1

Onderwerp: Ervaring met sportrusten

Is er iemand die al (veel) ervaring heeft met Sportrusten? Ook in combinatie met triathlon. Zie https://www.sportrusten.nl/

Ik wil in juni een marathon gaan lopen. De eindtijd maakt niet heel veel uit, als ik maar lekker kan lopen. De trainingen van max 14km zie ik daarom wel zitten. Het schema gaat uit van 4 looptrainingen per week, waar van ik er in ieder geval 1 wil vervangen door zwemmen/fietsen.

Ik wil er sowieso mee beginnen en zal m'n ervaringen nog wel plaatsen als het zo ver is smile

2

Re: Ervaring met sportrusten

overigens; mijn motivatie; ik ben de afgelopen 2-3 jaar enorm bezig geweest met PR's neerzetten. Almere onder de 10u, marathon onder de 3u. Zeker voor de hele triathlon wil ik er voorlopig niet meer zo veel tijd in steken en ik zal een vergelijkbare tijd dus ook niet zo snel meer halen. Ik wil nu eigenlijk weer terug naar het niveau van lekker trainen en toch langere afstanden leuk kunnen uitlopen. Oftewel, wederom op zoek naar; hoeveel is genoeg smile

3 Laatst bewerkt door Arnoutdv (17-02-16 16:44:08)

Re: Ervaring met sportrusten

Zelf geen ervaring mee.
Wel wat kritisch commentaar van Guido Vroemen gelezen:

www.losseveter.nl/2016/01/12/sportarts-guido-vroemen-de-marathon-revolutie-een-marathon-op-maximaal-14-kilometer-onzin/

4

Re: Ervaring met sportrusten

Als je op basis van hun principes gaat trainen dan hoop ik dat je je ervaringen hier post monkeloor, ik ben erg benieuwd.

Wat ik me afvraag, waarom wil je en lekker trainen en lange afstanden lopen? En waarom kan lekker trainen niet af en toe een duurloop van 2 uur zijn, dat is vergeleken met trainen voor een sub-10 Ironman toch niet zo heftig? En waarom ga je niet gewoon kortere afstanden lopen als je niet verder dan (pak hem beet) 14km wilt trainen? Oprechte interesse naar je motivatie overigens.

Met jouw achtergrond ben ik ervan overtuigd dat je een marathon kan voltooien met minimale training, maar of je er plezier aan gaat beleven betwijfel ik.

5

Re: Ervaring met sportrusten

Ik ben er ook wel benieuwd naar, maar ben er sceptisch over dat het echt werkt. Een vriendin van me doet het om te trainen voor een halve marathon in maart en ik ben wel benieuwd hoe zij het ervaart.

6

Re: Ervaring met sportrusten

Ik heb met sportrusten naar een marathon toegetraind en vind het zeker een aanrader. Heel snel ben ik nog niet, maar ik ben zeker sneller geworden, ook op de kortere afstanden, en nooit te maken gehad met overbelasting of blessures.
Ik geloof ook zeker in hun filosofie wat betreft ademhalingsoefeningen.

Heb daarnaast met hulp van Stans van der Poel naar m'n eerste halve triathlon getraind. Haar schema verschilt niet veel van de gangbare schema's die in omloop zijn, zoals http://mos.triradar.com/Training_Plans/ … r_703.pdf. Alleen legt ze ook veel meer de nadruk op rusthartslag en ademhalingsoefeningen om je voortgang te bepalen.

Lees anders het boek De Marathonrevolutie eens. Of gewoon proberen! Het is natuurlijk heel persoonlijk of je het wat vindt, maar werken doet het zeker.

7

Re: Ervaring met sportrusten

Ik heb eigenlijk voor de langere afstanden gekozen om veel en lang te kunnen trainen. Moest ik maar zin of tijd hebben voor een uurtje of 5 in de week te trainen zou ik zeker geen triatlon doen en geen marathons.

