1

Onderwerp: nuchter trainen

Ik zag overlaatst in een interview met huidig IM wereldkampioen Frodeno. Toen ze hem vroegen wat hij vond van nuchtere trainingen zij hij dat hij deze vermeed omdat ze oncomfortabel aanvoelde en de kans op blessures vergrote. Ook begreep hij niet waarom iemand die voor IM traint die nuchtere trainingen doet terwijl eten en drinken op training zo belangrijk is. Ik heb dit eens voorgelegd aan de sport diëtiste en die kon zich in die uitspraak wel vinden en vertelde me dat de wielerploeg Lotto-Soudal de voedingsgoeroe Juekendrup nu in dienst heeft genomen om elke renner afzonderlijk te gaan begeleiden omdat bv een sprinter die heel de dag in het peloton rijd andere behoefte heeft dan bv een waterdrager of iemand die meegaat in een lange ontsnapping. Ikzelf probeer wekelijks een nuchtere training te doen van een uurtje zijn er nog die dit doen en wat is je mening hierover?

2

Re: nuchter trainen

Is het niet zo dat nuchtere trainingen vooral goed zijn om snel over te gaan op een vetverbranding? Op die manier moet je lichaam vrij snel reserves gaan verbranden, dat was wat ik ervan begreep.
Ik kan me zo voorstellen dat meneer Frodeno wat minder behoefte heeft aan vetverbranding dan sommige andere atleten wink

3

Re: nuchter trainen

De enige rede om nuchtere training te doen voor mij persoonlijk is omdat het tijdtechnisch wel eens handig kan zijn. Als ik eenmaal ontbeten heb moet ik wel even wachten met lopen of zwemmen (met fietsen minder een punt) dus als ik voor t ontbijt train vermijd ik dat wachten. Maar het beperkt me wel in het type training, al is dat voor het lopen meestal geen probleem.

4

Re: nuchter trainen

paultje555 schreef:

Is het niet zo dat nuchtere trainingen vooral goed zijn om snel over te gaan op een vetverbranding? Op die manier moet je lichaam vrij snel reserves gaan verbranden, dat was wat ik ervan begreep.
Ik kan me zo voorstellen dat meneer Frodeno wat minder behoefte heeft aan vetverbranding dan sommige andere atleten wink

Eum "huidig IM wereldkampioen Frodeno"; waarom heeft die geen behoefte aan vetverbranding? Dat heeft toch élke lange-afstand-atleet?

Ik denk dat als je veel uren maakt (zoals hij ), je ook veel moet eten tijdens je training om te herstellen van je huidige training. (schepje eiwitten in je bidonnetje ...) En dan nog, een ontbijtloopje of een zwem-training op de nuchtere maag is volgens mij alleen maar goed, maar ik heb het vermoeden dat ze op andere 'nuchtere trainingen' doelen.

Sowieso is het handig om bij dit soort uitspraken erbij te vermelden over wat voor afstanden we het hebben smile

5

Re: nuchter trainen

Dat heb ik dan ook vermeld. Hij zij dus dat iemand die voor IM traint. Dit is ook maar een mening van een persoon het is geen wetenschap daarom vraag ik wat andere hun mening is. Het is natuurlijk wel zo dat iemand die een IM doet meteen na het zwemmen begint te eten op de fiets en eigenlijk alles in een relatief lagere hartslagzone doet tegenover iemand die een kwart doen bv. Dat is ook wat ik bedoel met die renners iemand in een ontsnapping rijd met een hogere intensiteit dan bv een kopman die in de buik van het peloton uit de wind gezet word en eigenlijk buiten de laatste kilometers zijn suikers niet moet aanspreken.

6

Re: nuchter trainen

ronnyke schreef:

Dat heb ik dan ook vermeld.

Inderdaad. Ik zit weer te snel door de berichten heen te lezen ... roll

7

Re: nuchter trainen

Ik ben van een totaal ander niveau dan Frodeno maar ik herken precies wat hij als redenen geeft om niet nuchter te trainen: voelt veel te beroerd en zo'n bloedsuikerdip ondermijnt je weerstand (ben ik vrij gevoelig voor, verkoudheidsperikelen). Mij niet gezien dus. Dan maar wat minder goeie vetverbranding.

