1

Onderwerp: snelheid verbeteren crawl

Beste,

ik ben een trage crawlzwemster, 1 km in 25min en 1500 m in 40. Ik heb wel een hekel aan de keerpunten en maak er niet super gebruik van.

Hebben jullie tips om sneller te zwemmen over die afstanden?
Of wat meer in te bouwen in de trainingen?

Ik denk dat de tijden als vrouw toch behoorlijk traag zijn, ook voor een triathlon?

Beankt

2

Re: snelheid verbeteren crawl

Is niet van de snelste maar ook zeker niet de traagste.

3

Re: snelheid verbeteren crawl

Ik kan je een avondje zwemanalyse aanraden!
Ik zwem al jaren maar er had eigenlijk nooit iemand echt gekeken hoe ik dat deed.
Nou, er waren (gelukkig) een hoop verbeterpunten!
Ik heb in 1 avond echt zoveel geleerd, had ik niet verwacht.

4

Re: snelheid verbeteren crawl

Veel geleerd maar ben je ook sneller geworden?

5

Re: snelheid verbeteren crawl

Hoeveel zwem je op dit moment en hoe lang al? Wat doe je zoal als je traint? Enige structuur? Intervalletjes of gewoon aan een stuk? Ook eens wat intensiteit of op standje relaxt? Iets meer informatie is wel handig smile

6

Re: snelheid verbeteren crawl

ronnyke schreef:

Veel geleerd maar ben je ook sneller geworden?

Ik denk het, maar echt weten doe ik pas in oktober, als ik weer een 1 km test heb.
Deze heb ik vlak voor de analyse toevallig ook gehad.

Niet helemaal te vergelijken...maar ik was twee weken later tijdens een wedstrijd over 500m al een ruime minuut sneller dan het 500m punt tijdens de 1km test.

Het is meer dat ik de nieuwe techniek nu nog moet inslijpen tijdens de trainingen.

7

Re: snelheid verbeteren crawl

Waar had je die zwemanalyse ook alweer gedaan?

8

Re: snelheid verbeteren crawl

Hey,

Ik probeer 1x per week 1 km aan een stuk te zwemmen. En dan nog meestal 1x per week wat snellere stukken,zo bv 3x 200 crawl en wat in en uitzwemmen maar meestal ben ik al kapot na 1x 200.

Zou een pullboy helpen voor de armkracht?

9

Re: snelheid verbeteren crawl

woes schreef:

Waar had je die zwemanalyse ook alweer gedaan?

Www.Zwemanalyse.nl
Ze zitten op verschillende plekken in nederland.

10 Laatst bewerkt door thomass (04-04-16 12:47:17)

Re: snelheid verbeteren crawl

trivrouw schreef:

Hey,

Ik probeer 1x per week 1 km aan een stuk te zwemmen. En dan nog meestal 1x per week wat snellere stukken,zo bv 3x 200 crawl en wat in en uitzwemmen maar meestal ben ik al kapot na 1x 200.

Zou een pullboy helpen voor de armkracht?

Als je na 200m al kapot bent dan is technische hulp inderdaad wel echt noodzakelijk. 1000m per sessie is ook wat aan de lage kant, vooral om echt progressie te boeken. Als je het vergelijkt met hardlopen, als je 1 a 2 keer in de week 20-25 minuten gaat hardlopen dan verwachten de meeste mensen ook niet al te veel progressie volgens mij. Maar blijft natuurlijk een soort van kip en ei verhaal, waarschijnlijk wil je wel langer zwemmen maar is de techniek en uithouding daar nog niet voor op z'n plaats.

Als je dan toch wat stukken sneller wilt zwemmen, doe dan niet gelijk 200m maar begin gewoon met 50m. Daar is echt helemaal niets mis mee. Liever 10x50m waarbij je slag goed blijft dan 3x200 waarbij de laatste 100m van elke 200m je een beetje loopt te malen in het water. Probeer tussen de 50m een beetje rust te nemen maar niet al te veel, 10-15 seconden. De eerste paar 50m mogen nog wel enigszins makkelijk gaan, op het einde mag je wel redelijk moe zijn. Lange stukken aan 1 tempo is goed voor het vertrouwen om de afstand te volbrengen tijdens een triathlon, en het is beter dan niet zwemmen, maar het loont meer om dan iets sneller te zwemmen en afentoe wat rust te nemen. Ik zwom als training voor de 3,8km vd ironman een paar keer 4km (in 10x400m vorm), en dat was zo verdomd saai en langzaam, het was alleen als vertrouwenswekker. De meeste sessies waren slechts 45 min (maar dan werd er niet gesocialized).

