1

Onderwerp: Spinning training

Hallo allemaal, wat mij al jaren verbaasd is het feit dat er zo weinig geschreven, gesproken en gedaan wordt aan de beste wintertraining ever voor een triatleet, namelijk spinning! Zelf ben ik spinninginstructeur en triatleet sinds 1985 en spin ik zelf 5 uur in de week. Dit combineer ik met zwemmen, lopen en buiten fietsen. Van spinning, let wel freestyle powercycling, wordt je beresterk!! Ik ben zelf het bewijs hiervan, want fietsen is niet mijn sterkste onderdeel maar Luik Bastenaken Luik fiets ik nu ruim een uur sneller als 5 jaar geleden onder dezelfde omstandigheden. Fietste ik 10 jaar geleden nog met een gemiddelde van 34 km/u de triatlon, nu gaat dit onder dezelfde omstandigheden tegen de 40 p/u! De meeste triatleten hebben een soort van affersie tegen spinning wat bijzonder jammer is! Graag deel ik mijn ervaringen met jullie dus reageer! Perry

2

Re: Spinning training

Weet je zeker dat je progressie niet toe te schrijven is aan meer trainen?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Spinning training

Grappig, meestal vind ik "bewijs" op PubMed of een dergelijke site, maar nu ook op dit forum. Mijn mening; spinning is saai. Ik pak liever de MTB, fietsen in de buitenlucht. Let wel; mijn enige spinning ervaring is  een les via de studentensportvereniging waar een of andere (schijnbaar gediplomeerde tuthola-) instructice vond dat ik niet hard genoeg mijn best deed omdat ik nog kon praten. Mijn Suunto vertelde me iets anders. Mochten we achteraf, nu ja achteraf; het lesje duurde welgeteld ruim 30 minuten, ook nog lekker gaan rekken. Holladie-jeej.

Het verdere verhaal dat je omschrijft vind ik nogal erg gemakkelijk, 6 kmu tijdswinst op een niet nader genoemde afstand zonder je voorgeschiedenis te kennen waarbij je al je tijdswinst lijkt toe te schrijven aan het spinnen. Ik ben de afgelopen drie jaar minstens 15 keer dronken geweest en rijd 41 kmu gemiddeld op een kwart.

wink

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

4 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (18-10-08 14:21:21)

Re: Spinning training

Allereerst wil je zeggen dat triathlon niet alleen bestaat uit fietsen zoals  ik uit jouw  verhaal kan opmaken
Een ieder heeft zo zijn sterke kanten en of zwakke kanten
Met alleen maar snel fietsen win je zeker geen wedstrijden mee
Ik heb zeker geen hekel aan spinning maar 5 uur per week in de winter spinnning, nee dank je
Spinning wordt te snel intensief en dat kon volgens mij niet de bedoeling zijn en zijn de ruimtes waar spinning wordt gegeven ook niet al te fris ( weinig zuurstof )
Wat ik wel in de winterperiode doe is mijn racefiets in de tackx zetten en trainen met accent op trapfrequentie en dit steeds hetzelfde houden met verhoogde weerstand
De winterperiode is ideaal om krachttraining en romp/stabilsatieoefeningen te doen om mijn lichaam sterker te maken zodat je beter de traiingsbelasting aan kunt
Wat ook goed is in de winterperiode is om crossen te lopen gewoon af en toe stevig knallen daar word je sterk van
Even terug komen op het fietsen: Ik heb de meeste vooruitgang geboekt met fietsen door een dynamische fietsmeting te laten doen zodat ik perfect op mijn tijdritfiets zit
Er werd mij verteld dat ik ongveer 5 tot 10 % harder ging fietsen door een verbeterde aerodynamische houding
geloofde het niet maar dit seizoen onder dezelfde omstandigheden en parcoursen fietste ik inderdaad 5 tot 10 % harder

5

Re: Spinning training

Ik zit op wielrennen en triathlon. Spinning is meer voor wielrenners want je leert er goed op verschiilende tempo's te rijden en te reageren. Een triathleet rijdt veel meer op 1 tempo. Maar 1x in de week een spinningsesse is i de winter een prima training. de rest lekker op de atb

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

6

Re: Spinning training

Cesar, we zijn allemaal bekend met de causale relatie tussen dronkenschap en goede fietsprestaties. Dit is de reden waarom HJ ook zo hard fietst.

Ik drink bijna nooit. Daarom kom ik ook bijna niet vooruit op de fiets.

wink

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

7

Re: Spinning training

Wat is 'freestyle powercycling'?

