1

Onderwerp: Cadans tijdens Ironman

Ik kwam onderstaand artikel tegen waar wordt ingegaan op de beste cadans voor een Ironman. Tijdens mijn ironman distance triathlons vond ik mijn cadans altijd aan de lage kant (gemiddeld rond de 80, Almere 84, Frankfurt 77 en Nice 83) maar na het lezen van dit artikel ben ik minder geneigd om hier iets aan te doen.

Ik vond het toch wel interessant, benieuwd wat jullie er van vinden.

http://trisutto.com/the-great-cadence-debate/

Think of it as a see-saw, on one end is your heart and a lung, the other end is your legs. The higher the cadence the more effort is required by your heart and lungs. The lower the cadence the more effort is required by your legs. Choosing an ideal cadence is about tipping that see-saw so that it will give you the best balance for YOUR chosen event and YOUR specific needs.

The shorter the distance and the more power required for the event, the higher the cadence must be to deal with the enormous peak forces that come with such high watts.
For example, a 1km TT on the velodrome takes roughly 1min for the elite:
60sec @ ~1000w requires ~130rpm.
If we go up in distance to 4km Pursuit on the Velodrome that takes roughly 4:20min for the elite:
4:20min @ ~500w requires ~115rpm.
Let’s go right up to a World Class male Time Trialist over 40km:
50minutes @ 400w sweet spot is around ~95rpm.
Now to Triathlon…
Elite Male Ironman bike leg: 4:20hrs @ 300w the sweet spot is around 80rpm
Age Group Ironman bike leg: 5:20hrs @ 210w the sweet spot is around 72rpm

2

Re: Cadans tijdens Ironman

Wel aparte data idd, maar de conclusie van de dalende cadans met geringere intensiteit kan ik wel beamen.

Voor mij van afgelopen jaar
15k TT 385W: 100
1/2e Tri Nieuwkoop 294NP: 96
Ironman Zurich 250NP: 87

Moet hier wel aan toevoegen dat de laatste niet vlak was en ik bij klimmen vaak een lagere cadans heb en bij dalen de benen stil houd boven een bepaalde snelheid. Als ik de vlakke stukken uit de Ironman pak dan reed ik rond de 90. Ook was mijn cadans niet heel constant omdat het druk was op het parcours waardoor ik de kop moest nemen en vervolgens weer moest uitzakken, wat ook wel een zichtbaar verschil maakt in mijn cadansgrafiek. Bij de andere evenemeten kon ik veel meer mijn eigen ritme bepalen.

Het kan overigens zijn dat ik de settings van mn Garmin heb ingesteld dat hij de nullen in de cadans voor gemiddeldes niet meerekent, dat kan een en ander wat veranderen, maar deze cijfers zijn wel conform mijn gevoel.

3

Re: Cadans tijdens Ironman

Met ouder worden gaat je cadans er ook niet op vooruit heb ik al ondervonden. Een 3 jaar terug kon ik makkelijk gemiddeld 100rpm trappen nu heb ik al moeite om aan 100 te geraken.

4

Re: Cadans tijdens Ironman

Ik hoorde heel toevallig net (onder de zwembaddouche) iemand met nogal veel overtuiging praten over 60 rpm op de Olympische Afstand, ik dacht: ik zeg maar niks, maar dat leek me al heel laag. Ik heb (nog) geen Ironman-ervaring, maar mijn wedstrijdcadans (vlak) is meestal rond de 90, zowel in triathlons als bij 'los' fietsen.

ronnyke schreef:

Met ouder worden gaat je cadans er ook niet op vooruit heb ik al ondervonden. Een 3 jaar terug kon ik makkelijk gemiddeld 100rpm trappen nu heb ik al moeite om aan 100 te geraken.

Hoe oud ben jij dan wel niet wink ? Volgens mij is dat gewoon een 'use it or lose it'-kwestie: je kan wat je traint. Ik fiets 15 jaar met 100 rpm als streeffrequentie in trainingen. Ik ben net de 50 gepasseerd en ik merk geen enkel leeftijdseffect dus. Eerder omgekeerd: die frequentie is helemaal ingesleten.

Louise

5

Re: Cadans tijdens Ironman

Tsja volgens mij zijn dit soort onderzoeken van hetzelfde slag als die voor het rekken van de spieren. Het ene onderzoek spreekt het andere weer tegen. (in de tijd van Armstrong werd dan ook gezegd dat de ideale cadans 105 is (maar wie weet lag dat wel aan bepaalde voedingssupplementen)) De belangrijkste leerweg hieruit is dan ook dat je het niet heel fout kunt doen. (hoewel 60 rpm wel heel erg laag en dus slecht voor de knieën is)

6

Re: Cadans tijdens Ironman

Mischien is het wel zo dat je als je ouder word er meer aandacht aan moet geven om hem hoog te houden (je cadans). Maar ook mijn knieën hebben het niet zo heel graag meer. Die 105rpm gemiddeld bij profrenners is idd zowat de standaard maar die rijden dan ook het grootste deel van een koers in peloton. Ik denk tevens als je als recreant 180km aan een tf van 100 rijd dat je toch geen marathon meer moet gaan lopen achteraf hoor.

7 Laatst bewerkt door Jorw (13-02-16 23:10:48)

Re: Cadans tijdens Ironman

Ik doe al mijn trainingen aan een cadans van ongeveer 100 rpm. Maar dan vraag ik mij soms wel af of ik soms ook sessies moet doen met een lagere cadans (80 rpm). Eerst dacht ik dat een hoge cadans goed was, maar vraag me dan tegelijkertijd ook af of ik niet meer op kracht moet trainen. Hierbij dus eigenlijk de vraag: "Trainen jullie soms echt op een zwaar verzet en hoelang doe je dat dan". Hoor graag julie reactie

Jorrit

8

Re: Cadans tijdens Ironman

Ik zat afgelopen jaar rond de 74 met erg korte cranks. Met 172,5 zat ik net onder de 70. Je hoeft niet heel hard te duwen om ironman tempo te rijden dus minder rondjes draaien met de benen levert mij winst op met lopen.

9

Re: Cadans tijdens Ironman

-70 is idd weinig. Hoeveel watt trap je dan zo gemiddeld?

10

Re: Cadans tijdens Ironman

260 gemiddeld?

gokje hoor, want ik meet het nooit maar het zal in die buurt liggen. 4:40 fietstijd +-5min op een goeie dag en normaal parcours. Zit niet al te aerodynamisch en ik ben met net boven de 1.90m ook niet al te klein dus ik gok dat het wattage aan de hoge kant is voor de fietstijden.

Belangrijker is om te weten hoeveel kracht je daarvoor nodig hebt tijdens de pedaalomwenteling. Dat is zelfs op trapfrequentie 72 niet heel veel.