1 Laatst bewerkt door Hedcandy (30-03-16 16:00:15)

Onderwerp: Zadelpijn

Alhoewel ik het niet echt onder blessures vond vallen plaats ik het toch maar hier...

Sinds een paar maanden rij ik met volle tevredenheid op een ISM zadel, totaal geen last meer van de weke delen pijn die ik vorig jaar nog wel eens had.

Hooguit zijn de randen van mn bekken, waarmee je op de vork van het zadel rust, wat beurs na het fietsen, maar dat hoort erbij vind ik.

Nu heb ik echter sinds mijn laatste fietstraining op diezelfde plek (steunplek van het bekken dus) een half ei zitten. Tijdens het fietsen al last, daarna dus een enorme zwelling, alleen rechts.
Ik ga het nu wat dagen rust geven, kan niet eens normaal op een gewoon fietszadel zitten.

Iemand bekend met zulk soort klachten? Ik vind het vreemd dat ik het nu opeens heb en ook maar aan een kant.
En wat zou ik kunnen doen, evt zadelinstellingen wat aanpassen oid?

2

Re: Zadelpijn

Hedcandy schreef:

Alhoewel ik het niet echt onder blessures vond vallen plaats ik het toch maar hier...

Sinds een paar maanden rij ik met volle tevredenheid op een ISM zadel, totaal geen last meer van de weke delen pijn die ik vorig jaar nog wel eens had.

Hooguit zijn de randen van mn bekken, waarmee je op de vork van het zadel rust, wat beurs na het fietsen, maar dat hoort erbij vind ik.

Nu heb ik echter sinds mijn laatste fietstraining op diezelfde plek (steunplek van het bekken dus) een half ei zitten. Tijdens het fietsen al last, daarna dus een enorme zwelling, alleen rechts.
Ik ga het nu wat dagen rust geven, kan niet eens normaal op een gewoon fietszadel zitten.

Iemand bekend met zulk soort klachten? Ik vind het vreemd dat ik het nu opeens heb en ook maar aan een kant.
En wat zou ik kunnen doen, evt zadelinstellingen wat aanpassen oid?


Ter grootte van een half ei bedoel je? Daar ben ik niet bekend mee.

Ik heb wel vaak bultjes ter grootte van een erwt maar dat gaat dan eigenlijk altijd om ingegroeide haren.

3

Re: Zadelpijn

Idd een half ei is eigenlijk iets om eens naar te laten kijken door een dokter. Kan een gezwel of ciste zijn.

4

Re: Zadelpijn

ronnyke schreef:

Idd een half ei is eigenlijk iets om eens naar te laten kijken door een dokter. Kan een gezwel of cyste zijn.

Nee, zo'n ding is het niet. Het is echt een reactie op het fietsen...zoals je ook een bult op je kop kunt krijgen als je je hoofd stoot. Daarmee is het ook wel te vergelijken, dus zou het dan kunnen komen van het gestuiter op de fiets?

Dus met een paar dagen is dat wel weer weg, maar ik zit er niet op te wachten het nog eens te krijgen.

5

Re: Zadelpijn

Volgens mij is dit een wielerkwaal die wel vaker voorkomt ook bij mannen.
Weliswaar voor jou geen derde bal, maar ik denk wel hetzelfde probleem.
http://www.henw.org/archief/volledig/id … e-bal.html

6

Re: Zadelpijn

Leuke link, ik kende de term wel, had ook wel een idee wat het was, maar hier staat t een keer goed beschreven.
Gelukkig is dat het ook niet bij mij (opluchting, als ik lees dat een operatieve ingreep vaak nodig is).

Het zit niet in thv perineum bij mij, meer op de arcus ischiadicum, ook niet op of tussen de tubers dus.
Maar gelukkig is het vandaag alweer een stuk geslonken zoals verwacht. Ik skip de fietstraining van vandaag, dan krijg het nog wat langer rust, maandag maar kijken of het weer wil en dan mn zadel maar eens ietsje voorover zetten, dan verplaatst de druk zich wat meer naar achteren.

7

Re: Zadelpijn

Hoe is het inmiddels, Hedcandy, is het weg? Het klinkt in elk geval erg naar! Denk je dat het alleen een bloeduitstorting was ofzoiets? Zie (zag) je ook verkleuring? Dat het aan één kant is, lijkt me niet zo vreemd dan - als daar net een bloedvat kapot is gesprongen. Als je vaker aan één kant last hebt, zou je eens naar de drukverdeling op je zadel kunnen (laten) kijken.

