met clubgenoten. De situatie qua verenigingen en prijzen in België ken ik niet, maar het zal wel een stuk goedkoper zijn dan een puur persoonlijke begeleiding.

22

Re: Trainer of geen trainer?

In de buurt van het Antwerpse zitten er wel een deel hoor. Verder kun je je ook gewoon aansluiten bij een vereniging die je voorziet van begeleiding. Een goede persoonlijke begeleider is MG-sports in Zele en FM team in Antwerpen zelf. Ook heb je 185 van MH dus keuze genoeg hier. Ikzelf zit nu bij het FM team.