26 Laatst bewerkt door Hedcandy (11-05-16 22:20:43)

Re: Zadelpijn

Ik ben inmiddels weer wat forse zadelpijn en zwellingen verder...
De time trial maar eens verwisseld voor de iets bredere en langere prologue.
Nu ben ik zeker nog niet van mn pijntjes af maar vandaag toch maar een testrondje gereden.
Het zadel staat nu wel heel schuin naar voren, maar zo lijkt het te doen (nog geen lange rit gedaan, daar wacht ik mee tot na de wedstrijd van zondag).

Wat vinden jullie hiervan? Is dit niet veel te??

27

Re: Zadelpijn

Hedcandy schreef:

Ik ben inmiddels weer wat forse zadelpijn en zwellingen verder...
De time trial maar eens verwisseld voor de iets bredere en langere prologue.
Nu ben ik zeker nog niet van mn pijntjes af maar vandaag toch maar een testrondje gereden.
Het zadel staat nu wel heel schuin naar voren, maar zo lijkt het te doen (nog geen lange rit gedaan, daar wacht ik mee tot na de wedstrijd van zondag).

Wat vinden jullie hiervan? Is dit niet veel te??

Wacht even, even mijn beeldscherm draaien....

Wat is te veel? Als het comfortabel is voor jou, dan prima toch? Ik zou zo niet kunnen fietsen denk ik.

28

Re: Zadelpijn

Ja, hij heeft m op zijn kop gezet, heel raar. Ik weet niet hoe dat te wijzigen...

29

Re: Zadelpijn

Hedcandy schreef:

Ik ben inmiddels weer wat forse zadelpijn en zwellingen verder...
De time trial maar eens verwisseld voor de iets bredere en langere prologue.
Nu ben ik zeker nog niet van mn pijntjes af maar vandaag toch maar een testrondje gereden.
Het zadel staat nu wel heel schuin naar voren, maar zo lijkt het te doen (nog geen lange rit gedaan, daar wacht ik mee tot na de wedstrijd van zondag).

Wat vinden jullie hiervan? Is dit niet veel te??

Hedcandy,

Als ik je foto zo ziet lijkt me dit veel te veel, je zal hierdoor toch wel wat kracht verliezen, omdat je jezelf telkens naar boven wil duwen. Aan de andere kant als het goed zit, is dit voor dit moment een oplossing.
Maar waarom laat je eens geen zadel aanmeten, ja kan dan diverse zadels testen en ze meten dan ,via een hoes over je zadel, waarr de (pijnlijke) drukpunten zitten. Mijn vriendin heeft dit onlangs ook laten doen, we hadden er een SMP Forna opgezet omdat we dachtendat dit voor haar een goed zadel zou zijn, ze bleef maar pijnlijke "weke delen" houden, dus zo'n meting laten doen. en ze heft nu een Specialized Rudy zadel, op de divers te hoge drukpunten was de druk nog maar een kwart van wat het was.

Any way Suc6. en hopelijk snel weer  "weke delen" pijnvrij fietsen

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

30

Re: Zadelpijn

Idd Dennis, een zadel aan laten meten is inderdaad het beste. Bij de meeste racefietswinkels kan je een testzadel meekrijgen na opmeten. Soms zijn deze knalgeel, maar je kan in ieder geval voelen wat goed is. Ik eindigde met zo een zadel:

http://www.bikesoup.com/magazine/wp-content/uploads/2015/04/DSC_0559-1024x680.jpg

In het begin dacht ik wat is dit, maar nu heb ik nergens meer last van en dat telt.

Voor wat betreft de positie van je zadel: dit kan je eigenlijk alleen gebruiken als noodoplossing. Je drukt jezelf vooruit, waardoor er meer kracht zal komen op je schouders en je bovenarmen (je moet jezelf als het ware terugduwen). Geen oplossing voor de langere termijn zeg maar. Een (voor jouw goed passend) zadel moet vrijwel horizontaal gemonteerd kunnen worden, enkele graden slope is eigenlijk maximaal.

Succes, zadelpijn is geen pretje. Smeer je wel van die chamois creme?

31

Re: Zadelpijn

Die creme heb ik gekocht, nog niet gebruikt.

Wat ik nu heb zijn ook testzadels hoor...
Dennis, waar heb jij die drukpunten test laten doen? Want dat lijkt me wel wat.

