1

Onderwerp: Maand niet lopen - tips?

Ik zit met een gevalletje dikke pech: ik heb vorige week bij het opstaan van achter mijn bureau vandaan een scheurtje opgelopen in een pees onder mijn voet (daar waar de pees richting grote teen aanhecht bij de bal van 'n voet). Ik kan en mag minstens een maand niet hardlopen. Ik kan/mag niet afwikkelen of afzetten namelijk, en dat laat die voet me wel voelen ook. De andere sporten gaan wel, en met schoenen met stijve zolen ben ik gelukkig ook normaal mobiel. Als het inderdaad niet veel langer dan een maand gaat duren, is het allemaal ook nog geen man overboord voor mijn triathlonplannen voor komend seizoen, maar het wordt wel spannend.

Ik ga wel meer zwemmen en (als het weer meewerkt) fietsen, maar ik vroeg me ook af of jullie nog tips hebben voor alternatieven voor hardlopen, om die spieren zo veel mogelijk te behouden. Ik had zelf al aan aquajoggen gedacht en de huisarts kwam met de crosstrainer. Hebben jullie daar ervaring mee?

En hebben jullie ook enig idee of het herstel van zo'n pees ergens mee te bevorderen is?

Louise

2

Re: Maand niet lopen - tips?

Louise schreef:

Ik zit met een gevalletje dikke pech: ik heb vorige week bij het opstaan van achter mijn bureau vandaan een scheurtje opgelopen in een pees onder mijn voet (daar waar de pees richting grote teen aanhecht bij de bal van 'n voet). Ik kan en mag minstens een maand niet hardlopen. Ik kan/mag niet afwikkelen of afzetten namelijk, en dat laat die voet me wel voelen ook. De andere sporten gaan wel, en met schoenen met stijve zolen ben ik gelukkig ook normaal mobiel. Als het inderdaad niet veel langer dan een maand gaat duren, is het allemaal ook nog geen man overboord voor mijn triathlonplannen voor komend seizoen, maar het wordt wel spannend.

Ik ga wel meer zwemmen en (als het weer meewerkt) fietsen, maar ik vroeg me ook af of jullie nog tips hebben voor alternatieven voor hardlopen, om die spieren zo veel mogelijk te behouden. Ik had zelf al aan aquajoggen gedacht en de huisarts kwam met de crosstrainer. Hebben jullie daar ervaring mee?

En hebben jullie ook enig idee of het herstel van zo'n pees ergens mee te bevorderen is?

Louise

Louise,

Das zeer spijtig om op dit tijdstip geblesseerd raken.
Wat ik mijn lopers adviseer is (met zo'n soortlijk geval) de trainingen inderdaad op de cross trainer te doen. Je benen worden op dezelfde manier getraind als bij het lopen alleen minder belast.
Wat ik in jouw geval ook zeker zal doen is een loop (cross) training laten vervallen en meer de focus op het fietsen leggen, schaf een indoor trainer aan, zet de Felt erop en kijk of je je fietsen naar een hoger plan kan lichten!!

Affijn heel veel sterkte met je herstel.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

3

Re: Maand niet lopen - tips?

He getver zeg, wat balen.. veel sterkte gewenst met een hopelijk spoedig herstel!

4

Re: Maand niet lopen - tips?

Dat is vervelend nieuws.
Je hebt al goed advies gehad. inderdaad schoenen met een verstevigde zool en goede afwikkeling, zoals bijv. wandelschoeisel. Rek en trek op je pees nu voorlopig vermijden.
, onbelast oefenen kan wel. Voor je loopconditie inderdaad crosstrainer, allerlei vormen van aquajogging ( zie youtube: egg beaters.), veel schoolslag benen, wandelen op loopband met je wandelschoenen en dan hellingspercentage op geleide van je klachten/ belastbaarhid opbouwen.
En inderdaad accent op fietsen en/ of zwemmen leggen!
Ik heb in 2013 een langdurige overbelastingsklacht van mijn kuit gehad, meer dan. 3 maanden niet hard gelopen, vlak voor IM Nice weer een beetje in staat om te lopen. Maar ik had wel een bereconditie op de fiets en de marathon ging mij desondanks nadien verrassend goed af.
Niet wanhopen dusss..

