51

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

mstyz schreef:

Tevreden, maar toch met een "als dan" - gevoel. Volgende week tijdens de ITU heb ik het plan tijdens het fietsen wel rustiger aan te doen. Ik wil een keer beter lopen... En dan over 3 weken in Leiderdorp met mijn TT fiets, er volle bak tegenaan!

-- M

Wordt het niet tijd voor een vermogensmeter dan, als je zo van hard stapel loopt met het fietsen? Of zit die alleen op de TT? Toch een mooi resultaat vandaag!

52

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

thomass schreef:
mstyz schreef:

Tevreden, maar toch met een "als dan" - gevoel. Volgende week tijdens de ITU heb ik het plan tijdens het fietsen wel rustiger aan te doen. Ik wil een keer beter lopen... En dan over 3 weken in Leiderdorp met mijn TT fiets, er volle bak tegenaan!

-- M

Wordt het niet tijd voor een vermogensmeter dan, als je zo van hard stapel loopt met het fietsen? Of zit die alleen op de TT? Toch een mooi resultaat vandaag!

Volgend jaar komt die er wel, maar ik ben bang dat de charme er dan wel een beetje af gaat. Ik wist het eigenlijk al door mijn hartslag en mijn gevoel, maar door het publiek, mijn vriendin, kinderen, vrienden etc geef je dan net iets te veel in de eerste ronde. Maar ook omdat je gewend bent een bepaalde snelheid te ontwikkelen bij omstandigheden die je kent.... is dat op deze fiets 3-5% minder. En dat is lastig te accepteren tijdens een wedstrijd. (Eerste rondje met een hartslag van 174bpm - ik ben 39 - is behoorlijk flink)

-- M

53

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Voor een 1/4e heb je nu niet echt een powermeter nodig. Voor langere afstanden kan het nuttig zijn.

54

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Mijn eerste triathlon zit erop! Wat een ervaring.
Gezonde spanning voor de start, maar toen ik eenmaal in het water lag, dacht ik: gaaf! Ik ga ervoor.
Alleen viel het zwemmen dus gigantisch tegen! Ik kwam niet lekker in mijn borstcrawl flow en wisselde dus af met schoolslag. Had telkens een soort van ademnood als ik onderwater kwam/keek. Daar moet ik dus aan gaan werken!
Fietsen ging lekker, ronde tijden waren allemaal gelijk en met lopen nog flink wat goed kunnen maken. De wissels kunnen ook beter, bij de eerste wissel vergat ik mijn band met startnummer en moest dus terug. Voor een eerste keer ben ik dik tevreden.

De tijden:
Zwemmen : 13:56
T1 : 2:49
Fietsen : 40:55
T2 : 1:33
Lopen : 24:01
Eindtijd : 1:23:13

Ruim onder mijn doel van 1:30. Gezien alle afstanden langer waren dan gepland, moet er nog wel wat af kunnen qua tijd. Zeker met de wissels en het zwemmen.

55

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Ik had dat overlaatst in Eeklo ik kon precies niet ademen de eerste 100m heb er dan ook een slechte zwemproef gehad. Weet niet wat het was het is ook maar 1x voorgekomen dus niks om me druk in te maken.

56

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

LeCloqSportive schreef:

Mijn eerste triathlon zit erop! Wat een ervaring.
Gezonde spanning voor de start, maar toen ik eenmaal in het water lag, dacht ik: gaaf! Ik ga ervoor.
Alleen viel het zwemmen dus gigantisch tegen! Ik kwam niet lekker in mijn borstcrawl flow en wisselde dus af met schoolslag. Had telkens een soort van ademnood als ik onderwater kwam/keek. Daar moet ik dus aan gaan werken!
Fietsen ging lekker, ronde tijden waren allemaal gelijk en met lopen nog flink wat goed kunnen maken. De wissels kunnen ook beter, bij de eerste wissel vergat ik mijn band met startnummer en moest dus terug. Voor een eerste keer ben ik dik tevreden.

De tijden:
Zwemmen : 13:56
T1 : 2:49
Fietsen : 40:55
T2 : 1:33
Lopen : 24:01
Eindtijd : 1:23:13

Ruim onder mijn doel van 1:30. Gezien alle afstanden langer waren dan gepland, moet er nog wel wat af kunnen qua tijd. Zeker met de wissels en het zwemmen.

Netjes zeg! We gaan qua tijden ongeveer gelijk op, maar dan heb maak je inderdaad met lopen flink wat goed.
En het belangrijkste, je vond het leuk. Volgende al gepland?

57

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Ja de volgende is de 1/4 bij de Politie triathlon in Spijkenisse op 10 September. Dat was eigenlijk mijn hoofddoel voor dit jaar en de 010Triathlon was een kennismaking met de sport.
Deze week meteen weer het open water in en meters maken! :-)

58 Laatst bewerkt door Louise (18-07-16 10:34:59)

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Ademnood bij beginnen met zwemmen kan komen door (1) hyperventilatie - kwestie van goed uitademen onder water en zo veel mogelijk rustig blijven en ontspannen en (2) een reflex door de plotselinge kou van het water aan je hoofd. Daartegen helpt wennen, dus eerst even schoolslag zwemmen, hoofd paar keer onder water, en dan geleidelijk gaan crawlen. (maar als het echt te koud is, helpt er bij mij niks en is zwemmen dus gewoon een soort worstelen).

En verder mooi dat de triathlon is bevallen natuurlijk!

