1

Onderwerp: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Voor de liefhebbers en beginners. Ik ben zelf verslingerd geraakt aan triatlon, helaas heb ik alleen niet altijd genoeg tijd om te trainen. (Full time baan met wisseldiensten, gezin met jonge kinderen) Dus is het lastig om een goed schema te vinden en me voor te bereiden op een 'recreatieve' hele Iron Man. Totdat ik de volgende schema's vond, vandaar dat ik ze gelijk maar deel, in de hoop hier meer mensen blij mee te maken.

http://www.triradar.com/training-advice … ing-plans/

http://mos.triradar.com/Training_Plans/ … ronman.pdf

2

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Maar mark begrijp ik goed dat jij met deze schema's een hele hebt volbracht en als ik mag vragen welke tijd.
En wat voor sport voorgeschiedenis heb jij.

3

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Hoi Thijs,

Ik ben me aan het oriënteren voor mijn eerste hele (lees mijn gezin overtuigen wink ). Qua sportgeschiedenis heb ik vroeger vooral gebokst (tot op niveau EK). Daar zat al 2x in de week conditietraining/hardlopen bij, op mijn 20e ben ik mijn eerste halve marathon gaan lopen wat mijn duursportverslaving heeft gevoed. Sindsdien heb ik meerdere marathons (snelste 3:14) en in de afgelopen anderhalf jaar halve triathlons (snelste 5:38) gelopen.

Allemaal geen spectaculaire tijden, maar ik train dan (helaas) ook maar 3 a 4 keer in de week en voor mij gaat het vooral om de lol.

4

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Dag Mark79,

Ik weet niet hoor maar hoezo? Geen spectaculaire tijden?
Schrijf je dat om naar een compliment te vissen? Spiegel je alleen aan de wereldtop?
Voor deze tijden zou half nederland z'n handen dichtknijpen. Het gros hoor je altijd praten als: "als ik es  binnen de vier uur loop op die marathon, dat zou mooi zijn".

Dussssssss.......

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

5

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Zie hier schema's van Guido Vroemen voor volledige afstand (en ook kleinere afstanden), hier train ik zelf op, ook voor eerste volledige.

http://www.smamiddennederland.nl/trainingsschemas/

6

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Hoi Roy W,

Ik zit niet naar complimenten te vissen hoor, ik zou alleen wel graag meer willen. Ik ben zeker tevreden als ik mijn trainingsarbeid tegenover mijn tijden zet. Alleen is er altijd de honger naar beter wink

NielsL, bedankt voor je schema's, kan ik weer verder gaan puzzelen big_smile

7

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Mark79..............mijn eerste blik op je genoemde tijden leert mij dat je bij lange na niet optimaal traint, of die halve triathlon was onder extreme omstandigheden.

Als jij 3.14 op een maraton kunt lopen en dan "maar" 5.38 op een halve triathlon, dan klopt er volgens mij iets niet

Even simpele tellen : zwemmen (misschien niet je sterkste onderdeel, weet ik niet) gok ik 40 a 45 min
Fietsen, als het 90 km is en de halve is niet Stein maar wel in Nederland, dan max 3 uur
Blijft er ruim 1.50 over voor 21 km en dat is veel te langzaam tov je marathon tijd.............vind ik !!!!

Ik ben denk ik geen uitzondering, ben geen toploper, maar ik liep vorig jaar nog steeds een 1.35 (20 km) in een halve tri (en dat was geen vlakke) 6 Maanden er voor liep ik 1.37 op een halve marathon. Overigens geen idee wat ik nu op een marathon zou lopen, maar dat ga ik in november 2015 weer uitproberen.

Is trainen mbv een tri-coach niet wat voor je als je echt "meer wilt" ?

8

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Hoi Petitmas,

Wat versta je onder een tri-coach? Via een vereniging of persoonlijk? Ik train nu alles zelfstandig. Voor wat betreft mijn halve triathlontijd tegenover mijn marathontijd: zwemmen is inderdaad niet mijn sterkste punt (goed geraden wink ), daar heb ik zo'n 50 minuten voor nodig, daar valt voor mij echt nog veel winst te behalen. Voor wat betreft het fietsen, mijn halve triathlons zijn o.a. in Wiesbaden geweest met wat stevig klimwerk resulteerde dat in 3.10, al met al was ik daarna niet ontevreden met een halve marathon in 1.40.

Mijn focus ligt nu op het zwemmen, dat wil ik echt verbeteren. En ik wil graag een nieuwe fiets, ik rij nu op een normale racefiets met een Shimano 105 en dat is prima, maar met een echt betere fiets is ook daar winst te halen denk ik. Maar goed, dat wordt dus nog even sparen wink

9

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Een beter fiets gaat wel iets verschil maken maar als je nu al met een 105 groep rijd moet je niet denken dat je 10min sneller gaat zijn met een ultegra ofz roll  Die 1u40 vind ik een mooie tijd voor een halve tri al bij al. maar als je je zwemmen naar een redelijke tijd wil krijgen 35-40min bv zul je toch met een vereniging of coach moeten in zee gaan denk ik.

