26

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

The Well-builth triathlete is binnen. Dank voor de reacties heeft mij zeker geholpen. Even wat doorgebladerd en wat stukjes gelezen, maar als beginner is het goed te begrijpen. Hier ga ik wel wat aan hebben  smile

27

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik ben er ook net aan begonnen. Maar heb tegenwoordig nogal weinig tijd om enkele uren er voor uit te trekken.

28

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Jammer dat er haast niets in het nederlands is.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

29

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Zelf zit ik nu midden in Nancy Clark's Sports Nutrition Guidebook
http://www.bol.com/nl/p/nancy-clark-s-s … 013356487/
Zeer uiteenlopende info over voedingstoffen (uiteraard), vitamines, voeding voor- tijdens- en na het sporten,
recepten enz enz.
Ik heb hier al heel veel waardevolle info uit gehaald.
Wanneer deze uit is koop ik weer een ander boek van haar.

Tevens Going Long van Joe Friel bijna uitgelezen.

30

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Daar ik enkele oude boeken (lees jaren 80-90) heb liggen ben ik op zoek naar een triathlon boek. Ik wil wat nieuwe dingen opsteken van periodisering en trainen met wattage/powermeters.

Er wordt hier veel gesproken over The Bible van Joe Friel. Ik vroeg me af of daar enkele hoofdstukken in staan over training met wattage/powermeters? The Bible is namelijk van 2009 en toen was deze meters nog in opkomst.
Hij heeft namelijk ook een ander boek genaamd The Power Meter Handbook.

Tijdens een informatie avond enkele weken geleden werd er ook gesproken over Training and racing with a Powermeter van Hunter Allen. Heeft iemand hier ervaringen mee?

31

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb ze alledrie

Ik vond met name the Power Meter handbook een leuk boek om veel achtergrond te krijgen in het hoe en wat met betrekking tot het trainen met de powermeter, en ook wat triathlonspecifieke informatie erbij.

Training & Racing with a powermeter is erg nuttig bij het analyseren van bestand in programma's als WKO+ en om bijvoorbeeld ook gegevens te vergelijken via tabellen, testen te doen etc

The Bible is vooral op alle triatlonspecifieke zaken veel informatie maar gaat minder in op vermogen en hoe dit te gebruiken in training.

Als je zelf iets zoekt wat je kan helpen bij het fietsen in de triatlon en gespitst is op vermogen zou ik the Power Meter handbook nemen.

32

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb dit topic even opgegraven met een leestip voor de ouderen onder ons: ik heb net 'Fast after 50' gelezen van de hiervoor al vaak genoemde Joe Friel. Ik vind het wel de moeite waard, vooral omdat het me aan het denken zette. Zie de recensie op mijn weblog.

Belangrijkste les eruit: dat het op hogere leeftijd belangrijk is om intensief te trainen. Het boek beschrijft vooral hoe je dat kunt doen. Opmerkelijk detail uit één van de vele onderzoeken die hij aanhaalt: oudere triathleten op de kortere afstanden zijn relatief fitter dan die op de hele - omdat ze intensiever (kunnen) trainen.


Louise

33

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Mooi wat leesvoer wordt hier genoemd! Veel boeken kende ik nog niet, dus ik heb even een lijstje gemaakt. Wel heb ik net een paar weken geleden het boek van Haruki Murakami gelezen, wat ik wel vermakelijk vond.

34

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

iemand het boek: hartslag van een ander al gelezen?

35

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

adj79 schreef:

iemand het boek: hartslag van een ander al gelezen?

adj79 welkom! En ja, ik heb het boek van Wouter Duinisveld gelezen, ook omdat ik hem (en Guido) tegenkwam tijdens de marathon van de IM Frankfurt. Erg indrukwekkend en goed geschreven verhaal en wie nog geen orgaandonor is wordt het wel na het lezen van dit boek.

36

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

adj79 schreef:

iemand het boek: hartslag van een ander al gelezen?

Nee, dank voor de tip, ik ga het bestellen. Het heeft bij Bol ook 5 van 5 review-sterren, zie ik. 

Louise

37

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

adj79 schreef:

iemand het boek: hartslag van een ander al gelezen?

Inmiddels uit, bijna in één ruk uitgelezen afgelopen weekend. Indrukwekkend verhaal! Wel vond ik de tweede helft van het boek ietsje saai geschreven, zeker omdat je al weet waar het op uitkomt. Dan is het sportsucces-tegenvaller-sportsucces-tegenvaller een beetje herhalend, vond ik, terwijl die eerdere hoofstukken juist wel spannend waren - tsjonge, wat is hij door het oog van de naald gekropen, zeg!

Maar verder wel super, al bij het voorwoord hield ik het amper droog! En ik dacht ook nog een keer: oja. Bij dat spotje van dat hij onder dichtgaande spoorwegbomen doorgaat, daar was toen inderdaad veel over te doen, dat herinner ik me nog.

Dus: goeie tip!

Louise

38

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Accidental Ironman is inderdaad geweldig grappig.

Daarnaast net A Life Without Limits (van Chrissie Wellington) in één ruk uitgelezen, inspirerend en erg persoonlijk.

Nu verder in Ultra Performance, over het mentale aspect van duursporten.

39 Laatst bewerkt door FrankGNL (13-10-15 13:17:56)

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Dit seizoen ga ik zelf een schema in elkaar zetten, kijken hoever ik hiermee kom. Hiervoor heb ik The Triathlete's Training Bible gelezen. Ook wil ik een powermeter kopen deze maand en hiervoor heb ik The Power Meter Handbook gekocht.

