1 Laatst bewerkt door Brecht (09-03-16 12:29:51)

Onderwerp: Enkele vragen ivm training

Hallo,

Ik had enkele vragen in verband met trainingen. Ik probeer wat op te zoeken op internet, maar je vindt zoveel (verschillende) informatie dat ik niet weet hoe ik hieraan moet beginnen of hoe ik het moet opbouwen.

- Hoe begin je aan een trainingsschema?
  (Hoe plaats je alle sporten hierin? Wat doe je wanneer je in een intensievere periode komt?)

- Mijn vriendin traint ook, maar hoe kan ik een schema opbouwen of geven voor een vrouw? Dit lijkt me toch iets anders?

- Hoofddoel blijft fietsen, maar indien het lukt met start-to-run na een blessure (wat voorlopig goed gaat) zou ik misschien 1-2 triathlons per jaar willen doen, maar de nadruk ligt op het fieten. Is dit verstandig? Kan je enkele koersen combineren met triathlon? Of wordt dit overdaad?

- Wat met core stability? Zijn zo'n oefeningen noodzakelijk?

- In de winter ga ik zeer veel ga mountainbiken en normaal gezien zou ik komende winter graag meedoen aan enkele cyclocrosswedstrijden. Maar valt dit te combineren indien je 45min intensief rijdt in de winter?

Vandaar dat ik het wat moeilijk vindt om iets op te bouwen of te plannen aangezien ik wat verschillende zaken wil doen. Iemand tips of eventueel zin om hier wat bij te helpen?

2

Re: Enkele vragen ivm training

Eens een intake gesprek doen met iemand die trainingsbegeleiding geeft een trainer/coach zeg maar. Kun je eens horen wat die vertelt en hoe die werkt en wat het je totaal kost om eventueel je schema's op te maken per week of maand. Want als je voor jezelf nog niet weet hoe je het wil of moet aanpakken en je moet dan ook voor iemand anders een schema opmaken ga je het jezelf wel moeilijk maken.

3

Re: Enkele vragen ivm training

Dat wordt, of studeren, of kennis inhuren.
Zoals je zelf al meld vind je veel verschillende trainingsvormen op het WWW, daar kun je natuurlijk altijd zelf een vorm uitzoeken die jou het meeste aanstaat. Als je er een uitgekozen hebt kan je daar dan een studie van maken, zodat je die trainingsvorm eigen maakt. Met die kennis kan je dan een schema voor jezelf en je vriendin maken.
Andere mogelijkheid staat hierboven al beschreven.

4

Re: Enkele vragen ivm training

Core stability/kracht lijkt me erg belangrijk.
Met een sterke core wordt het draaien in het water tijdens het zwemmen makkelijker en ook gebruik je het om je armen te strekken bij het insteken, en daardoor wordt de waterweerstand minder (draaiing) en je slagen langer (verder insteken). Een sterke core maakt het makkelijker om langer in een goede houding te zitten tijdens het fietsen. Een sterke core maakt het lopen makkelijker, onbewust span je je buikspieren aan elke keer als je je benen optilt.
In mijn ogen heb je er dus op alle onderdelen iets aan.

5

Re: Enkele vragen ivm training

MontanaMan schreef:

Core stability/kracht lijkt me erg belangrijk.
Met een sterke core wordt het draaien in het water tijdens het zwemmen makkelijker en ook gebruik je het om je armen te strekken bij het insteken, en daardoor wordt de waterweerstand minder (draaiing) en je slagen langer (verder insteken). Een sterke core maakt het makkelijker om langer in een goede houding te zitten tijdens het fietsen. Een sterke core maakt het lopen makkelijker, onbewust span je je buikspieren aan elke keer als je je benen optilt.
In mijn ogen heb je er dus op alle onderdelen iets aan.

Bedankt ! 1x per week is voldoende?