8

Re: Ervaring met sportrusten

Dank voor de reacties. Ik ben sowieso nog een beetje op zoek naar wat m'n motivatie is. In ieder geval geen pr smile
Ik denk dat het belangrijkste is dat ik lekker kan trainen en ben nieuwsgierig of ik daarmee ook een marathon kan lopen (zonder gebroken over de finish te komen). Maar goed, daar is maar 1 manier om achter te komen.

En wat ik eerder zei; wat is genoeg. Ik heb voor m'n laatste marathon 3x per week gelopen, 3x gemiddeld 1,5u. Een rustige duurloop, 1 marathon tempo, en 1 opgedeeld in 3  blokken. Daarnaast 2x zwemmen voor herstel. Daarmee zat ik op zo'n 6-6,5u trainen per week. Als ik het zo opschrijf, zou het nog steeds moeten lukken om lekker een marathon te lopen en minder te trainen. Nouja, ik kom er nog op terug smile

9

Re: Ervaring met sportrusten

Misschien is dit een mooie aanvulling?

http://3athlon.nl/multidisciplinair-tra … -heldoorn/

10 Laatst bewerkt door monkeloor (18-02-16 13:44:23)

Re: Ervaring met sportrusten

petitmas schreef:

Misschien is dit een mooie aanvulling?

http://3athlon.nl/multidisciplinair-tra … -heldoorn/


Nee, dank je, ik heb al een racefiets, tijdritfiets, mtb, hardloopschoenen, five-fingers, zwem-attributen. Zelfs voor m'n core-training heb ik spullen in huis. Ik wil eigenlijk vooral spullen kwijt tongue

11

Re: Ervaring met sportrusten

monkeloor schreef:

Ik heb voor m'n laatste marathon 3x per week gelopen, 3x gemiddeld 1,5u. Een rustige duurloop, 1 marathon tempo, en 1 opgedeeld in 3  blokken. Daarnaast 2x zwemmen voor herstel. Daarmee zat ik op zo'n 6-6,5u trainen per week.

Nu zou je dan juist nog meer gaan trainen (4x per week), maar geen lange duurlopen. Twee keer marathontempo, één kortere loop op 10-15 km tempo en één keer wat zij noemen 'vogels kijken'.

Voordeel is dat een uurtje altijd wel makkelijk in te plannen is en het qua herstel goed te doen is.

12

Re: Ervaring met sportrusten

Als je Dirk Wijnalda neemt die traint het lopen voor een hele nooit langer dan een uur per keer hij loopt wel 4 keer per week.
Dus het idee van sportrusten moet zeker toe pas baar zijn.

13

Re: Ervaring met sportrusten

Ik ben ook net naar deze methode aan het kijken met het oog op de Ironman, want ik heb op basis van een 'traditioneel' schema met duurlopen tot 30 km de marathon ook niet uit kunnen hardlopen (moest na 30km wandelen), terwijl ik de lange duurlopen wel heel erg afzien vond én ik sindsdien wat aan de sukkel ben, dus mogelijk mezelf wat heb overbelast. Snelheid intereseert me niet zo, een snelle marathon ga ik toch nooit lopen, en zeker niet in een Ironman.

Ik heb net 'Ik, hardloper' gelezen en ik ben van plan om als ik weer kan hardlopen (nu geblesseerd) contact te zoeken met Stans van der Poel. Het is natuurlijk een controversiële methode, maar ik denk nu: waarom niet eens mee experimenteren? Leuk om te horen dat er meer van jullie mee experimenteren, misschien kunnen we inderdaad verslag doen ja!

Over die motivatie: ik heb me ook afgevraagd waarom ik wel een lange afstand wil doen maar er niet lang voor wil trainen, althans, geen lange duurlopen voor wil doen. In elk geval is dat omdat ik totaal niet zit met 180 km fietsen en daarvoor lang trainen. Het verschil tussen die sporten is bij mij zo groot, lopen is echt de bottleneck. En dat is ergens ook de uitdaging/het experiment natuurlijk.