Met deze stand vh zadel heb ik niet het idee dat ik eraf glij hoor, je hebt immers boogspanni g op je lijf-armen. Maar het is ook maar wat er na een kort testrondje uitkwam.
Idealiter wil ik eerst pijnvrij zijn en dan goed testen, maar dat kan pas vd winter vrees ik. Er moet toch getraind worden en met 2 weken rust is het niet weg helaas.

32

Re: Zadelpijn

Waar heb je nu je testzadels vandaan?

Volgens mij heeft Louise haar zadel op laten meten in Hilversum, dat is niet zover van Almere.

33

Re: Zadelpijn

Klopt, bij Tri-run. Bij de gewone bikefitting was dat met beperkt nut want ik kwam toen uit op een zadel dat tijdens die korte fitting prima zat, maar waar ik na 1,5 uur toch vreselijke zadelpijn van kreeg, maar ik heb later zo'n speciale drukmeting laten doen vanwege bekken/heupklachten en die was wel heel nuttig (en het levert mooie plaatjes op), zie http://www.delftweg9.nl/triathlon/fiets … zadeldruk/ Jeroen van Tri-run heeft ook een heleboel testzadels.

Louise

34

Re: Zadelpijn

Hedcandy schreef:

Die creme heb ik gekocht, nog niet gebruikt.

Wat ik nu heb zijn ook testzadels hoor...
Dennis, waar heb jij die drukpunten test laten doen? Want dat lijkt me wel wat.

Met deze stand vh zadel heb ik niet het idee dat ik eraf glij hoor, je hebt immers boogspanni g op je lijf-armen. Maar het is ook maar wat er na een kort testrondje uitkwam.
Idealiter wil ik eerst pijnvrij zijn en dan goed testen, maar dat kan pas vd winter vrees ik. Er moet toch getraind worden en met 2 weken rust is het niet weg helaas.

Hedcandy,
Die meting hebben we in Kaprijke (Belgie) bij Cycloon laten uitvoeren. Ik vermoed voor jouw niet echt voor de handliggend.

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

35

Re: Zadelpijn

Idd wat uit de richting Dennis, maar tei run is zeker goed te doen.
Dank voor de tips allen!

36

Re: Zadelpijn

Hedcandy schreef:

Idd wat uit de richting Dennis, maar tei run is zeker goed te doen.
Dank voor de tips allen!

Sterkte met het zoeken naar de juiste keuze!!!

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

37

Re: Zadelpijn

Zeker sterkte gewenst, ja, ik hoop dat je eruit komt!

38

Re: Zadelpijn

Wat bij mij heeft geholpen om van de ergste zadelpijn af te komen: zwaarder leren fietsen. Heb jarenlang geen zitvlees gehad, talloze zadels, blessures, ingegroeide haren etc. Probeerde altijd hoge cadans aan te houden op relatief licht verzet. Dat impliceert dan wel dat je relatief 'zwaar op' je zadel zit. En gaat schuiven als de druk te hoog wordt. Afgelopen winter gebruikt om meer kracht te krijgen en zwaarder te leren fietsen. Te samen met een Specialized Power zadel heeft mij dit van de ergste problemen afgeholpen.

39

Re: Zadelpijn

Dit zadel is veel te veel gekanteld. De rails van een adamo moeten horizontaal staan met hooguit een klein beetje kanteling.

Niet iedereen is fan van adamo. Ik vind het een puik zadel maar heb er een paar op laten rijden en die vonden het niks.

Waar ik aan denk bij problemen met adamo is mogelijk:

Te hoog
Te ver naar voren.

Ten opzichte van een gewoon zadel "zak" je wat minder weg op een adamo. Ten opzichte van een gewoon zadel moet je 0,5 tot 2cm lager zitten geloof ik. Ook moet je zadelhoogte meten van bottom bracket tot waar je op het zadel zit! Met gewoon zadel meet je vaak door midden van de rails, heeft bij adamo geen zin!

Je moet er ook op letten dat je het zadel ver genoeg naar achter hebt staan. Je moet er zo zitten dat je er net niet afvalt. Als je niet voorop zit, is het zadel waardeloos (te breed). De neus van een adamo moet 3-4 cm verder naar achter staan dan de meeste normale zadels.

40

Re: Zadelpijn

Ik zou vanwege dat soort dingen ook zeggen: neem naar Tri-Run je hele fiets mee. Zadelpijn is immers niet alleen een kwestie van het zadel, maar ook van diverse andere afstellingen. Kan Jeroen naar alles kijken.

Louise

41

Re: Zadelpijn

Vandaag tri run gebeld, helaas kan ik pas begin juni terecht voor een drukmeting.