6

Re: Enkele vragen ivm training

Brecht schreef:
MontanaMan schreef:

Core stability/kracht lijkt me erg belangrijk.
Met een sterke core wordt het draaien in het water tijdens het zwemmen makkelijker en ook gebruik je het om je armen te strekken bij het insteken, en daardoor wordt de waterweerstand minder (draaiing) en je slagen langer (verder insteken). Een sterke core maakt het makkelijker om langer in een goede houding te zitten tijdens het fietsen. Een sterke core maakt het lopen makkelijker, onbewust span je je buikspieren aan elke keer als je je benen optilt.
In mijn ogen heb je er dus op alle onderdelen iets aan.

Bedankt ! 1x per week is voldoende?

Het korte antwoord: Nee.

Voor krachttraining geldt ook dat je rekening moet houden met je supercompensatie. Afhankelijk van de intensiteit bijvoorbeeld om de 48 uur. Maar ja, je moet ook nog fietsen, lopen en zwemmen idealiter elk onderdeel minimaal 3x per week. Kortom, heb je er tijd voor om drie keer per week krachttraining te doen? Als dat niet het geval is dan is een keer altijd beter dan niet.

7

Re: Enkele vragen ivm training

Corestability oefeningen kun je ook grotendeels thuis doen op een matje met evt een kettlebell of dumbels. Dan kun je elke dag wel ergens 10 min - kwartiertje pakken voor een training. Heb je nog wat voorspanning ook, traint veel lekkerder smile

8

Re: Enkele vragen ivm training

ErikE schreef:
Brecht schreef:
MontanaMan schreef:

Core stability/kracht lijkt me erg belangrijk.
Met een sterke core wordt het draaien in het water tijdens het zwemmen makkelijker en ook gebruik je het om je armen te strekken bij het insteken, en daardoor wordt de waterweerstand minder (draaiing) en je slagen langer (verder insteken). Een sterke core maakt het makkelijker om langer in een goede houding te zitten tijdens het fietsen. Een sterke core maakt het lopen makkelijker, onbewust span je je buikspieren aan elke keer als je je benen optilt.
In mijn ogen heb je er dus op alle onderdelen iets aan.

Bedankt ! 1x per week is voldoende?

Het korte antwoord: Nee.

Voor krachttraining geldt ook dat je rekening moet houden met je supercompensatie. Afhankelijk van de intensiteit bijvoorbeeld om de 48 uur. Maar ja, je moet ook nog fietsen, lopen en zwemmen idealiter elk onderdeel minimaal 3x per week. Kortom, heb je er tijd voor om drie keer per week krachttraining te doen? Als dat niet het geval is dan is een keer altijd beter dan niet.

Alle onderdelen minimaal 3x per week is toch bijna niet haalbaar? :-)

9

Re: Enkele vragen ivm training

In de schema's die ik van mijn coach ontvang zit wekelijks 3x per week 20 minuten core training verwerkt. De andere onderdelen allemaal in de basis 2x per week.
Maar zoals de rest ook al zei, ga eens een gesprek aan met een coach/begeleider en leg je situatie voor.

10

Re: Enkele vragen ivm training

Zo te zien is hier nog niemand op ingegaan:

Brecht schreef:

- Mijn vriendin traint ook, maar hoe kan ik een schema opbouwen of geven voor een vrouw? Dit lijkt me toch iets anders?

Neehoor, de basisprincipes uit de trainingsleer zijn hetzelfde, dus dingen als periodiseren, trainingszones, herstel, techniek, core stability e.d. In de details is er misschien wel verschil, aangezien presteren en herstel ook te maken heeft met hormonen en daarin zijn vrouwen wat 'wisselvalliger', maar ik heb daar nog nooit iets fatsoenlijks over gelezen waar je wat aan zou hebben bij het maken van een trainingsschema (er is volgens mij heel weinig over bekend). Vrouwen kunnen minder glycogeen opslaan in hun spieren, waardoor zowel eten tijdens lange inspanningen als vetverbranding nóg belangrijker zijn dan voor mannen, en vooraf koolhydraten stapelen heeft minder effect. Vrouwen bouwen ook minder makkelijk spieren/kracht op, maar krachttraining is juist wel nuttig. En dat zijn allemaal nogal nuance-dingen, het doet niet af aan gewoon dingen doen als duurtraining enzo.