Louise

8

Re: nuchter trainen

+1

Ik denk dat je met dit soort dingen alleen wilt experimenteren als je conditie non plus ultra is. Als ik dat doe, zeker in deze periode van het jaar, ondergraaft het alleen maar mijn weerstand en word ik ziek. Mijn vetverbranding is waarschijnlijk toch al niet optimaal dus die paar procent extra niet optimaal maken dan ook niks meer uit.:)

9

Re: nuchter trainen

Ik loop regelmatig een duurloopje nuchter ( max 1 uur )dit doe ik op aanraden van een sportarts.

toen ik bij hem mijn zonebepalingen deed viel hem het op dat ik vrij snel mijn energie uit de koolhydraten haal ipv uit mijn eigen vet ( en daar heb ik genoeg van ), op zijn aanraden dus nuchter duurloopjes gaan doen, zeker in het begin vond ik het wennen, tegenwoordig heb ik er steeds minder moeite mee, zelfs als ik in een vlaag van verstandsverbijstering wat versnellingen doe

10

Re: nuchter trainen

Ik doe dit ook vrij regelmatig en heb er ook geen problemen mee eigenlijk.

11

Re: nuchter trainen

inderdaad, bij rustige duurtochtjes op de fiets of korte loopjes in de ochtend drink ik alleen een beetje water en/of een bakje zwarte koffie voor ik ga rijden. Na anderhalf uur begin ik dan aan reepjes enzo.

Gewoon het lijf leren eerst te kijken naar wat er beschikbaar is en dan pas op de "comfi" suikers over te schakelen.

Nu heb ik in vergelijking met Frodeno ook wel iets meer beschikbare reserves ;-)

12

Re: nuchter trainen

Vanzella schreef:

inderdaad, bij rustige duurtochtjes op de fiets of korte loopjes in de ochtend drink ik alleen een beetje water en/of een bakje zwarte koffie voor ik ga rijden. Na anderhalf uur begin ik dan aan reepjes enzo.

Gewoon het lijf leren eerst te kijken naar wat er beschikbaar is en dan pas op de "comfi" suikers over te schakelen.

Nu heb ik in vergelijking met Frodeno ook wel iets meer beschikbare reserves ;-)

Waarom zou hij minder reserves hebben? Een afgetrainde atleet heeft nog steeds ruim voldoende vet om te verbranden.

Maar goed het gaat ook niet om de reserves, het ging om de kans op blessures bij nuchter trainen. Als je veel traint, is het ook belangrijk om tijdens je trainingen aan het herstel te denken en dat doe je volgens mij oa met voeding.

13

Re: nuchter trainen

Vanzella schreef:

inderdaad, bij rustige duurtochtjes op de fiets of korte loopjes in de ochtend drink ik alleen een beetje water en/of een bakje zwarte koffie voor ik ga rijden. Na anderhalf uur begin ik dan aan reepjes enzo.

Gewoon het lijf leren eerst te kijken naar wat er beschikbaar is en dan pas op de "comfi" suikers over te schakelen.

Nu heb ik in vergelijking met Frodeno ook wel iets meer beschikbare reserves ;-)


Dit is wel heel erg zwart/wit, maar goed dat je durft toe te geven dat er overtollig welvaart aan het lichaam zit smile).

Het gaat erom dat het lichaam efficiënt leert vet te verbanden. Of je vetpercentage nou 25% is, of 12% doet er dan niet toe.


De vraag is volgens mij of er in de ochtend zo weinig glycogeen aanwezig is in het lichaam dat het lichaam wel over moet op vetverbranding om aan voldoende energie te komen. Ik denk, en hoop het niet. Gezien het even duurt voor de vetverbranding volledig op gang is en het lichaam brandstof nodig heeft gaat het gewoonweg eiwitten verbranden. Niet erg effectief, maar dan wel noodzakelijk. Daarnaast een ramp voor je opbouw.

Maar goed, dat is dan weer mijn mening.

14

Re: nuchter trainen

'S nachts verbruiken de hersenen veel glycogeen zodat dit 's morgens aangevuld moet worden. Je vetpercentage doet er idd niet toe. De meeste mensen drinken koffie om het nog te stimuleren en andere eten zelfs iets eiwitrijk/vettig om extra in vetverbranding te gaan.

15

Re: nuchter trainen

@Monkeloor
Ok ik dacht dat mensen zoals hij, met een laag vetpercentage, dat vet ook moelijker konden aanspreken. Dat was nergens op gebaseerd dan mijn eigen "gevoel".

Het grootste verschil zit natuurlijk in het aantal trainingen... Ik kom van 2 a 3 en zit nu op 5 a 7 trainingen per week (2 rustdagen). Daar zit genoeg herstel mogelijkheid in, maar Frodeno doet er 2 tot 4 per dag... Dan kan ik me voorstellen dat je vooral bezig bent met zo snel mogelijk hersteld zijn van de vorige training, ipv je lichaam (al dan niet geforceerd) aan te leren vet te verbranden.

@ErikE
fair, ik denk overigens ook niet dat het zo zwart wit is. Ik wel denk dat je je lijf makkelijker kunt motiveren vet te verbranden als je zorgt dat tijdens een rustige fietstraining geen overvloed aan suikers aanwezig is in de eerste uren. En zoals je zegt, het duurt even voor je lijf vet gaat verbranden, maar je suiker voorraad  op het moment van vertrek geeft je dan ook (grofweg) anderhalf uur buffer.

