51

Re: De hele dag 'honger'!

Wat moet ik mij voorstellen bij een dieet van 60% vet?

roojoo schreef:

Als ik de reacties van mensen zo lees dan zijn er geloof ik 2 kampen. Het merendeel dat vet arm probeert te eten, en leeft op granen en proteinen. En dan de rest (Linda en ik) die meer vet in plaats van carbs eten.

In het laatste geval, denk aan 15% carbs, 25% proteinen en 60% vet. Gemeten in kcal, niet in gewicht. Met misschien in het weekend als je 3 uur gaat fietsen wat meer kcal vooraf. En je suikers (fruit) beperken tot 1x per dag om je insuline levels wat constanter te houden.

52

Re: De hele dag 'honger'!

Ik kan inderdaad die ratio's ergens plaatsen, maar hoe bepaal je de benodigde KCal behoefte?
Gaan jullie af op wat een Garmin/polar/strava whatever... berekend hoeveel je verbruikt hebt + een standaard dagelijkse behoefte?
Hoe hou je het allemaal bij? App? pen en papier? Excel? ...
En zijn suikers (uit fruit dan) echt uit den boze? ik eet 3-4 stukken fruit per dag... Zonder die zou ik al helemaal gaan snacken smile

53

Re: De hele dag 'honger'!

Suikers uit fruit zijn geen geraffineerde suikers en zijn niet schadelijk voor de gezondheid. 3 stukken fruit is de voorgeschreven norm dus goed bezig. Niet te veel over nadenken en op je gevoel afgaan, voel je jezelf goed en energiek en je blijft goed je gewicht behouden is het ideaal.

54 Laatst bewerkt door roojoo (27-07-16 16:41:17)

Re: De hele dag 'honger'!

ronnyke schreef:

Suikers uit fruit zijn geen geraffineerde suikers en zijn niet schadelijk voor de gezondheid. 3 stukken fruit is de voorgeschreven norm dus goed bezig. Niet te veel over nadenken en op je gevoel afgaan, voel je jezelf goed en energiek en je blijft goed je gewicht behouden is het ideaal.

Fruit is noodzakelijk vanwege de vitaminen, anti-oxidanten en vezels. Ik denk niet dat je er snel te veel van kan nemen. Fruit eten heeft wel meteen als bij effect dat je een insuline response krijgt. Daarvoor maakt het niet uit of het geraffineerd is of niet. Van het dalen van zo'n insuline niveau kan je ook weer het idee krijgen dat je honger hebt. En door bijvoorbeeld fruit te eten tijdens je normale maaltijd neem je meer kcal op uit de slow carbs, vanwege deze insuline. Dus persoonlijk eet ik liever 1x per dag 4 stukken fruit dan 4x per dag 1 stuk.

Niet te veel meten. Gewoon op gevoel. Af en toe op de weegschaal en kijken wat het effect van verschillend eten is op jou.

[edit] Fruit direct na het sporten heeft dacht ik ook minder effect op insuline levels.

55

Re: De hele dag 'honger'!

houdaerttim schreef:

Wie of wat bepaalt jullie Kcal behoefte?

De weegschaal! Ik tel of reken  nooit aan mijn eten, weeg mezelf alleen zo af en toe om te zien of mijn gewicht een beetje stabiel blijft. Ik ben in ironmantraining, en ik wil niet afvallen, niet veel althans. Laatst was er ineens wat af, dus toen dacht ik: meer eten (nóg meer eten).

Ik heb ook geen idee van de percentages eiwitten/vet/koolhydraten in mijn eten, maar dat zal wel relatief veel koolhydraten zijn, als ik naar mijn voeding kijk en ook omdat ik vegetarisch eet. En als ik meer wil eten, veel trek heb, dan ga ik over op twee lunches per dag (dus 4 maaltijden), of ik eet af en toe een handje noten ofzoiets bij trek tussendoor. Maar ook wel eens chips, hoor, wat geeft het, als de grote lijn maar goed  is.

Ik ben het dus ook eens met wat roojoo zegt: niet te veel meten, daar krijg je een rare verhouding van met eten en met je lijf. Ik ken hele volksstammen vrouwen die door een levenlang calorieën tellen niet meer van eten kunnen genieten, heel triest. En die nog steeds worstelen met de kilo's, dat ook nog.

Volgens sommige voedingskundigen is fruit trouwens gewoon suiker in een gekleurd jasje. Ik bedoel: de meningen daarover lopen nogal uiteen.

Louise

56

Re: De hele dag 'honger'!

Niet gehinderd door enige kennis denk ik dat je beter een appel kunt eten dan een fruittella.

57

Re: De hele dag 'honger'!

Je hebt ook suikers nodig he voor je hersenen die kunnen enkel op suikers werken en niet op vet of eiwitten.

58

Re: De hele dag 'honger'!

HAZEN schreef:

Niet gehinderd door enige kennis denk ik dat je beter een appel kunt eten dan een fruittella.

Feitelijk is dat alle kennis die je nodig hebt. Iedereen weet van nature al wel zo'n beetje wat de gezonde en de ongezonde keuzes zijn, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.

