1

Onderwerp: hoeveel been-'baantjes'

De laatste tijd wordt er vanuit de club vrij veel getraind op been-oefeningen (met plankje) en met zoomers (ook met plankje). Kan zomaar 20% van de training zijn. Buiten het feit om dat ik er niet zo goed in ben en ik deze oefeningen 'voel' tijdens mijn hardlooptrainingen, vraag ik me af of dit wel zo nuttig is.

Nu kan ik me voorstellen dat de beenslag belangrijk is voor een goede ligging, maar als triathleet gebruik je je benen bij zwemmen nauwelijks. Daarentegen zwemmen we op de training nauwelijks met handpaddles. Dit is minder dan 5% van de training.

Wat vinden jullie hiervan? Hoe is over het algemeen jullie training opgebouwd? Zwemmen jullie ook veel 'been'-stukken of toch voornamelijk armen? Met/zonder pullbuoy?

2

Re: hoeveel been-'baantjes'

Bij ons is de hoeveelheid been-oefeningen ook wat omhoog gegaan.
Persoonlijk vind ik het wel fijn; ik merkte dat toen ik begon met zwemmen ik met relatief vermoeide benen het water uit kwam, nu we meer benen doen komen mijn benen dus frisser het water uit.

Handpaddles heb ik in bijna het jaar dat ik zwem welgeteld drie maal gebruikt, alle drie de keren aan het eind van een training omdat m'n trainer "speelgoed" uitdeelde. Zoomers heb ik nog nooit gebruikt.

Gemiddelde training bij ons is:
Inzwemmen; bestaande uit 200m borst, 50m rug, 50m school, 100m benen (soms 200m), 4x50m versnellingen.
Kern; wisseling tussen 300m, kortere intervallen en drills, waaronder vaak ook been oefeningen.
Cooldown; 100m eigen keus.

Gemiddeld zwem ik zo 2200m op een training, waarvan geregeld toch wel 300m benen is.