1

Onderwerp: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Goedemiddag,

Na een planning van twee jaar moet het er volgend jaar eindelijk van komen om een halve triathlon te doen.
Nu is mijn oog op een tweetal races gevallen, luxemburg en kraichgau. Qua datum maakt het niet zoveel uit.
Heeft iemand informatie met betrekking tot beide of 1 van beide races? Is de ene wellicht beter voor beginners dan de andere?
Fietsen en lopen zijn mijn sterkere onderdelen, zwemmen is wat lastiger. Elke tip/aanrader is welkom.

Gr

2

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Ik heb Kraichgau dit jaar gedaan en vond het een hele leuke race. Als fietsen en lopen sterke onderdelen zijn dan is hij des te leuker denk ik. Er zit bij beide best wat hoogtemeters in wat hem wel uitdagend maakt. Zwemmen doe je in een klein meertje, dus geen stroming (wat je in Luxemburg wel hebt en waardoor dit jaar zwemmen zelfs niet doorging). Kraichgau zou ik zo weer doen als er in dezelfde periode niet heel veel andere leuke races zouden zijn. Overigens overweeg ik dit jaar Luxemburg te doen smile

3

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Ik heb vorig jaar Luxemburg gedaan. Ontzettend genoten, Luxemburg is prachtig en de wedstrijd is goed verzorgd. Het zwemmen in de Moesel was goed te doen, de stroming viel mij erg mee en ik ben geen goede zwemmer (ook geen slechte inmiddels wink ). Het fietsen begon +/- 20 kilometer vlak, waardoor de overgang zwemmen > fietsen goed te doen was, daarna zaten er een heel aantal leuke klimmetjes en afdalingen in. Het lopen was daarna meerdere lussen heen en terug langs dezelfde boulevard. Niet heel bijzonder qua parcours, maar wel supertoegankelijk voor het publiek en dus lekker veel aanmoedigingen.

Inmiddels heb ik meerdere keren een 70.3 gedaan, de organisatie van Ironman is altijd heel goed geregeld, dus kijk ik inmiddels naar randzaken (reisafstand, toestand van de wegen, stad van verblijf).

4

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Ik vond in Luxemburg het fietsparcours heel erg leuk. Inderdaad die vlakke aanloop langs de Moezel en daarna prachtig fietsen door het 'achterland', en aan het eind ook weer vlak. Bovendien even door Frankrijk en door Schengen, dat vond ik ook erg grappig. Goede wegen ook. Maar wel pittiger fietsen dan een vlak parcours. Het lopen inderdaad niet heel bijzonder maar wel okee en sfeervol.

En ja, niet gezwommen dus. Het lijkt me pittig als het zwemmen net wel door kan gaan. Ik bedoel: de stroming varieert daar dus kennelijk nogal. Het was nu echt niet te doen, dat was goed te zien.

Louise

5

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

elderenbosch schreef:

Ik heb Kraichgau dit jaar gedaan en vond het een hele leuke race. Als fietsen en lopen sterke onderdelen zijn dan is hij des te leuker denk ik. Er zit bij beide best wat hoogtemeters in wat hem wel uitdagend maakt. Zwemmen doe je in een klein meertje, dus geen stroming (wat je in Luxemburg wel hebt en waardoor dit jaar zwemmen zelfs niet doorging). Kraichgau zou ik zo weer doen als er in dezelfde periode niet heel veel andere leuke races zouden zijn. Overigens overweeg ik dit jaar Luxemburg te doen smile

Ik hoorde wel dat het zwemmen bij de sprint dit jaar niet doorging...

6

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Zou kunnen weet ik eigenlijk niet. Zal dan vast te maken gehad hebben met slecht weer / onweer de dag ervoor.

7

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Dit jaar Kraichgau gedaan, pittig maar erg leuk. 1000 hoogtemeters in het fietsen en ook nog wat in het lopen. Eigenlijk bijna niks vlak. Daardoor een uitdagend parcours. Zeker een aanrader!

