1

Onderwerp: realistisch doel?

Hieronder mijn eerste berichtje op dit forum,

Ik besliste vorig jaar in november om me voor te bereiden op mijn eerste 1/4de triathlon. Aangezien ik tijdens mijn jeugd lang in competitieverband zwom en de laatste 2 jaren mijn sportkriebel terugvond met hardlopen lijkt het mij een leuke uitdaging. Op vlak van fietsen ben ik echter een complete leek...

Ik ben nu bijna 3 maanden aan het trainen op de fiets en werk vooral aan mijn basisuithouding (niet te hoog in hartslag en een hoge trapfrequentie). Gisteren deed ik (in mijn beleving) mijn eerste lange en stevige training op de fiets. Ik reed 75 km. (normaal niet meer dan 50 km.) met een gemiddelde snelheid van 29km/u. aan een gemiddelde hartslag van 148 (ik vermoed dat mijn omslagpunt rond de 170 ligt, maar nooit getest).
Stilletjes droom ik ervan om de 45 km. op de fiets op mijn eerste kwart rond de 35 km/u. te doen. Lijkt jullie dit een realistisch doel of ben ik te wild aan het fantaseren?

Mijn eerste triathlon is in juni, blijf ik best op souplesse trainen op de fiets of probeer ik ook al eens wat stukken tempo te doen op een lagere trapfrequentie?

2

Re: realistisch doel?

Die 45km tegen 35km/h lijkt me zeker haalbaar als de omstandigheden wat gunstig zijn. Cadans is wat persoonlijk de ene trapt graag een hoog cadans terwijl andere weer liever een tandje zwaarder trappen aan een lager. Kijk ook eens op training met wat het lopen erna best gaat, fiets je bv 60km met een hoog cadans en je gaat erna 5km lopen voel dan of dit vlot gaat. Meestal met een iets lager cadans gaat de overgang van fietsen naar lopen iets makkelijker.

3

Re: realistisch doel?

Ok, dit zijn bemoedigende woorden, zal weer een extra motivator zijn voor de eenzame uurtjes op de fiets. Ik deed inderdaad nog geen koppeltrainingen, maar ben van plan daarmee te wachten tot het weer wat beter wordt (nu zijn mijn voeten ijsklompen als ik van de fiets kom). Dan kan ik inderdaad wat experimenteren met die cadans. Ben wel erg benieuwd naar die overgang van fietsen naar lopen, volgens de verhalen die ik al hoorde is dat toch niet het aangenaamste gevoel big_smile

4

Re: realistisch doel?

Als je goed zit valt dit wel mee, heb je een slechte dag is het idd een klote gevoel :-) Die koude voeten worden wel warm eens je in je ritme zit. Succes alvast.

5

Re: realistisch doel?

Ernie schreef:

Ik reed 75 km. (normaal niet meer dan 50 km.) met een gemiddelde snelheid van 29km/u. aan een gemiddelde hartslag van 148 (ik vermoed dat mijn omslagpunt rond de 170 ligt, maar nooit getest).
Stilletjes droom ik ervan om de 45 km. op de fiets op mijn eerste kwart rond de 35 km/u. te doen. Lijkt jullie dit een realistisch doel of ben ik te wild aan het fantaseren?

Ja hoor,  dat denk ik wel. Ik rij bij triathlons op die afstand ook wel ongeveer dat gemiddelde. En op dit moment rij ik in lage hartslagzones bij trainingen ook zo rond 29-30 km/h. Hangt ervan af hoeveel wind er staat en zo,  zeker hier aan de kust. Maar al met al klinkt het zeker realistisch als doel.

/Herman

6

Re: realistisch doel?

Ernie schreef:

Mijn eerste triathlon is in juni, blijf ik best op souplesse trainen op de fiets of probeer ik ook al eens wat stukken tempo te doen op een lagere trapfrequentie?

Als je basis eenmaal okee is, kun je zeker ook intensievere intervallen inbouwen, maar die hoeven niet per se op een lagere trapfrequentie - ik zou dat inderdaad vooralsnog op gevoel doen. En blijf vooral gericht op je hartslag; in vergelijking met die andere twee sporten is snelheid/tempo in trainingen bij fietsen minder interessant/betekenisvol (want erg afhankelijk van allerlei omstandigheden). Maar die hartslag mag best af en toe omhoog.