Keerpunten zou ik me nog niet mee bezig houden, maar wat je wel kunt doen is na iedere afzet zo gestroomlijnd mogelijk door het water te glijden. Ik kijk na mijn afzet altijd bij mijn eerste teug adem waar ik terecht kom, kijk naar een punt langs de kant of waar je ten opzichte van de ballenlijn uitkomt. Zo letten op je stroomlijn kan ook een positieve invloed hebben op je houding tijdens het zwemmen, al is het maar voor een paar seconden na je afzet. Maar je hoeft er ook niet continue op te letten.

Pullbuoy zijn de meningen over verdeeld, het kan makkelijk een trainingshulpje worden waar je te veel van afhankelijk word. Ik doe meestal 200m met de PB in de warmup en ook zoiets met cooldown, vooral als ik diep ben gegaan tijdens het zwemmen. Maar dit is dan vooral om mijn benen te sparen. Ik denk niet dat de PB echt enorm veel extra helpt met armkracht tov gewoon zwemmen, maar dit kan ik verkeerd zien. Armkracht is over het algemeen niet het probleem bij beginnende zwemmers, eerder de techniek en zwemspecifiek-uithoudingsvermogen . Er zijn meisjes van 10 die rondjes zwemmen om de meeste triatleten en die hebben echt geen sterkere armen.

11

Re: snelheid verbeteren crawl

Pullbuoy kan je wel helpen om op je slagtechniek te concentreren, maar zou ik bij het zwemmen voor conditie achterwege laten.

Ik wist eigenlijk niet hoe ik moest trainen met zwemmen, behalve steeds langere stukken zwemmen of techniek trainen. Sinds ik wat schema's gedownload heb en m'n CSS bepaald -soort duurtempo zoals je dat ook vanuit het hardlopen kent- ga ik echt met sprongen vooruit. Gewoon eens googlen en zo'n schema een paar weken proberen.

12

Re: snelheid verbeteren crawl

Wel dat vind ik eigenlijk raar bij zo een technische sport als zwemmen dat je je schema's gewoon kunt downen. Iedereen heeft zijn eigen fouten en zijn er drills om deze op te lossen of te verbeteren en deze kunnen toch alleen maar komen van een coach of iemand die er iets van kent volgens mij?

13 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (04-04-16 16:29:33)

Re: snelheid verbeteren crawl

ronnyke schreef:

Wel dat vind ik eigenlijk raar bij zo een technische sport als zwemmen dat je je schema's gewoon kunt downen. Iedereen heeft zijn eigen fouten en zijn er drills om deze op te lossen of te verbeteren en deze kunnen toch alleen maar komen van een coach of iemand die er iets van kent volgens mij?


Ik heb het juist niet over techniek drills...

14

Re: snelheid verbeteren crawl

Het gaat dus om met een slechte techniek sneller te zwemmen? Of om jezelf op te blazen om 2sec sneller over 400m te zwemmen? Sorry ik kan het even niet volgen er zijn mensen die met hulp en veel training weinig of nauwelijks progressie in hun snelheid boeken dus tja..... Mischien zijn die online schema's voor hen en mij dan wel de oplossing. Ik zwem nu 7 en vanaf volgende week 10km per week waaronder 1 training onder begeleiding en toch gaat mijn snelheid maar enorm traag de goede richting uit.

15

Re: snelheid verbeteren crawl

Ik denk dat Linda meer bedoelt dat met die schema's je meer een handleiding hebt voor het trainen. Ipv gewoon het water inspringen en 1000m zwemmen, heb je een schema met (bijv) 300m warmp met 100 schoolslag, 100 rugslag, 100 vrij. Dan 200 met pull buoy, daarna 6x50 hard met 30 sec rust, weer 200 met pull buoy en een cool down met 100 schoolslag, 100 rugslag. Als je begint met zwemmen kan ik met voorstellen dat je zoiets niet zelf verzint en dat die schema je echt wel helpen om langer te kunnen zwemmen. En je zult er ook wel sneller van worden. Maar jij hebt natuurlijk gelijk dat zwemmen een technische sport waarbij je veel hebt aan een trainer. Kracht helpt, maar techniek helpt meer. Bij de sprint triathlon in Missoula vorig jaar, met ruim 350 deelnemers waren de 4 tijdsnelsten op het zwemmen vrouwen! Overall, dus van de mannen en vrouwen.

16

Re: snelheid verbeteren crawl

Je wordt alleen sneller als je eerst langzamer gaat zwemmen en specifiek aan je techniek wilt werken. Daarna kun je werken aan je snelheid. Dus ga trainen bij een zwemvereniging met wedstrijdzwemmers, dan komt de duur vanzelf.