1

Onderwerp: Een Tacx, maar welke?

Nu het slechter weer wordt leek het mij wel fijn om af en toe binnen op de fiets te kunnen zitten.
Ik overweeg dus om een Tacx via Marktplaats te kopen, maar zie dat er veel modellen zijn.
Zit er veel verschil tussen deze modellen?

Ik heb nu accoord over een bod op de Tacx Swing (geel apparaat), maar lees dat dit een apparaat is om bij lage intensiteit een hoog vermogen te trappen.
Is dit standaard voor elke Tacx?
Is dit wat ik nodig heb als ik af en toe gewoon een uurtje (of 2) wil trappen om vooral conditie op peil te houden?

2

Re: Een Tacx, maar welke?

lage intensiteit en hoog vermogen? mag je er alleen op trainen als je in topvorm bent tongue

Ik heb een hele simpele die een paar jaar oud is. Zo één die klinkt als een straaljager die komt overvliegen. Er zijn wel stillere te krijgen.

Er zijn nog home trainers te krijgen met een groter vliegwiel. Dat voelt iets meer als fietsen op de weg omdat de massa van het vliegwiel het wiel in je fiets nog laat doorrollen als je heel even ophoudt met trappen. Het geeft ook iets meer het gevoel van fietsen op de weg schijnt het. Een klein vliegwiel geeft een iets andere drukverdeling tijdens de pedaalomdraaiing. Niet iets waar ik me druk om maak en voor korte intervallen zelfs wel handig. Je hebt hem uit stilstand zonder te schakelen in een keer op gang!

Klein vliegwiel is ook super goed voor korte intervallen op hoge weerstand en lage trapfrequentie. Misschien dat dat bedoeld wordt met lage intensiteit en hoog vermogen?

Ik heb even gegoogled. De tacx swing lijkt me een prima apparaat. 10 standen weerstand, daar zit vast iets tussen wat je rond krijgt op een normaal verzet. Meer heb je niet nodig.

3

Re: Een Tacx, maar welke?

Ik heb een tacx flow, inmiddels volgens mij een uitlopend model en vast voor een zacht prijsje nog ergens te verkrijgen. Dit is zo'n beetje het meest simpele model met een ergometer functie. Stel een wattage in, en trappen maar. Het vermogen is dan onafhankelijk van je trapfrequentie. 200 W blijft dan 200 W, bij welke frequentie dan ook. Daarnaast kun je ook gewoon een bepaald weerstandnivo kiezen, en neemt het vermogen toe naarmate je harder trapt. Dit benadert dan meer de "echte" situatie.
Vorig jaar heb ik de tacx uitgebreid met de trainersoftware van Tacx. Hiemee kun je dan oa gefilmde bergritten nafietsen, waarbij weestandsnivo automatisch wordt aangepast. Niet nodig en ook niet helemaal realistisch, maar het het is wel lollig en maakt voor mij een anderhalf uur op de tacx wat aangenamer.
Enne....het vermogen dat deze tacx levert is meeeeeer dan voldoende.

De opvolger is de Vortex. Deze zou wat realistischer zijn mbt beklimmingen  tot 7%, itt de flow (4%)

Succes met je zoektocht!

4

Re: Een Tacx, maar welke?

Dank jullie voor de antwoorden!
Ik ga de deal rondmaken, kan me voor dat bedrag ook niet echt een bui vallen...

5

Re: Een Tacx, maar welke?

Begrijp ik verder goed dat je er een speciale band voor nodig hebt?
(Ik ben echt een leek op dit gebied...)

6

Re: Een Tacx, maar welke?

Hedcandy schreef:

Begrijp ik verder goed dat je er een speciale band voor nodig hebt?
(Ik ben echt een leek op dit gebied...)

Een speciale band blijft veel langer heel dan een normale band op een tacx, maar als je wat slijtage op je normale banden niet erg vind of toch nog een stapel oude hebt liggen...

7

Re: Een Tacx, maar welke?

ik bewaar gewoon mn versleten buitenbanden zodat ik die verder kan turven op de tacx. Nooit zon speciale band gekocht maar schijnt wat stiller te zijn en meer grip te geven op je tacx weerstandswiel. Maar niet noodzakelijk dus.

8

Re: Een Tacx, maar welke?

Ik gebruikte ook oude banden, maar bij hoge belasting/ remwerking slipten deze teveel door, fietst dan voor geen meter. Speciale trAinerband maakte voor mij wereld van verschil ivm betere grip.

9

Re: Een Tacx, maar welke?

Ik gebruik een special blauwe band op een oud achterwiel, dan hoef ik alleen mijn achterwiel even te wisselen als ik wil gaan taxcen.

10

Re: Een Tacx, maar welke?

Bla1ke schreef:

Ik gebruik een special blauwe band op een oud achterwiel, dan hoef ik alleen mijn achterwiel even te wisselen als ik wil gaan taxcen.