Louise

7

Re: realistisch doel?

merci voor de tips,
Ik merk inderdaad op dat mijn gemiddelde snelheden erg afhankelijk zijn van het weer en probeer me daar inderdaad niet blind op te staren, hartslagen geven vaak een beter beeld van je inspanning. Op termijn probeer ik dan ook iets meer te spelen met die tempowisselingen en trapfrequenties.

Nog een vraagje: Gaan jullie als voorbereiding op 1/4 triathlons in de trainingen vaak ver over de wedstrijdafstanden op duurtrainingen. Ik lees geregeld dat mensen trainingen van 100 km. en meer doen... Als voorbereiding op een marathon ga je toch ook niet plots een training inlassen van 60 km. of ga ik hier iets te kort door de bocht?

8

Re: realistisch doel?

Bij een fietstraining van 100km heb je weinig spierbeschadiging en ben je vlug van hersteld en train je je duurvermogen. Bij een looptraining van 60km ben je als je een beetje pech hebt voor de rest van je sportieve carrière om zeep.

9

Re: realistisch doel?

ronnyke schreef:

Bij een looptraining van 60km ben je als je een beetje pech hebt voor de rest van je sportieve carrière om zeep.


lol - maar het is wel zo ja.

Ik kom vanuit het fietsen, en ik ervaar 40 km fietsen als bijna niets, zeg maar. Tochten van 100 km zijn gewoon leuk en inderdaad leveren ze weinig schade op - en ik moet het in de triathlons ook van het fietsen hebben, dus dan is extra training welkom. Voor de kortere triathlons vind ik het prettig om zo de totale wedstrijdduur te trainen, voor de basisconditie (vetverbranding) en om je lijf te wennen aan langer presteren.

Louise

10

Re: realistisch doel?

35km/u is waarschijnlijk wel haalbaar, maar de vraag is hoe goed je daarna nog kunt lopen wink Het is een mooi rond getal maar ik zou me er niet blind op staren, je snelheid is van zoveel dingen afhankelijk waar je geen invloed op hebt, vooral het weer. Het hangt ook een beetje af of je bijv. een ligstuur gaat gebruiken, dit kan je snelheid aanzienlijk verhogen. Voor slechts 3 maand op de fiets met wellicht nog 4 maandjes training erbij is 35 al aardig ambitieus vind ik eigenlijk, maar doelen stellen is natuurlijk mooi. Trainze en laat maar eens weten hoe het gaat.

11

Re: realistisch doel?

Ondertussen al een tijdje geleden, maar toch nog even posten. Heb echt genoten van mijn eerste triathlon, de eerste keer dat ik dergelijke sfeer ervaar op een sportbijeenkomst. De resultaten vielen ook echt mee en heb mijn dromen meer dan kunnen waarmaken.

zwemmen (1000m.): 12 min. 49 sec.
fietsen (42 km.): 1u11min. (ong. 35,5 km/u)
lopen (net geen 10km.): 47 min.

met de wissels kwam ik uit op 2u.15, had mijn doel gesteld op 2u.30 (mijn allereerste, dus wou de lat niet te hoog leggen). Heb mijn doel dus meer dan verwezenlijkt. Ik heb ook het gevoel dat ik nog erg veel marge heb in mijn fietsen en lopen (al zal ik zeker nooit een echte goede loper worden). Nog een jaartje trainen, wat werken op die verdomde wissels en de juiste voeding vinden tijdens een wedstrijd zal zeker nog betere resultaten opleveren (had erg veel krampen in maag en darmen tijdens lopen...).

Mensen die eveneens last hebben van darmklachten tijdens lopen? Heb op training mijn gels vaak uitgeprobeerd en dan niets ervaren... (ook op intensieve trainingen). Ik hoorde al dat een slok van dat vuile kanaalwater ook de oorzaak kan zijn. Heeft iemand tips hieromtrent? (en zeg nu niet: 'je mond toe houden tijdens het zwemmen' big_smile)

12

Re: realistisch doel?

Een tri zoeken waar het water schoner is? big_smile
Goeie zwemtijd, boven je doel gefietst en netjes gelopen, ver onder je streeftijd. Respect!