Verder spelen naast sexe zoveel andere dingen een rol (zoals: talent, motivatie, tijd, leeftijd, wat je doet in de rest van je leven) dat ook hiervoor geldt dat het om individueel maatwerk gaat. (Of: de verschillen tussen vrouwen onderling en tussen mannen onderling zijn groter dan tussen de gemiddelden van de groepen.)

Het wordt wel een ander punt als jullie sámen zouden willen trainen, want dan moet je rekening houden met niveauverschil. Gemiddeld zijn vrouwen minder sterk en moeten ze dus oppassen om niet te veel met de mannen mee te willen doen. Maar ook dat is een gemiddelde dat niet zoveel zegt - ik zwem bijvoorbeeld sneller dan manlief, fiets even hard, alleen kan hij véél beter lopen. Lopen kunnen we dus niet samen doen, fietsen wel.

Louise

11

Re: Enkele vragen ivm training

Brecht schreef:
ErikE schreef:
Brecht schreef:

Bedankt ! 1x per week is voldoende?

Het korte antwoord: Nee.

Voor krachttraining geldt ook dat je rekening moet houden met je supercompensatie. Afhankelijk van de intensiteit bijvoorbeeld om de 48 uur. Maar ja, je moet ook nog fietsen, lopen en zwemmen idealiter elk onderdeel minimaal 3x per week. Kortom, heb je er tijd voor om drie keer per week krachttraining te doen? Als dat niet het geval is dan is een keer altijd beter dan niet.

Alle onderdelen minimaal 3x per week is toch bijna niet haalbaar? :-)

Klopt. Dat is voor iedereen met werk en gezin niet haalbaar, maar wel gewenst. Maar de vraag was of 1 keer in de week voldoende is: nee, in principe niet.

12

Re: Enkele vragen ivm training

Daar heb je gelijk in, bij het fietsen moet mijn vriendin ook intensiever rijden om mijn rustig tempo te volgen. Wat ook logisch is aangezien ik al veel meer jaren fiets.

Het is niet dat ik haar coach wordt of een volledig schema moet maken, maar ze wil ook wat gerichter trainen en ik zou graag hierbij wat tips kunnen geven.

Zal wat informatie/hulp opzoeken smile

13

Re: Enkele vragen ivm training

Wat je dan weer wel hebt bij vrouwen is dat ze alles beter weten (denken ze ) :-) In principe moet je iedereen individueel bekijken of dit nu een man/ vrouw is of jong/ oud, het werk dat je doet enz ik bv slaap altijd 2x per dag (1x 2u en 1x 3u) voor mijn voeding en recuperatie is dit gewoon een ramp en kom ik nooit op een niveau van iemand die elke dag ongestoord zijn 8u slaap heeft.

14

Re: Enkele vragen ivm training

ronnyke schreef:

Wat je dan weer wel hebt bij vrouwen is dat ze alles beter weten (denken ze ) :-) In principe moet je iedereen individueel bekijken of dit nu een man/ vrouw is of jong/ oud, het werk dat je doet enz ik bv slaap altijd 2x per dag (1x 2u en 1x 3u) voor mijn voeding en recuperatie is dit gewoon een ramp en kom ik nooit op een niveau van iemand die elke dag ongestoord zijn 8u slaap heeft.

Zo weinig slaap ?

15

Re: Enkele vragen ivm training

Ja en de uren dat ik dan in bed lig word ik nog een paar keer wakker. Tja nachtwerk he dat is altijd miserie en met de zomer in aantocht word dat nog slechter.

16

Re: Enkele vragen ivm training

Hedcandy schreef:

Corestability oefeningen kun je ook grotendeels thuis doen op een matje met evt een kettlebell of dumbels. Dan kun je elke dag wel ergens 10 min - kwartiertje pakken voor een training. Heb je nog wat voorspanning ook, traint veel lekkerder smile

Inderdaad, core oefeningen 10-20 min zijn vaak makkelijk in te passen en kun je goed thuis doen. Ik doe het ook vaak voor het lopen als onderdeel van de warming up. Echte kracht training trek ik wel meer tijd voor uit, en is laatste weken minder geworden, eerst 2 keer per week, nu vaak nog maar 1 keer.

