151

Re: Marathon

Hedcandy, Thomass en Maca944 - dank voor jullie reacties op mijn Istanbul- en wandelverhaal! Ja, mij lijkt ook dat vooraf een goede wandelstrategie bepalen voor de Ironman alleen maar winst is.

Bij elke verzorgingspost wandelen lijkt me trouwens wel zwaar door het steeds weer opnieuw op gang moeten komen. Ik vond nu weer gaan hardlopen na wandelen erg lastig. Maar dat was misschien vooral omdat ik pas begon met wandelen toen mijn benen al veel pijn deden? Nouja, ik heb nog tot eind augustus om dat uit te knobbelen  wink

Louise

152

Re: Marathon

robin wbd schreef:

Thanks Thomass, ben mij er van bewust dat je hartslag persoonlijk is, toch vind je op internet met een reken sommetje een schatting/gemiddelde. Ik verwacht dat ik een betere conditie heb dan het gemiddelde dus vandaar mijn beredenering. zit er wel aan te denken om snel wat testen te gaan doen om wat meer gericht te gaan trainen op hartslag. Dus heel verkeerd lijkt het mij niet om alvast is goed te kijken welke hartslag bij mij past.

Ik zou toch niet op deze manier gaan trainen met zelf "verzonnen" hartslag zones.
Laat dit een keer fatsoenlijk vaststellen en ga dan pas online zoeken naar een marathon voorbereidingsschema gebaseerd op HF zones.

153

Re: Marathon

Als je langer traint met je HR band, kom je vanzelf meer over je lijf te weten. Die rekensom op internet kan je overboord gooien, want 10 slagen meer of minder en al je zones zijn weer anders.

Ik zou zeggen loop eens een 10km en een HM, en kijk wat je hartslag doet bij welk tempo. Wat is je loophistorie, met welke tempo's?

154

Re: Marathon

Arnoutdv zo heel verkeerd kan je ook weer niet zitten in je zones lijkt mij, zelf kan je ook al aardig met wat goede conditie testen je hartslag zones bepalen. Dus helemaal verzonnen gaat wat ver.hoe kan je zonder hartslag zones dan beter trainen? Ik train nu vooral kijkend naar kmh zal niet veel anders gaan worden als ik dat omzet naar hartslag zones.

Maar inderdaad een goeie test is wel handig

155

Re: Marathon

woes schreef:

Als je langer traint met je HR band, kom je vanzelf meer over je lijf te weten. Die rekensom op internet kan je overboord gooien, want 10 slagen meer of minder en al je zones zijn weer anders.

Ik zou zeggen loop eens een 10km en een HM, en kijk wat je hartslag doet bij welk tempo. Wat is je loophistorie, met welke tempo's?


Ik loop
5 km 18 min
10 km 40 min
halve marathon 1.38 maar deze zou ik inmiddels aardig wat sneller kunnen.
Nog niet heel lang bezig met serieus hardlopen. Was eerst altijd 1x in de 2 weekjes ofzo, nu 2x pw trainend voor mijn halve daarna hele triathlon.

156

Re: Marathon

Dat rekensommetje is waardeloos. Het werkt gemiddeld voor het gemiddelde van de bevolking (kan ik me indenken). Maar met die gedachtegang kunnen we ook slechts kleding maken voor de gemiddelde mens, of frames bouwen in maatje 56 en niets anders wink Het zal best voor een aantal mensen passen en kloppen, maar voor een hoop mensen ook niet. Als je er 15 slagen naast zit is die hele zone verdeling niets meer waard. Daarbij blijft de vraag, zoals petitmas ook al in een ander topic aanhaalde (loop/fiets test topic) wat ga je doen met de kennis van de zones?

Nogmaals, ik heb het idee dat je denkt dat een bepaalde hartslag "beter" is, afgaande dat je denkt dat je conditie beter is dan gemiddeld, maar die vlieger gaat dus niet op. Je hartslag is persoonlijk en enig vergelijk met anderen is een puur abstracte bezigheid. Je kunt het alleen met jezelf vergelijken en aangezien je nu pas 1x met hartslag hebt gelopen is dat dus een niet erg vruchtbare database.

Misschien kun je aangeven hoe zwaar je je huidige training vond (er zijn verschillende interpretaties van het woord "drempel", maar ik zie het als de intensiteit die je 60 minuten vol kunt houden) vergelijk het bijvoorbeeld met een race over een afstand die je gelopen hebt. Verder kan het verloop van je hartslag illustratief zijn, in je app heb je vast ook een grafiekje van je hartslag. Je tijden zijn prima lijkt me zo, eigenlijk zou 13km in een uur dan zo'n beetje een duurloop tempo moeten zijn. Wellicht heb je de snelheid wel maar nog niet het uithoudingsvermogen.