8

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Heeft iemand nog goede tips qua hotels voor Luxemburg? Heb zelf een mogelijkheid in scheierhaff/canach. Lijkt mij op zich wel te doen, maar misschien heeft iemand betere.

9

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Ik denk dat je niet zoveel keuze meer zult hebben. Vele hebben hun verblijf al geregeld bij het inschrijven. Zag overlaatst dat in Remich zelf alle hotels al volzet waren voor volgend jaar.

10

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

EB86 schreef:

Heeft iemand nog goede tips qua hotels voor Luxemburg? Heb zelf een mogelijkheid in scheierhaff/canach. Lijkt mij op zich wel te doen, maar misschien heeft iemand betere.

Ik zat vorig jaar in hotel st Erasmus in trassem. Net over de grens. Prima hotel met mooie sauna en goed eten. Veel triathleten daar. Ga dit jaar kraichgau doen. Iemand daar hotel tips voor?

triathlon is 3x leuker!

11

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

elderenbosch schreef:

Kraichgau zou ik zo weer doen als er in dezelfde periode niet heel veel andere leuke races zouden zijn.

Zoals? Welke goede alternatieven zijn er die periode?

12

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

http://eu.ironman.com/events/triathlon- … z4QIvkNSQn

Uiteindelijk ga ik zelf voor IM Mallorca 70.3. Past het beste in mijn planning richting IM Maastricht en wat competitiewedstijden (al moet daar schema nog bekend van worden gemaakt).

13

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Even dit topic nieuw leven inblazen.
Volgende week IM 5i50 Kraichgau. Ben echt benieuwd hoe ik het ga ervaren. Eerste keer dat ik bij een IM aanwezig ben en meedoe. Iemand nog tips of goede info vooraf?

In manibus vestris victoria est

14

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

5i50 is dat een OD afstand?

15

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

ronnyke schreef:

5i50 is dat een OD afstand?

The 5150 Kraichgau is an Olympic distance race under the umbrella of the Sparkasse IRONMAN 70.3 Kraichgau powered by Kraichgau energy. The race will take place on the legendary circuit of the middle distance, in an incredibly beautiful landscape on a challenging course and in front of thousands of enthusiastic spectators.

Jep OD, dus. Kan mij herinneren dat zij vorig jaar niet zwommen in verband met te hoog water of onweer ofzo. Werd een run/bike/run toen.

16

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Ik vraag me met name af hoe het fietsparcours is en hoe randzaken zijn geregeld zoals parkeren.

In manibus vestris victoria est

17 Laatst bewerkt door HansH (03-06-17 10:03:09)

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Dat staat toch allemaal keurig op de site van Ironman Kraichgau? Inclusief pendelbussen?

http://eu.ironman.com/triathlon/events/ … z4ivMicFbW

triathlon is 3x leuker!

18

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Ik vind het niet heel duidelijk, maar dat zal mede komen door mijn talenknobbel die ik niet heb

In manibus vestris victoria est

19 Laatst bewerkt door HansH (03-06-17 11:55:15)

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

OK, ik kan me voorstellen dat het verwarrend is, omdat T1 en T2 gescheiden zijn, als je dat niet kent, is het even wennen. Het is uiteraard je eigen verantwoordelijkheid, maar ik zou het zo doen:
http://eu.ironman.com/triathlon/events/ … z4ivMicFbW
- zaterdag registreren en briefen in Bad Schönborn
- zondag bike check-in, rode en blauwe tas inleveren en parkeren bij de zwemstart (aanbevolen, minder stress)
- afgeven van de witte tas
- start pas om 2 uur
- zwemmen, fietsen, lopen
- pendelbus met fiets erin terug naar je auto bij de zwemstart
- 8 uur prijsuitreiking

triathlon is 3x leuker!

20

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

HansH schreef:

OK, ik kan me voorstellen dat het verwarrend is, omdat T1 en T2 gescheiden zijn, als je dat niet kent, is het even wennen. Het is uiteraard je eigen verantwoordelijkheid, maar ik zou het zo doen:
http://eu.ironman.com/triathlon/events/ … z4ivMicFbW
- zaterdag registreren en briefen in Bad Schönborn
- zondag bike check-in, rode en blauwe tas inleveren en parkeren bij de zwemstart (aanbevolen, minder stress)
- afgeven van de witte tas
- start pas om 2 uur
- zwemmen, fietsen, lopen
- pendelbus met fiets erin terug naar je auto bij de zwemstart
- 8 uur prijsuitreiking

Kijk hier heb ik wat aan thanks.

