1

Onderwerp: Inspanningtest op de loopband of fiets

Vorig jaar heb ik een inspanningstest gedaan op de fiets. Met deze waarden heb ik getraind maar te weinig in de zones omdat ik dikwijls in groep rij. Lopen doe ik vrijwel altijd individueel. Nu vroeg ik me af ok ik deze winter niet beter een looptest zou doen. Wat zouden jullie me aanraden?

2

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Ik heb eigenlijk gelijk de vertaling gemaakt naar m'n loophartslagen, maar die schijnen niet helemaal te kloppen met de tijden die ik loop. Een specifieke looptest lijkt me dus wel nuttig, maar ik weet niet hoeveel extra info het je gaat opleveren.

3

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Ja die vertaling werkt meestal niet, vandaar dat er twee testen zijn. Nico, als je aangeeft op de fiets niet volgens je zones te trainen dan lijkt het me inderdaad bruikbaar om een looptest te doen.

4

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Wat was het doel van je inspanningstest op de fiets als je toch in groep gaat trainen? Dan weet je al dat je niets aan de zones gaat hebben.

Looptest kan je op meerdere manieren doen, op de band, zoladtest of conconi test

Vraa is alleen dan weer : wat ga je met de zones doen? Weet je hoe je een eigen schema moet maken op basis van die zones? Wanneer ga je hoe lang lopen in welke zone?

Ik kan dat niet voor mijzelf bedenken om daarmee een goed resultaat te halen. Daar heb je trainers voor  tongue

Ik zou eerst gaan bedenken wat je echt wilt en welke mogelijkheden er zijn. Hoeveel kan en wil je trainen? Wat wil je gaan doen komend seizoen? Is een eindtijd belangrijk of alleen de finish halen? In het laatste geval zou ik de hele looptest vergeten en gewoon "lekker op gevoel" gaan trainen. Wil je resultaten behalen EN je bent zelf geen trainer.............voila

5

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Ik doe het beide elk jaar. Meestal 2x zelfs. Normaal rond deze periode en aan het wedstrijdseizoen zowel lopen als fietsen.

6

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Ronnyke: jij was ook van België dacht ik.
Waar doe je deze testen? Zowel ergospirometrie of lactaattest?

Zit er bij jou veel verschil op tussen deze testen qua zone's?

7

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Mja ik train niet met hartslagen dus ik weet het nietzo dan zou ik het eens moeten nakijken. Op de fiets train ik met powermeter en lopen met tempo's dus tja. Die testen gebeuren door mijn trainer zelf.

8

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

ronnyke schreef:

Mja ik train niet met hartslagen dus ik weet het nietzo dan zou ik het eens moeten nakijken. Op de fiets train ik met powermeter en lopen met tempo's dus tja. Die testen gebeuren door mijn trainer zelf.

Waarom dan twee keer per jaar die test? Gaat dat echt zo snel veranderen, en merk je dat dan al niet gewoon tijdens trainingen?

9

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Je maakt toch progressie normaal gezien naar het wedstrijdseizoen toe. En dan veranderen ook je trainingszones..... Normaal gezien.

10

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Hoe zit zo'n test prijstechnisch in elkaar?
Ik ben gewoon wel benieuwd naar wat mn zones zijn... maar train er (nog) niet echt mee.
Ook ben ik benieuwd naar mn hf max.

Ik heb 14 jr geleden topsport gedaan, wat me opvalt is dat mn hartfrequentie tijdens een extensieve duurtraining nog altijd ongeveer even hoog is (alleen is het nu hardlopen ipv roeien).
Ik had verwacht dat het gedaald zou zijn ivm ouder worden en daarbij behorende dalende hf max
Mn rusthartslag is ook nog ongeveer hetzelfde als toen.
Dus het is vooral nieuwsgierigheid naar wat er uit zo'n test zou komen eigenlijk.

11

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Hedcandy schreef:

Ik heb 14 jr geleden topsport gedaan, wat me opvalt is dat mn hartfrequentie tijdens een extensieve duurtraining nog altijd ongeveer even hoog is (alleen is het nu hardlopen ipv roeien).
Ik had verwacht dat het gedaald zou zijn ivm ouder worden en daarbij behorende dalende hf max
Mn rusthartslag is ook nog ongeveer hetzelfde als toen.