Zadel iets voorover zetten zal vast helpen. Ik vroeg me verder nog af of je fietsbroek uit zou kunnen maken? Ik vind een gewone fietsbroek op een ISM-zadel minder nodig, en zelfs een beetje 'propperig' op die drukplek. Een dunne zeem of zelfs alleen maar dat lapje van een triathlonpakje is genoeg.

Welk ISM-zadel heb je? Ik heb zelf de PRO 2.0, dat schijnt de zachtste te zijn van de sportieve zadels.

(Leuk trouwens, dat stuk over de derde bal, die Dokter von Trapp was lid van mijn oude fietsclub toen ik nog in Amsterdam woonde, hij schreef voor het clubblad ook altijd van die gave stukjes over fysieke fietskwesties!)

Louise

8

Re: Zadelpijn

Ik heb na een week rust gisteren weer gefietst. Het was nog niet weg en daardoor voelde ik het gelijk, maar het was het eerdte uur te doen...
Nu is het wel weer iets dik maar niet zo erg als vorige week.
Ik denk nu vooral een reactie op de reactie die er nog was.

Dank voor de tip van een minder dikke zeem, valt altijd te proberen.
Het zadel heb ik nu ietsje gekantelt, wie weet...

Helemaal niet fietsen is gewoon lastig met de tijdrit over 2 weken. Dus dan maar even terug naar 1 ipv 2 keer per week.

Ik heb trouwens de prologue van ism.

9

Re: Zadelpijn

Klinkt mij allemaal toch een beetje als derde bal. Hieronder nog een artikeltje daarover.

https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a58.pdf

10 Laatst bewerkt door Hedcandy (05-04-16 20:55:36)

Re: Zadelpijn

Nogmaals, het zit niet op mn perineum, maar op het randje van het bekken wat op het zadel rust (de arcus pubicus). Aan alleen de rechterzijde. Dus het is zeker weten geen derde/eerste bal smile

De zwelling is ook niet uitwendig zichtbaar zoals op deze plaatjes. Alleen voelbaar onderhuids. Het lijkt echt meer een goede irritatie van iets, een lymfeklier of een gesprongen vat.

11

Re: Zadelpijn

Ingegroeide haar, of veel simpeler verharding onderhuids door teveel te schuiven op het zadl. Probeer je zadel eens een cm of misscien wel 2 naar beneden te zetten. Ook kortere stuurpen doet dan wonderen.

Niks bijzonders, iets wat heel veel wedstrijdwielrenners ook hebben in de eeuwige queste naar de mooiste houding

12 Laatst bewerkt door ErikE (05-04-16 22:04:12)

Re: Zadelpijn

Hedcandy schreef:

Nogmaals, het zit niet op mn perineum, maar op het randje van het bekken wat op het zadel rust (de arcus pubicus). Aan alleen de rechterzijde. Dus het is zeker weten geen derde/eerste bal smile

De zwelling is ook niet uitwendig zichtbaar zoals op deze plaatjes. Alleen voelbaar onderhuids. Het lijkt echt meer een goede irritatie van iets, een lymfeklier of een gesprongen vat.

Ok, fair enough.
Ik weet alleen dan niet wat jouw antwoord wezenlijk verschilt met wat de literatuur zegt over deze kwestie bij vrouwen: vaak unilateraal, subcutaan en mogelijk lymfoedeem door afklemming.

13

Re: Zadelpijn

ErikE schreef:

Ok, fair enough.
Ik weet alleen dan niet wat jouw antwoord wezenlijk verschilt met wat de literatuur zegt over deze kwestie bij vrouwen: vaak unilateraal, subcutaan en mogelijk lymfoedeem door afklemming.

Ik moet zeggen, had t laatste stuk niet gelezen, maar die omschrijving komt wel in de buurt. Dus in basis zal t wel te vergelijken zijn.
Mijn excuses dus, ik was te kort door de bocht.
Maar ben nog altijd blij dat het geen 3e bal is, als ik die foto zo zie...heftig!

14

Re: Zadelpijn

Bij een ingegroeid haar moet je oppassen dat het geen fistel word want dan heb je wel een probleem.

15

Re: Zadelpijn

Hedcandy schreef:
ErikE schreef:

Ok, fair enough.
Ik weet alleen dan niet wat jouw antwoord wezenlijk verschilt met wat de literatuur zegt over deze kwestie bij vrouwen: vaak unilateraal, subcutaan en mogelijk lymfoedeem door afklemming.