In ieder geval. Ik spin(?) regelmatig, maar meer omdat ik het soms erg makkelijk vind. Ik woon dicht bij de sportschool. Als ik moet kiezen tussen een uur op de Tacx of een uur Spinning, dan kies ik vaak voor het laatste. Dat wil niet zeggen dat ik niet met grote regelmaat buiten te vinden ben.
Zeker nu is het mountainbike seizoen weer volop aan de gang met toertochten. En, mi, gaat er niets boven fietsen in de bossen.
Alleen om te trainen in het bos/onverhard ben ik al een dikke 45 min. in de auto aan het rijden.

8 Laatst bewerkt door HJ (18-10-08 08:44:57)

Re: Spinning training

Zolang spinning niet het karakter krijgt van 'Freestyle Paupercycling' is het prima. Jammer dat spinning een beetje een slechte naam heeft doordat de trainer zich vooral tot doel stelt om zich te presenteren op een TellSell-achtige manier, en bij het eerste nummer alle trainingsprincipes al overboord gooit.
Spinning kan een goede aanvulling zijn in de winter, mits je het gebruikt op de juiste manier. Je bijvoorbeeld een goede krachttraining doen die ook nog eens specifiek.
Over het bier drinken en hard fietsen; de causaliteit is omgedraaid. Hard fietsen zet aan tot een grotere bierconsumptie. Kijk naar Ullrich; als die een seizoen hard fietste, zoop hij na het seizoen als een Zwarte-cross-bezoeker.
Nee, topsport is niet gezond.

Trouwens Hans, trainen in een zuurstof-arme omgeving is hardstikkene goed; waarom naar Font Romeu als het ook in de sportschool kan? 's Avond slapen met je hoofd onder de dekens en spectaculaire verbeteringen als hierboven beschreven vallen je ten deel!!!

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

9

Re: Spinning training

Ik doe elke week één a'twee uurtjes spinning, en dan 50min. per keer.
Daarna lekker nog 20 min op de loopband, en een paar apparaten. Heb me er altijd tegen verzet, maar moet toegeven dat het best leuk is! Lekker stampen op een vette beat! elkaar lekker opjutten.... heerlijk!
Het liefst ga ik met de ATB het bos in. maar sávonds blijft alleen spinning (RPM) of de Tacx over.
En dan ga ik toch liever spinnen.

Gr, Concorde.

10

Re: Spinning training

Ik geef sinds dit jaar ook spinning en ook ik ben harder gaan fietsen. Inmiddels geef ik  4uur spinning per week, ik begin met opwarmen (natuurlijk) een  nummer zittend en een nummer staand, daarna wat naar achteren etc. Dan ga ik een half uur intensiever werken (interval, kracht) en het laatste kwartier "speel" ik wat (freeze, op/neer, voor/achter etc.) Mijn les duurt een uur en dan ga ik wat stretchen. Ik heb veel fietsers in mijn club en ook triatleten. Ik heb over het algemeen ook mannen in mijn les, vrouwen gaan vaak naar eenandere les waar meer "gespeeld" wordt. De één vindt spinnen leuk, de ander niet. Ik hou er niet zo van om op  de ATB te kruipen. Na mijn gebroken nek in 1996 ben ik altijd bang gebleven. Ieder zijn/haar ding, toch? En als iemand denkt dat hij/zij door spinning harder is gaan fietsen dan is dat voor die persoon alleen maar goed. Bij de één helpt interval om harder te fietsen, bij de ander helpt het om meer km te maken. Niet iedereen is hetzelfde, gelukkig! :-)

11

Re: Spinning training

Spinning is (héél) mischien wel iets voor in het voorjaar om de snelheid wat op te bouwen,
maar dan zit je eigenlijk al gewoon véél beter op je fiets in de buitenlucht

In de winter moet je gewoon aan je basisconditie werken en heb je echt geen nood aan die hypertoestanden!

12

Re: Spinning training

Burt schreef:

Spinning is (héél) mischien wel iets voor in het voorjaar om de snelheid wat op te bouwen,
maar dan zit je eigenlijk al gewoon véél beter op je fiets in de buitenlucht

In de winter moet je gewoon aan je basisconditie werken en heb je echt geen nood aan die hypertoestanden!

