1

Onderwerp: Hele triathlon en vegetarisch eten

Hallo allen,

Wie heeft ervaring met het 'doen' van hele triathlons in combinatie met vegetarisch eten? Ik heb in 2013 en 2014 een hele triathlon gedaan en voor komend jaar staat er weer een long distance op het programma. Het enige verschil is dat ik afgelopen jaar heb besloten vegetarisch te gaan eten. Wie heeft daar ervaring mee, moet je bepaalde voedingssupplementen gaan eten, moet je letten op het innemen van vervangende voedingsstofffen etc? Alle tips, ervaringen zijn welkom!

2 Laatst bewerkt door Arnoutdv (07-12-15 14:34:27)

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Zelf geen ervaring.
Volgens mij is Maarten Caminada vegetarier.

Wel wat linkjes
http://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=1436
http://www.dirkbaelus.be/voeding/innerm … -het-kan_6

3 Laatst bewerkt door Louise (07-12-15 14:45:34)

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Ik ben al sinds m'n 16e vegetariër dus ik kan niet vergelijken hoe sporten is met of zonder vlees, maar zonder gaat in elk geval prima, als je maar gezond eet, met vooral voldoende eiwitten en vitaminen & mineralen. Supplementen zijn dan niet nodig, niet meer of minder dan voor vleeseters.

Zie ook http://www.vegetariers.nl/gezond/veelge … es-behalen . Op die site van de Vegetariërsbond vind je sowieso veel goede informatie.

Mijn eerste Ironman komt eraan, maar ik was niet van plan daarvoor vlees te gaan eten wink

Louise

4

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Ah, hier komt je informatie vandaan Koen ;-)

Via Twitter al mijn ervaringen gedeeld. Overigens ben ik pas sinds de zomer full time vegetariër (en vermijd zoveel mogelijk dierlijke produkten als zuivel, eieren etc zonder volledig veganistisch te zijn, het is geen geloof voor me). Vitamine B12 aanvullen is het belangrijkste volgens mij en als je daarbuiten voldoende en veelzijdig eet dan krijg je zoals Louise ook zegt alles al binnen.

5

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

hahaha smile komen we zo weer terug op het forum smile

dank voor jullie reactie zowel hier als via twitter!

En Louise heel veel plezier en succes op weg naar je eerst IM!

6

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Contradictio in terminis = Franse vegetariër :-)

7

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Ik eet al sinds mijn 12e geen vlees meer, dat is nu dus 25 jaar.
Heb nog geen hele triathlon gedaan, maar wel een topsport carrière achter de rug in het roeien (gem. 30u per week trainen).
Heb daarvoor nooit enig supplement oid hoeven nemen. Het belangrijkste toen was veel eiwitten in de vorm van bijv kwark, en verder gevarieerd eten.
Nou besef ik me ook wel dat een roeiwedstrijd wel een andere inspanning is dan een hele of halve triathlon hoor, maar als die halve er bij mij komt ooit, dan ga ik ook daarvoor niks anders doen met mijn voeding (in vergelijking met iemand die wel vlees zou eten bedoel ik dan).

8 Laatst bewerkt door Louise (08-12-15 18:41:54)

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

30 uur trainen in de week ben ik niet van plan, hoor. Verder lijkt trainen voor een lange triathlon me niet heel anders. Tijdens die wedstrijd en lange trainingen speelt vlees sowieso geen rol, het enige wat ik wel merk in zwaardere trainingsperiodes met veel uren is dat ik behoorlijk moet 'bunkeren' om voldoende calorieën en voedingsstoffen binnen te krijgen en dus niet in te teren. Vegetarisch eten is gemiddeld vezel- en waterrijker dan voeding met vlees, dus dat zijn grotere volumes. Met bérgen rijst, zeg maar.

(En Petitmas, ja, klopt, na een tijdje Frankrijk kan ik geen kaas meer zien, want dat is het enige wat ze hebben voor vegetariërs,  en dat zit dan werkelijk óveral op en in en door. Bij je hoofdgerecht, over je groente (gratin), over je aardappelen (hé, nog een keer gratin), als toetje... Nou ben ik dol op kaas, maar dat wordt me dan toch echt een beetje te veel.)

