1

Onderwerp: Marathon des Villages

Zondag mag ik samen met zo'n 1300 anderen "los" op de Marathon des villages (Baai van Arcachon)

Het zou mooi zijn als ik met 3.29.59 of sneller binnen ben.
Wordt vervolgd

2

Re: Marathon des Villages

Ziet er uit als een leuke marathon. succes zondag!!!

3

Re: Marathon des Villages

Succes Petitmas!

Wat is je pr? Parcours ziet er niet supersnel uit, of valt dat wel mee?

4

Re: Marathon des Villages

Bon courage. Onder de 3:30 zou een PR zijn?

5

Re: Marathon des Villages

Nee onder de 3.30 is zeker geen PR (Berlijn 2001 - 3.06) maar ja, ouder en langzamer worden we allemaal  cool
Ik kwam op het idee deze te gaan lopen nadat ik zag dat ik 24 marathons had gelopen (incl die van IM's)

Dan die 25e ook maar EN ik ben natuurlijk nog bezig met het projectje : PR op de hele triathlon, maar dan moet je wel weten wat nu nog realistisch is mbt de marathontijd.

Tijdens die zware halve in Gueret dit jaar liep ik nog 1.40 op de 20 en dus dacht ik : dan moet 3.30 toch nog wel kunnen op een solo marathon? Ik ben niet meer zo van de solo marathons. Berlijn was ook mijn laatste. Daar wilde ik onder de 3 uur maar had de juiste benen niet (wel al de gels  tongue )

Royan (halve tri) was helemaal een mooie test want daar was het een officiele halve met 21 lopen : 1.42  cool
Dus eigenlijk ben ik straks niet tevreden met 3.30.01  hmm

Overigens is het wel vlak hoor, zit 1 duintje in, maar R'dam is dan ook niet vlak met 2x de Erasmusbrug  roll
We gaan het zien, misschien vergis ik me wel en denk ik als "man van zekere leeftijd" dat ik nog te veel kan terwijl ik dat eigenlijk niet meer kan  yikes

6

Re: Marathon des Villages

Succes

7

Re: Marathon des Villages

Veel succes en plezier! Wat is het voor soort weer op het moment daar?

Louise

8

Re: Marathon des Villages

Dank Louise en Jbiharie

Geloof het of niet, maar de meteo staat voor 14 agen op strak zon, met 1 kleine uitzondering : zondag 18 oktober............hele dag regen. Maandag weer strakblauw  sad

Maar wat ik zelf altijd schrijf : slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel.

Wel apart dat ik een vlakke marathon uitzoek om 3.30 te lopen. Hoor je bij de briefing dat het een marathon is anders dan andere, geen meter vlak en tel maar een kwartier bij je tijd op zei de man  tongue

Dan ook nog eens regen en 13 graden bij vertrek......hoop dat ik in iets van een ritme kom

9

Re: Marathon des Villages

Succes !

10

Re: Marathon des Villages

Voor de niet Facebookers :

Marathon des Villages – 18 oktober 2015
Nou, van te voren al veel over gesproken en oh oh wat is dat spreekwoord weer waar gebleken : een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.

De weersvoorspellingen waren unaniem : volle bak regen gedurende de gehele ochtend van de marathon. Als ik ergens niet tegen kan dan is het wel regen. Mijn snelheid is simpelweg te laag om het dan warm te houden. Maar goed, aan het ontbijt (07.15) kletterde het dan ook behoorlijk. Om 08.00 de in auto….. en toen was het nog maar motregen en bij de start was het droog en het bleef, voor mij, droog tot en met de finish.

Maar goed, zaterdag het startnummer al opgehaald en bij de briefing werd er al iets meer duidelijk : dit is geen marathon voor snelle tijden, hier wordt geen 2.06 gelopen en het is zeker niet vlak. Goed uitgezocht Mekenkamp! Maar het werd nog erger. Tot kilometer 20 mocht er niemand meefietsen, er zat een stukje strand in, er zaten meerdere bospaden in en als toetje op kilometer 39 …….. EEN TRAP !!! En wat voor eentje. Niet een trap die je ff op zou sprinten, maar gewoon fors omhoog en niet in 3 sprongen hahaha. De man van de briefing zei ook heel optimistisch : neem je geplande tijd en tel er een kwartier bij op. Little did I know !