Je hartslag tijdens een extensieve duurtraining staat geheel los van je maximale hartfrequentie.
training leidt uiteindelijk tot een daling van je hartslagfrequentie bij een bepaalde inspanning en niet Het ouder worden.
Als je rusthartslag nog hetzelfde is als destijds zal je hartslagreserve waarschijnlijk wel zijn afgenomen.
Daarnaast kun je je waarden nu ( hardlopen) niet vergelijken met destijds ( roeien). Ik ben geen roeier, maar kan mij goed voorstellen dat de hoeveelheid spiermassa en daardoor ook zuurstof consumptie veel groter is dan bij hardlopen en een zwaardere belasting voor je cardiovasculaire systeem betekent. Als je inderdaad destijds goed getraind was zal je een relatief lage hartslag hebben gehad tijdens het Roeien. Als je dezelfde training nu zou doen verwacht ik dat je hartslag hoger zal zijn.

12

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Over leeftijd en hartslag/vermogen: ik doe nu bijna 15 jaar af en toe een maximaaltest op de fiets volgens hetzelfde protocol, en in die tijd is mijn maximale hartslag behoorlijk gedaald en daarmee ook het maximale vermogen dat ik kan leveren. Grotendeels is dat een leeftijdskwestie maar het komt ook door het 'verbreden' van mijn training (toen fietste ik alleen). Mijn omslagpunt is al iets minder gedaald, slag of 10, en mijn rusthartslag is ongeveer hetzelfde. Als je dat omrekent naar de trainingszones is de invloed op de extensieve zone helemaal niet zo groot, dat scheelt maar een paar slagen. En ik heb in die extensieve zone ook nog steeds ongeveer evenveel vermogen/snelheid, wat waarschijnlijk ook komt doordat ik die zones het beste 'onderhouden' heb.

Ik schrijf trouwens steeds 'ongeveer' want het verschilt allemaal ook wel per jaar en per fase van het seizoen en dus ook de mate van getraindheid en vorm van de dag. En de laatste is alweer een tijdje geleden, ik heb een keer overgeslagen vanwege m'n blessureperikelen van het voorjaar, ik ga ergens rond de jaarwisseling weer.

Louise

13 Laatst bewerkt door Thijsie (25-11-15 23:12:06)

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Ik test mij ook 2-3 keer per jaar, Meestal voor begin seizoen(april) en overgansfase einde seizoen,eind oktober/begin november.
Wanneer je op hartslag traint kun je niet de waardes van het lopen bij het fietsen gebruiken of andersom.
Wat je vaak ziet is een verschuiving van bepaalde zone binnen je belastbare gebied. Zo is bij start van het seizoen mijn "motor" onderin Lage hartslagzones vrij groot. Aan einde van het seizoen is dit lager omdat ik het gewoonweg niet goed hebt bijgehouden en vooral veel wedstrijden heb gedraaid bovenin mijn hartslagzones. Een Test tussendoor is leuk voor jezelf om te zien of je trainingen aanslaan. En zoals vaker gezegd is hierboven. Heb je er zelf niet veel jus van gegeten laat je dan adviseren.
Een maximaal test is voor de reguliere amateur triathleet mijn inziens niet nodig omdat je hier gewoonweg niet in traint.
Het weten waar je anaerobe drempel/omslagpunt is daarintegen een stuk belangrijker. Een ademgasanalyse test is een mooie testmethode voor zowel fietsen als lopen en betaalbaar. 129 euro voor beide testens incl uitleg en testgegevens en advies voor trainingsmethodes. Het kan goedkoper wanneer je alleen je alleen de test wilt doen zonder advies uitleg etc.

14

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Thijsie schreef:

Ik test mij ook 2-3 keer per jaar, Meestal voor begin seizoen(april) en overgansfase einde seizoen,eind oktober/begin november.
Wanneer je op hartslag traint kun je niet de waardes van het lopen bij het fietsen gebruiken of andersom.
Wat je vaak ziet is een verschuiving van bepaalde zone binnen je belastbare gebied. Zo is bij start van het seizoen mijn "motor" onderin Lage hartslagzones vrij groot. Aan einde van het seizoen is dit lager omdat ik het gewoonweg niet goed hebt bijgehouden en vooral veel wedstrijden heb gedraaid bovenin mijn hartslagzones. Een Test tussendoor is leuk voor jezelf om te zien of je trainingen aanslaan. En zoals vaker gezegd is hierboven. Heb je er zelf niet veel jus van gegeten laat je dan adviseren.
Een maximaal test is voor de reguliere amateur triathleet mijn inziens niet nodig omdat je hier gewoonweg niet in traint.
Het weten waar je anaerobe drempel/omslagpunt is daarintegen een stuk belangrijker. Een ademgasanalyse test is een mooie testmethode voor zowel fietsen als lopen en betaalbaar. 129 euro voor beide testens incl uitleg en testgegevens en advies voor trainingsmethodes. Het kan goedkoper wanneer je alleen je alleen de test wilt doen zonder advies uitleg etc.