Succes!

5

Re: Maand niet lopen - tips?

Die spieren en pezen in een voet genezen erg traag en gaan nooit echt weg eens je er last van hebt gehad. Mischien zul je volgende maand wel terug kunnen lopen maar je zult het nog lang blijven voelen.

6

Re: Maand niet lopen - tips?

Hi Louise,

geen tips, maar wel beterschapswensen van mijn kant. Sterkte de komende periode!

7

Re: Maand niet lopen - tips?

Spierversterkende oefeningen. En lekker veel zwemmen.

8

Re: Maand niet lopen - tips?

Dank jullie wel allemaal, ook voor de steun! Ik loop de tips even  langs.

Crosstrainer ga ik achteraan, ik hoop dat ik mijn sportschoolabonnement tijdelijk kan intensiveren.

Egg beater, Ynsnits - bedoel je dat watertrappelen? Grappig. Dat kan dus ook prima zonder van die gewichtjes aan je voeten.

Schoolslag zwemmen had ik niet aan gedacht, vind ik een goeie, dat doe ik graag en dat is inderdaad goed voor de liezen/psoassen en dat is een zwak punt bij mij bij het lopen.

Wandelen gaat nu nog niet, zodra ik dat een beetje dynamisch doe ga ik het voelen en mijn voeten hebben een hekel aan stijve zolen. Maar hopelijk komt dat nog, als het wat meer went en die pees verder geneest. Ik loop vandaag op manliefs MBT-schoenen, dat gaat ook wel (met dikke sokken, want hij heeft één maat groter). Maar voorzichtig dus.

Ik heb een Tacx, maar ik vind dat niet te harden zo saai en warm. Maar op het ogenblik is buiten fietsen prima te doen. Ik kan als eigen baas soms ook door de week en zo de betere weer-momenten uitkiezen.

ronnyke schreef:

Die spieren en pezen in een voet genezen erg traag en gaan nooit echt weg eens je er last van hebt gehad. Mischien zul je volgende maand wel terug kunnen lopen maar je zult het nog lang blijven voelen.

Ja, zoiets zag ik op internet ook al ergens staan, googlend. Daar ben ik wel een beetje benauwd voor, het opbouwen ook, maar dat schuif ik nou nog maar even vooruit. Wel balen, ik heb echt nooit ook maar enige last gehad van mijn voeten, dus dit komt echt uit het niks.

Louise

9

Re: Maand niet lopen - tips?

Update: ik heb geen ingescheurde pees, maar sesamoiditis. Die pees-diagnose had de huisarts gesteld, maar gister was ik bij mijn osteopaat (voor mijn rug/bekken) en die zei: dat kan helemaal niet zonder echo. Dus ik heb me toch nog door laten verwijzen voor zo'n echo, en inderdaad: pees is prima in orde, maar er zit een ontsteking. Alleen toch raar dat dat zo plotseling is ontstaan, daar heb ik nog wel twijfels over.

Ik heb verder eigenlijk nog geen idee of het goed of slecht nieuws is. Volgende week maar verder zien, en op zoek naar goede deskundigheid - podotherapeut misschien?

In elk geval zijn die schoenen met stijve zolen ook nu een goed idee en al die trainingsaanpassingen ook. Verder voorlopig maar aan de slag met ijs en Voltaren. En proberen de moed er een beetje in te houden, dat gaat wat wisselvallig, moet ik bekennen.

Dat er sesam-botjes in m'n voet zitten is trouwens nieuw voor me, typisch van die dingen waarvan je het bestaan pas beseft als je er last van hebt.

Wordt vervolgd, denk ik zo!

Louise

10 Laatst bewerkt door HermanB (05-02-16 19:11:29)

Re: Maand niet lopen - tips?