Louise

14

Re: Ervaring met sportrusten

Wat vind je trainer daarvan? Moest ik zoiets van plan zijn zou ik daar toch eerst eens over praten met mijn trainer en aangezien jullie zoveel trainen en grote wedstrijden plannen neem ik aan dat je dat toch wel hebt?

15

Re: Ervaring met sportrusten

Ik schrijf m'n eigen schema's en leg die voor aan twee trainers voor input/feedback. Eén van die twee is nu echter zelf uit de running, dus ik zoek nog aanvulling, dus ik ga dat contact zoeken met Stans ook om te zien wat zij voor mij kan betekenen op het gebied van trainingsbegeleiding. De ander ga ik zeker mee overleggen. Ik ging tot nu toe nog uit van wel lange duurlopen, maar door m'n recente blessure is het anders komen te liggen en dat is nog heel vers. 

Louise

16

Re: Ervaring met sportrusten

Die vriendin van mij heeft het als een succes ervaren. Ze had het bij 19 km wel even moeilijk, maar had eerder al ooit een halve marathon gelopen dus wist op zich wel wat ze kon verwachten.

Hier een analyse wat betreft het verval van 100 sportrust lopers tov doorsnee lopers: https://www.sportrusten.nl/opvallend-ho … -marathon/

Er zitten natuurlijk wel haken en ogen aan die analyse, en ze noemen er wel een aantal in het stuk. Wat ik echter mis is het volgende. Sportrust lopers lopen niet lange afstanden, maar trainen wel vaak. Hoe doen ze het tov iemand die net zo vaak traint maar langere afstanden? Hoe doen ze het tov iemand die minder vaak traint maar net zo veel kilometers maakt?

17

Re: Ervaring met sportrusten

Ja, dat zijn goeie vragen. sportrusten.nl is ook niet de meest onafhankelijke bron natuurlijk.

Ik ben trouwens inmiddels met (ongeveer) de sportrusten-loopaanpak bezig voor m'n Ironman. Ik moest vanwege m'n voetblessure op 0 en heel voorzichtig beginnen, en bouw nu in 5 maanden op naar een maximale weekafstand van 42 km, met drie keer trainen, en maximaal 15 km per training, nouja, twee keer langer: in de halve triathlon die ik ter voorbereiding doe, en de laatste koppeltraining (2 uur lopen). Ik ben benieuwd.

Wel alleen voor het lopen; ik heb een schema van Stans van der Poel gekregen (nouja, gekocht) voor alle trainingen maar dat gaat om fietstrainingen waar ik m'n racefiets niet eens voor uit de schuur haal, bij wijze van spreken (30 km, dat fiets ik op de stadsfiets ook wel eens op een dag). Dat vind ik zonde, dat hoeft helemaal niet. Ik heb moeite met die lange duurlopen, niet met (heel) lang fietsen. Daar investeer ik juist in, daar zit 'm ook de lol voor mij.

Louise

18

Re: Ervaring met sportrusten

Ik had het er met haar over. Ik wil vooral mijn hardlopen verbeteren en daarvoor ben ik in februari begonnen met vooral frequenter te lopen, 4-5 keer in de week. Twee kortere rustige loopjes, 1 lange rustige loop, 1 interval en af en toe een tempoloop van middellange duur. Haar reactie was dat ik dan in principe aan het sportrusten was, maar in plaats van rusten zijn er natuurlijk ook nog zwem en fiets trainingen! Maar ik merk wel dat mijn hardlopen behoorlijk vooruit aan het gaan is de laatste tijd. Een marathon of hele triathlon ben ik niet voor aan het trainen, eerst dit jaar een kwart en een OD doen, en kijken hoe dat gaat.

19

Re: Ervaring met sportrusten

Nou, bij deze m'n ervaringen ...

De trainingen gingen super, door de relatief korte afstanden, is de belasting laag en het herstel goed. Ik stond dus ook goed fit aan de start.