Praat je nu uit ervaring, of heb je een vooroordeel?
Het leek mij eerst ook niets, totdat ik het eens probeerde. En ik vind het een leuke aanvulling! Het is natuurlijk geen totale-fietstraining, maar ik vind het persoonlijk een leuke training. Naast een lekker potje blubberen op de zondagmorgen in de buitenlucht. Overigens: bij ons in de sportschool is een prima luchtverversings-systeem! had ik ook niet verwacht....
Maar ieder het zijne!

Gr, Jan

13

Re: Spinning training

Burt schreef:

Spinning is (héél) mischien wel iets voor in het voorjaar om de snelheid wat op te bouwen,
maar dan zit je eigenlijk al gewoon véél beter op je fiets in de buitenlucht

In de winter moet je gewoon aan je basisconditie werken en heb je echt geen nood aan die hypertoestanden!

Ah, het lijkt erop dat je geen voorstander bent. Dat kan, ik moest ook niets hebben van die 'hypertoestanden', maar  als je het nog nooit geprobeerd hebt, zou ik het je zeker aanraden. Mocht je een trainer treffen die een beetje verstand heeft van fietsspecifiek spinnen, dan kun je een leuke extra training in de week draaien.

Daarnaast doe je jezelf tekort als je in de winter alleen aan je basisconditie gaat werken. Je kunt ook kijken of er misschien wat winst te boeken is met specifieke krachttraining, of met techniekoefeningen. Met een spinningfiets kun je een eind komen...
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

14

Re: Spinning training

"'s Avond slapen met je hoofd onder de dekens en spectaculaire verbeteringen als hierboven beschreven vallen je ten deel!!!" --->> zou ik niet doen na een avond zwartecross bezoeken!! wordt je niet fijn wakker! (spreek ik uit ervaring smile)

15

Re: Spinning training

Hoi, in het geval van het trainen binnen, dan hebben we het hier over trainen op de tax of spinning. Trainen op de tax is saai en je hebt een dure powermeter nodig om te zien wat je belasting is in combinatie met je hartslag. Bij spinning weet je ook meestal niet welke belasting je fietst, aangezien alles afhangt van de fiets waar je op zit en hoe strak je de knop dichtdraait.
Natuurlijk is buiten trainen op de ATB of op de racefiets het leukst maar ook ik ontkom er niet aan om soms binnen te trainen. Mij keuze is dan intervaltraining op de ergometer in het fitnesscenter: je kan zien welke belasting je fietst en je kan je hartslag in de gaten houden.  De ene keer korte intervallen 10 x 2 1/2 min, de andere keer wat langer (5 x 5min of 3 x 10min).
En meestal is het ook niet zo saai als er meer mensen rondlopen waar je tijdens de rusten mee kunt praten of misschien hangt er zelfs een televisie.
T'is natuurlijk niet ideaal maar misschien een manier om je fietsbenen goed de winter door te brengen.

16

Re: Spinning training

josdh schreef:

Hoi, in het geval van het trainen binnen, dan hebben we het hier over trainen op de tax of spinning. Trainen op de tax is saai en je hebt een dure powermeter nodig om te zien wat je belasting is in combinatie met je hartslag. Bij spinning weet je ook meestal niet welke belasting je fietst, aangezien alles afhangt van de fiets waar je op zit en hoe strak je de knop dichtdraait.
Natuurlijk is buiten trainen op de ATB of op de racefiets het leukst maar ook ik ontkom er niet aan om soms binnen te trainen. Mij keuze is dan intervaltraining op de ergometer in het fitnesscenter: je kan zien welke belasting je fietst en je kan je hartslag in de gaten houden.  De ene keer korte intervallen 10 x 2 1/2 min, de andere keer wat langer (5 x 5min of 3 x 10min).
En meestal is het ook niet zo saai als er meer mensen rondlopen waar je tijdens de rusten mee kunt praten of misschien hangt er zelfs een televisie.
T'is natuurlijk niet ideaal maar misschien een manier om je fietsbenen goed de winter door te brengen.

Dan moet je wel je trainingsspecifieke vermogens weten, anders heb je er nog niet zo veel aan. En dan moet je ook nog zeker weten dat de vermogens op de ergometers overeen komen met de vermogens uit de test die je daarvoor gedaan hebt. Nadeel aan ergometers in fitnesscentra vind ik verder de mi. slechte zadels, een grote q factor en vaak een houding alsof je net een dubbele hernia hebt gehad. Plus nog eens het feit dat je vaak fietst met een cranklengte die afwijkt van je voorkeurslengte, en vaak gewoon op je sportschoenen moet fietsen.