Louise

59

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

jandb schreef:
mstyz schreef:
jandb schreef:

Ik doe zaterdag ook mee aan de kwart om 18.00 uur.
Gisteren het parcours verkend en dat is prima te rijden, mooie gladde stukken asfalt.
Bochten vallen mee en ruim voldoende.

Was er gisteren ook, dus misschien hebben we elkaar gezien? De bochten zijn in mijn ogen niet echt ruim, er zijn een aantal bochten waarbij je flink moet aanzetten nadat je ze hebt genomen. Na 4 rondes zal dat er wel inhakken. Wat voor fietstijd heb je voor ogen?

Btw, mijn TT fiets is helaas na 3 weken nog steeds niet gemaakt. Electronica en fietsen.... nooit aan beginnen ;-) Dus dat betekent dat ik met mijn oude fietsie aan de slag moet. Ambitie voor een podiumplek zal nu wat lastiger worden. Grmpf....

-- M

Balen dat je fiets niet klaar is, dat is toch wat je hoopt.
Er zijn inderdaad een aantal bochten waarbij je flink aan moet zetten en een paar echt haaks de hoek om. Ik ben benieuwd hoeveel ruimte er blijft op het gedeelte waar je langs elkaar moet en of die rode paal blijft staan. Ik had van de week ook best last van die ganzen die op de paden liepen en zaten.

Het kan best dat ik je tegen ben gekomen, ik weet niet wat voor fiets je had. Ik heb in ieder geval een Canyon en een Sensa gezien.
Ik hoop rond de 1.10 - 1.12 te zitten qua fiets tijd, maar het hangt er vanaf hoe de wind staat en hoe de beentjes zijn.
Overal hoop ik rond de 2.20 te finishen maar in de praktijk zal het wel 2.25 worden ivm langere afstanden. 42,8 km fietsen en bijna 11 lopen.

Prima georganiseerde triathlon, heerlijk ruim parc fermé en het weer zat ook niet tegen alleen de wind was pittig op sommige stukken.

Het zwemmen ging voor mijn doen prima, het hele eind kunnen crawlen en op wat innige omhelzingen in het water met anderen na kon ik redelijk mijn eigen race zwemmen.
Het fietsen kon beginnen, ondanks alle voorbereiding vooraf met stiekjes kon ik niet goed in mijn linker schoen komen, heerlijk daar gaat je tijdwinst, eenmaal de schoenen aan en schakelen naar het grote blad loopt de ketting er aan de buitenkant af. Na een paar keer draaien echt de ketting niet terug gekregen toch maar stoppen en met hartslag 170+ de ketting er weer op een zwarte handen joepie, vervolgens duurde het een half rondje om in mijn ritme te komen maar uiteindelijk toch een prima tempo kunnen rijden, ik kwam uiteindelijk op 36 gemiddeld uit.
Het lopen begon lastig, heerlijk ook zo'n brug op na het fietsen ik zakte zowat door de hoeven toen ik naar boven liep :-)
De eerste ronde kon ik niet vol uit en had vooral last van mijn buik als ik vol tempo liep. Het tempo maar wat laten zakken en gaandeweg kon het steeds wat sneller en de laatste ronde kon ik toch nog even in het rood met lopen.
De eindtijd was niet helemaal wat ik verwachtte en in eerste instantie was ik zelfs teleurgesteld.
Toen ik later de tijden bekeek kon ik het wel relativeren en heb ik het voor mijn doen gewoon prima gedaan. 25e overal en 4e bij de heren 40+ op nog geen 1,5 minuut. Dan ga je toch denken als..........
Kortom, tevreden en voor herhaling vatbaar.

Zwemmen 1085m:   00:21:12
Wissel1:                   00:2:38
Fietsen 42,6km:       01:11:03
Wissel2:                   00:1:36
Lopen 10,8km:         00:49:55

Eindtijd:                    02:26:22

60

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Iedereen chapeau met zijn of haar prestaties.

61 Laatst bewerkt door mstyz (18-07-16 19:01:42)

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Louise schreef:

Ademnood bij beginnen met zwemmen kan komen door (1) hyperventilatie - kwestie van goed uitademen onder water en zo veel mogelijk rustig blijven en ontspannen en (2) een reflex door de plotselinge kou van het water aan je hoofd. Daartegen helpt wennen, dus eerst even schoolslag zwemmen, hoofd paar keer onder water, en dan geleidelijk gaan crawlen. (maar als het echt te koud is, helpt er bij mij niks en is zwemmen dus gewoon een soort worstelen).

En verder mooi dat de triathlon is bevallen natuurlijk!

Louise

Ik heb het vorig jaar een paar keer meegemaakt. Gelukkig ben ik het dit jaar kwijt. Veel oefenen, veel in buiten water zwemmen, en voldoende wedstrijden doen.... dat helpt. Het heeft vooral te maken doordat je boven je max aan het zwemmen bent zonder dat je het doorhebt, waardoor je zuurstof schuld krijgt. En dat stapelt zich op. In combinatie met inderdaad koud water (dat was dit weekend niet het geval) en een enorme stress door al die mensen om je heen. Dan kan het behoorlijk fout gaan. Dit is een bekend fenomeen. Bij mij helpt het bijvoorbeeld om mijn benen stil te houden. Daarmee zakt mijn hartslag vanzelf.

Succes ermee. Is niet makkelijk!

62

Re: Triathlon010 (Rotterdam)

Zoek de verschillen....