13

Re: realistisch doel?

Volgens mij krijg je van vervuild water meestal niet binnen 2 uur al darmklachten, dat duurt wat langer - die bacteriën moeten eerst nog gaan groeien. Bovendien heb je sowieso enorme pech als je van een slok kanaalwater ziek wordt, die kans is heel klein (een zwemmaatje van mij heeft een paar maanden terug zoiets gehad in 'mijn' zwemwater en ik heb me er toen een beetje in verdiept, ik zwem er zelf al jaren zonder problemen en er was laatst een evenement met ook 0 zieken). Ik zou dus eerder aan voeding denken, en meestal is de oorzaak dan te veel eten cq te weinig drinken in verhouding met je eten (hypertonie).

Groet,

Louise

14

Re: realistisch doel?

Dankje Montanaman.

En ja, klinkt inderdaad wel logisch dat er een tijdje moet overgaan alvorens dergelijke bacteriën hun werk kunnen gaan doen in je maag en darmstelsel.

Volgende triathlons (Köln en Hoei) probeer ik meer te drinken op de fiets. Mss enkel water of meer verdunde sportdrank? Ik zou ook graag proberen om een sportreep te eten ipv. die gels, alleen al van de smaak en de textuur van die dingen begint mijn maag al te keren.
Onlangs nog 1/8ste triathlon gedaan en weer het maagprobleem gehad, begon nu zelfs al wat op de fiets... Waren mijn eerst 2 triathlons, ik kijk ernaar uit om toch iets aangenamer te kunnen lopen. Het is sowieso afzien, maar met die maagproblemen is het echt de hel. Ik moest zelfs enkele malen stoppen en kokhalzen, gelukkig niet echt overgeven.

15

Re: realistisch doel?

Ik zou niet alleen maar water drinken, daar ga je geen energie uit halen, en dat heb je wel nodig. Ik had juist moeite met het eten van een reep. Een hapje elke 5 minuten en dan minutenlang kauwen. Komende keer probeer ik het juist alleen te doen op gels en sportdrank.

16

Re: realistisch doel?

Ernie schreef:

Ondertussen al een tijdje geleden, maar toch nog even posten. Heb echt genoten van mijn eerste triathlon, de eerste keer dat ik dergelijke sfeer ervaar op een sportbijeenkomst. De resultaten vielen ook echt mee en heb mijn dromen meer dan kunnen waarmaken.

zwemmen (1000m.): 12 min. 49 sec.
fietsen (42 km.): 1u11min. (ong. 35,5 km/u)
lopen (net geen 10km.): 47 min.

met de wissels kwam ik uit op 2u.15, had mijn doel gesteld op 2u.30 (mijn allereerste, dus wou de lat niet te hoog leggen). Heb mijn doel dus meer dan verwezenlijkt. Ik heb ook het gevoel dat ik nog erg veel marge heb in mijn fietsen en lopen (al zal ik zeker nooit een echte goede loper worden). Nog een jaartje trainen, wat werken op die verdomde wissels en de juiste voeding vinden tijdens een wedstrijd zal zeker nog betere resultaten opleveren (had erg veel krampen in maag en darmen tijdens lopen...).

Mensen die eveneens last hebben van darmklachten tijdens lopen? Heb op training mijn gels vaak uitgeprobeerd en dan niets ervaren... (ook op intensieve trainingen). Ik hoorde al dat een slok van dat vuile kanaalwater ook de oorzaak kan zijn. Heeft iemand tips hieromtrent? (en zeg nu niet: 'je mond toe houden tijdens het zwemmen' big_smile)

Jaja, die mensen die in hun jeugd competitie hebben gezwommen...  Daar kan men alleen maar jaloers op zijn. Dat is als met skiën, dat leer je als volwassene niet meer. Ik ben al blij als ik met wetsuit onder de 20 blijf op 1000m. En zonder lukt me dat niet eens. Na 10 jaar trainen!
Jij hebt dus een perfekte uitgangspositie voor triathlon, want in tegenstelling tot zwemmen kan je lopen en fietsen ook als volwassene leren.

