1

Onderwerp: Verbeteren van zwem- en hardlooptijden

Hallo,

Dit jaar heb ik voor het eerst een triatlon 'gedaan'. Dit is redelijk goed gegaan. Ik heb er 2:27 over gedaan. Dat was gezien de omstandigheden (veel wind en een lichte blessure aan mijn heup voor de wedstrijd) niet slecht, al zeg ik het zelf.

Desalniettemin is natuurlijk al snel de vraag of eea niet sneller kan. Ik wil heel graag mijn tijden verbeteren op de verschillende onderdelen. Aangezien het weer nu steeds slechter wordt ga ik me in eerste instantie richten op het hardlopen en zwemmen. Ik wil mijn zwemtijd verbeteren van 21 minuten naar 18 minuten. Dat is redelijk fors, maar moet volgens mij kunnen lukken door daar nu al naar toe te werken. Hetzelfde geldt voor het hardlopen. Dat onderdeel wil ik proberen terug te brengen van 51 minuten naar 45 minuten.

Veel schema's voor het zwemmen kom ik echter niet tegen op het Internet. De hardloopschema's die ik zie gaan allemaal uit van 5 keer per week hardlopen, wat ik erg veel vindt, gezien het feit dat daar nog fietstrainingen en krachttrainingen bij komen.

Wat is een goed trainingsschema om deze doelen te behalen? Heeft er iemand ervaring met het maken van een planning of tips, zodat ik deze doelen kan realiseren?

Alvast bedankt voor jullie reactie,
Thijs

2

Re: Verbeteren van zwem- en hardlooptijden

krachttrainingen schrappen?

Nee hetzelfde advies wat op alle andere trainingsvragen wordt gegeven.. ga bij een of meerdere vereniging(en).

Een zwemclub heeft een goed aanbod van verschillende trainingen die dan weer kan combineren met je individuele trainingen van het lopen en fietsen.

Wat ik je sowieso aan raad is om geen tijd doel in je hoofd te hebben.. vooral door gebrek aan wedstrijdervaring en wisselende omstandigheden kunnen de tijden in de wedstrijden nogal eens verschillend zijn. Dus een tijd als doelstelling kun je moeilijk bij triatlon hebben. Alleen bij vergelijkbare omstandigheden zoals zwemmen in 25m/50m bad of lopen op de baan. Zo zo je trainingstijden kunnen vergelijken.