Beide boeken erg informatief, ben benieuwd hoe het gaat verlopen in de praktijk.

40

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

FrankGNL schreef:

Dit seizoen ga ik zelf een schema in elkaar zetten, kijken hoever ik hiermee kom. Hiervoor heb ik The Triathlete's Training Bible gelezen. Ook wil ik een powermeter kopen deze maand en hiervoor heb ik The Power Meter Handbook gekocht.

Beide boeken erg informatief, ben benieuwd hoe het gaat verlopen in de praktijk.

Ik heb nog een Stages SRAM Rival liggen.. Met je SRAM crank wellicht een optie? smile

41

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

ik weet niet of het wordt gewaardeerd (ik weet dat dit geen verkoopsite is) maar heb momenteel een advertentie op marktplaats staan met een bundel triatlon boeken bestaande uit; ironwar, bio chrissie en bio wouter duinisveld en optioneel triathlon bible John Friel.

Stuur maar een mailtje als je interesse hebt.

GR

42

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Tijdens het doorlezen van de blog van Louise kwam ik de titel 'The hurt artist' tegen van Shane Niemeyer. Hij was een serieuze junk (heroïne en wat dies meer zij) die in zijn cel het niet genoeg te prijzen tijdschrift Outside onder zijn deur geschoven kreeg waar mijn Held Dave Scott op de cover stond. Dit inspireerde hem om zich te gaan kwalificeren voor Kona, maar daar ben ik nog niet.

Zie http://www.amazon.com/The-Hurt-Artist-J … 1250009081

Iemand verder nog nieuwe boeken ter inspiratie voor Challenge Roth en het triathlonseizoen in het algemeen?

43

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Leuk dat de boekentips op mijn blog werken - hij kwam trouwens oorspronkelijk van hier, ergens halverwege p. 1 van dit onderwerp. Ik zit trouwens ook naarstig om nieuwe boekentips verlegen! Lekker triathlonleeswerk, zeg maar.

Louise

44

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb laatst het boek van Scott Jurek gelezen "Eat and Run", en vond dat wel de moeite waard. Voor de vegetariers onder ons staan er ook gerechten in, maar die heb ik zelf overgeslagen...
Zijn verhaal vond ik nogal indrukwekkend, en het leest gemakkelijk weg.

45

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Ik heb deze pagina weer eens even opgegraven want ik heb net het boek van de Brownlees gelezen: Swim-Bike-Run. Our triathlon story (Bol).

Mwah. Ik vond het hele eerste gedeelte over hun jeugd ronduit saai. Dat is een veel te recht-toe-recht-aan verhaal van 'alles zit mee', da's gewoon niet interessant (vind ik dan - happy people have no stories).

Daarna wordt het iets boeiender, dan gaat het over de dynamiek tussen de twee broers, hun trainingsaanpak, en over hoe Alistair in de aanloop naar de OS van Londen serieus geblesseerd raakt.

Wat me het meest opviel: als waar is wat in het boek staat (misschien willen ze hun concurrentie niet wijzer maken), dan trekken ze zich wel heel weinig aan van trainings- en voedingsadviezen. Ze gaan heel erg hun eigen gang.

De verhalen rond Londen (daarna stopt het; het boek is uit 2014) zijn wel weer mooi, maar toch... Geef mij maar zo'n boek van een junk of een hartpatiënt waar het hiervoor over gaat!

Louise

46

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Op gebied van voeding kan ik dit wel geloven. Jonge sporters dat die al gewoon gevarieerd en gezond eten lijkt me al voldoende. Meestal als je ouder word krijg je meer behoefte aan bepaalde voedingstoffen omdat je lichaam trager gaat herstellen en je spieren zich niet meer vanzelf ontwikkelen. Hun training tja... Die gasten zitten een hele week in zo een trainingskamp in Leeds en verder veel stages dus die worden geleefd zeg maar.

47

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Wat ook een leuk boek is:
A Life Without Limits, van Chrissie Wellington. Super tof mens!

48

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

ronnyke schreef:

Op gebied van voeding kan ik dit wel geloven. Jonge sporters dat die al gewoon gevarieerd en gezond eten lijkt me al voldoende.

Maar zelfs dat doen ze dus niet, als ik het boek mag geloven. Het gaat alleen maar over junkfood: pizza de dag voor de wedstrijd, fish&chips en van die ontzettend lekkere maar zoete en vette toetjes die je in het noorden van Engeland hebt. Dat zal wel vertekend zijn, maar toch opmerkelijk.

Louise

49 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (05-09-16 16:14:29)

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Net 'How bad do you want it'  van Matt Fitzgerald uit. Heel interessant en redelijk uniek boek over sportpsychologie.  In essentie bespreek het vooral hoe je perceived effort kan verminderen en zo dicht mogelijk bij je lichamelijke limiet kan komen. In elk hoofdstuk komt een andere methode aan bod met voorbeelden uit de praktijk (duursport/topsport, niet alleen triathlon). Soms wat te gedetailleerd beschreven, maar ze ondersteunen mooi de wetenschap.

50

Re: Wat is aan te bevelen leesvoer

Van die pizza geloof ik eigenlijk wel we hadden hier in Belgie die marathon loper met zijn hanenkam ik weet zijn naam niet direcht maar die at voor een wedstrijd altijd pizza. Dat werkte beter voor hem dan pasta en andere dingen. En de Engelse leefstijl verschilt zowiezo al een beetje van de onze op gebied van gezondheid.