Eigenlijk hoop ik er voor die tijd toch wel uit te zijn, andrs kom ik niet aan mn trainingsuren.

ISM ook gebeld, ik mag de testzadels nog 2 weken langer houden, top!

Heb de wedstrijd wel met dat schuine zadel gedaan om de pijnlijke plekken wat te ontzien. Gisteren weer normaal gezet voor het uitfietsen. Voorlopig nog even geen lange rit maken, eerst goed herstel en dan kijken wat er gebeurd als ik er weer op ga zitten.

Wel positief!

42

Re: Zadelpijn

Afgelopen woensdag heb ik een zadeltest/drukmeting gedaan bij tri-run in Hilversum.
Ze nemen er de tijd voor, ik ben zeker 2,5u bezig geweest en er zijn zo'n 20 verschillende zadels onder mn kont geschoven.
Fantastisch!
Omdat ik direct voelde op het plekje op mn bekken wel of niet onder druk stond konden we redelijk snel schiften tussen 'nee' en 'misschien'. Uiteindelijk bleven er 3 zadels over, daar heb ik telkens langer op gefietst.
Het lastige: was de druk op mn bekken weg, nam die bij de weke delen weer wat toe.
Dus nog klooien met afstelling, zooltjes in mn schoenen etc etc... uiteindelijk bleef er 1 over.
Deze heb ik nu op proef mee, ik ga er zondag de wedstrijd mee fietsen en dan volgende week terug naar tri-run.
Als dit hem is dan zijn we heel blij, anders zoeken we nog verder.

Maar wat een fijne zaak en deskundige hulp van Jeroen, echt grote klasse!!

43

Re: Zadelpijn

Mooi, klinkt goed, en heel herkenbaar, ik vond het ook heel fijn hoe veel tijd Jeroen nam en hoe zorgvuldig hij keek. Hopelijk gaat het goed bevallen morgen! Welk zadel is het?

Louise

44

Re: Zadelpijn

Ik ben ook heel benieuwd.
Het is een zadel van Cobb, model Max

45

Re: Zadelpijn

Haha, komisch, dat is het zadel waar ik het vorig jaar juist niet op uithield! Maar goed, dat is heel persoonlijk natuurlijk, ik zit nog steeds heerlijk op m'n ISM!

Louise

46

Re: Zadelpijn

Een zadel is voor iedereen anders en dan nog.... Gisteren eerst 55km op de TT fiets met ism en erna 50km op de racefiets en de overgang van fiets deed zelfs heel raar.

47

Re: Zadelpijn

Idd grappig Louise!
Ik ben in elk geval geen ISM meisje volgens Jeroen smile
Kwa weke delen super, maar mn bekken dus niet.
Nu is mn bekken volledig ontlast, maar ik heb lichte twijfels over de weke delen..  we gaan t morgen meemaken.

Anders is er nog de optie om mn stuurpen (nu verkort, wat de druk meer op het zadel legt ipv vooraan) terug te zetten naar origineel en dan icm een fast forward zadelpen.

48

Re: Zadelpijn

En hoe gaat het nu, of hoe ging het afgelopen weekend qua zadel (dat de rest niet zo'n feest was, beschreef je elders al wink )?

49

Re: Zadelpijn

Ik ben ook wel benieuwd. Ik denk dat alles ontlasten niet mogelijk is, je moet uiteindelijk toch zitten, maar het klinkt al beter dan eerst.

Ik merk inderdaad dat meer weerstand trappen ook wel scheelt, idem voor pijn in schouders. Dan drukt er toch wat gewicht op je benen ipv op andere steunpunten.

50

Re: Zadelpijn

Het ging beter dan verwacht. Ik had totaal geen last van mn oude pijnlijke plekje op het bekken, zowel niet links als rechts, die toch vreselijk hardnekkig was.
Wel rond de 30km weke delen pijn, maar dat verdween daarna weer, dus wellicht een kwestie van wennen?
Ik heb met tri run afgesproken dat ik het test zadel nog even houd, kan ik van het weekend wat langer fietsen om het zeker te weten en nog even spelen met de hoek ervan. Want Jeroen had 7 graden gemeten als ideaal, maar mijn zadelpen kon alleen of 5 of 10 graden, dus op 5 afgesteld. Misschien werkt 10 wel beter.

En wat ook heel fijn was; ik kon maandag gewoon weer op het zadel zitten om uit te fietsen! Dat heb ik lang niet gekund.
Dus ja, wel positief, maar niet helemaal 100% overtuigd wink