10

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Met deze schema's en je marathon- en halve-triathlontijden moet het finishen van een ironman wel gaan lukken. Die 3-4 keer per week trainen gaat dan wel iets meer worden.

Een tijdritfiets met de juiste fit gaat veel schelen. Niet alleen vwb je bikesplit, maar ook om je benen nog enigszins fris te houden voor de marathon. En dat zwemmen moet je gewoon veel gaan doen, bij voorkeur in combinatie met een cursus borstcrawl (kijk eens naar het aanbod van Tri Experience bijvoorbeeld).

Zit je al aan een specifieke triathlon te denken?

Tenslotte, het is Ironman (of ironman als het om een niet-WTC wedstrijd gaat), geen Iron Man, dat is een film (of een nummer van Black Sabbath).

11

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Thanx Maca, je schenkt deze sterveling weer hoop (en wijsheid, ik heb toch maar weer geleerd dat het Ironman is wink ).

Ik wil de Ironman in Maastricht doen in 2016. Dan heb ik mooi nog de tijd om me voor te bereiden en te sparen voor een triathlonfiets en dit jaar is sowieso geen optie met een tweede op komst. Wat het verhogen van het aantal trainingen betreft, voor een hele ga ik zeker 5x in de week trainen, dus dat komt goed.

12

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Hoi Mark

Bij mij is een tri-coach persoonlijke begeleiding. Denk aan Guido Vroemen, Lars Karmelk, Eric vd Linden, Frank Heldoorn enz enz
Allemaal gasten die "op maat" programma's  aanbieden. Reken op € 50 p.mnd en je mag in en uitstappen wanneer je wilt

Dus wil je een keer een goede marathon lopen met een schema van 3 maanden dan ben je € 150 kwijt

Fietsen is inderdaad mooi (was het 80 of 90?) maar kan (altijd) sneller.......en lopen 1.40 op 20 is niets mis mee na een zwaar fietsonderdeel.

Zwemmen..................zal ik zijn naam nog 1 keer noemen? Hahahahahaa..................Mr Rodrigues  tongue

13

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Heb je inmiddels het schema uitgeprobeerd?

Ik vind die van triradar vrij beperkt in trainingsomvang op de fiets, maar ben wel benieuwd naar je ervaringen.

14

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

petitmas schreef:

Zwemmen..................zal ik zijn naam nog 1 keer noemen? Hahahahahaa..................Mr Rodrigues  tongue

Linkje?

15

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Hoi Linda,

Ik heb het schema nog niet uitgeprobeerd, komend jaar gaat dat echter wel gebeuren met Maastricht als.einddoel. Ik laat het hier wel weten hoe het afgelopen is. Voor mij geldt echter wel: uitlopen op verantwoorde wijze. Ik zou het schema niet aan willen raden om superhoog te.eindigen.

16

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Nou, we zijn er, een jaar later en 2 dagen na de Ironman Maastricht. Omdat ik zou laten weten of de schema's voldeden, bij deze mijn antwoord: Ja!

Om een beetje meer inzicht in doelen en fitheid te geven, zal ik mijn korte Ja! wat beter toelichten. Ik sport eigenlijk al heel lang, in de periode van mijn 20e tot mijn 30e vooral om conditie te behouden en op mijn 33e mezelf eens een keer een echt duursportdoel gezet: de marathon. Die loop ik sindsdien 1x per jaar met plezier.

Na mijn tweede marathon heeft een vriend van mij, mij geprikkeld (of uitgedaagd.... Ik ben nogal gevoelig voor uitdagingen). Hij vertelde mij over Ironman en ik dacht dat zoiets onmogelijk was. Maar gezien er ook halve waren, toch maar eens een 70.3 geprobeerd en dat beviel. Sterker nog, wat een spektakel, vele malen mooier dan een marathon. Al leek het zwemmen de eerste keer meer op verzuipen voor gevorderden, eenmaal op tijd uit het water, kon het plezier bij mij niet meer op. Na de tweede halve (welke een stuk makkelijker ging), begon ik toch te geloven dat een hele ook haalbaar was.

Met veel twijfels in het achterhoofd en flink wat spanning, heb ik me dan uiteindelijk na de marathon van Rotterdam in 2016 toch ingeschreven voor de Ironman Maastricht in 2016. Vanaf half april ben ik met bovenstaand (enigszins versleuteld) schema gaan trainen. Voor mij absoluut niet makkelijk gezien ik een jong gezin (kinderen 1 en 4 jaar oud) en een baan met wisseldiensten (ambulanceverpleegkundige) heb, maar ik kwam meestal gelukkig toch tot trainingsweken met een volume van 8-14 uur.