Verschuift je omslagpunt zoveel gedurende het seizoen dan? Of kan je alleen andere wattages wegtrappen bij dezelfde hartslag?

15

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Eigenlijk beide maar voor je wattage zones te kennen kun je tussendoor ook zelf een ftp test doen.

16 Laatst bewerkt door Thijsie (26-11-15 13:57:53)

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

het is niet zo dat het verschil in voor en najaar zo groot is qua omslagpunt, max 3 slagen in mijn geval.
Wel is het zo dat in de verschillende zones (ik werk met 4 tot de anaerobe drempel) de lengte erg verschilt.
In na seizoen was mijn zone 1 heel beperkt. en mijn zone 3/4 een stuk groter. Dit houd in dat ik wel goed zat qua suiker/koolhydraten verbranden dus qua trainings/wedstrijdhardheid, maar je kunt er natuurlijk veel minder lang mee dan de vetten die je meer aanspreekt in je lage hf zones. Dus hoe groter mijn zones onderin hoe meer vetten ik gebruik des te langer ik door kan in mijn hoger hf zones.
Op basis van deze gegevens is het leuk om trainingen te maken of te laten maken. Puur ook mijn eigen interesse

17

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Ahaa, de andere hartslagzones/grenzen verschuiven dus vooral. Worden die ook gemeten?
Dat was bij mij namelijk niet het geval.


Dan is het inderdaad wel erg nuttig om vaker te meten!

18

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

As maandag een Triathlon specifiek medisch onderzoek bij SMA MiddenNederland
Ben benieuwd.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

19

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Ben benieuwd naar wat er anders is dan een gewone test.
Breng je verslag uit? smile
Mn zorgverzekering vergoedt vanaf aankomend jaar een sportmedische keuring vanuit het basispakket, ben benieuwd of jouw test daar ook onder zou vallen..

20

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Hedcandy schreef:

Ben benieuwd naar wat er anders is dan een gewone test.
Breng je verslag uit? smile
Mn zorgverzekering vergoedt vanaf aankomend jaar een sportmedische keuring vanuit het basispakket, ben benieuwd of jouw test daar ook onder zou vallen..

Het zijn twee testen, eerst op de fiets daarna gelijk een looptest, maar ik zal zeker verslag uitbrengen

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

21

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Hedcandy schreef:

Ben benieuwd naar wat er anders is dan een gewone test.
Breng je verslag uit? smile
Mn zorgverzekering vergoedt vanaf aankomend jaar een sportmedische keuring vanuit het basispakket, ben benieuwd of jouw test daar ook onder zou vallen..

Het zijn twee testen, eerst op de fiets daarna gelijk een looptest, maar ik zal zeker verslag uitbrengen

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

22

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Bij welke verzekering zit deze keuring in het basispakket?

23 Laatst bewerkt door Hedcandy (01-12-15 23:42:30)

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Bij Ohra, vanaf 1 jan.
Ze hebben het over een of andere module die gratis bij je basisverzekering zit.

https://www.ohra.nl/zorgverzekering/col … a%20gezond

Bedenk wel dat alles wat uit de basisverzekering eerst uit je eigen risico wordt bekostigd. Dus als je verder weinig zorgkosten maakt, betaal je het in feite dus nog zelf wink

24 Laatst bewerkt door FrankGNL (02-12-15 08:35:09)

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Ik zit zelf bij Zilveren Kruis met een sport polis, daar heb ik toen een sportkeuring mee gedaan van 415 euro en is volledig vergoedt door de verzekeraar. SMA's kunnen de factuur wat "beter" in elkaar zetten zodat alles/meer vergoedt wordt.

Vanaf volgend jaar zit sportarts in de basisverzekering en misschien hebben de SMA's dan geen mogelijkheden meer om de factuur voor ons beter te maken, hier komt nog uitsluitsel over.

https://www.zilverenkruis.nl/Consumente … polis.aspx

http://www.sportzorg.nl/vergoedingen-sportzorg

25

Re: Inspanningtest op de loopband of fiets

Jouw Sportpolis, is dat een aanvullend pakket waar je voor moet betalen, of niet?
Want ik hoef geen aanvullende verzekering, enkel basis...