157

Re: Marathon

Duidelijk Thomas. Zo leer ik aardig snel weer wat bij. Gewoon een test gaan doen. Denk dan aan Guido Vroemen want wil ook een beetje zijn trainings schema's van Internet gaan gebruiken. Wat kost zoiets? Ik vond deze training niet mega zwaar dit is voor mij aardig een 20+km vol te houden. Maar 42 is wel ff andere koek. Ik loop nu standaard 1x pw een duurloop van 18km en dat ga ik opbouwen tot 30km voor de marathon Utrecht in maart.

158

Re: Marathon

Hmm ik zorg altijd dat ik proefkonijn bij een sportlab van de universiteit dan is het gratiesh wink Maar volgens mij is een sportonderzoek bij de sportarts iets van 100 (dit kan sowieso geen kwaad, hartfilmpje en dat soort dingen) denk dat een Vroemen iets meer kan kosten omdat het een stuk specifieker is en wellicht ook veel meer oplevert. Vast wel een site of email die uitkomst bied, heb helaas geen persoonlijke ervaring met de man.

159

Re: Marathon

Een gewone lactaattest die je zones bepaald is rond de 60 euro normaal al die andere cijfertjes ben je weinig of niks mee. En wie die test doet maakt eigenlijk ook niet veel uit de meeste volgen een vast protocol en berekenen het daarna met een programmatje.

160

Re: Marathon

ronnyke schreef:

Een gewone lactaattest die je zones bepaald is rond de 60 euro normaal al die andere cijfertjes ben je weinig of niks mee. En wie die test doet maakt eigenlijk ook niet veel uit de meeste volgen een vast protocol en berekenen het daarna met een programmatje.

Dat klinkt wel oké, waar bijvoorbeeld kan je dit doen?

161

Re: Marathon

Ik wil in 2016 de marathon van Rotterdam gaan lopen weet er iemand een deftig hotel zijn in de buurt van de start/aankomst?

162

Re: Marathon

ronnyke schreef:

Ik wil in 2016 de marathon van Rotterdam gaan lopen weet er iemand een deftig hotel zijn in de buurt van de start/aankomst?

Hilton of NH liggen bijna gelijk in het start-finish gebied

163

Re: Marathon

Hilton lijkt me wat duur maar met NH hotels heb ik wel goede ervaring. Hoop dat er nog een plaatsje is. Thx alvast.

164 Laatst bewerkt door el corredor (27-11-15 21:24:30)

Re: Marathon

edit

165

Re: Marathon

Euh, ik zit redelijk met mijn oren te klapperen als ik dit lees anno 2015. En ik ben bij mijn weten geen politiek correct nazi.

166

Re: Marathon

Voila ingeschreven en kamer geboekt. Eerste hoofdoel ligt nu vast. Volgende week inschrijven voor IM70.3 Gdynia (Polen)

167 Laatst bewerkt door el corredor (27-11-15 21:24:52)

Re: Marathon

edit

168

Re: Marathon

Ik lees ook vol verbazing!
Waarom moet benadrukt worden wat voor een mensen er zitten? Dat is in deze namelijk totaal niet nodig.
Dus ook allochtone medemens kun je weglaten.

169

Re: Marathon

Hahaha, ik krijg er gewoon de slappe lach van! Wat fout.  big_smile  Laat Koewinsie Gario het niet horen want dan is de boot aan. Geen vluchtelingenboot he!? Laat dat duidelijk zijn!!

170

Re: Marathon

Hedcandy schreef:

Ik lees ook vol verbazing!
Waarom moet benadrukt worden wat voor een mensen er zitten? Dat is in deze namelijk totaal niet nodig.
Dus ook allochtone medemens kun je weglaten.

het was gewoon om aan te geven dat het novotel het atletenhotel is met alle toppers, voornamelijk Kenianen.

absoluut niet kwaad bedoeld.  Maak er aub geen punt van.  Beter niets geschreven. ;-) pfff

171

Re: Marathon

Ok, fijn dat je dat nog even toelicht, want zo had ik het niet begrepen... t kwam echt heel anders over.

Anyway...Ronnyke heeft n slaapplaats en kan gaan trainen!  smile

172

Re: Marathon

Idd ik kijk er al naar uit. Op de site stond trouwens dat het Hilton het atleten hotel was. Zal mischien nieuw zijn? Maakt niet uit ik had al niet veel keuze meer eigenlijk dus tja... Het word tijd dat ik terug wat deftig begin te trainen zo krijgt heel mijn leven terug wat meer regelmaat wink