1

Onderwerp: Cross(-over) training

Aangezien op verschillende sites xc skiing als een goede alternatieve crossovertraining wordt beschouwd voor triathleten en er in Nederland nauwelijks sneeuw valt, heb ik mij dus een set cross skates aangeschaft. Inmiddels een aantal tochtjes varierend van 10 a 35 km gemaakt. En ik vind het toch leuk! Wel vermoeiend, na 30 km is de pijp leeg. Het leuke is oa dat je afwisselend bovenlichaam en onderlichaam kunt afwisselen vwb inspanning. Recent vrjwel alleen double poling gedaan en de volgende dag krom van de spierpijn in rug, buik, schouders en armen.
Gemiddeld haal ik een snelheid van ongeveer 15 km  uur, niet al te snel dus, maar volgens de ontwikkelaar lever je dan ook zo' n 200 Watt, dus dat valt dan weer mee.
Daarnaast zag ik vwb double poling veel overeenkomsten met het zgn. prone paddling http://forum.talksurf.com/t/prone-and-k … arding/261
Dus...heb je watervrees, ontsoken oren, een oude surfplank of je vindt het buitenwater te koud, dan is dit ook nog een mooi alternatief om je zwemspieren aan het werk te zetten!

Dit wilde ik gewoon   ff kwijt! cool
Hebben anderen nog leuke inspirerende of maffe  altenatieven?

2

Re: Cross(-over) training

Had het ook al op het wat heb je nu weer gekocht topic, zeker interessant smile

Zelf roei ik afentoe nog wel eens. Dit is wellicht iets minder toegankelijk, en ook iets minder "training" voor iemand die de techniek nog niet onder de knie heeft, maar ik val afentoe in in een acht en dan dip ik vaak wel lekker mee, de techniek zit er in grote lijnen wel in gebakken.

3

Re: Cross(-over) training

Ynsnits schreef:

Hebben anderen nog leuke inspirerende of maffe  altenatieven?

Niet echt, maar waar het me wel aan deed denken (behalve aan langlaufen, duh) was aan de keer dat ik ben wezen schaatsen op de Oostzee in Finland. De schaatsen zijn langer dan noren en hebben aan de voorkant wat meer een bootvorm zodat je makkelijker over onregelmatigheden op het zeeijs heen gaat. Je kunt er prima op de traditionele manier op schaatsen, maar nog makkelijker is zo'n langlauftechniek met twee stokken en dat is wat de meeste mensen ook doen. Ik vond het zelf inderdaad ook wel prettig om te kunnen afwisselen tussen armen, benen of allebei.

Overigens sowieso een aanrader hoor, daar schaatsen! wink

/Herman

4

Re: Cross(-over) training

@ thomass: "roeien"doe ik ook wel eens in mijn middagpauze op zo'n concept 2. Je kan helemaal stuk gaan op die 2000 m.
In mijn studententijd een keer ter kennismaking in zo'n trainingsboot gezeten, maar daar is het bij gebleven.

@ HermanB: schaatsen in Zweden staat inderdaad nog op mijn todo lijstje. Die zweedse klûnschaatsen heb ik trouwens al. Die komen hier goed van pas ALS er ijs ligt...wordt weer een jaartje wachten vreees ik