Afijn, ik stond goed in het startvak samen met de 1300 andere solo-lopers. Er waren ook ruim 400 duo’s……..dus wordt niet zenuwachtig als je constant voorbij gelopen wordt ! Ik zou op de eerste 5km vertrekken met 5 min/km om dan tot km 15 iets van 4.55 te gaan lopen en de rest op gevoel. Nou die eerste 5 ging nog goed, maar op 15 km stond er geen 1.14 maar 1.17 op de klok en dat terwijl ik er stukken van 4.45 (naar beneden) bij had zitten. Het was dus gewoon ALLEEN MAAR op en af. Ik had van te voren bedacht dat het zoiets was als Vlieland, maar helaas. Ontelbaar veel keren en draaien, bochten en dus je oriëntatie was na 1 km al net zo sterk als dat van een dronken schildpad.

Maar ik liep lekker, wist wat er komen ging, dus al die haastige gasten voorbij laten gang. Tot straks zei ik in gedachte. Bij km 20 stond Caroline mij al op te wachten, gezellig. Meteen foto’s maken en met de whatsapp naar NL gestuurd waar ze ook wilden weten hoe het ging. Zaterdag hadden we een groot deel van het parcours gereden en ik wist dat het tot km 28 eigenlijk alleen maar vals plat omhoog liep. Klopte als een bus want de km-tijden gingen meteen naar 5.15 a 5.20, pffff. Bij km 26 moest Caroline van het parcours af om er bij 30 weer op te komen. En wat een dip kreeg ik in dat stuk. Kilometers van rond de 5.30 maar kreeg toch weer een geweldige boost bij 28 . Daar was het keerpunt (punt van het schiereiland) en teruglopend zag ik de “pacer” van 3.45 aankomen. Dat nooit dacht ik meteen !! Een snelle blik op de gps leerde mij dat ik iets moest versnellen hetgeen ook lukte.

Bij 30 stond Caroline weer en zoals bijna iedereen weet : hier begint de marathon. Gelukkig weet ik dat al heel lang en ik weet dat ik vanaf dat punt ook weer mensen ga inhalen, zo ook nu. Bij 32 begint dan het echte aftellen, weer enkelvoudige cijfers. Bij 34 moest Caroline definitief van het parcours af, maar ik zag haar toch nog een paar keer, zelfs tot onder aan DE trap. Tussen 35 en 38 wel weer ff zwaar gehad maar gelukkig ging dat vals plat naar benden. Toen bij 39 de trap. Wat een verschrikkelijke kuitenbijter en wat breekt het giga je ritme. Maar goed, doorstampen maar en bovenaan stond het bord 39.

What goes up……….inderdaad, dus ruim een kilometer naar beneden en daarna nog wat lullige op en af stukkies. Het was 1 grote inhaalrace van al die gasten die tot km 20 bij mij vandaan liepen. Op 41 dacht ik pas : Yes, in the pocket. Zo soepel mogelijk doorgelopen en gelukkig gingen die laatste 3 km na de trap ook weer rond de 5.10. Dat kwartier wat ik er bij op moest tellen werd voor mij dus uiteindelijk 11 minuten. Met een grote smile kwam ik met 3.41 over de finish waarmee ik super tevreden ben, zeker gezien dit parcours. Onderweg zei ik al tegen Caroline : Dit is echt een stukkie zwaarder dan New York. Dat in gedachte houdend moet er volgend jaar in Eindhoven of Amsterdam maar weer een poging worden gewaagd om onder de 3.30 te lopen.

25 marathons in the pocket ....... CHECK !!

11

Re: Marathon des Villages

Mooie prestatie en mooi verhaal Arthur! Toen ik het parcours bestudeerde leek het me al een vrij heftige marathon en heel anders dan een vlak stadsparcours. Dit moet voldoende moraal geven om die sub 3:30 weer eens aan te vallen lijkt me.

12

Re: Marathon des Villages

Ferme prestatie en mooi verslag! Ik was helemaal mee...

13

Re: Marathon des Villages

Dank mannen, enne..........Macca..........moet eerder naar jou luisteren.
Heb je een tip voor in Nederland, oktober 2016 vlakke en niet drukke marathon?