En ook verder wat Louise zegt, niet te veel nadenken maar gewoon gezonde keuzes maken, naar je lichaam luisteren en veel variëren, dan komt het allemaal wel goed. Ter bewustwording heb ik in het verleden wel calorieën geteld en de verhouding eiwitten/koolhydraten/vetten bijgehouden om te kijken of mijn keuzes en gevoel correspondeerden met wat ik wilde bereiken en dit bleek in grote lijnen het geval te zijn.

Wel zorg ik dat ik 's ochtends genoeg eet en probeer ik 's avonds niet te veel te eten (al lukt dat niet altijd).

“Eat Breakfast Like a King, Lunch Like a Prince, and Dinner Like a Pauper”

59

Re: De hele dag 'honger'!

Emiel1969 schreef:

Wat moet ik mij voorstellen bij een dieet van 60% vet?

roojoo schreef:

Als ik de reacties van mensen zo lees dan zijn er geloof ik 2 kampen. Het merendeel dat vet arm probeert te eten, en leeft op granen en proteinen. En dan de rest (Linda en ik) die meer vet in plaats van carbs eten.

In het laatste geval, denk aan 15% carbs, 25% proteinen en 60% vet. Gemeten in kcal, niet in gewicht. Met misschien in het weekend als je 3 uur gaat fietsen wat meer kcal vooraf. En je suikers (fruit) beperken tot 1x per dag om je insuline levels wat constanter te houden.

Noten en avocado's ofzo? Of wellicht een hamburger zonder broodje, hehe.

60

Re: De hele dag 'honger'!

Emiel1969 schreef:

Wat moet ik mij voorstellen bij een dieet van 60% vet?

roojoo schreef:

Als ik de reacties van mensen zo lees dan zijn er geloof ik 2 kampen. Het merendeel dat vet arm probeert te eten, en leeft op granen en proteinen. En dan de rest (Linda en ik) die meer vet in plaats van carbs eten.

In het laatste geval, denk aan 15% carbs, 25% proteinen en 60% vet. Gemeten in kcal, niet in gewicht. Met misschien in het weekend als je 3 uur gaat fietsen wat meer kcal vooraf. En je suikers (fruit) beperken tot 1x per dag om je insuline levels wat constanter te houden.

Daar kom je al snel aan, als je het in kcal bekijkt.  Een gram vet is al zo'n 9 kcal. Ik zit wat lager dan die 60% en zal dus zo'n 90 tot 100 g binnenkrijgen; uit eieren, boter, olijfolie, vlees/vette vis, avocado, zuivel, pindakaas, noten.

61 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (28-07-16 11:34:57)

Re: De hele dag 'honger'!

Louise schreef:
houdaerttim schreef:

Wie of wat bepaalt jullie Kcal behoefte?

De weegschaal! Ik tel of reken  nooit aan mijn eten, weeg mezelf alleen zo af en toe om te zien of mijn gewicht een beetje stabiel blijft. Ik ben in ironmantraining, en ik wil niet afvallen, niet veel althans. Laatst was er ineens wat af, dus toen dacht ik: meer eten (nóg meer eten).

(...)

Ik ben het dus ook eens met wat roojoo zegt: niet te veel meten, daar krijg je een rare verhouding van met eten en met je lijf. Ik ken hele volksstammen vrouwen die door een levenlang calorieën tellen niet meer van eten kunnen genieten, heel triest. En die nog steeds worstelen met de kilo's, dat ook nog.

Volgens sommige voedingskundigen is fruit trouwens gewoon suiker in een gekleurd jasje. Ik bedoel: de meningen daarover lopen nogal uiteen.

Louise

True!

Ik heb het vroeger eens regelmatig uitgerekend (in een Excelletje) en nu weet ik grote lijnen wel wat ik binnen krijg en waar mee ik weg kom als ik toch wat kilootjes kwijt wil wink

62

Re: De hele dag 'honger'!

HAZEN schreef:

Niet gehinderd door enige kennis denk ik dat je beter een appel kunt eten dan een fruittella.

Ja, dat denk ik ook, hoor. Ik heb een keer iets gelezen van een voedingskundige die zei: de beste voedingsmiddelen zijn die zonder ingrediëntenlijst en analyse (want natuurlijk en niet in een verpakking, zoals appels), en die zei ook iets als: je kunt beter een koe vertrouwen (boter) dan een chemische fabriek (halvarine, margarine e.d.). Vond ik wel leuk gezegd!

Als ik het me goed herinner, was dat Michael Pollan is, die gezonde voeding samenvat in 7 woorden: "Eat food, not too much, mostly plants".

Louise

63

Re: De hele dag 'honger'!

Ik kan iedereen aanraden het boek: de Voedselzandloper eens te lezen...

Ben me er nu in aan het verdiepen en aangezien alles wetenschappelijk is onderbouwd heb ik er wel oren naar.

64

Re: De hele dag 'honger'!

ronnyke schreef:

Je hebt ook suikers nodig he voor je hersenen die kunnen enkel op suikers werken en niet op vet of eiwitten.