Leuk trouwens, al die vegetariërs hier, heel goed wink

Louise

9

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Ik eet niet vegetarisch per se, maar wel gewoon erg weinig vlees. Vis wil ik nog wel zo nu en dan nemen.
Ik doe er niet al te moeilijk over zeg maar.
Afgelopen zomers een hele triathlon gedaan en wat mij het meeste tegen is gevallen is dat je zoveel honger hebt, constant!
en ook ondanks heel. veel. eten alsnog afvallen.
Dat zou mijn tip dus zijn; gewoon jezelf helemaal ongans eten:)
Verder heb ik inmiddels goede ervaringen met 'echt' eten tijdens het sporten. Hiervoor liep ik vaak met gelletjes en reepjes, nu neem ik vaker abrikozen op vijgen (of...) mee, ik heb de indruk dat ik daardoor wat minder honger krijg. Of dat echt zo is weet ik nog niet, want ik sport op het moment wat minder;)
veel plezier met trainen iig voor die hele, uiteindelijk is het namelijk gewoon heel erg leuk!

10

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Juhroen schreef:

Afgelopen zomers een hele triathlon gedaan en wat mij het meeste tegen is gevallen is dat je zoveel honger hebt, constant!
en ook ondanks heel. veel. eten alsnog afvallen.

Dat is toch mooi? big_smile
Waar m'n vriendin 's avonds 1 bord pasta at, at ik er 3 tongue en een uur later zat ik alweer nootjes te kanen. Mooi man. Op de race-dag woog ik 68kg (met 1.90m tongue)

Inderdaad tijdens je training ook eten (ook belangrijk om je lichaam er aan te wennen dat het koolhydraten opneemt) en in m'n bidon deed ik ook altijd een schepje eiwitten. Goed voor het herstel tíjdens het sporten. Volgens mij zijn er ondertussen ook wel plantaardige mengsels te vinden toch? Ik zou dat zeker als aanvulling gebruiken!

11

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Ik ben benaderd door iemand van Munchies (wat ik niet kende, maar ze schijnen wel groot te zijn) om wat te vertellen over veel sporten en vegetariër zijn. Hun insteek is met name wielrennen, maar als er hier iemand is die geïnteresseerd is in een telefonisch interview laat het me dan even weten, dan kan ik je gegevens doorgeven.

12

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Wat, zoeken ze veelsportende vegetariërs? Dan mogen ze mij wel bellen, hoor, en manlief ook wel, denk ik zo, als vegetarische marathonloper.

Hebben ze Maarten Tjallingii al gevraagd? Die is nou wel een beetje druk/ver weg smile

Louise

13

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Louise schreef:

Wat, zoeken ze veelsportende vegetariërs? Dan mogen ze mij wel bellen, hoor, en manlief ook wel, denk ik zo, als vegetarische marathonloper.

Hebben ze Maarten Tjallingii al gevraagd? Die is nou wel een beetje druk/ver weg smile

Louise

Als het goed is spreek ik haar morgen, dan weet ik meer.

Volgens mij werd ze getriggered door een tweet van de Vegetarische Slager over Maarten Tjallingii, waardoor ze ook bij mij terecht kwam.

May 9:  Wie dacht dat @mtjalingii de enige vegetarische wielrenner is, dan ken je @Maca944 nog niet...

14

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

En dan heb je nog Scott Jurek, de veganistische ultrarunner die een heel boek schreef onder meer over de omschakeling via vegetarisch naar uiteindelijk veganistisch eten en ultra (trail) marathons. Misschien ook interessant voor je om eens te googlen

15

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

onthecountof23 schreef:

En dan heb je nog Scott Jurek, de veganistische ultrarunner die een heel boek schreef onder meer over de omschakeling via vegetarisch naar uiteindelijk veganistisch eten en ultra (trail) marathons. Misschien ook interessant voor je om eens te googlen

Haha, hij was één van mijn inspiratiebronnen. Het boek heet Eat & Run, aanrader voor wie hem nog niet gelezen heeft. Rich Roll's 'Finding Ultra' is ook de moeite waard.

16

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Even een kick van een oud onderwerp omdat ik met een gelijksoortige vraag zit. Ik ben zelf veganist en ben eigenlijk benieuwd naar wat men zoal op de fiets eet.
Ik heb hiervoor voornamelijk (ultra's) gelopen op cliff bars en bananen maar om mijn hele fietsshirt vol te stouwen met repen voor een toertocht lijkt me ook niet handig. Ik vind wel koolhydraatdranken maar daarin zit altijd whey eiwit dus die laat ik links liggen. De Amerikaanse vegan duursporters hebben vak wel hun producten online staan, maar deze zijn dan weer niet makkelijk uit te proberen in Nederland omdat je meestal gelijk een hele doos dient te kopen.