Same here.
Voor de speciale band nog de oude band gebruikt, maar de ging bij mij zelfs lek op de tacx. roll  cool

11

Re: Een Tacx, maar welke?

Ik gebruik een gewone oude band die ik ivm lek rijd gevaar niet meer buiten durf te gebruiken. Om te voorkomen dat het slipt op de tacx laat ik de band leeglopen, monteer de fiets in de tacx, draai het wieltje vd tacx iets verder aan dan je voor elkaar kunt krijgen met de band vol lucht en pomp hem dan op. Niks geen geslip, zelfs niet bij volle bak aanzetten uit stilstand. Je moet alleen nooit een binnenband gebruiken waar een plakkertje op zit, de lijm gaat smelten vd hitte ben ik achter gekomen. Een hele dunne binnenband of eentje uit latex zou ook wel eens vragen om problemen kunnen zijn maar nooit geprobeerd. Een gewone goeie binnenband gaat wel goed.

12

Re: Een Tacx, maar welke?

Als het maar  is om af en toe een uurtje te fietsen volstaat gewoon de huidige band die op je fiets ligt. Die slijtage is relatief weinig of niks.

13

Re: Een Tacx, maar welke?

Ok, dank voor de reacties... aangezien ik nog geen oude bandjes heb liggen wordt t dus met mn huidige, dan wordt ie vanzelf oud en komt er in het voorjaar gewoon n nieuwe op...

14

Re: Een Tacx, maar welke?

Nog even een vraag: ik zie dat sommige mensen een houder voor het voorwiel gebruiken (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven, maar zo'n klein bakje zeg maar).
Ik begreep dat dit is om het voorwiel wat op te hogen zodat t gelijk is aan het achterwiel.
Is zo'n ding noodzakelijk of kun je er ook (ik roep maar wat) een boek onder leggen?

15 Laatst bewerkt door woes (30-11-15 21:47:56)

Re: Een Tacx, maar welke?

Ik heb er gewoon een boek onderliggen (met een handdoek overheen).

Zo'n houdertje is uiteindelijk wel handig maar zat standaard niet bij mijn Tacx.

Overigens heb ik een tijdje geleden een Vortex smart aangeschaft, omdat je dan interactief kan fietsen (met bijvoorbeeld Zwift. Dan is het veel minder saai en monotoon (vind ik), en eigenlijk gewoon best wel leuk!

16

Re: Een Tacx, maar welke?

Het heet een skyliner en zat standaard bij de Satori (100% zeker weten, ik kruip er zo dadelijk nog even op...). Het zit wel lekker stabiel, geen gezwabber met je stuur. Maar een boek of een plaatje multiplex kan uiteraard ook.

17

Re: Een Tacx, maar welke?

Ah tnx!
Hopelijk heb ik hem dit weekend eindelijk in huis.. zal eerst eens met een boek proberen dan.

18

Re: Een Tacx, maar welke?

Geen stapel Volkskranten eronder hoor, dan trekt je stuur steeds naar links... smile

19

Re: Een Tacx, maar welke?

Haha 1-0 voor jou want je gokt gelijk op de goede krant smile

20

Re: Een Tacx, maar welke?

Mischien zit er wel een steuntje bij voor je voorwiel. Welke tackx heb je gekocht?

21

Re: Een Tacx, maar welke?

Via marktplaats.. de Swing.
Als het goed is komt hij vandaag, maar dan moet ik wel thuis zijn als ze aan de deur staan, en ik ga niet de hele dag op de postbode zitten wachten.
Dan maar hopen dat ik begrijp hoe e.e.a. in elkaar moet, want er zal wel geen boekje meer bijzitten smile
Hopelijk kan ik vanavond gelijk een uurtje trappen, heb ik wel zin in eigenlijk!

22

Re: Een Tacx, maar welke?

Kak, zet ik alles in elkaar, klaar om te gaan trappen, past de snelsluiter niet in de klem.
Ik lees her en der dat ik een ander achterasje nodig heb oid?
Wat een domper zeg. Heb de hele dag de tijd gehad om zoiets ergens te kopen en nu is het te laat...

23

Re: Een Tacx, maar welke?

Ja je hebt idd een speciale snelsluiter nodig die netjes in die klem past. Zou m even snel bestellen bij een webwinkel die rappo klappo bezorgt want denk niet dat je plaatselijke fietsenmaker die zomaar heeft liggen.

Hiero bijv: http://www.mantel.com/tacx-snelspanner-achterwiel

24

Re: Een Tacx, maar welke?

Ah thanx, doe ik dat wink

25

Re: Een Tacx, maar welke?

Bwa sommige gewone snelspanners passen er ook gewoon op. Maar die van jou dus blijkbaar niet ;-) Maar mocht je er niet aangeraken heb ik er nog eentje liggen die ik dan wel opstuur want ik heb deze niet meer nodig.