Trainen op een Tacx of dergelijk apparaat is bijvoorbeeld veel houdings- en bewegingsspecifieker.

Wat wel goed schijnt te werken; heel de winter amper fietsen en gewoon in februari/maart even een paar weken van 1000 km draaien in een of ander zonnig oord wink.

Grtz

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

17 Laatst bewerkt door josdh (22-10-08 22:37:01)

Re: Spinning training

Cesar ik zie dat jij geen goede ervaringen hebt met ergometers. Ikzelf train op ergometers van live & fitness. In het fitness center waar ik train staan 5 dezelfde. Zadel is goed, zithouding is prima en trainingszones zijn na wat oefenen goed in te stellen. Verschillende collega's die aan wielrennen doen, zie ook vaak op deze manier trainen. Ik geef hier alleen mijn ervaringen weer.

18

Re: Spinning training

josdh schreef:

Hoi, in het geval van het trainen binnen, dan hebben we het hier over trainen op de tax of spinning. Trainen op de tax is saai en je hebt een dure powermeter nodig om te zien wat je belasting is in combinatie met je hartslag. Bij spinning weet je ook meestal niet welke belasting je fietst, aangezien alles afhangt van de fiets waar je op zit en hoe strak je de knop dichtdraait.
Natuurlijk is buiten trainen op de ATB of op de racefiets het leukst maar ook ik ontkom er niet aan om soms binnen te trainen. Mij keuze is dan intervaltraining op de ergometer in het fitnesscenter: je kan zien welke belasting je fietst en je kan je hartslag in de gaten houden.  De ene keer korte intervallen 10 x 2 1/2 min, de andere keer wat langer (5 x 5min of 3 x 10min).
En meestal is het ook niet zo saai als er meer mensen rondlopen waar je tijdens de rusten mee kunt praten of misschien hangt er zelfs een televisie.
T'is natuurlijk niet ideaal maar misschien een manier om je fietsbenen goed de winter door te brengen.

Maaruh, op de ATB of op de racefiets zie je toch ook niet welke belasting je fietst? (of je moet de gelukkige eigenaar zijn van een vermogenmeter)... Waarom wil je dat dan wel weten als je in de winter intervallen wilt fietsen?
Ik ben trouwens wel benieuwd naar die ergometers waar je het over hebt... Kan het zijn dat ze van het merk LifeFitness zijn???

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

19

Re: Spinning training

Bij een goede fietstest in combinatie met een lactaattest  en je weet precies bij welke hartslag met wat voor een vermogen je trapt zelfs je lactaatgehalte is dan bekend
Ergometers en/of vermogensmeters vind ik niet belangrijk,mijn harstlagmeter en dan wetende dat ik het goed kan volhouden is voor mij veel belangrijker en je spaart een hoop geld uit

20

Re: Spinning training

Hele goeie tip, we zaten er zelf ook al aan te denken! Zeker gezien je bij elke Fit4Free een spinningzaaltje heb met zo'n digitale projectieleraar en elk moment vd dag kan starten. Met die aanhoudende gladheid en sneeuw de beste manier nog iets te doe op dat gebied. Zoiezo voor elke echte beginner handig, zo'n spinning lesje. o'n ding valt ook niet zo snel om en er is altijd iemand in de buurt om je te reanimeren :-)

Jeroen & Aimee - Den Haag.
Serious newbies - Juni 2010 > sprint.
Sterke punt: we zien er wel heel sportief uit!
Zwakke punt: we kunnen jammer genoeg nog weinig ;-)

21

Re: Spinning training

sinds dit seizoen kom ik ook regelmatig in de sportschool maar vind het spinnen nix. leek me ideaal maar het valt erg tegen. Het is zo intensief en rommelig dat ik me er niet in kan vinden. en let wel ik hou eigenlijk alleen maar van sprint triathlons en vind deze periode nog prima om a specifieke trainen. De dames die het geven proberen ook om te zorgen dat je na een uur spinnen steen dood de ruimte uit kruipt terwijl ik dan eigenlijk liever daarna nog lekker ga lopen ofzo.
Ik probeer nog wel 1 x in de week te spinnen maar echt veel plezier beleef ik er niet aan.

22

Re: Spinning training

Heb 6 jaar spinning gedaan in de winter is nu het 1e jaar dat ik het niet meer doe. Vond het goed om wat bezig te blijven maar nu ik naar een doel toe aan het trainen ben fiets ik alleen maar buiten door weer en wind.