16

Re: nuchter trainen

Voor de liefhebber: Een review over nuchter training en de effecten op het lichaam.

http://www.aulamedica.es/nh/pdf/9488.pdf

17

Re: nuchter trainen

Als het goed is zijn je "nuchter trainingen" nooit langer dan een uur.
Wat Frodeno zegt gaat niet over het beroemde dan wel beruchte ontbijtloopje.

Uiteraard heb je voeding nodig, maar ik denk niet dat hij voeding neemt op een 1 uurs loopje in DT1 :-)
Hoofddoel van de nuchter training is om de vetverbranding "te bevorderen" oftewel.......helpen tot.

Iedereen die een halve of hele triathlon wil doen en zegt dat hij/zij het niet nodig heeft...............zit er volgens mij een beetje naast, maar het ligt er natuurlijk aan of je gelooft in "train slow to get faster"

Ik boek alleen nog maar progressie..........en vele gelijkgestemden met mij
Succes

18

Re: nuchter trainen

Afgelopen seizoen geen nuchtere loopjes gedaan en ik heb meer progressie gemaakt dan het jaar er voor. Maar ook toen ik nog wel nuchtere loopjes deed maakte ik progressie alleen veel minder. Sinds ik niet meer alleen maar slow train, maak ik ook meer progressie. Voor iedereen werkt wat anders het beste. Gewoon uitproberen wat je prettig vindt. Uit tijdgebrek kun je wel een uurtje nuchter lopen in de ochtend voor je ontbijt en dan snel naar je werk bijv. Succes!

19

Re: nuchter trainen

Leuk petitmas dat je na je 65e nog zoveel progressie maakt.

20 Laatst bewerkt door raf (24-04-16 17:50:59)

Re: nuchter trainen

Nuchter trainen ? Dat doe ik al een paar jaar. Alleen maar voordelen, kan er een boek over schrijven ! Even de cijfers en feiten dan : In 5 jaar tijd marathonlopen van 3u35 naar PR 2u47. Grootste vooruitgang geboekt na het beginnen met nuchter trainen.  80% van de trainingen nuchter, ook lange duurtrainingen van bijna 3uur. Ook intensieve interval durf ik nuchter doen. 2 dagen later kan ik terug zware interval doen, dus herstel is goed. Voel mij bijna altijd fit en gezond en ben nooit ziek en blessures.  Geef hierbij geen oordeel over andere manieren van trainen, maar voor mij is dit de manier en de sleutel om vooruitgang te boeken. Nu aan het trainen voor IM. Groot deel van de trainingen ook nuchter.

21

Re: nuchter trainen

Train jij dan altijd 's ochtends raf? Dat lukt mij icm werk niet...

22

Re: nuchter trainen

raf schreef:

Nuchter trainen ? Dat doe ik al een paar jaar. Alleen maar voordelen, kan er een boek over schrijven ! Even de cijfers en feiten dan : In 5 jaar tijd marathonlopen van 3u35 naar PR 2u47. Grootste vooruitgang geboekt na het beginnen met nuchter trainen.  80% van de trainingen nuchter, ook lange duurtrainingen van bijna 3uur. Ook intensieve interval durf ik nuchter doen. 2 dagen later kan ik terug zware interval doen, dus herstel is goed. Voel mij bijna altijd fit en gezond en ben nooit ziek en blessures.  Geef hierbij geen oordeel over andere manieren van trainen, maar voor mij is dit de manier en de sleutel om vooruitgang te boeken. Nu aan het trainen voor IM. Groot deel van de trainingen ook nuchter.

Dit heeft natuurlijk een wetenschappelijke onderbouwing van lik m'n vessie. Hieronder uitleg.
http://www.npo.nl/zondag-met-lubach/17- … RO_3075839

23

Re: nuchter trainen

Dit is gewoon roofbouw op je lichaam en zal op termijn zijn tol eisen. Zowel fysiek als mentaal.

24

Re: nuchter trainen

Sportvasten is een concept (10 daagse kuur met 3 vastendagen) dat toegepast wordt in de topsport. Zit wel wat wetenschappelijke onderbouwing onder. Vooral relevant om ververbranding efficienter te maken. Moet wel onder begeleiding. Wielrenploegen - oa Lotto meen ik - doen dit ook.

Hier een impressie (halverwege filmpje) van een amateur duursporter en iemand die wil afvallen. Net begonnen dus geen conclusie nog - maar geeft een beeld.

https://youtu.be/Dj_7HudBNzo

25

Re: nuchter trainen

https://youtu.be/teCxfLYCK10 deel 2 van sportvasten