Ik moet zeggen, had t laatste stuk niet gelezen, maar die omschrijving komt wel in de buurt. Dus in basis zal t wel te vergelijken zijn.
Mijn excuses dus, ik was te kort door de bocht.
Maar ben nog altijd blij dat het geen 3e bal is, als ik die foto zo zie...heftig!

Het blijft natuurlijk altijd speculeren wat het is. Hopen dat het snel weggaat!Die foto is inderdaad wel heftig, maar ik denk wel dat ze de extreme gevallen ervoor gebruiken om de tekst wat kracht bij te zetten smile

Iig succes met fietsen en de komende tt!

16

Re: Zadelpijn

Wat je nog kunt proberen is de punt van het zadel aan de onderkant met een dikke tywrap naar elkaar toe trekken dan wordt de punt iets smaller en heb je waarschijnlijk minder last. Met een trisuit aan heb zo wie zo minder last dan met die dikke pamper die in een fietsbroek zit.

17

Re: Zadelpijn

De oude plek is zeker nog wat gevoelig maar hindert niet echt meer.

Gisteren 58km gefietst in tri broek, dus met dunnere zeem.
Nu met een ISM zadel model Time Trail.
In de avond aan beide kanten forse zwellingen die wel van buitenaf zichtbaar zijn, thv de zitbeenderen.
Dit is dus ook de oplossing niet...
Ik laat dit maar weer rustig worden zodat ik ten minste mn wedstrijd normaal doorkom op de fiets, maar dit is zo niet leuk meer.
Kon vandaag amper op een gewone fiets zitten, laat staan dat ik nog een tweede fietstraining zou kunnen doen deze week.

Ik ga het andere model ook nog testen maar vrees dat dit m niet gaat worden wbt ISM. Wel vreselijk balen want aan de voorkant zijn mn klachten, die ik vorig jaar had, volledig verdwenen.

18

Re: Zadelpijn

Als je zwelling hebt bij je zitknobbel, dan zit je toch niet goed. Als je de zwelling hebt bij je schaambot, dan kan dat in het begin wel zo zijn. Je zult echt moeten wennen aan een ISM zadel, althans ik wel. Fiets er nu probleemloos mee.

19

Re: Zadelpijn

Schaamstreek geen probleem.
Zitknobbels dus wel...
Zou ik het zadel nog verder voorover moeten kantelen?
(En hoe lang heb jij moeten wennen?)

20 Laatst bewerkt door Jip (03-05-16 21:56:30)

Re: Zadelpijn

Misschien juist achterover kantelen, je moet juist voorop zitten. Met voorover kantelen ga je mi meer achterop zitten.

Phoe, ik rij er nu sinds 2010 mee...ik weet Niet meer hoe lang ik heb moeten wennen. Wel langer dan drie ritjes.

21

Re: Zadelpijn

Bij ISM moet je echt even gaan spelen met het zadel dus een beetje meer voorover of achterover soms een heel klein beetje kan echt veel verschil maken.

22

Re: Zadelpijn

Zitknobbels raken het zadel volgensmij niet eens.

Er zijn videotutorials te vinden over het afstellen van een ISM zadel, misschien dat dat helpt?

23

Re: Zadelpijn

LindaRotterdam schreef:

Zitknobbels raken het zadel volgensmij niet eens.

Klopt. De druk zit verder naar voren, ik zou omschrijven als: in je liezen, tussen schaamlip en been. Heel anders dan op een traditioneel zadel. Bij mij staat het een fractie naar voren gekanteld, en verder moet het goed staan zodat je op de voorkant zit, dus veel verder naar achter dan een traditioneel zadel.

Over wennen: niet, ik kon er meteen 3 uur/90 km op fietsen. Nouja, dan voelde ik wel wat, maar echt naar pijnlijk was dat niet en het was (en is) meer door het schuren dan door de druk en dus met vaseline nog te verbeteren. De druk went verder ook nog wel maar was bij mij dus nooit problematisch.

Louise

24

Re: Zadelpijn

Ok...ik ga er nog wat mee stoeien lees ik al.
Dank jullie voor de reacties, ik heb goede hoop dat we nog zullen matchen smile

25

Re: Zadelpijn

Ja het is idd wel wat werk. Ik heb ook wat gesukkeld in het begin want als je je zadel naar voor kantelt moet ook je zadelpen wat omhoog. Maar uiteindelijk is het gelukt.