En dan is het raceday, de finish is het doel, de tijd vond ik heel moeilijk in te schatten. Onder de 14 uur moest zeker kunnen, wellicht de 13 uur aanraken ook. Na het starten ging het zwemmen mij heel erg goed af, het trainen werpt zijn vruchten af. Het fietsen was best nog een uitdaging gezien de regen en de staat van onderhoud op de Belgische wegen, maar ook daar met veel plezier, solide, doorheen kunnen komen (een TT-fiets is overigens nooit gekomen, het was gewoon aan de bak met dat vertrouwde racertje). En dan de marathon, dat ding waarvan je weet dat het altijd zeer gaat doen...... Maar ik voelde me goed en heb me daar ook relatief fris doorheen kunnen slaan (of lopen tongue ). En dan is daar de finish, een werkelijk heerlijk gevoel en dat in een tijd van 12:05. Veruit boven mijn eigen verwachtingen uitgestegen. En inmiddels dus twee dagen verder, durf ik wel te zeggen dat mijn lijf deze beproeving prettig heeft doorstaan. Ja, ik ben nog te stram om het volle sprintje naar de laatste bus te doen, maar alle dagelijkse bewegingen gaan goed (inclusief het traplopen op maandagochtend).

Mijn eindconclusie op de beginnersschema's is dan ook dat bij een degelijke begingfitheid, deze schema's je absoluut een Ironman kunnen laten volbrengen. En nu rap aan de bak, serieuzer gaan trainen en een scherpe tijd voor mezelf te klokken..... Kl***verslaving..... wink

17

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Haha, mooi verslag Mark en gefeliciteerd met je finish en mooie tijd! Mooi dat het allemaal gelukt is en benieuwd naar je volgende uitdaging wink

18

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Mooi! Ik ben met het schema van triradar aan de slag gegaan voor de middenafstand.


Die van Vroemen zijn allemaal zo lang, ca 35 weken. Voor alles onder de hele IM lijkt me dat een beetje veel of zie ik dat verkeerd?

19

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Maca944 schreef:

Haha, mooi verslag Mark en gefeliciteerd met je finish en mooie tijd! Mooi dat het allemaal gelukt is en benieuwd naar je volgende uitdaging wink

Dank je Maca! Ik heb nu een rustweek en kan dus mooi op zoek naar iets nieuws wink

@Linda, succes! Goed je eigen doelen voor ogen houden en genieten! Ik denk dat de schema's van Vroemen een mooi totaal zijn en ik zou heel graag zo lang, zoveel willen trainen. Als het kon, zou ik het zo doen, maar die van triradar volstaan (wat mij betreft) zeker.

20

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

LindaRotterdam schreef:

Mooi! Ik ben met het schema van triradar aan de slag gegaan voor de middenafstand.


Die van Vroemen zijn allemaal zo lang, ca 35 weken. Voor alles onder de hele IM lijkt me dat een beetje veel of zie ik dat verkeerd?

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Topsporters nemen vaak ongeveer 4 maanden om in topvorm te komen, maar die hebben al een brede basis. Als je de basis moet leggen en naar je topvorm toe wilt werken lijkt 35 weken me zeker wel reeel, maar als je die basis hebt is het wel lang maar kun je misschien halverwege het schema instappen.

21

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Leuk topic! Heb zelf veel gehad aan het trainingsschema van Fitzgerald (http://cdn.triathlete-europe.competitor … g-Plan.pdf) ; relatief weinig maar effectieve trainingsuren gedurende periode van 20 weken. Uiteraard moet je wel een redelijke basis hebben voordat je start met het schema (winter: 2 x pw krachttraining/spinning, 2x pw lopen). Het was voor mij het enige schema dat redelijk was in te passen in werk en prive smile

Afgelopen jaren veel kwart/olympische triathlons gedaan, vorig jaar de halve in Amsterdam (ICAN, helaas slecht georganiseerd) en dit jaar de hele in Almere gedaan. Resultaat: 10:29 (zwemmen 1:03, fietsen 5:12 en lopen 4:06). Alleen lopen had sneller gemogen, vanwege de warmte (25/26 graden) de man met de hamer te snel tegengekomen..

Heb zonder coaching de trainingen gedaan wat prima was. Denk wel dat, indien ik ooit onder de 10u wil komen (dream on..), dit wel een handige stap is (nog effectiever trainen..).

22

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

10:29, knap hoor! En bedankt voor de aanvulling qua schema's!

23

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Ik vroeg me af welke wedstrijden je nog kan doen in voorbereiding van een volledige triathlon.
Hoeveel tijd zou je laten tussen de laatste (1/2) wedstrijd en de IM?

24

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Ongeveer 6-8 weken voor een hele een halve op wedstrijdniveau. Daarna een week niets, 2-4 weken opbouwen en dan tapperen.

25

Re: Trainingsschema's voor je eerste Iron Man

Ik vroeg me af in welke hartslagzone's jullie fietsen bij een IM