14

Re: Marathon des Villages

Mooi verhaal, Arthur, en gefeliciteerd! Dat van dat je geen slecht weer hebt, alleen slechte kleding, dat vind ik ook zo'n dooddoener. Dat geldt toch wel hooguit alleen maar als je kleren mee kunt nemen in je rugzak/fietstas/volgauto.

Eind oktober is de marathon van Etten-Leur, de meningen daarover heb ik uiteen horen lopen van 'lekker rustig' tot 'doodsaai'  wink http://www.marathonbrabant.nl/ En verder Amsterdam en Eindhoven natuurlijk.

Louise

15

Re: Marathon des Villages

mooi verhaal en en goede prestatie! En inderdaad de meest voor de hand liggende vlakke, niet te drukke marathons in deze periode zijn Eindhoven en Ettenleur.

3.30 proof parkoersen smile

16 Laatst bewerkt door Jip (19-10-15 21:34:15)

Re: Marathon des Villages

... mijn reactie is abuis in dit topic gekomen?

Lekker gelopen Petit!  Op naar de volgende marathon!

17

Re: Marathon des Villages

Louise/Vanzella ........ dankjulliewel.

Zat al ff te googlen op "marathons Nederland"  en kwam inderdaad Brabant tegen.
Doodsaai zou ik prima vinden, zet mij maar (bij wijze van spreken) op de afsluitdijk  cool

Ga eens zien of dit volgend jaar past.

Eindhoven is volgens mij al pittig druk en ik wil graag snel weg zijn vooraan.
Brabant heeft een startvak van onder de 3.30 weet alleen niet of je een bewijs moet overleggen?

18

Re: Marathon des Villages

Dank voor de correctie Jip en je felicitatie. Die is uiteraard wederzijds....karakter getoond, chapeau.

19

Re: Marathon des Villages

Ik woon zelf in Etten-Leur, dus als ik er zondag aan denk zal ik wel eens langsfietsen bij de start om te zien hoe druk het is wink
En qua route zou ik hem zelf al bestempelen als doodsaai; maar dat kan er aan liggen dat ik die omgeving te goed ken en er ook zelf kan lopen als ik zin heb  lol
Het is er wel vlak inderdaad, het enige echte omhoog en omlaag is het oversteken van de snelweg (2x per ronde, 2 rondes).

20

Re: Marathon des Villages

Een viaductje kan ik hebben Youri :-) In de uitslag van 2014 stonden 268 marathonlopers, dus de eerste 21 zal je nog redelijk gezellig lopen en daarna is het "blik op oneindig"

Saaie wegen hou ik van..........triathlon van Almere in de 90-er jaren  cool  Van Almere haven naar de Eemhof en terug, das pas saai

21

Re: Marathon des Villages

@ Petitmas
Gisteren de halve marathon gelopen als haas voor iemand die onder de 1h 50min wilde lopen. Eindtijd 1h 48min en 15sec. dus missie volbracht smile

Was de eerste keer dat ik meeliep in Etten-Leur maar ik vond het zeker geen saai parcours. Sterker nog ik vond het een mooie route en denk ook dat het behoorlijk snel is. Met uitzondering van twee viaductjes is het zo plat als een dubbeltje. de marathon is 2x de halve dus de tweede ronde weet je precies waar je aan toe bent.

Ik vind het een aanrader!

22

Re: Marathon des Villages

punisher schreef:

@ Petitmas
Gisteren de halve marathon gelopen als haas voor iemand die onder de 1h 50min wilde lopen. Eindtijd 1h 48min en 15sec. dus missie volbracht smile

Was de eerste keer dat ik meeliep in Etten-Leur maar ik vond het zeker geen saai parcours. Sterker nog ik vond het een mooie route en denk ook dat het behoorlijk snel is. Met uitzondering van twee viaductjes is het zo plat als een dubbeltje. de marathon is 2x de halve dus de tweede ronde weet je precies waar je aan toe bent.

Ik vind het een aanrader!

Ik heb daar ook al een aantal keer meegedaan en er vorig jaar mijn pr op de halve gelopen. Toen waren de weersomstandigheden ook heel goed. Als de wind verkeerd staat is het niet zo'n snel rondje, maar met een (herfst)marathon weet je dat natuurlijk nooit vooraf..

23

Re: Marathon des Villages

Dank heren, sterkt mij in de keuze voor volgend jaar  cool