Volgens mij werken ze ook op ketonen.

Het is me nooit duidelijk geworden of je volledig ketogenisch moet zijn (< 50g carbs per dag) om ketonen te creeeren of dat je lichaam het ook kan halen uit bijvoorbeeld kokosolie.

65

Re: De hele dag 'honger'!

Hedcandy schreef:

Ik kan iedereen aanraden het boek: de Voedselzandloper eens te lezen...

Ben me er nu in aan het verdiepen en aangezien alles wetenschappelijk is onderbouwd heb ik er wel oren naar.

Mwah. Altijd goed om kritisch te blijven: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope … loper.aspx

En als je brood gaat mijden, ga dan in elk geval wel jodium slikken! Anders is krop bijna onvermijdelijk.

Louise

66 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (29-07-16 12:03:08)

Re: De hele dag 'honger'!

Louise schreef:
Hedcandy schreef:

Ik kan iedereen aanraden het boek: de Voedselzandloper eens te lezen...

Ben me er nu in aan het verdiepen en aangezien alles wetenschappelijk is onderbouwd heb ik er wel oren naar.

Mwah. Altijd goed om kritisch te blijven: http://www.voedingscentrum.nl/encyclope … loper.aspx

En als je brood gaat mijden, ga dan in elk geval wel jodium slikken! Anders is krop bijna onvermijdelijk.

Louise

yikes

Als in: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schildkliervergroting ?

Nooit eerder van gehoord. En ik eet al wat jaren niet meer dagelijks m'n bammetjes.
Maar er zit toch ook genoeg jodium in bijv. zout?

[update] Meer info vond ik via: http://jessevandervelde.com/noodzaak-va … an-tekort/

67

Re: De hele dag 'honger'!

Wij in de bakkerij gebruiken speciaal met jodium verrijkt zout omdat de meeste mensen en vooral vrouwen er te weinig van binnenkrijgen.

68 Laatst bewerkt door Louise (29-07-16 13:25:54)

Re: De hele dag 'honger'!

Ja, precies, jodium wordt aan bakkerszout toegevoegd en als je dat niet binnenkrijgt dreigt een tekort met gevolgen voor je schildklier. Een broodmijdende vriendin van mij heeft nu dus voor de rest van haar leven een dikke bobbel in haar hals, verder is het gelukkig bij haar onschuldig. Een tijd geleden haalde de toename van krop de media, dat werd gesignaleerd door internisten en de link met brood mijden was voor hen heel duidelijk. Schildklier is sowieso niet iets om risico mee te nemen.

Het is voor mij ook wel een voorbeeld van: pas op met extreme diëten.

Edit: zie bijvoorbeeld http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws … kkeld.aspx en http://www.medischcontact.nl/archief-6/ … -terug.htm

Louise

69

Re: De hele dag 'honger'!

Ik ken al verschillende mensen die iets overgehouden hebben met zo een extreem dieèt. Vooral die eiwitdieèten hebben een tijdje in geweest en die bleken niet voor iedereen geschikt te zijn.

70

Re: De hele dag 'honger'!

Je moet bij jou vast ook niet aan komen zetten met brood vermijden, lijkt me, Ronnyke?! Bij mij ook niet, hoor, ik zou dat als zware straf ervaren. Volkorenboterham met oude kaas, jummie! wink

Louise

71

Re: De hele dag 'honger'!

Dus dat Jozo zout uit de supermarkt gebruiken. Daar zit extra jodium in.

72

Re: De hele dag 'honger'!

Er zullen weinig diëtiste zijn die brood uit het dieet schrappen. Die ontbijtgranen waar men zoveel uitbundige reclame over maken bevatten vaak enorm veel verborgen suikers. Terwijl brood nog steeds een natuur product is. Ook een kwalitatief wit brood is niet slecht maar bevat alleen geen vezels en minder eiwitten.

73

Re: De hele dag 'honger'!

En zelfs als je denkt dat je een gezond Brinta papje staat weg te werken zit het in zwaar vervuilde verpakking.

http://www.foodwatch.org/nl/onze-campag … uw-besmet/

Je vraagt je zo langzaam aan af of er nog wel iets te knagen is zonder dat het slecht voor je is.

74

Re: De hele dag 'honger'!

Het advies van het voedingscentrum is anders ook verre van objectief... gesponsoord dior grote merken die belang hebben bij de promotie van hun productgroepen.

Wij van wc eend adviseren wc eend...

75

Re: De hele dag 'honger'!

Die wc eend zou ik toch niet drinken net voor een wedstrijd hoor Hedcandy. Eigenlijk is er niks dat geen nadelen heeft ook haver niet daarom is het ook belangrijk om gevarieerd te eten. Als je eenzijdig eet ook al denk je dat het nog zo gezond is ga je toch een deel vitamine en mineralen enz niet binnenkrijgen. Dat is het huidige probleem hier eigenlijk de mensen eten in feite teveel en toch hebben ze tekortkomingen.