17

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Koolhydraatrijke dranken met whey-eiwit? Volgens mij heb je dan de verkeerde soort dranken te pakken: hersteldranken in plaats van energiedranken. In die die ik ken en gebruik (deze van Amacx en deze van High5) zitten dan ook 0 eiwitten en zo op het oog niks dierlijks, al weet ik niet of ze de toets van 'streng' veganisme kunnen doorstaan.

En bedoel je tijdens fietstochten en -trainingen (kun je prima doen op gewone voeding) of een hele triathlon?

Louise

18

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Eens met Louise kwa drank, zelf ga ik lekker op die van Born, de isopro.
Daarnaast eet ik op de fiets juist repen!
Op een tocht van 140km neem ik er 4 mee en daar haal ik het wel op.
Bij een wedstrijd heb ik een bovenbuis tasje waar ze in zitten.

19

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Ik heb inderdaad naar de verkeerde dranken gekeken. Bedankt voor de opheldering. Ik ga de genoemende merken eens proeven.

20

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Ik gebruik al jaren de producten van Science In Sport. Toen we een paar jaar geleden besloten om veganistisch te gaan eten heb ik hun producten gecheckt en vrijwel alles is veganistisch, en alle producten zijn vegetarisch verantwoord.

Hieronder een overzichtje van welke producten van hun voldoen aan welke dieetwensen:

https://www.scienceinsport.com/media/wysiwyg/sis-new-alergens-table-US.jpg

21

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Ik weet dat ik reageer op een wat ouder bericht, maar ook ik ben vegetariër en was dus wel geïnteresseerd in het topic. Leuke tip het boek Eat and Run van Scott Jurek. Ben al ruime tijd een fervente renner en met een vegetarische levenswijze was dat heel goed te combineren, dus ik denk dat dit met triathlon ook geen probleem zal zijn. Ik ben geen veganist, dus mijn eiwitten haal ik wel uit kaas en melkproducten en natuurlijk ook sojaproducten. Toch zeg ik geen nee tegen veganistische producten en op training neem ik meestal veganistische repen van Body and Fit mee.

22

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

bezigebij schreef:

Ik weet dat ik reageer op een wat ouder bericht, maar ook ik ben vegetariër en was dus wel geïnteresseerd in het topic. Leuke tip het boek Eat and Run van Scott Jurek. Ben al ruime tijd een fervente renner en met een vegetarische levenswijze was dat heel goed te combineren, dus ik denk dat dit met triathlon ook geen probleem zal zijn. Ik ben geen veganist, dus mijn eiwitten haal ik wel uit kaas en melkproducten en natuurlijk ook sojaproducten. Toch zeg ik geen nee tegen veganistische producten en op training neem ik meestal veganistische repen van Body and Fit mee.

Finding Ultra van Rich Roll al gelezen? Ik ben ook niet zo bang voor een tekort aan eiwitten, gewoon voldoende en gevarieerd eten en je krijgt op natuurlijk wijze alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt (jaja, behalve B12 wink )

23

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Nog niet gelezen, maar heb het meteen op mijn verlanglijstje gezet. Eventjes wat informatie opgezocht en het boek lijkt me bijzonder fascinerend. Neem jij B12 supplementen? Ik doe er af en toe een kuur mee. En nee, deze worden niet uit dierlijke producten gemaakt, maar ontwikkeld in laboratoria, dus 100% vegan smile

24

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Hoi Louise,

Ik ben ook vegetarisch en druk aan het onderzoeken naar Vegan supplementen. Omega 3, vetzuren en visolie zie ik voorbij komen wat wel interessant klinkt. Als voorbeeld: https://www.nl/omega-3-vetzuren/
Het geeft aan goed te zijn voor je hersenen en zelfs een boost te geven voor gezichtsvermogen. Klinkt allemaal mooi maar ik weet niet zeker of het echt helpt? Wat neem jij zoal en waar heb jij goede ervaringen mee?
Hoor het graag
Groetjes
Lisa



Louise schreef:

Ik ben al sinds m'n 16e vegetariër dus ik kan niet vergelijken hoe sporten is met of zonder vlees, maar zonder gaat in elk geval prima, als je maar gezond eet, met vooral voldoende eiwitten en vitaminen & mineralen. Supplementen zijn dan niet nodig, niet meer of minder dan voor vleeseters.

. Op die site van de Vegetariërsbond vind je sowieso veel goede informatie.

Mijn eerste Ironman komt eraan, maar ik was niet van plan daarvoor vlees te gaan eten wink

Louise

25

Re: Hele triathlon en vegetarisch eten

Uh, als je het mij vraagt - het antwoord staat in het stukje tekst dat je van me quote.