Louise schreef:

pees is prima in orde, maar er zit een ontsteking. Alleen toch raar dat dat zo plotseling is ontstaan, daar heb ik nog wel twijfels over.

Ik had ook nog nooit van die Sesambotjes gehoord, maar FWIW: volgens dit Wikipedia-artikel kan het ontstaan door "excessive forces caused by sudden bending upwards of the big toe". Dus bv als je plotseling opstond van achter je bureau en je teen klapte daarbij om naar boven. Of is dat niet hoe het ging?

Anyway, sterkte!

/Herman

11

Re: Maand niet lopen - tips?

HermanB schreef:
Louise schreef:

pees is prima in orde, maar er zit een ontsteking. Alleen toch raar dat dat zo plotseling is ontstaan, daar heb ik nog wel twijfels over.

Ik had ook nog nooit van die Sesambotjes gehoord, maar FWIW: volgens dit Wikipedia-artikel kan het ontstaan door "excessive forces caused by sudden bending upwards of the big toe". Dus bv als je plotseling opstond van achter je bureau en je teen klapte daarbij om naar boven. Of is dat niet hoe het ging?

Ja, dat zag ik staan ook, en misschien is inderdaad mijn teen omhoog geklapt, ik herinner me dat niet. Maar het zou kunnen, net zoals het volgens de radioloog ook echt wel plotseling kan ontstaan. Maar op de meeste andere plekken staat dat acute pijn in die sesambotjes door een breuk is. Internet-diagnostiek roll

Louise

12

Re: Maand niet lopen - tips?

He Balen Louise!

Sterkte met het herstel. Hopelijk valt het allemaal mee en gaat het herstel je goed af.

13

Re: Maand niet lopen - tips?

Nog weer de laatste update: ik begin vandaag met ontstekingsremmers en dan zou het in 2 weken een stuk beter moeten zijn. Volgende week ook nog naar de orthopeed om te kijken of het echt niet gebroken is en voor aanvullend advies (zeker als het dan nog niet beter is). Mogelijk daarna ook nog naar de podotherapeut ofzoiets.

Ondertussen verbetert het hooguit marginaal en heb ik ook in het dagelijks leven best veel hinder, enorm balen. Even stevig doorlopen om de trein te halen is er ook niet bij, sterker nog, ik vind de afstand fietsenstalling - perron al vervelend genoeg. Moet mezelf dus wel in acht nemen, ook qua trainen. Desalniettemin:  van de crosstrainer van zondag heb ik stevige spierpijn - in mijn armen en schouders! Maar dat was best leuk om te doen.

Louise

14

Re: Maand niet lopen - tips?

Even een update: het gaat met mijn voet een stuk beter, de diclofenac doet goed z'n werk. Ik ben ook wat gerustgesteld door de orthopeed: dit moet gewoon binnenkort helemaal weer goedkomen zo, en het was vooral een gevalletje pech dat vooral sporters wel kan overkomen.

De orthopeed heeft me alleen wel op het hart gedrukt pas te gaan hardlopen als ik in het normale leven pijnvrij ben, en het mag ook zeker geen pijn doen, want zo'n ontsteking kan dan chronisch worden en dan ben ik juist veel verder van huis op de lange termijn. Als het zo doorgaat, hoop ik dat ik over een week of 2 weer een klein beetje kan hardlopen. Voor het komende triathlonseizoen blijft het dus nog wel spannend.

De alternatieve trainingen gaan wel okee. Het zou alleen wel fijn zijn als het lente werd, qua fietsen. Al was dinsdag woon-werk naar Den Haag in de stralende zon ook wel erg lekker! De verwachting voor het weekend ziet er alleen weer uitermate treurig uit.

Louise

15

Re: Maand niet lopen - tips?

