1 Laatst bewerkt door Oefening (14-06-08 20:37:40)

Onderwerp: Hoe lang trainen voor een Ironman

Dag allemaal,

Sinds enkele weken speel ik met het idee om te gaan trainen voor een (volle) Ironman omdat ik minimaal één keer in mijn leven een dergelijke prestatie wil hebben geleverd. Met een fiets kan ik al redelijk uit de voeten: ik peddel al twee jaar lang vier maal per week een rondje van 1,5 uur en een fietstocht van 200 km gaat me dan ook goed af. Daarbij moet ik eerlijkheidshalve wel vermelden dat ik - jonge hond dat ik ben - te zwaar train en nagenoeg altijd buiten adem terugkeer. Dat moet dus veranderen. smile

Met lopen heb ik minder ervaring. Sporadisch loop ik een rondje mee met wat medestudenten (de sportieve soort, niet de bierbuiken), en dat kan ik goed volhouden, maar echte kilometers heb ik nog niet gemaakt. Hier ga ik komende weken mee beginnen.

Wat zwemmen betreft begin ik onderaan de ladder. Ik kan mezelf drijvende houden, maar daar is alles wel mee gezegd. tongue

En dan nu de hamvraag: hoe lang moet ik trainen om een Ironman - het kan me niet schelen hoe - te kunnen voltooien?

Ik ben overigens 24 jaar en heb ongeveer twee uur per werkdag te besteden aan sport (in het weekend zo'n vijf uur per dag).

Alvast bedankt voor de reacties!

NB. Ik begrijp dat de lengte van een trainingsperiode sterk persoonsgebonden is, maar het gaat mij erom een ruwe schatting te krijgen ter indicatie.

2

Re: Hoe lang trainen voor een Ironman

Begin eens met lid worden van een triathlonvereniging. Goede begeleiding is heel belangrijk.

3

Re: Hoe lang trainen voor een Ironman

Ik steun Paul gezien je gebrek aan ervaring en daarnaast reken op minimaal een jaar, beter twee jaar om een Ironman op een goede manier te volbrengen (dus 35 a 40 km hardlopend van de 42)

Succes!

4

Re: Hoe lang trainen voor een Ironman

Oefening schreef:

Dag allemaal,

En dan nu de hamvraag: hoe lang moet ik trainen om een Ironman - het kan me niet schelen hoe - te kunnen voltooien?

Probeer het gewoon eens in Almere dit jaar. Als het je niet kan schelen hoe, dan moet dat haast lukken. Je hebt een goede basisconditie, en bent jong. GO FOR IT!

Om je te inspireren:

http://www.youtube.com/watch?v=tRB1p89k7_I

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

5

Re: Hoe lang trainen voor een Ironman

Dit jaar Almere lijkt me 'wat' aan de krappe kant (mooi filmpje trouwens) smile, dus ik heb mijn zinnen gezet op juli 2009. In die maand staan drie Europese Ironmans geplanned: Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Daarvan lijkt Zwitserland me de mooiste race (na Duitsland, maar die zit al vol).

De registratie geeft echter nog wat problemen:

- Legally permitted to start: [please select a country]

Betekent dit dat ik een licentie moet behalen? Of volstaat een inschrijving bij de NTB? (of mag je in Zwitserland überhaupt alleen als gevorderde racen?)

---------------------

Ik ben inmiddels in het bezit van een goed paar hardloopschoenen, medische begeleiding (via een hardlooponderzoek) en een trainingsschema voor beginnende hardlopers. Na de zomer begin ik met een cursus borstcrawl, en het fietsen met een lage(re) hartslag gaat ook al beter. Het grote trainen kan dus beginnen. smile

6

Re: Hoe lang trainen voor een Ironman

Je kan bij de inschrijving "legally permitted to start" gewoon Netherlands aanklikken.
Dan kun je verder met de registratie. Je hoeft geen licentie in te vullen.

Zwitserland is een leuke race, heb ik in 2005 gedaan en in 2009 ga ik ook weer.Hopelijk met wat beter weer dan dit jaar....

Succes met de registratie en met trainen!

7

Re: Hoe lang trainen voor een Ironman

Bedankt voor de reactie. Het was me inmiddels al gelukt; de organisatie mailde me binnen enkele uren terug dat ik een één-dags-licentie kan kopen op de dag zelf.

Nu maar hopen dat mijn overboeking snel genoeg aankomt (ik heb geen creditcard tot m'n beschikking). Oostenrijk zit al vol en Frankrijk komt me datumtechnisch gezien niet goed uit. Dan blijft alleen nog Engeland over en dat lijkt me geen leuke race (weinig publiek, koud, nat). Maar goed, er is nog hoop. smile

Jij ook succes toegewenst met trainen!

8

Re: Hoe lang trainen voor een Ironman

en welke website kan je je inschrijven voor de wedstrijden in zwisterland en frankfurt
en klopt dat er ook een triathlon in keulen is ?

9

Re: Hoe lang trainen voor een Ironman

@ Wieger,

Ja Keulen heeft een triathlin in September dacht ik.

volgens mij heeft Lingu een link naar een Duitse kalender geplaatst (bij Triathlons en Duathlons.) Anders www.tri2b.com heeft ook een Duitse kalender..