In manibus vestris victoria est

21

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

En hoe was Kraichgau?

22 Laatst bewerkt door HansH (15-06-17 09:59:08)

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

EB86 schreef:

En hoe was Kraichgau?

Superzwaar! Snel zwemparcours dankzij de rolling start, nog nooit zo makkelijk en snel gezwommen. Maar toen kwam het fietsen.... Fietsen 1000hm bij 30 graden, zonder wind. Echt niets is vlak daar, dat maakt 1000hm toch weer heel anders dan 3 klimmetjes en verder vlak. Veel zwaarder dan Luxemburg. Dus geleerd dat de HM niet alles zeggen. Fietsen viel mij dus vies tegen. Ook het lopen was nauwelijks vlak, dus daar ben ik met die temperatuur redelijk dood gegaan. Slechtste tijd ever! smile Hele goede sfeer en prima organisatie, veel drankposten bij zowel fietsen als lopen. Triathlon gaat natuurlijk ook over hoe je omgaat met de omstandigheden, dus wat dat betreft een goede en leerzame triathlon, met een fantastische finish. Zelden het gevoel gehad dat ik die medaille zo verdiend had smile

triathlon is 3x leuker!

23

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Zo zie je dat tijden relevant zijn Heb ook ooit eens dik 6u over een halve gedaan maar pff ik zal hem daarom ook nooit vergeten.

24

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

HansH schreef:
EB86 schreef:

En hoe was Kraichgau?

Superzwaar! Snel zwemparcours dankzij de rolling start, nog nooit zo makkelijk en snel gezwommen. Maar toen kwam het fietsen.... Fietsen 1000hm bij 30 graden, zonder wind. Echt niets is vlak daar, dat maakt 1000hm toch weer heel anders dan 3 klimmetjes en verder vlak. Veel zwaarder dan Luxemburg. Dus geleerd dat de HM niet alles zeggen. Fietsen viel mij dus vies tegen. Ook het lopen was nauwelijks vlak, dus daar ben ik met die temperatuur redelijk dood gegaan. Slechtste tijd ever! smile Hele goede sfeer en prima organisatie, veel drankposten bij zowel fietsen als lopen. Triathlon gaat natuurlijk ook over hoe je omgaat met de omstandigheden, dus wat dat betreft een goede en leerzame triathlon, met een fantastische finish. Zelden het gevoel gehad dat ik die medaille zo verdiend had smile

Ik had het precies zo kunnen schrijven. Maar idd een erg mooie wedstrijd.

25

Re: IM 70.3 Kraichgau of Luxemburg

Zelfde ervaring bij het fietsen hier.... echt afgezien met de HM en temperatuur.

HansH schreef:
EB86 schreef:

En hoe was Kraichgau?

Superzwaar! Snel zwemparcours dankzij de rolling start, nog nooit zo makkelijk en snel gezwommen. Maar toen kwam het fietsen.... Fietsen 1000hm bij 30 graden, zonder wind. Echt niets is vlak daar, dat maakt 1000hm toch weer heel anders dan 3 klimmetjes en verder vlak. Veel zwaarder dan Luxemburg. Dus geleerd dat de HM niet alles zeggen. Fietsen viel mij dus vies tegen. Ook het lopen was nauwelijks vlak, dus daar ben ik met die temperatuur redelijk dood gegaan. Slechtste tijd ever! smile Hele goede sfeer en prima organisatie, veel drankposten bij zowel fietsen als lopen. Triathlon gaat natuurlijk ook over hoe je omgaat met de omstandigheden, dus wat dat betreft een goede en leerzame triathlon, met een fantastische finish. Zelden het gevoel gehad dat ik die medaille zo verdiend had smile

In manibus vestris victoria est