Hier ter illustratie (& voor de lol - zijn toch leuke plaatjes zo, van je binnenkant) de röntgenfoto die 10 dagen geleden van mijn voet gemaakt is:

http://www.delftweg9.nl/triathlon/wp-content/uploads/2016/03/voetklein.jpg

Die twee doperwt-dingen, dat zijn dus die sesambotjes. Erbij is nog een derde, vagere en kleinere, ronde vorm te zien en dat is waarschijnlijk door die ontsteking.  Althans, 10 dagen terug, hopelijk ziet het er nu al beter uit.

Het gaat vooruit, maar te langzaam natuurlijk naar mijn zin. In het dagelijks leven ben ik alweer bijna pijnvrij, alleen kan ik die plek nog totaal niet belasten. Wat er lastig aan is, is dat te ver gaan zich niet direct uit, maar alleen in de vorm van napijn, de dag erna. Ik ben vanochtend bij de orthopedisch schoenmaker geweest en die gaat aangepaste zooltjes maken mede gericht op het hardlopen, hopelijk helpt dat ook bij het weer belasten (zou wel zo moeten zijn). Ondertussen heb ik gelukkig wel aardig mijn draai gevonden met het aangepaste, looploze trainingsprogramma.

Dus voorzichtig positief. Behalve dan dat het me dus veel te lang duurt (gister 5 weken), maarja, da's typisch sportersongeduld natuurlijk...

Louise

16

Re: Maand niet lopen - tips?

Hopelijk mijn laatste update hier: met mijn voet is het inmiddels weer goed. In het dagelijks leven nergens meer last van, mede dankzij orthopedische zolen. De ontsteking is over, of zo goed als. Ik zou vandaag weer voor het eerst een heel klein stukje gaan hardlopen, alleen ben ik nou snipverkouden, gister zelfs wat koorts, dus dat duurt nog heel even langer!

Ik kan alleen wel heel goed merken dat ik die binnenkant van mijn voet wekenlang heb ontzien: het is lastig om weer gewoon te lopen (ik ben geneigd om m'n voet stijf te houden, dat heb ik wekenlang moeten doen), en die spieren onder mijn voet protesteren af en toe ook tegen weer gewoon hun werk moeten doen. Maar goed, dat is een kwestie van gewoon weer gaan opbouwen nu.

Louise

17

Re: Maand niet lopen - tips?

Heel erg fijn dat het beter gaat met je voet!
Die verkoudheid is hardnekkig... beterschap gewenst! Dan kun je daarna lekker opbouwen voor aankomend seizoen.

18

Re: Maand niet lopen - tips?

Goed nieuws! Succes met het opbouwen en sterkte met de verkoudheid!

19

Re: Maand niet lopen - tips?

Fijn! Benieuwd hoe dat hardlopen gaat straks. Misschien is dat net wel een goede manier om die voet weer "soepel" te krijgen.

/Herman

20

Re: Maand niet lopen - tips?

Als je na het lopen onder je voet stijve spieren hebt, is het lekker om over een tennisbal te rollen als een soort massage (doe ik nog wel eens na het zwemmen).
Evt de bal in een losse sok doen als hij wegrolt onder je voet.

21

Re: Maand niet lopen - tips?

HermanB schreef:

Fijn! Benieuwd hoe dat hardlopen gaat straks. Misschien is dat net wel een goede manier om die voet weer "soepel" te krijgen.

Ja, zoiets schoot ook al een keer door mijn hoofd, hopelijk gaat dat zo werken! En die tennisbal is ook een goed idee. Ik heb nou een joekel van een blaar op m'n hiel van de kleine stukjes wandelen van de afgelopen dagen, want mijn schoenen zitten anders door die inlegzolen. Ik ben benieuwd hoe dat straks met hardlopen gaat!

Louise

22

Re: Maand niet lopen - tips?

Ik heb inmiddels 'al' 5 minuten gelopen, en dat gaat prima, geen (na-)pijn, al voel ik wel gekke dingen onder die voet, maar het moet daar ook allemaal uit winterslaap komen natuurlijk. En het helpt inderdaad bij weer normaal gaan lopen, ook omdat ik er vertrouwen mee opbouw. Gaat goed dus!

Louise