Wat betreft de buikpijn: eerstens heb je voor een olympische afstand eigenlijk nauwelijks voeding nodig, want de koolhydraten raken pas vanaf 2 uren op. Maar één of twee gels mag je natuurlijk nemen. Ten tweede moet je met een gel direkt daarne genoeg water drinken. Bij mijn eerste Ironman had ik dat ook niet gedaan, en kreeg ik buikpijn.
Bij een powerbargel is dat 150 ml water minstens, dat staat er ook op. Het is ook het beste gewoon water (dus geen isotonisch water) te drinken bij de gels.

Overigens, als je dorst hebt als op het moment geen gel op het programma staat, is isotonisch water beter dan gewoon water. Op mijn eerste Ironman dronk ik alleen maar gewoon water, en moest 10 keer plassen op de fiets, wat me 20 minuten kostte. Het schijnt dat gewoon water "doorloopt", en isotonisch water beter door de darm wordt opgenomen. Maar nogmaals: bij een gel alleen gewoon water.

17

Re: realistisch doel?

Is inderdaad erg handig dat ik mijn techniek mee heb uit mijn jeugdjaren, hoef ook max. 2 maal per week te zwemmen (trainingen rond de 3 km.) voor dergelijk resultaat. Doe het eigenlijk vooral op techniek en uithouding opgebouwd met lopen en fietsen. Ik zat in wave met atleten zonder licentie en was erg tof gevoel om op reserve weg te zwemmen van het pak, om na een 7tal minuten de laatste zwemmers van de wave met atleten met licentie voor me al in te halen.
Minder tof is het gegeven dat ze me al snel komen voorbij 'gezoefd' op hun tijdritfietsen big_smile...

Merci voor de tips allemaal, ik blijf er toch bij om zeker 1 à 2 gels te eten op fiets. Ben nogal gevoelig aan een hongerklop. Ik kan bijvoorbeeld op een 10 km. loopwedstrijd op het einde ijskoud krijgen (op een warme zomerdag), lijkt me een typische fenomeen van een vaatje aan energie die stilaan leegloopt.
Ik probeer inderdaad meer water te drinken na een gel. Nu dronk ik enkel sportdrank en niet speciaal meteen na de gel, ik had het gevoel dat mijn maag een zootje aan zoete brol was.

En longtrousers, dorst mag je niet hebben hé, dan is het al te laat wink

18

Re: realistisch doel?

Ernie schreef:

Ik probeer inderdaad meer water te drinken na een gel. Nu dronk ik enkel sportdrank en niet speciaal meteen na de gel, ik had het gevoel dat mijn maag een zootje aan zoete brol was.

Ja, je lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid water nodig om koolhydraten te verwerken. Sportdrank is (als-ie isotoon is) precies de goede verhouding, maar als je daar dan gels bij doet, zijn het teveel koolhydraten op te weinig water. Dus bij gels inderdaad water drinken.

Louise

19 Laatst bewerkt door longtrousers1 (11-08-16 12:34:19)

Re: realistisch doel?

Ernie schreef:

En longtrousers, dorst mag je niet hebben hé, dan is het al te laat wink

Hai Ernie, dat met die dorst heb ik expres zo geschreven. Vroeger dacht men, dat je veel moest drinken en geen dorst mocht krijgen. Tegenwoordig zegt men dat je rustig verder kan gaan zonder drinken zolang je geen dorst hebt. Ik doe dat zelf ook op de full ironman, en drink niet als ik geen dorst heb (uitgezonderd dat water bei die gels dus).

Bij eten is dat anders, als je honger krijgt is het te laat.

20

Re: realistisch doel?

Louise schreef:
Ernie schreef:

Ik probeer inderdaad meer water te drinken na een gel. Nu dronk ik enkel sportdrank en niet speciaal meteen na de gel, ik had het gevoel dat mijn maag een zootje aan zoete brol was.

Ja, je lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid water nodig om koolhydraten te verwerken. Sportdrank is (als-ie isotoon is) precies de goede verhouding, maar als je daar dan gels bij doet, zijn het teveel koolhydraten op te weinig water. Dus bij gels inderdaad water drinken.

Louise

Duidelijk dus war Ernie fout deed.

21

Re: realistisch doel?

Ok, ik probeer jullie tips dus toe te passen. Ik laat weten of het me een betere loopervaring oplevert. Zeker al een merci voor jullie reacties