17

Re: Enkele vragen ivm training

Weet er iemand toevallig een site met uitleg over core stability? Aangezien ik graag weet waarom je een oefening doet en welk effect die specifieke oefening teweegbrengt.

Voorlopig vind ik enkel websites met core-stability-oefeningen, maar nergens het uitleg waarom of welke spieren je dan precies traint.

18 Laatst bewerkt door ronnyke (11-03-16 13:05:14)

Re: Enkele vragen ivm training

Mischien als je weet wat core op zich betekend dat dat al wat helpt.

19

Re: Enkele vragen ivm training

ronnyke schreef:

Mischien als je weet wat core op zich betekend dat dat al wat helpt.

Ja, weet wel wat dit betekent. Maar je doet vb. 5 verschillende oefeningen en graag had ik eventueel gevonden welke oefening ongeveer wat deed

20

Re: Enkele vragen ivm training

Brecht schreef:
ronnyke schreef:

Mischien als je weet wat core op zich betekend dat dat al wat helpt.

Ja, weet wel wat dit betekent. Maar je doet vb. 5 verschillende oefeningen en graag had ik eventueel gevonden welke oefening ongeveer wat deed

Goed om na te denken over wat welke oefeningen doen, maar de vraag die je stelt is nagenoeg niet te beantwoorden gezien er 1001 core stability oefeningen zijn. Grofweg voor je gluteaal, rug, buik. Daarnaast doet het hele lichaam eigenlijk mee voor de stabiliteit. Je kan nog zo'n goede core hebben, maar als je twee chocoladebenen hebt is je stabiliteit nog steeds slecht.
   Wil je goede oefeningen die goed aansluiten bij jouw behoefte dan zou ik, zoals ook aangegeven in de eerste reactie op al jouw vragen, om een coach/trainer in de hand te nemen.

21

Re: Enkele vragen ivm training

Of kinesist die kan kijken wat zowat de minder ontwikkelde of zwakkere spiergroepen zijn en hoe deze te versterken. Ik heb dit voor nieuwjaar laten doen bij een sportkinesist en die hebben mij dan wat opgezet zeg maar welke oefeningen en hoe ze te doen. De uitvoering van de oefeningen is vaak belangrijk.

22

Re: Enkele vragen ivm training

ronnyke schreef:

Of kinesist die kan kijken wat zowat de minder ontwikkelde of zwakkere spiergroepen zijn en hoe deze te versterken. Ik heb dit voor nieuwjaar laten doen bij een sportkinesist en die hebben mij dan wat opgezet zeg maar welke oefeningen en hoe ze te doen. De uitvoering van de oefeningen is vaak belangrijk.

Absoluut. Voor stabiliteitsoefeningen is de techniek erg belangrijk.

Maar een kinesist is een Belgische fysiotherapeut niet?

23

Re: Enkele vragen ivm training

In nederland valt dit niet onder een indicatie fysiotherapie hoor... maw: die stuurt je naar een PT, of t wordt niet vergoed door de verzekering

24

Re: Enkele vragen ivm training

O? Nou, ik ben anders ook prima geadviseerd over stabiliteitsoefeningen door mijn fystiotherapeut, hoor. Wel naar aanleiding van klachten (rug/bekken), misschien scheelt dat? Ik zou sowieso meer vertrouwen hebben in een fysiotherapeut dan in een (willekeurige) sportschooltrainer.

In elk geval wel helemaal mee eens dat het belangrijk is om te weten wat bij jou past en om het technisch goed uit te voeren, dus om niet zomaar iets te doen. Het gaat bij core stability om de samenwerking tussen spieren, niet om simpelweg 'krachtpatsen'. 

Louise

25

Re: Enkele vragen ivm training

Ik denk het wel ErikE.