De marathon zelf (amersfoort 5juni) ...
- het eerste rondje ging goed in 1:35
- tweede rondje ... werd erg zwaar, al rond 25km wist ik dat het tempo bijgesteld moest worden en vanaf 30-35km werd het dusdanig zwaar dat ik een paar wandel-sessie van max 30sec heb ingelast
- uiteindelijk de laatste 2km toch weer weten aan te zetten omdat ik nog onder de 3,5u wilde finishen. Dat is nog net gelukt, (ondanks dat het parcours nog 300m te lang was tongue )
- het was érg warm; in het 2e rondje ging de temperatuur naar boven de 25 graden
- drankposten waren niet overvloedig aanwezig

Uiteindelijk was ik toch tevreden toen ik de finish over kwam; met relatief weinig trainen toch een goede tijd neerzetten

Voorlopige conclusie;
Ja, het kan; met max 14km in 1 sessie en max 42-44km per week lopen.
Ik heb wel gemerkt dat de relatief korte trainingen je niet mentaal voorbereiden op 3-4 uur lopen.
Blaren ... misschien kwam dat ook wel door de hitte, maar m'n voeten waren toch ook niet echt voorbereid op die 3,5 uur

Het is lastig om nou te zeggen of deze aanpak wel of niet werkt. Ik ben sowieso niet uit het niets begonnen; 2 jaar geleden een hele triathlon en vorig jaar een marathon (in 2:58), dus er lag wel een basis. Sowieso is het lastig voor te bereiden op een plotseling warme dag, we hebben ten slotte nog niet veel warme dagen gehad de laatste maanden.

Ik denk wel dat als je deze trainingen combineert met fietstrainingen (bijv; 2-3 uur fietsen voor die 14km lopen) je een goeie mix hebt om tijd-efficient voor bijv. een halve triathlon te trainen

Nu een weekje later kijk ik in ieder geval terug op een leuke marathon en ben ik al bijna vergeten dat het best zwaar was. Goed teken. Flinke spierpijn gehad, maar geen blessures. Ook een goed teken smile Nu voorlopig weer rustig aan en op naar een volgend doel.

20

Re: Ervaring met sportrusten

Interessant, Monkeloor, en het betekent dus eigenlijk dat je met veel minder trainen een half uur langzamer was, ja toch?
en nog steeds een fraaie tijd, hoor!

Dat van die blaren had ik ook al bedacht, ja, je hardt je voeten toch wat minder af dan met lange duurlopen.

Louise

21

Re: Ervaring met sportrusten

Is er ook iemand die het sportrusten schema heeft gebruikt voor een losse marathon? Het begint bij mij te kriebelen om zo de voor de marathon van Zeeuws-Vlaanderen te gaan trainen voor komend voorjaar smile

22 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (07-10-16 09:55:34)

Re: Ervaring met sportrusten

Jup, daar is sportrusten nu juist groot mee geworden wink

Ik heb vorig jaar voor Spijkenisse getraind met dat geheimzinnige schema (Rotterdam ook, maar teveel ziek geweest). Beviel me erg goed.
Ga dat dus dit jaar weer voor Rotterdam op die manier aan de gang.

23

Re: Ervaring met sportrusten

Sandra86 schreef:

Is er ook iemand die het sportrusten schema heeft gebruikt voor een losse marathon? Het begint bij mij te kriebelen om zo de voor de marathon van Zeeuws-Vlaanderen te gaan trainen voor komend voorjaar smile

Ja, daar ging m'n hele topic juist over smile Zie m'n verslagje hierboven

24

Re: Ervaring met sportrusten

monkeloor schreef:
Sandra86 schreef:

Is er ook iemand die het sportrusten schema heeft gebruikt voor een losse marathon? Het begint bij mij te kriebelen om zo de voor de marathon van Zeeuws-Vlaanderen te gaan trainen voor komend voorjaar smile

Ja, daar ging m'n hele topic juist over smile Zie m'n verslagje hierboven

Ja dat snap ik smile maar was benieuwd naar meer en/of andere ervaringen.