1

Onderwerp: Hardloopbeginner met startproblemen

Even kort hoe ik er voor sta:
Ik zwem drie keer per week 1km en ik fiets elke week een tocht van 60km waarvan 12 over het strand. Verder fiets ik een hoop tussendoor.
Ik ben nu begonnen met het opbouwen van hardlopen, vanaf nul, want ik heb na knieproblemen 6 jaar geleden nooit meer hardgelopen. Ik heb Asics  schoenen gekocht met gel in hak en voorvoet. Lopen als veertjes.

Probleem is nu dat ik met een goede conditie een beginnerstraining moet volgen. Dit is echt lastig. Ik ga heel snel te ver omdat ik waarschijnlijk qua conditie die 10km allang aankan maar mijn beenspieren en knieen vragen een langzame opbouw. Twee weken geleden te ver gegaan (half uur gelopen) en nu pas weer in staat om het hardlopen te hervatten. Ik ben inmiddels wel aan een mooi beginnersschema gekomen, en ga daar nu mee starten. Feit is wel dat ik erachter ben dat je het hardlopen er niet zo even bijdoet.

Groeten,

2

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

Het is heel belangrijk dat je je strikt aan dat beginnersschema houdt. D.w.z. laat je niet verleiden langer te lopen!! Echt niet, ook al kan je dat makkelijk door je conditie. Dan krijg je geheid problemen met je gewrichten e.a. en dus grote blessures. Dan zijn je aspiraties snel afgelopen.
Succes met de opbouw.

3

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

sluit me voleldig aan bij hehoi. heb zelf gemerkt dat het na blessures ook ideaal terugkomen is met een beginnersschema. lopen gaet dan op zich erg makkelijk agv een goede conditie door zwemmen en fietsen, alleen is het lichaam niet gewend aan het gebonk van het lopen. hoe beter je je inhoud (en het schema volgt) hoe meer plezier je later zult hebben.

4

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

Bedankt voor de bevestiging. Prettig om te weten dat dit echt nodig is. Ik ga vanavond weer een stukje hardlopen en hou me dus strikt aan het schema: 2 minuten lopen afwisselen met 2 minuten wandelen. Ik doe dus even een stapje terug om de opbouw weer goed te beginnen. Ik dacht eraan om erna nog een stukje te gaan fietsen voor de voldoening.

Ik denk trouwens inderdaad dat vooral het gebonk iets is waar ik last van heb en dat dat mischien toch vrij snel blessures kan opleveren. Mischien is lopen op het strand of in het bos ook beter ivm zachtere grond, iets dat ik ga doen als ik wat langere stukken kan lopen.

5

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

ik ben momenteel aan het terugkomen van een blessure en werk ook weer met een opbouwschema. lopen op strand vind ik sowieso heerlijk, als je met eb langs de waterlijn kan lopen is er volgens mij niets beters. ondergrond is recht en niet te hard en te zacht, perfect. bos is ook fijn, alleen even opletten met de heuvels, vooral naar beneden. die moeten niet te stijl naar beneden te gaan tbv controle over je lopen. iets met gras is ook altijd feest (als het een beetje vlak is).

6

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

Gisteravond braaf mijn schema gevolgd:-)
Achteraf gezien best lekker. Ik heb geen enkel gevoel van overbelasting, wat ik twee weken geleden duidelijk wel had.
Rahul, ik kijk uit naar het strandlopen. Lijkt me heerlijk!

Groeten,

7

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

Gisteravond voor het eerst weer 40 min achter elkaar hardgelopen, en ik heb er geen enkele last van gehad vandaag. Die opbouw met het beginnersschema werkt prima. Ik vraag me af wanneer ik tempoverhogingen in kan bouwen want dat mis ik een beetje in dit schema.

8

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

Voor intervallen in je schema moet je eerst een goede basis hebben wat wil zeggen dat je in de opbouw vooral duurwerk voorgeschoteld krijgt. Als dat in orde is komen de intensievere trainingen

9 Laatst bewerkt door josdh (11-04-07 23:03:18)

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

rahul schreef:

ik ben momenteel aan het terugkomen van een blessure en werk ook weer met een opbouwschema. lopen op strand vind ik sowieso heerlijk, als je met eb langs de waterlijn kan lopen is er volgens mij niets beters. ondergrond is recht en niet te hard en te zacht, perfect. bos is ook fijn, alleen even opletten met de heuvels, vooral naar beneden. die moeten niet te stijl naar beneden te gaan tbv controle over je lopen. iets met gras is ook altijd feest (als het een beetje vlak is).

Hey Rahul, een kleine waarschuwing tav lopen op het strand. Zolang je geen lange duurlopen op het strand doet en varieert met de richting die je loopt (dus heen en terug, maar niet steeds dezelfde richting) is dit geen probleem. Ga je lange duurlopen doen, doe dit dan maar deels over het strand en varieer de richting. Een strand loopt vaak naar 1 kant af en daardoor moet 1 kant van je lichaam harder werken.

Ik heb door de vele duurlopen op het strand (ongelijk terrein) een rugblessure en bekkenscheefstand gekregen sad Een hardnekkige blessure die 5 maanden gekost heeft om te herstellen. Een waarschuwing is dus op zijn plaats.

Suc6

10

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

Zo, ik heb het beginnersschema verlaten. Ik loop sinds vorige week 10km in ongeveer 55min. En geheel zonder problemen! Het komt nu aan op het langzaam verhogen van het tempo. Als dat ook goed gaat, dan wil ik voorzichtig beginnen met intervaltrainen. Maar voorlopig twee keer per week 10km. Wat me opvalt is dat een warming up en cooling down steeds belangrijker worden. Ik heb gisteren wat oefeningetjes geprobeerd voor en na het lopen, en dat geeft een goed gevoel in de benen, ook al deed ik het nog een beetje knullig (ik weet er te weinig, heb me er nog niet genoeg in verdiept).

11

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

Weet iemand waar ik wat schema's kan vinden?
Ik heb namelijk een beetje hetzelfde probleem, mijn basisconditie blijft op een of andere manier vrij goed, loop zonder training 5km in 19 minuten. Maar gevolg is dat ik daarna 3 dagen niet kan lopen tongue

12

Re: Hardloopbeginner met startproblemen

Rustiger trainen dus.... 5 km in 19 minuten bewaren voor de wedstijd... Daarna mag je wel spierpijn hebben

Echte schema's heb ik niet wel een "redelijke inschatting" van hoe te trainen.

Probeer elke sport twee keer in een week te doen, breng variatie in je training aan, maar zorg dat van elke sport je 1 keer per week een rustige duurtraining doet. Voor een beginner is dat 90-120min fietsen op souplesse, 30-45min lopen. Zwemmen is lastiger, het hangt ervanaf of je de borstcrawl techniek een beetje beheerst of niet.

Vooral wat betreft het zwemmen, als je het goed wilt leren moet je bij een club gaan. Ik zit zelf niet bij een club, maar ben dan ook een beroerde zwemmer en weet dat daar veel winst valt te halen. 

Succes!